Gå til innhold

Brannsår

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en uke siden brant jenta mi seg på en limpistol da de hadde juleverksted på skolen. Hun hadde fått varm lim på ene fingertuppen og oppå ene fingeren.

Dette utviklet seg til to blemmer. Blemmen som kom oppe på fingeren har gått hull på og nå blitt et sår. Den på fingertuppen er nå mørkerød rundt (og under)og helt hvit oppå. Hun har veldig vondt i fingeren i dag.

Kan det ha blitt betennelse? Hva gjør jeg da?

Anonymous poster hash: 7a50c...53d

Skrevet

Det høres vondt ut, og ja det kan være betent. Da bør du rett og slett ta en tur til lege så legen får sett på det. Mulig den må åpnes og renses skikkelig og det bør gjøres sterilt av noen som kan sårstell.

Anonymous poster hash: ee338...03b
Skrevet

Tusen takk for svar.

Smurte med sårsalve og hadde på plaster før hun dro på skolen i dag. Nå har rødfargen forsvunnet, men hun har et hardt hvitt belegg på fingertuppen.

Skal smøre igjen i kveld, å se om det blir bedre til i morgen.

Hi

Anonymous poster hash: 7a50c...53d

Skrevet

Jeg brant meg på fredag på brent sukker og fy så vondt. Ble en stor blemme. Brant en nål og stakk hull men den bare fylte seg opp igjen og igjen. Dunket noe hinsides om natten pga presset. Så desinfiserer jeg en saks og klipte opp den hvite harde huden som skaper blemmen. Ble mye bedre og smerten er borte. Nå er det mer sårt men det gror.

Anonymous poster hash: b111a...21d

Skrevet

Hardt hvitt belegg kan tyde på at huden der er død. Noe som er naturlig med dypere blemmer.

Da vil det etterhvert gå hull på den døe huden, og den vil slites av.

Hvis hun ikke plages lenger er det best å la det være i fred, slik at det kan komme ny hud på plass under før den gamle får hull.

Brannsår er svært sårbare for infeksjoner, så om den gamle huden kan sitte på er det topp.

Min sønn tok på peisen som liten. Da måtte de klippe av all hud inni hånda hans, og vi var hos legen på sårstell og bamdasjeskift først daglig, deretter annen hver dag i noen uker.

Det grodde forøvrig helt fint.

Jeg var redd for at hånda skulle bli full av arrvev (i forhold til funksjon), men han har ikke noe merke. Det eneste er at den hånda er mer sårbar for lave og høye temperaturer enn den andre.

Anonymous poster hash: 8f06a...784

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...