Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #1 Skrevet 12. desember 2016 Her inne er vi så opptatt av egne tradisjoner og det å ikke "herme" etter feks USA på alt. Gud forby man feirer Halloween eller gjør litt stas utav valentines. Men nå er Elf on a shelf det store. Og det er virkelig ikke en norsk tradisjon. Nå er det plutselig greit? Anonymous poster hash: e8476...ee6
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #2 Skrevet 12. desember 2016 Aldri hørt om. Vil aldri komme på tale i mitt hjem. Anonymous poster hash: 2f2e1...b08
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #3 Skrevet 12. desember 2016 Vet ikke hva det er jeg. Anonymous poster hash: 48716...b4e
sug lut Skrevet 12. desember 2016 #4 Skrevet 12. desember 2016 Tradisjon er det ikke ennå, men det kan det jo bli. Hvorfor klør det deg så voldsomt?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #5 Skrevet 12. desember 2016 Jeg har ikke satt meg inn i det elf greiene, men hvis det er amerikansk, så er det vel neppe de samme som har startet med det som er imot å kopiere amerikanske tradisjoner? Alle er jo som regel ikke enige her inne. Anonymous poster hash: 36d1e...de2
Mandala Skrevet 12. desember 2016 #6 Skrevet 12. desember 2016 (endret) Det er jo noe vi lett kan og bør adoptere. Det krever ikke annet enn en hvilken som helst nisselignende figur, så kan man ha mye moro med den. Handlingen går kun ut over de som bor i huset. Endret 12. desember 2016 av Mandala
amandine Skrevet 12. desember 2016 #7 Skrevet 12. desember 2016 Ikke norsk, nei. Men ganske uskyldig moro, og for én gangs skyld noe som ikke er kjøpsorientert. Kanskje er det rett og slett en morsom motvekt til pakkekalender? Kanskje er det flere etterhvert som vil ha fokus på å ha morsomme ting å gjøre sammen og ikke på forbruk og gaver? Tradisjon vil alltid være i endring, skal tro hva folk sa den første gangen en fyr kom hjem fra Tyskland eller hvor han nå hadde vært og foreslo at de skulle dra et grantre inn i stua for å pynte det...
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #8 Skrevet 12. desember 2016 Det verken klør meg (merkelig formulering sug lut) eller bryr meg. Bare en observasjon. Her inne tviholder folk på norske tradisjoner og hvert år feks med Halloween eller valentines hyler folk om at dette er ikke norske tradisjoner så nei nei nei. Men plutselig denne er OK.... Anonymous poster hash: e8476...ee6
Hjertefru Skrevet 12. desember 2016 #9 Skrevet 12. desember 2016 Men hva gjør man med denne nissen da? Og kan man bruke en annen figur, fex en sopp??
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #10 Skrevet 12. desember 2016 De hadde det i bhg til de to eldste barna mine. De elsket det! Super spennende å se hva "lusken" gjorde hver dag. Nå har jeg søkt opp elf on a shelf ideer. Det er jo så mye gøy Så da var jeg inne på e-bay og bestilte en liten alv. Siden den ikke rakk frem til 1 desember, så skal de få den av nissen når han kommer på besøk på julekvelden. Med et brev om at "her er *** Han er julenissens hjelper og han skal passe på at dere er snille barn og tøyse litt med dere hver desember i årene som kommer. Vær snill med ham bla bla bla" Jeg er ikke imot nye tradisjoner. Jeg tar alt! Halloween, thanksgiving, valentinsdag +++ Ikke det at jeg alltid gjør noe store greier ut av de dagene, men om andre vil det, så er det helt supert Folk må slutte å være så kjipe. Om man ikke vil feire halloween, nei så ikke gjør det da. Men ikke kom og dikter at ingen andre skal heller, for det har vi aldri gjort før. Det blir bare virkelig for dumt. Anonymous poster hash: 64c2a...df1
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #11 Skrevet 12. desember 2016 Ei venninne av meg hadde en rampete nisse som kom på besøk i starten av desember hele barndommen og som nå besøker hennes barn. Vil ikke kale det å overta en amerikansk tradisjon. Foreldrene hennes hadde ikke hørt om Elf on a shelf da vi spurte i fjor. Var bare noe de begynte med da ungene var små. Det slo det ann og ble en tradisjon. Anonymous poster hash: d3bff...474
*Miss Marple* Skrevet 12. desember 2016 #12 Skrevet 12. desember 2016 Det verken klør meg (merkelig formulering sug lut) eller bryr meg. Bare en observasjon. Her inne tviholder folk på norske tradisjoner og hvert år feks med Halloween eller valentines hyler folk om at dette er ikke norske tradisjoner så nei nei nei. Men plutselig denne er OK.... Anonymous poster hash: e8476...ee6 Da kan man kanskje gå ut fra at det ikke er de som hyler høyest om Halloween og valentinsdagen som anskaffer seg en liten nisse til hyllen sin? Du VET at det er mange forskjellige som svarer her inne?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #13 Skrevet 12. desember 2016 Ei venninne av meg hadde en rampete nisse som kom på besøk i starten av desember hele barndommen og som nå besøker hennes barn. Vil ikke kale det å overta en amerikansk tradisjon. Foreldrene hennes hadde ikke hørt om Elf on a shelf da vi spurte i fjor. Var bare noe de begynte med da ungene var små. Det slo det ann og ble en tradisjon. Anonymous poster hash: d3bff...474 Det samme er jeg vokst opp med, og ført videre til våre barn. Anonymous poster hash: 61e67...934
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #14 Skrevet 12. desember 2016 Det er jo noe vi lett kan og bør adoptere. Det krever ikke annet enn en hvilken som helst nisselignende figur, så kan man ha mye moro med den. Handlingen går kun ut over de som bor i huset. Og over stebarna som ikke bor der, men bare piller på nissene annen hver helg og får kjeft... Anonymous poster hash: 15591...d23
Luksusdyret Skrevet 12. desember 2016 #15 Skrevet 12. desember 2016 Tradisjon er det ikke ennå, men det kan det jo bli. Hvorfor klør det deg så voldsomt? Sikkert fordi det er så stor motstand mot Valentines, morsdag og Halloween her inne. Alt det koselige. Og ja, jeg vet at det er mange forskjellige som svarer her inne. Men det må være mer koselig å feire kjærligheten på Valentines, enn å ha en alv på hylla. Har også enda til gode å høre om noen som boikotter Elf on a shelf, men mange boikotter Halloween og Valentines.
Luksusdyret Skrevet 12. desember 2016 #16 Skrevet 12. desember 2016 Ikke norsk, nei. Men ganske uskyldig moro, og for én gangs skyld noe som ikke er kjøpsorientert. Kanskje er det rett og slett en morsom motvekt til pakkekalender? Kanskje er det flere etterhvert som vil ha fokus på å ha morsomme ting å gjøre sammen og ikke på forbruk og gaver? Tradisjon vil alltid være i endring, skal tro hva folk sa den første gangen en fyr kom hjem fra Tyskland eller hvor han nå hadde vært og foreslo at de skulle dra et grantre inn i stua for å pynte det... Valentines er egentlig ikke noe kjøpsorientert heller. Man kan feire Valentines ved å gå ut og spise bedre middag, rigge til med stearinlys og ha det romantisk. Kostymene til Halloween kan man sy selv. Man trenger med andre ord ikke kjøpe noe som helst.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #17 Skrevet 12. desember 2016 Kan noen forklare hva som er greia? Aldri hørt om før jeg leste den andre tråden her inne. Anonymous poster hash: ea004...292
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #18 Skrevet 12. desember 2016 Jeg kjører konseptet med rampenisse for første gang i år. Blei lei og uvel av alt fokuset på gavekalender som har vært i flere år. Joda, det hender rampenissen kommer med gaver her også, nisseluer når det er nissefest i bhg f.eks. Men han gjør mest rampestreker, eller starter på aktiviteter som vi fullfører sammen ila dagen, lage julegaver, baker osv. Jeg synes rett og slett det var en fin greie med fokus på å ha det morsomt istedenfor å få så mange pakker som mulig. Anonymous poster hash: 27439...ad2
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #19 Skrevet 12. desember 2016 The Elf has received some criticism from cultural reviewers. Atlantic columnist Kate Tuttle calls it "a marketing juggernaut dressed up as a tradition" whose purpose is "to spy on kids" and that one shouldn't "bully your child into thinking that good behavior equals gifts." Washington Post reviewer Hank Stuever characterized the concept as "just another nannycam in a nanny state obsessed with penal codes". Writing for Psychology Today, Dr. David Kyle Johnston calls it a "dangerous parental crutch", with much the same reasoning as what he terms the "Santa lie". Professor Laura Pinto suggests that it conditions kids to accept the surveillance state and that it communicates to children that "it's okay for other people to spy on you, and you're not entitled to privacy." She argues that "if you grow up thinking it's cool for the elves to watch me and report back to Santa, well, then it's cool for the NSA to watch me and report back to the government." Pinto's main point is simply for parents to consider the Elf's message. "The rule of play is that kids get to interact with a doll or video game or what have you, but not so with the Elf on the Shelf: The rule is that you don't touch the elf. Think about the message that sends." https://en.wikipedia.org/wiki/The_Elf_on_the_Shelf Anonymous poster hash: 2f2e1...b08
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #20 Skrevet 12. desember 2016 Jeg kjører konseptet med rampenisse for første gang i år. Blei lei og uvel av alt fokuset på gavekalender som har vært i flere år. Joda, det hender rampenissen kommer med gaver her også, nisseluer når det er nissefest i bhg f.eks. Men han gjør mest rampestreker, eller starter på aktiviteter som vi fullfører sammen ila dagen, lage julegaver, baker osv. Jeg synes rett og slett det var en fin greie med fokus på å ha det morsomt istedenfor å få så mange pakker som mulig. Anonymous poster hash: 27439...ad2 Tilføyer at jeg bruker en liten myk nisse som barna får leke med, for han er magisk og er bare våken på natta. Han overvåker heller ikke barna, som en linker til over her. Ingen skremselspropaganda, kun kos Anonymous poster hash: 27439...ad2
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #21 Skrevet 12. desember 2016 En hype og en tradisjon er ikke helt det samme. Anonymous poster hash: 8eb45...555
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #22 Skrevet 12. desember 2016 The Elf has received some criticism from cultural reviewers. Atlantic columnist Kate Tuttle calls it "a marketing juggernaut dressed up as a tradition" whose purpose is "to spy on kids" and that one shouldn't "bully your child into thinking that good behavior equals gifts." Washington Post reviewer Hank Stuever characterized the concept as "just another nannycam in a nanny state obsessed with penal codes". Writing for Psychology Today, Dr. David Kyle Johnston calls it a "dangerous parental crutch", with much the same reasoning as what he terms the "Santa lie". Professor Laura Pinto suggests that it conditions kids to accept the surveillance state and that it communicates to children that "it's okay for other people to spy on you, and you're not entitled to privacy." She argues that "if you grow up thinking it's cool for the elves to watch me and report back to Santa, well, then it's cool for the NSA to watch me and report back to the government." Pinto's main point is simply for parents to consider the Elf's message. "The rule of play is that kids get to interact with a doll or video game or what have you, but not so with the Elf on the Shelf: The rule is that you don't touch the elf. Think about the message that sends." https://en.wikipedia.org/wiki/The_Elf_on_the_Shelf Anonymous poster hash: 2f2e1...b08 Anonymous poster hash: 2f2e1...b08
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #23 Skrevet 12. desember 2016 Sikkert fordi det er så stor motstand mot Valentines, morsdag og Halloween her inne. Alt det koselige. Og ja, jeg vet at det er mange forskjellige som svarer her inne. Men det må være mer koselig å feire kjærligheten på Valentines, enn å ha en alv på hylla. Har også enda til gode å høre om noen som boikotter Elf on a shelf, men mange boikotter Halloween og Valentines. Jeg boikotter rampenissen, for jeg ikke gidder å rydde opp etter 24 rampestreker i en måned som er travel nok fra før. Hvor det kommer fra driter jeg i. Anonymous poster hash: 36d1e...de2
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #24 Skrevet 12. desember 2016 Rampenissen har tatt sønnen min med i en magisk verden. Små påfunn hver natt når han kommer til live. Det blir litt rart å snakke om importerte tradisjoner når det kommer til jul. Julenissen slik vi kjenner han i dag er ikke norsk, juletreet er ikke norsk...osv. Sikkert mye mer også som vi har importert. Historien blir til ettersom vi lager dem. Det er da ikke bare i gamle dager vi kunne importere skikker og tradisjoner. Rampenissen koster ingenting, brukte en vanlig nisse vi hadde. Det er en gratis og kjempefin måte å skape julemagi for barna. Skulle ønske jeg hadde hørt om den for lenge siden, men jeg fikk først vite om den i år. Anbefales på det sterkeste! Anonymous poster hash: e7c3f...f5e
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #25 Skrevet 12. desember 2016 Anonymous poster hash: 2f2e1...b08 Vår rampenisse gjør rampestreker om natta. Han rapporterer ikke til julenissen. Det er lov å bruke elementer man liker, man må ikke sluke hud og hår Anonymous poster hash: e7c3f...f5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå