Gå til innhold

Kan jeg lage pinnekjøtt av fårelår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen fårelår liggende. Kan jeg bruke det som pinnekjøtt?

Anonymous poster hash: 85dda...de1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det kan du og det blir veldig godt. Evt kan du prøve pinnebog.

Anonymous poster hash: d2821...8bd

Skrevet

Ja. Det kan du og det blir veldig godt. Evt kan du prøve pinnebog.

Tusen hjertelig takk.

Skrevet

Eh... regner med at du forsøker å trolle, HI?

Og hvis ikke at du forstod at nr. to var svært ironisk?

Du kan lage mye godt av et lår av lam eller får, men pinnekjøtt kan du aldri lage!

Anonymous poster hash: 02747...34d
Skrevet

Du kan lage mye godt av et lår av lam eller får, men pinnekjøtt kan du aldri lage!

Slettes ikke ironisk!

Enig i at det er utenfor definisjonen av pinnekjøtt, men lot den diskusjonen fare da det etter min leseforståelse var mat HI lurte på, og ikke språk.

Skrevet

Sau er sau 🐑

Anonymous poster hash: 9f7c4...7c9

Skrevet

Nei, jeg forsøker ikke å trolle. Kan nordmenn lage "lussekatter" av bolledeig med gurkemeie i kan jeg lage "pinnekjøtt" av fårelår.

Touche!

Skrevet

Nei, jeg forsøker ikke å trolle. Kan nordmenn lage "lussekatter" av bolledeig med gurkemeie i kan jeg lage "pinnekjøtt" av fårelår.

Touche!

Jaja, da ønsker jeg deg bare lykke til. Det blir sikkert godt, men kanskje lurt å ikke si til folk du ev. inviterer at det er bedt på pinnekjøtt.

Hvordan tenker du egentlig å lage det?

Skrevet

"Pinnekjøtt" i form av å dampe låret?

Da bør det i så tilfelle være et spikekjøtt lår du har. Altså salta og tørka. Det er måten fåreribba er forrbehandlet før vi deler den opp og damper den. Et vanlig/ferskt lammelår blir absolutt ikke godt hvis du tilbereder det som pinnekjøtt, altså damper det på bjørkepinner...

Anonymous poster hash: 1e987...c4b

Skrevet

Kan jo lage det på samme fremgangsmåte, men om det vil smake 100% likt er vell samme som å si at indrefilet og flatbiff smaker samme , for begge er jo trossalt storfe.....

Skrevet

Jaja, da ønsker jeg deg bare lykke til. Det blir sikkert godt, men kanskje lurt å ikke si til folk du ev. inviterer at det er bedt på pinnekjøtt.

Hvordan tenker du egentlig å lage det?

Kan bidra med min fremgangsmåte;

Skjær opp låret (baufil funker), legg på rist i kjele. Vann (evt mørkt øl) i bunnen. Damp i 3-4 timer.

Gjorde dette et år da vi fikk 3 fenalår i gave. Noe av det beste jeg har smakt.

Skrevet

Jeg har noen fårelår liggende. Kan jeg bruke det som pinnekjøtt?

Nei, du kan faktisk ikke det...! Kjøttet behandles helt ulikt på forhånd..

Helt fjernt å sammenligne med lussekatter, safran er mest for å lage gule boller.

Anonymous poster hash: 1323c...2d9

Skrevet

Takk det samme til de som lager bolledeig med gurkemeie i og kaller det "lussekatter". De burde ikke fortelle folk at de lager "lussekatter", for da vil folk bare le av dere. Lussekatter lager en med safran i.

På samme måte som pinnekjøtt lages av ribbeinssider fra lam eller sau.

Skrevet

Nei, du kan faktisk ikke det...! Kjøttet behandles helt ulikt på forhånd..

Helt fjernt å sammenligne med lussekatter, safran er mest for å lage gule boller.

Anonymous poster hash: 1323c...2d9

Feil. Safran er til for å sette smak. Det er som å si at kanel er for å gjøre grøten brun.

Skrevet

Kan bidra med min fremgangsmåte;

Skjær opp låret (baufil funker), legg på rist i kjele. Vann (evt mørkt øl) i bunnen. Damp i 3-4 timer.

Gjorde dette et år da vi fikk 3 fenalår i gave. Noe av det beste jeg har smakt.

Men, er det fenalår eller fersk fårelår hun har? Tilbredingsmetoden din høres heilt fantastisk ut på fenalår, men forferdelig for ferskt fårelår...

Skrevet

Er det et vanlig fårelår som til påskelammet går ikke det, nei. Om det er tørket og røkt kan det gå, men......

Anonymous poster hash: 5d665...e4f

Skrevet

Men, er det fenalår eller fersk fårelår hun har? Tilbredingsmetoden din høres heilt fantastisk ut på fenalår, men forferdelig for ferskt fårelår...

Sorry, tenkte ikke tanken at det kunne være ferske lår.

HI, om det er ferske lår tror jeg du heller bør gå for får-i-kål. "Pinnekjøtt" blir det bare om det er saltet og tørket.

Skrevet

Sorry, tenkte ikke tanken at det kunne være ferske lår.

HI, om det er ferske lår tror jeg du heller bør gå for får-i-kål. "Pinnekjøtt" blir det bare om det er saltet og tørket.

Og "lussekatter" er det bare om det er bakt med safran i. Ellers bør en gå for "gule boller med gurkemeie i". 

Skrevet

Og "lussekatter" er det bare om det er bakt med safran i. Ellers bør en gå for "gule boller med gurkemeie i".

??

Skrevet

Hva har dette med lussekatter å gjøre????

Skrevet

Hva har dette med lussekatter å gjøre????

Dere kaller bolledeig med gurkemeie for "lussekatter". Vel, det er akkurat det samme som å kalle fårelår for "pinnekjøtt". På samme måte som dere reagerer på at det på ingen måte kan kalles "pinnekjøtt" når en bruker feil ingredienser reagerer jeg på de som kaller det "lussekatter" når de bruker feil ingredienser.

Smaken blir feil. Det er ikke lussekatter, det er boller med gurkemeie.

Skrevet

Dere kaller bolledeig med gurkemeie for "lussekatter". Vel, det er akkurat det samme som å kalle fårelår for "pinnekjøtt". På samme måte som dere reagerer på at det på ingen måte kan kalles "pinnekjøtt" når en bruker feil ingredienser reagerer jeg på de som kaller det "lussekatter" når de bruker feil ingredienser.

Men nå var jo dette fjaset ditt om lussekatter et svar til meg, som mente du kunne bruke et fårelår, så sant det ikke var et ferskt lår.

Skrevet

Er du så lite intelegent som du utgir deg for å være her? Du ser ikke forskjell på å smakstilsatt en gjær deig med enten safran eller gurkemeie, kontra det å dampe ferskt kjøtt eller å dampe salta og tørka kjøtt?

Hadde skjønt sammenligningen din hvis vi snakket om å smakstilsatt med oregano kontra basilikum. Men, ikke når vi snakker om to vidt forskjellige kjøtt typer...

Skrevet

Er ikke pinnekjøtt lager av tørket/saltet ribbein fra sauen som du vanner ut og damper?

Vanskelig å lage tørket kjøtt fra brystet av et ferskt lår 😉

Anonymous poster hash: 4c338...481

Skrevet

Er ikke pinnekjøtt lager av tørket/saltet ribbein fra sauen som du vanner ut og damper?

Vanskelig å lage tørket kjøtt fra brystet av et ferskt lår

Anonymous poster hash: 4c338...481

Nå er det fullt mulig å lage pinnekjøtt både av bog og lår også, så sant det saltes og tørkes (og ev røykes først). Pinnekjøtt kokt på fersk kjøtt er antageligvis ingen høydare. Det leveres pinnekjøtt av bog og fenalår kan fint brukes som pinnekjøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...