Gå til innhold

Dere med barn som går fast på Movicol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barnet deres blitt undersøkt noe i forhold til å finne ut hvorfor det er forstoppet? Barnet mitt på 14 mnd har stått på Movicol nå i 2 mnd, og må ha minimum 1 pose per dag, ofte 1,5-2 for å holde magen i gang. Syns det er litt leit at hun må medisineres på daglig basis uten avklart årsak, men opplever at legen ikke er interessert i hvorfor magen hennes er sånn. Er dette vanlig?

Skrevet

Mitt barn er utredet og har trang passasje mellom tynntarm tykktarm.

Jeg har møtt mange foreldre på sykehuset som har barn som må bruke movicol av forskjellige årsaker.

St. Olavs hospital har forsket mye på movicol og barn. Det skader ikke tarmen å bruke det over lengre tid og skaper ikke "avhengighet"

Mange slutter på movicol når de blir større.

Det er rart dere ikke er utredet.

Vi fikk røntgen med kontrast, en enkel utredning.

Det er jo ikke sikkert de gjør funn hos dere, men forstår deg godt.

Hvor i landet bor du og hvilket sykehus tilhører du?

Er det fastlegen som ikke vil henvise eller mener sykehuset det ikke er nødvendig?

Anonymous poster hash: c7686...92d

Skrevet

Ja,vanlig tror jeg. Mi går ikke på Movicol da, men annen medisin. Vært forstoppet siden hun var baby. Det er så mange son sliter, sier legene vi har vært til. Og så lenge hun vokser normalt er det greit liksom. Hun er 8 år nå da, begynner å bli lenge nok 😕

Skrevet

Svært vanlig. Mitt barn har gått på det i snart 2 år.

veldig sjeldent det ligger noe annet enn psykiske årsaker bak. Barn har ikke tid å gå på do, vil ikke.....

Mitt barn "vill ikke", og skaper dermed en forstoppelse. Begynte ved 2 års alder og nå er han 4.

Men du kan jo enkelt sjekke om barnet er allergisk mot melk feks?

Regner med at dere har vært i kontakt med lege?

Det er en lite hyggelig undersøkelse hvis det blir en utredning.

Anonymous poster hash: 3ba1b...064

Skrevet

Mitt fikk movicol da ham var 10mnd etter forstoppelse som ble oppdaget på røntgen.

Går på det i perioder fremdeles et år senere.

Har ikke fått noen mer undersøkelse enn det. Men når noe så enkelt fjerner plagene, så orker jeg ikke mase på videre utredning.

Tar det om barnet blir plaget på tross av behandlingen.

Anonymous poster hash: bc4f9...99d

Skrevet

Mitt barn er utredet og har trang passasje mellom tynntarm tykktarm.

Jeg har møtt mange foreldre på sykehuset som har barn som må bruke movicol av forskjellige årsaker.

St. Olavs hospital har forsket mye på movicol og barn. Det skader ikke tarmen å bruke det over lengre tid og skaper ikke "avhengighet"

Mange slutter på movicol når de blir større.

Det er rart dere ikke er utredet.

Vi fikk røntgen med kontrast, en enkel utredning.

Det er jo ikke sikkert de gjør funn hos dere, men forstår deg godt.

Hvor i landet bor du og hvilket sykehus tilhører du?

Er det fastlegen som ikke vil henvise eller mener sykehuset det ikke er nødvendig?

Både fastlege og helsestasjonslege sier at "noen barn bare er sånn" og skriver ut resept uten være det minste interessert i å undersøke videre. Får heller ikke resept for mer enn 30 poser per gang, og med hennes "forbruk" må jeg ta kontakt med lege ca hver 3 uke for ny resept.

Skrevet

Svært vanlig. Mitt barn har gått på det i snart 2 år.

veldig sjeldent det ligger noe annet enn psykiske årsaker bak. Barn har ikke tid å gå på do, vil ikke.....

Mitt barn "vill ikke", og skaper dermed en forstoppelse. Begynte ved 2 års alder og nå er han 4.

Men du kan jo enkelt sjekke om barnet er allergisk mot melk feks?

Regner med at dere har vært i kontakt med lege?

Det er en lite hyggelig undersøkelse hvis det blir en utredning.

Anonymous poster hash: 3ba1b...064

Vanskelig å se for seg at det er psykisk når problemet har vært der siden hun begynte med fast føde rett før 6 mnds alder. Etter hvert som vanlig mat ble en større del av kostholdet, økte også problemet. Nå er det full stopp dersom vi ikke får i henne nok Movicol i løpet av dagen.

Skrevet

Både fastlege og helsestasjonslege sier at "noen barn bare er sånn" og skriver ut resept uten være det minste interessert i å undersøke videre. Får heller ikke resept for mer enn 30 poser per gang, og med hennes "forbruk" må jeg ta kontakt med lege ca hver 3 uke for ny resept.

Hun burde bli utredet ja.

Særlig med tanke på dosen, den er jo nesten like stor som mitt barn og hun har en diagnose.

Du kan også få det på blå resept. Vi har det.

Selvsagt er noen av disse undersøkelsene ubehagelige.

Jeg hadde byttet fastlege og insistert på utredning.

Men de har rett i at noen barn bare er sånn da.

Er dere nøye med kosthold?

Vet du hva som kan gi forstoppelse?

Vår blir fort forstoppet av banan, søtmelk og kokte gulerøtter feks.

Skrevet

Den pakken med 30 poser i er uten resept på Apotek , så trenger ikke gå til lege ofte, viss de ikke vil hjelpe med annet enn å skrive ut resept! Eventuelt gå til fastlege å få resept på 100 pk? En må mase selv og stå på sitt for å få hjelp, har du prøvd det?

Anonymous poster hash: afd83...cee

Skrevet (endret)

Hun burde bli utredet ja.

Særlig med tanke på dosen, den er jo nesten like stor som mitt barn og hun har en diagnose.

Du kan også få det på blå resept. Vi har det.

Selvsagt er noen av disse undersøkelsene ubehagelige.

Jeg hadde byttet fastlege og insistert på utredning.

Men de har rett i at noen barn bare er sånn da.

Er dere nøye med kosthold?

Vet du hva som kan gi forstoppelse?

Vår blir fort forstoppet av banan, søtmelk og kokte gulerøtter feks.

Vi er veldig restriktive med matvarer som er kjent for å gi hard mage, som banan, problemet er bare at med kronisk hard mage er det umulig å vite hva som hjelper. Hun har liksom ikke "gode perioder" der vi kan se hvilke matvarer som peker seg ut. Tendensene begynte allerede fra smaksprøvestadiet, men hun var ikke kjempeplaget før fast føde ble hovedkilden til næring. Endret av Livmor
Skrevet

Mitt fikk movicol da ham var 10mnd etter forstoppelse som ble oppdaget på røntgen.

Går på det i perioder fremdeles et år senere.

Har ikke fått noen mer undersøkelse enn det. Men når noe så enkelt fjerner plagene, så orker jeg ikke mase på videre utredning.

Tar det om barnet blir plaget på tross av behandlingen.

Vi har også bare vært helt overlykkelige over at det endelig er noe som fungerer, så har ikke presset veldig på for å få henne undersøkt tidligere. Men tankene melder seg etterhvert som hun ikke blir bedre, og det er helt umulig å trappe ned på dosen. Vi strever en del med å få i henne nok Movicol hver dag, da hun ikke spiser spesielt mye mat, og hun nekter plent drikke der hun merker smaken (ikke glad i smaksatt drikke heller). Inntil 2 poser per dag føles ganske uoverkommelig til tider😝

Skrevet

Vi har også bare vært helt overlykkelige over at det endelig er noe som fungerer, så har ikke presset veldig på for å få henne undersøkt tidligere. Men tankene melder seg etterhvert som hun ikke blir bedre, og det er helt umulig å trappe ned på dosen. Vi strever en del med å få i henne nok Movicol hver dag, da hun ikke spiser spesielt mye mat, og hun nekter plent drikke der hun merker smaken (ikke glad i smaksatt drikke heller). Inntil 2 poser per dag føles ganske uoverkommelig til tider😝

Vi har tross alt relativt lange perioder nå hvor ting går fint. Så en del av meg tenker bare at tarmen var umoden før.

