Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #26 Skrevet 12. desember 2016 Rampenissen har tatt sønnen min med i en magisk verden. Små påfunn hver natt når han kommer til live. Det blir litt rart å snakke om importerte tradisjoner når det kommer til jul. Julenissen slik vi kjenner han i dag er ikke norsk, juletreet er ikke norsk...osv. Sikkert mye mer også som vi har importert. Historien blir til ettersom vi lager dem. Det er da ikke bare i gamle dager vi kunne importere skikker og tradisjoner. Rampenissen koster ingenting, brukte en vanlig nisse vi hadde. Det er en gratis og kjempefin måte å skape julemagi for barna. Skulle ønske jeg hadde hørt om den for lenge siden, men jeg fikk først vite om den i år. Anbefales på det sterkeste! Anonymous poster hash: e7c3f...f5e Igjen: disse alvene kan ikke påberope seg å være tradisjon! For å være en tradisjon må den kulturelle overleveringen ha foregått over litt lenger tid enn et par uker altså... Det er også en ganske stor misforståelse å argumentere mot at noe er en norsk trafisjon kun fordi tradisjonen ikke opprinnelig var norsk. Har en tradisjon overlevd i Norge gjennom generasjoner så ER det en norsk tradisjon. "Plutselig" som adjektiv til "tradisjon" (ref. overskriften) er jo i seg selv en gedigen selvmotsigelse. Anonymous poster hash: 8eb45...555
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #27 Skrevet 12. desember 2016 Men hva gjør man med denne nissen da? Og kan man bruke en annen figur, fex en sopp?? En sopp i mangel av bedre ting.... ler så jeg tisser på meg:-) Anonymous poster hash: 43874...0a2
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #28 Skrevet 12. desember 2016 Igjen: disse alvene kan ikke påberope seg å være tradisjon! For å være en tradisjon må den kulturelle overleveringen ha foregått over litt lenger tid enn et par uker altså... Det er også en ganske stor misforståelse å argumentere mot at noe er en norsk trafisjon kun fordi tradisjonen ikke opprinnelig var norsk. Har en tradisjon overlevd i Norge gjennom generasjoner så ER det en norsk tradisjon. "Plutselig" som adjektiv til "tradisjon" (ref. overskriften) er jo i seg selv en gedigen selvmotsigelse. Anonymous poster hash: 8eb45...555 "Tradisjonen" kommer fra USA. Der har det vært "tradisjon" siden 2004. Men det er først i 2011 som det virkelig skjøt fart i USA, da kom det en filmatisering om en alv som var blitt sent av nissen for å overvåke barna. Mere kan leses på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Elf_on_the_Shelf Anonymous poster hash: 2f2e1...b08
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #29 Skrevet 12. desember 2016 "Tradisjonen" kommer fra USA. Der har det vært "tradisjon" siden 2004. Men det er først i 2011 som det virkelig skjøt fart i USA, da kom det en filmatisering om en alv som var blitt sent av nissen for å overvåke barna. Mere kan leses på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Elf_on_the_Shelf Anonymous poster hash: 2f2e1...b08 Like fullt ikke en tradisjon, om den har vart i 12 år 😊 Anonymous poster hash: 8eb45...555
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #30 Skrevet 12. desember 2016 Like fullt ikke en tradisjon, om den har vart i 12 år Anonymous poster hash: 8eb45...555 Jeg vet ikke om du la merke til det, men jeg puttet "tradisjon" i anførselstegn. Anonymous poster hash: 2f2e1...b08
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #31 Skrevet 12. desember 2016 Penget er at man kan lage nye tradisjoner. Altså noe man tenker man kommer til å fortsette med hvert år og som barna kan føre videre. Anonymous poster hash: e7c3f...f5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå