Gå til innhold

Arbeidshiver forlenger ikke vikariat- hva med fødselspengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for tiden 80% stilling, hvorav 63% er fast. Arbeidsgiver har bedt meg søke om svangerskapspenger/ sykepenger for den delen av arbeidet som faller på helg, da de vanskelig kan tilrettelegge for meg på helg. I dag fikk jeg vite at vikariatet mitt ikke blir forlenget, både fordi personen jeg vikarierer for kommer tilbake i 10% av vikariatet jeg går i, men også fordi jeg ville være fraværende fra en del av stillingen uansett, og de ønsket å frigjøre deler av stillingen, slik at de slipper å ha en vikar for vikaren. På den annen side forteller leder at de sliter skikkelig med å dekke opp etter meg og en del andre som er i utdanning nå.

Jeg tenker i utgangspunktet at man ikke skal tape økonomisk på å være gravid, og ser jo at jeg hadd fått beholdt de 80% dersom jeg ikke hadde vært gravid. Jeg har informert leder om at jeg blir å tape økonomisk på at stillingen reduseres, og at dette også går utover fødselspermisjonspengene, da det er siste måneden som i utgangspunktet danner grunnlaget for permisjonsutbetalingene. Dersom jeg hadde blitt sykemeldt før vikariatet går ut hadde jeg ville beholdt pengene i permisjonstiden for hele stillingen (80%).

Hva hadde dere gjort i min situasjon? Noen tips? Vet liksom ikke om jeg har overskudd til å kjempe en kamp for å få beholde stillingen, er svært sliten og trøtt for tiden etter omgangssyke over 3 uker i heimen, samt ligamentsmerter som kommer og går. Går ut i permisjon om 3 måneder.

Takker for alle svar!

Anonymous poster hash: 7aa6d...3b3

Fortsetter under...

Skrevet

For en drittsekk av sjef...søk om ny jobb etter permisjon!

Jeg er ikke helt inne i reglene..men det er vel 6 mnd i året du trenger å arbeide for å få foreldrepenger?

Ville ringt nav og spurt anonymt

Anonymous poster hash: 49d06...5d4

Skrevet

Jeg har for tiden 80% stilling, hvorav 63% er fast. Arbeidsgiver har bedt meg søke om svangerskapspenger/ sykepenger for den delen av arbeidet som faller på helg, da de vanskelig kan tilrettelegge for meg på helg. I dag fikk jeg vite at vikariatet mitt ikke blir forlenget, både fordi personen jeg vikarierer for kommer tilbake i 10% av vikariatet jeg går i, men også fordi jeg ville være fraværende fra en del av stillingen uansett, og de ønsket å frigjøre deler av stillingen, slik at de slipper å ha en vikar for vikaren. På den annen side forteller leder at de sliter skikkelig med å dekke opp etter meg og en del andre som er i utdanning nå.

Jeg tenker i utgangspunktet at man ikke skal tape økonomisk på å være gravid, og ser jo at jeg hadd fått beholdt de 80% dersom jeg ikke hadde vært gravid. Jeg har informert leder om at jeg blir å tape økonomisk på at stillingen reduseres, og at dette også går utover fødselspermisjonspengene, da det er siste måneden som i utgangspunktet danner grunnlaget for permisjonsutbetalingene. Dersom jeg hadde blitt sykemeldt før vikariatet går ut hadde jeg ville beholdt pengene i permisjonstiden for hele stillingen (80%).

Hva hadde dere gjort i min situasjon? Noen tips? Vet liksom ikke om jeg har overskudd til å kjempe en kamp for å få beholde stillingen, er svært sliten og trøtt for tiden etter omgangssyke over 3 uker i heimen, samt ligamentsmerter som kommer og går. Går ut i permisjon om 3 måneder.

Takker for alle svar!

Jeg hadde klaget inn dette, det er tydelig diskriminering på grunn av graviditet. Kontakt LDO om du må.

Anonymous poster hash: fd4f1...70f

Skrevet

Jeg hadde klaget inn dette, det er tydelig diskriminering på grunn av graviditet. Kontakt LDO om du må.

Altså likestillings og diskimineringsombudet.

Skrevet

Takker for svar!

Men hvem bærer bevisbyrden i en eventuell slik klagesak? Er litt usikker på om jeg har lyst til å skape ufred med sjefen også, selv om jeg er rungende enig i at dette er diskriminering. Men jeg skal jo tilbake dit også...

Hi

Skrevet

Takker for svar!

Men hvem bærer bevisbyrden i en eventuell slik klagesak? Er litt usikker på om jeg har lyst til å skape ufred med sjefen også, selv om jeg er rungende enig i at dette er diskriminering. Men jeg skal jo tilbake dit også...

Hi

Er du organisert kontakter du der. 

Anonymous poster hash: ec3df...a46

Annonse

Skrevet

Takk for svar! Er usikker på om jeg kan kalle det oppsigelse det jeg utsettes for, da det er et vikariat som ikke forlenges.. Noen som vet om dette går som oppsigelse?

Uansett er vel poenget at man ikke skal komme dårligere ut som gravid?

Hi

Skrevet

I din situasjon ville jeg forsøkt å få sykemelding om du ikke vet at du får en annen jobb nå med en gang.

Det er ikke så lett å få seg ny jobb de tre siste månedene i et svangerskap.

Og ja, jeg er enig i at det ikke er slik det skal være, men du må også tenke på din situasjon som gravid.

Skrevet

Takk for svar!

Ja jeg vet at sykemelding er siste utvei for å beholde foreldrepengeutbetalingene på dagens lønnsnivå. Synes det er så dumt at det skal være slik. Skal til lege i morgen tidlig, så da får jeg høre hva lege sier til dette.

Kjenner jeg får dårlig samvittighet, føler utnytter systemet om jeg blir sykemeldt nå og neste måned kanskje kjenner meg i god nok form til å dra på jobb.. Samtidig føler jeg systemet har lagt opp til at man må gjøre det slik for ikke å tape stort økonomisk på å få barn.

HI

Skrevet

Hei! Da har jeg snakket med lege, men lege vil ikke mene noe i denne saken, ba meg ta det med forbundet. Gav uttrykk for at det kanskje ikke var verdt å ta kampen, da jeg uansett ville bli sykemeldt pga helsa, og slik sett ville få disse pengene med meg i fødselspermisjonstiden. Jeg tenker allikevel at det er ugreit, dersom jeg faktisk har krav på å fortsette i stillingen etter endt permisjon, at jeg får så mye mindre å gå tilbake til.

Snakket med leder, som medgir at de prosentene fra 73-80 kunne blitt forlenget dersom jeg ikke hadde vært gravid, men ikke de 10%, da personen jeg vilarierer for kommer tilbake, og vikariatet naturlig utløper da. Han sto på at dette ville skjedd uavhengig av om jeg var gravid eller ikke, og derfor ikke er diskriminering. Jeg sa jeg var usikker på dette, da jeg forsto det slik at de plagdes mdd å få tak i nok folk for å dekke opp, og at det derfor var ganske selvfølgelig at jeg hadde ville fått fortsatt i 80%, dersom jeg ikke var gravid, dog i et annet vikariat- fordi det var behov for meg. Leder viste til at det ikke var noen selvfølge at jeg skulle få et nytt vikariat, hvorpå jeg mente at jeg, som fast ansatt i deltidsstilling ville ha fortrinn på ledig stilling, og slik sett ville det vært stor sjanse for at jeg hadde fortsatt i 80%.

Skal sende inn mail til forbundet, og sjekke litt mer rundt. Leder menye forøvrig at det ikke var snakk om oppsigelse det han gjorde.. Hmm.. Noen med erfaring på slike saker?

Hva ville dere gjort? Godtatt å komme tilbake til mindre stilling etter svangerskapspermisjon? Tatt kampen? Usikker på hvor sterk sak jeg har..

Synes uansett man som gravid ikke skal komme dårligere ut enn lm man kkke hadde bært gravid, og er litt usikker på om jeg gjør det i mitt tilfelle..

Hi

Skrevet

Nå er det 8 år siden jeg hadde en "komplisert" permisjonssøknad (de etter har vært i fast jobb) og da var reglene annerledes enn du skisserer nå.

Den gangen tok de normalt utgangspunkt i siste måned, men når man som meg hadde 3 jobber hvor av en var vikar på timesbasis tokk de gjennomsnitt av de beste 3 måneder av de siste 6 (tror jeg det var) månederne. Utgangspunktet var, og det var nedfelt i regelverket, at jeg som midlertidig ansatt ikke skulle komme dårligere ut av det enn hvis stillingen min hadde vært fast.

Siste måned før permisjon tjente jeg en del mindre enn de forrige men det hadde ikke noe å si for permisjonsutbetalingen så lenge jeg oppfylte kravet om å jobbe minimum 60% den måneden.

Det var en enorm papirbunke jeg sendte til NAV inklusiv et excel-ark hvor jeg oppsummerte at jeg hadde jobbet minimum 60% 6 av de siste 10 måneder og gjennomsnitt av de beste 3 månedene (tror jeg var kravet da).

Sjekk om de har endret regelverket vesentlig siden da eller ikke. Kanskje du slipper å saksøke arbeidsgiver men kan klare deg med en bunke kopipapir og en tykk konvolutt 😊

Anonymous poster hash: f6a17...b62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...