Men hadde barnet mitt brukt to doser daglig fremdeles, så hadde jeg nok samlet krefter til å få mer utredning.

Forrige runde tok litt motet fra meg, så det er nok derfor jeg er fornøyd så lenge movicolen virker.

Vi hadde et barn som galskrek og sto i bro av magesmerter flere timer daglig fra han var et par uker gammelt og frem til vi fikk time da han var 10 mnd.

Og da vi fikk time på sykehuset møtte vi en lege som mente at det var vi som bortskjemte barnet til å skrike, og at det beste var å bare la barnet ligge å skrike slik at det ble "oppdratt".

Da mistet jeg helt motet, og har ikke orket videre utredning hos potensielt sett nye leger som trodde vi overdrev smerteskrikene.

Skrevet

Vi har tross alt relativt lange perioder nå hvor ting går fint. Så en del av meg tenker bare at tarmen var umoden før.

Men hadde barnet mitt brukt to doser daglig fremdeles, så hadde jeg nok samlet krefter til å få mer utredning.

Forrige runde tok litt motet fra meg, så det er nok derfor jeg er fornøyd så lenge movicolen virker.

Vi hadde et barn som galskrek og sto i bro av magesmerter flere timer daglig fra han var et par uker gammelt og frem til vi fikk time da han var 10 mnd.

Og da vi fikk time på sykehuset møtte vi en lege som mente at det var vi som bortskjemte barnet til å skrike, og at det beste var å bare la barnet ligge å skrike slik at det ble "oppdratt".

Da mistet jeg helt motet, og har ikke orket videre utredning hos potensielt sett nye leger som trodde vi overdrev smerteskrikene.

Jenta vår står i planke når forstoppelsen blir for ille. Har vært dager som hun nærmest har stått sånn hele dagen. Må bygge voldsomt med magemuskler😜 Ble litt nok denne helgen siden vi syns vi har fått i henne akseptable mengder Movicol, men hun begynte med plankingen i hår allikevel. Og sant nok, hun har ikke hatt avføring siden lørdag morgen (ikke at det nødvendigvis er lenge, men nå vet vi at hun kommer til å streve mye og lenge)😔

Skrevet

Vår baby har også vært forstoppet siden vi begynte med fast føde, i perioder så ille at han har kastet opp, matlysten har også vært veldig dårlig. Fikk forskrevet movicol junior, men ikke sjanse å få i han stor nok dose med den matlysten og lite væskeinntak. Det som fungerer for oss er noe nytt som har kommet som heter Dulcosoft (uten resept) med samme virkestoff men uten elektrolyttene (som gir saltsmak) og med mindre nødvendig volum. Blander 10 ml i grøten, funker fjell, anbefales. Smaker nesten ingenting. Vi er heller ikke utredet, men jeg tenker blant annet at det er for lite vanninntak som er årsaken, og at det går seg til. De andre barna har også slitt, om ikke like ille, og det har blitt bedre etterhvert.

Anonymous poster hash: 2786b...694

Skrevet

Vår baby har også vært forstoppet siden vi begynte med fast føde, i perioder så ille at han har kastet opp, matlysten har også vært veldig dårlig. Fikk forskrevet movicol junior, men ikke sjanse å få i han stor nok dose med den matlysten og lite væskeinntak. Det som fungerer for oss er noe nytt som har kommet som heter Dulcosoft (uten resept) med samme virkestoff men uten elektrolyttene (som gir saltsmak) og med mindre nødvendig volum. Blander 10 ml i grøten, funker fjell, anbefales. Smaker nesten ingenting. Vi er heller ikke utredet, men jeg tenker blant annet at det er for lite vanninntak som er årsaken, og at det går seg til. De andre barna har også slitt, om ikke like ille, og det har blitt bedre etterhvert.

Anonymous poster hash: 2786b...694

Takk for tips!

Har fått bestilt legetime på nyåret, så prøver å presse på litt mer for å få noen svar.

Skrevet

Jenta mi går på movicol fast nå.. Vi prøvde dulphalac i en lengre periode uten at det funket.. Hun fikk større dose enn en voksen to ganger om dagen. Tok opp problemet med både lege og hs flere ganger. Fikk samme beskjed som andre, noen barn er bare slik.

Ble lei når jenta hadde tydelige smerter og slet med å få ting ut. Fikk ny time og krevde litt mer. Fikk byttet til movicol og fikk sjekket om hun hadde cøliaki. Det var det ikke. Movicol funker, så vi gir det en sjanse en stund før vi pusher på mer. Kan være så de sier at noen barn har kronisk forstoppelse og forhåpentligvis gir det seg etter hvert som de blir større..

Hun har slitt med treg mage siden hun var nyfødt egentlig, men ble verre etter hun begynte på fast føde.. Hun er nå 1,5.

Anonymous poster hash: a65ea...265

Skrevet

Som å høre vår historie. Vi ga også store mengder Duphalac uten at det hjalp. Vi vet Movicol fungerer, men vi sliter med å få i henne nok hver dag. I tillegg plager det meg at det er så lettvint for legene å fortsette å skrive ut denne medisinen, uten så mye som å prate med oss.

Skrevet

Kan jeg spørre hvordan kostholdet til barna dereS er? Kostholdet har jo masse å si også væske inntaket. Vi fikk lenge på movicol. Var innlagt i perioder pga forstoppelse. Måtte tømmes til slutt med slange. Vi begynte å innføre daglig leker. Sluttet å mase om du besøk bare fulgte henne som en selvfølge. Snakket ikke om toalettet. Satt meg mye ned. Leste bøker og prøvde å få henne til å lage lyder på toalettet så lagde vi navn ut av de lyder som kom. Telte mellom hver press og gjorde egentlig do besøkene til en morsom lek. Hun og søsteren hennes sitter nå sammen hver kveld med sine kurver med leker og bæsjer til samme tid. Har tatt med skolen og barnehagen viktigheten med masse drikke. Funket her 😁

Anonymous poster hash: 84c0f...f82

Skrevet

Kan jeg spørre hvordan kostholdet til barna dereS er? Kostholdet har jo masse å si også væske inntaket. Vi fikk lenge på movicol. Var innlagt i perioder pga forstoppelse. Måtte tømmes til slutt med slange. Vi begynte å innføre daglig leker. Sluttet å mase om du besøk bare fulgte henne som en selvfølge. Snakket ikke om toalettet. Satt meg mye ned. Leste bøker og prøvde å få henne til å lage lyder på toalettet så lagde vi navn ut av de lyder som kom. Telte mellom hver press og gjorde egentlig do besøkene til en morsom lek. Hun og søsteren hennes sitter nå sammen hver kveld med sine kurver med leker og bæsjer til samme tid. Har tatt med skolen og barnehagen viktigheten med masse drikke. Funket her 😁

Anonymous poster hash: 84c0f...f82

Vil si vi har et normalt, variert kosthold. Unngår de største synderne hva gjelder hard mage. Tenker på om vi burde gå over på melkefritt kosthold. Noen som vet om det kan hjelpe? En barnelege vi snakket med da problemene var helt i startgropen mente at hun sannsynligvis strever litt med de mer tungtfordøyelige kumelksproteinene, men han mente det ikke var grunnlag for å kutte melk i kosten. Væskeinntaket klarer vi ikke å øke mer, hun tilbys jevnlig drikke og har alltid vann tilgjengelig. Hadde vært enklere hvis hun var større og vi kunne forklare mer, 14 mnd er litt lite til å få henne til å forstå at hun bør drikke enda mer enn hun ønsker😜 Dogåing er selvsagt heller ikke på tapetet enda. Står forresten ikke på pressinga, hun holder på så mye hun orker, men er hun forstoppet hjelper det ikke uansett hvor mye hun prøver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...