Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #1 Skrevet 7. desember 2016 Et nært familiemedlem av meg har i over 20 år slitt med store depresjoner og angst. Hun er høyt utdannet, men har de siste 10 årene ikke klart å fungere i jobb. Hun har ikke ønsket å være sykemeldt, fordi hun har hatt lyst å jobbe. Resultatet er at hun har fungert så dårlig på jobber at de aldri har beholdt henne. Hun "rømmer" nok litt fra verden, da hun helst sover hele dagen og umulig å få tak i. Hun gråter stort sett hele tiden. Fungerer ikke i det hele tatt. Jeg veksler mellom å være sint på henne og mene at hun får ta seg litt i kragen - til å ha veldig vondt av henne. Hun er tross alt veldig syk. Hun har nå gått opp tiden sin på arbeidsavklaringspenger (arbeidsledig). Jeg fulgte til legen for noen uker siden. Da snakket vi mye hvordan hun hadde det. Legen ønsket å få til et fort psykiatrisk tilbud til henne osv.. Legen skrev også ut sykemelding med 2 ukers tilbakevirkende kraft. Vi var enig om at hun helt klart er syk nok for å få innvilget arbeidsavklaringspenger grunnet depresjon og angst. Hun sendte sykemeldingen til nav, men de har ikke godkjent den. Kan de overprøve en lege? Nå er den eneste hjelpen hun får matkuponger. Har forsøkt å finne opplysninger om matkuponger og nav uten resultat. Finnes matkuponger? Jeg forsøker å sette sammen et puslespill over hva som skjer. Jeg er nødt til å hjelpe henne, men får ikke tak i henne. (Forsøkt 1 uke). Nå har hun lånt penger fra foreldre fordi hun har vært for syk til å hente disse matkupongene. Anonymous poster hash: 877ec...cbc
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #2 Skrevet 7. desember 2016 For å svare på det du spør om, ja. Nav kan overprøve legen, da de har sine egne som vurderer sykemeldingen. At hun ikke får mer hjelp er bare trist. Har hun ønsket å ta imot mer hjelp da? Har hun hatt det slik i 20 år uten å få behandling? Anonymous poster hash: 7aac1...a6f
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #3 Skrevet 7. desember 2016 Nav kan overprøve lege. Og de gjør det, ofte uten å ha grunnlag for det (f.eks. at saksbehandler selv mener legeerklæringen ikke gjelder, uten å ha forhørt seg med trygdelegen/navlegen). Da er muligheten å klage på vedtaket. Det må gjøres skriftlig og innen en frist. Matkuponger finnes noen steder, andre steder får man utbetaling. Uansett trenger hun helhetlig hjelp fra sosialkontoret inntil hun ev. får aap igjen. Hun vil trenge penger til å dekke bosted, strøm, forsikring og livsopphold. Dette bør du hjelpe henne med å søke om asap. Da trengs div. dokumentasjon. Det viktigste er nå at hun får klaget innen fristen på avslaget om aap/sykemelding. Få legen hennes på banen, legen kan ordne med et møte mellom henne, legen og nav lege og saksbehandler. Samtidig må du hjelpe henne med å få inn en søknad om hjelp til husleie og faste, nødvendige utgifter + livsopphold. Det er behandlingstid, så få det gjort raskt. Har hun ingen penger har hun rett på nødhjelp (som vel er matkupongene). Er hun for dårlig til å takle å gå og hente kupongene, få legen til å hjelpe med det også slik at hun kan få penger overført til kontoen sin. Anonymous poster hash: cb2a6...ac0
Mamsemums Skrevet 7. desember 2016 #4 Skrevet 7. desember 2016 (endret) Det er ikke lov å tilbakedatere sykemeldinger. Det er mulig for Nav å overprøve sykemeldinger ja. Endret 7. desember 2016 av Mamsemums
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #5 Skrevet 7. desember 2016 Tusen takk for svar alle sammen og spesielt deg 17:21 for veldig mange gode råd. Hun har gått til psykolog både alene og i grupper hele sitt voksne liv. I tillegg har hun gått på antidepressiv like lenge, kun avbrutt i perioder. For tiden mener vi i familien at en innleggelse muligens er nødvendig nå. Dette er aldri blitt forsøkt tidligere, samtidig har hun vel aldri vært sykere enn hun er nå. Av økonomisk bistand aner jeg ikke helt hva hun har foretatt seg. Hun har tidligere vært veldig skamfull for å søke om hjelp. Nå sier hun at hun har søkt om bostøtte, men fått avslag. Jeg tror egentlig ikke at hun har søkt. Jeg tror ikke hun har hatt overskudd til å finne og samle inn all dokumentasjon som søknad krever. Jeg vet hun har veldig lite å leve for. For noen mnd siden samlet jeg sammen endel ting hun kunne ta med seg, da ble hun veldig glad fordi hun de siste dagene bare hadde hatt en sukkerpose som hun spiste av.. Synes det veldig trist at nav kan nekte å anerkjenne sykemelding når hun et så syk at vi aldri vet om hun fortsatt lever. Anonymous poster hash: 877ec...cbc
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #6 Skrevet 7. desember 2016 Men legen har ikke lov å tilbakedatere sykemelding i utgangspunktet? Så legen prøvde seg på en spansk en, men NAV så ikke gjennom fingrene på det.. Det er sannheten her. Hjelp henne med alt annet du kan når hun er så dårlig som hun er Anonymous poster hash: 93a8e...af1
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #7 Skrevet 7. desember 2016 Grunnen til at legen tilbakeskrev sykemelding var at hun hadde vært til lege 14 dager før for å få hjelp, men da hadde hun ikke klart å snakke fordi hun gråt så veldig hele tiden. Dette var grunnen til at jeg fulgte til legen sist. Da kunne jeg fortelle og hun kunne nikke og forsøke å snakke litt. Tilstanden er og var så synlig at legen sa hun ikke hadde vansker med å skrive med tilbakevirkende kraft, i og med at hun hadde vært til time om dette 14 dager før, men pga at hun bare gråt og ikke klarte og snakke - måtte sette opp ny time fordi andre pasienter ventet. Hi Anonymous poster hash: 877ec...cbc
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #8 Skrevet 7. desember 2016 Jo, leger kan tilbakeskrive sykmelding! Anonymous poster hash: 8cdc8...a97
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #9 Skrevet 7. desember 2016 Du skriver at hun har brukt opp aap-stønaden, men skriver arbeidsledig i parentes. Hva mener du med det? Tror ikke jeg forstår helt siden legen mener hun bør få aap nå. Har hun gått på aap tidligere eller prøver legen å få henne over på dette nå? Jeg betviler ikke at hun er syk, men er hun utredet og får hun behandling? Viktige spørsmål med tanke på hva hun kan gjøre angående avslaget. Anonymous poster hash: d3f2e...0cf
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #10 Skrevet 7. desember 2016 Ring legen hennes i morgen, denne "kampen" med nav må han ta. Han kan ringe nav og få eksakt hva problemet er, han kan skaffe spesialistuttalelse, møte nav og legen til nav osv. Han skal snakke pasienten sin sak hos nav. Hun trenge ikke ta kampen alene. Anonymous poster hash: cbe11...2e2
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #11 Skrevet 7. desember 2016 Jo, leger kan tilbakeskrive sykmelding! Anonymous poster hash: 8cdc8...a97 Nei, det kan de ikke. Man må ha vært i kontakt med legen OG det må være dokumentert hva problemet er. Da kan legen skrive ut sykemelding uten at personen er til stede. Anonymous poster hash: 1bd3f...5c4
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #12 Skrevet 7. desember 2016 Nei, det kan de ikke. Man må ha vært i kontakt med legen OG det må være dokumentert hva problemet er. Da kan legen skrive ut sykemelding uten at personen er til stede. Anonymous poster hash: 1bd3f...5c4 Og det har jo legen io dette tilfellet gjort Anonymous poster hash: 86e19...b2c
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #13 Skrevet 7. desember 2016 Et nært familiemedlem av meg har i over 20 år slitt med store depresjoner og angst. Hun er høyt utdannet, men har de siste 10 årene ikke klart å fungere i jobb. Hun har ikke ønsket å være sykemeldt, fordi hun har hatt lyst å jobbe. Resultatet er at hun har fungert så dårlig på jobber at de aldri har beholdt henne. Hun "rømmer" nok litt fra verden, da hun helst sover hele dagen og umulig å få tak i. Hun gråter stort sett hele tiden. Fungerer ikke i det hele tatt. Jeg veksler mellom å være sint på henne og mene at hun får ta seg litt i kragen - til å ha veldig vondt av henne. Hun er tross alt veldig syk. Hun har nå gått opp tiden sin på arbeidsavklaringspenger (arbeidsledig). Jeg fulgte til legen for noen uker siden. Da snakket vi mye hvordan hun hadde det. Legen ønsket å få til et fort psykiatrisk tilbud til henne osv.. Legen skrev også ut sykemelding med 2 ukers tilbakevirkende kraft. Vi var enig om at hun helt klart er syk nok for å få innvilget arbeidsavklaringspenger grunnet depresjon og angst. Hun sendte sykemeldingen til nav, men de har ikke godkjent den. Kan de overprøve en lege? Nå er den eneste hjelpen hun får matkuponger. Har forsøkt å finne opplysninger om matkuponger og nav uten resultat. Finnes matkuponger? Jeg forsøker å sette sammen et puslespill over hva som skjer. Jeg er nødt til å hjelpe henne, men får ikke tak i henne. (Forsøkt 1 uke). Nå har hun lånt penger fra foreldre fordi hun har vært for syk til å hente disse matkupongene. Anonymous poster hash: 877ec...cbc 1.Sykemelding kan tilbakedateres i enkelte tilfeller. Legen må redegjøre for hvorfor. Hvis legen skriver ala "pasienten var for syk til å redegjøre for situasjonen forrige konsultasjon" så er ikke det bra nok. Legen må forklare hvorfor. Nav overprøver ikke medisinske vurderinger som er tatt når legen redegjør for situasjonen. Men det holder altså ikke at legen bare skriver at hun er syk. 2. Har hun nylig brukt opp AAP-perioden sin så har hun ikke rett på sykepenger før hun har vært 26 uker i arbeid. Dette får huk skriftlig svar på i form av et vedtak. Har hun ikke fått vedtak så er ikke sykepengesaken hennes behandlet enda. 3. Hvis hun har så store problemer som du skisserer. Kanskje du skal be henne signere en fullmakt slik at du kan hjelpe henne i dialogen med nav? Det vil være enklere for henne, deg og nav! Anonymous poster hash: fe379...b29
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #14 Skrevet 7. desember 2016 Jo, leger kan tilbakeskrive sykmelding! Anonymous poster hash: 8cdc8...a97 De kan skrive med tilbakevirkende kraft, men NAV godtar som regle kun at en sykemelding er tilbakedater med et par dager. Der må da står på sykemeldingen første dag med kontakt. Dersom sykemeldingen er tilbakedatert med for mange dager vil NAV ofte sette første dag med sykemelding til den dagen legen skrev den ut. Du skriver hun har brukt opp sin tid med AAP. Da må hun jobbe 26 uker før hun har nye sykepengerettigheter. Virker som AAP tiden burde være forlenget eller hun burde ha uføre. Tror dere bør ta en prat med NAV for å høre hvilke stønader de tenker hun kan komme under. Anonymous poster hash: 5bb77...e1c
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #15 Skrevet 7. desember 2016 1.Sykemelding kan tilbakedateres i enkelte tilfeller. Legen må redegjøre for hvorfor. Hvis legen skriver ala "pasienten var for syk til å redegjøre for situasjonen forrige konsultasjon" så er ikke det bra nok. Legen må forklare hvorfor. Nav overprøver ikke medisinske vurderinger som er tatt når legen redegjør for situasjonen. Men det holder altså ikke at legen bare skriver at hun er syk. 2. Har hun nylig brukt opp AAP-perioden sin så har hun ikke rett på sykepenger før hun har vært 26 uker i arbeid. Dette får huk skriftlig svar på i form av et vedtak. Har hun ikke fått vedtak så er ikke sykepengesaken hennes behandlet enda. 3. Hvis hun har så store problemer som du skisserer. Kanskje du skal be henne signere en fullmakt slik at du kan hjelpe henne i dialogen med nav? Det vil være enklere for henne, deg og nav!Anonymous poster hash: fe379...b29 Tusen takk for alle gode råd alle sammen, jeg setter stor pris på dette. Eneste jeg er sikker på i saken er at hun er veldig syk og at jeg må trå til. Jeg kan ikke regelverkene til nav. Kjære du 19:48. Ang punkt 2. Er aap for arbeidsledighet og aap for sykemeldte en og samme ting? Det vil være umulig sånn som tingene er nå at hun er i jobb. Er det noe som helst muligheter for henne å unngå krav om 26 ukers arbeid? Sånn jeg ser situasjonen burde hun vært ufør. Samtidig trenger hun rutiner og en dagsrytme som de fleste av oss har. Rådet om fullmakt var et godt råd, tusen takk. Legen har henvist henne til psykiatri som kun er egenandel og har kort ventetid, dette tror jeg er bra. Jeg tar med meg alle de gode rådene dere har gitt meg og følger til legen i løpet av få dager. Gode klemmer til hver og en av dere Hi Anonymous poster hash: 877ec...cbc
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #16 Skrevet 7. desember 2016 Aap er for mennesker som er mer enn 50% syke over tid, og som må avklares enten mot arbeid eller uføre. En sykemelding fra lege er ikke tilstrekkelig dokumentasjon for å få innvilget AAP, legen må fylle ut en Legeerklæring om arbeidsuførhet, og helst bør det også foreligge en spesialisterklæring. I utgangspunktet kan man ikke få to perioder med AAP for samme diagnose. Arbeidsledige får ikke AAP. HUn kan søke uføretrygd, da kreves mye dokuemntasjon. Det e rikke vanlig å skrive ut matkuponger, men skal man ha sosialhjelp så må man søke om det. Anonymous poster hash: deac1...c31
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #17 Skrevet 7. desember 2016 Et nært familiemedlem av meg har i over 20 år slitt med store depresjoner og angst. Hun er høyt utdannet, men har de siste 10 årene ikke klart å fungere i jobb. Hun har ikke ønsket å være sykemeldt, fordi hun har hatt lyst å jobbe. Resultatet er at hun har fungert så dårlig på jobber at de aldri har beholdt henne. Hun "rømmer" nok litt fra verden, da hun helst sover hele dagen og umulig å få tak i. Hun gråter stort sett hele tiden. Fungerer ikke i det hele tatt. Jeg veksler mellom å være sint på henne og mene at hun får ta seg litt i kragen - til å ha veldig vondt av henne. Hun er tross alt veldig syk. Hun har nå gått opp tiden sin på arbeidsavklaringspenger (arbeidsledig). Jeg fulgte til legen for noen uker siden. Da snakket vi mye hvordan hun hadde det. Legen ønsket å få til et fort psykiatrisk tilbud til henne osv.. Legen skrev også ut sykemelding med 2 ukers tilbakevirkende kraft. Vi var enig om at hun helt klart er syk nok for å få innvilget arbeidsavklaringspenger grunnet depresjon og angst. Hun sendte sykemeldingen til nav, men de har ikke godkjent den. Kan de overprøve en lege? Nå er den eneste hjelpen hun får matkuponger. Har forsøkt å finne opplysninger om matkuponger og nav uten resultat. Finnes matkuponger? Jeg forsøker å sette sammen et puslespill over hva som skjer. Jeg er nødt til å hjelpe henne, men får ikke tak i henne. (Forsøkt 1 uke). Nå har hun lånt penger fra foreldre fordi hun har vært for syk til å hente disse matkupongene. Anonymous poster hash: 877ec...cbc Hvor har du dette fra, fra henne selv? Nei, NAV deler ikke ut matkuponger. Dersom hun ikke har egne midler så har hun rett på sosialhjelp. Anonymous poster hash: bffca...eda
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #18 Skrevet 7. desember 2016 Om hun blir innlagt skal de aller fleste sjukehusavdelinger og DPS ha tilgang til en sosionom som kan hjelpe henne med disse tingene. Få til et samarbeidsmøte. Anonymous poster hash: 77f1a...6c8
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #19 Skrevet 7. desember 2016 Du må ringe fastlegen i morgen og avklare hvem av dere som skal ta kontakt med nav. Det er vanlig å ha et møte med både lege og nav tilstede, og det skjer gjerne på legens kontor. Det er klart hun ikke skal sulte, det er det ingen som skal i dette landet. Aap og dagpenger ved ledighet er to forskjellige ting, men de har jo det til felles at du må levere meldekort hver 14.dag. Har hun brukt opp perioden sin på aap (4 år) skal det likevel ikke være noe problem å få utvidet den om hun er for syk til å jobbe. Selv gikk jeg på aap i over 5 år. Anonymous poster hash: cbe11...2e2
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #20 Skrevet 7. desember 2016 Tusen takk for alle gode råd alle sammen, jeg setter stor pris på dette. Eneste jeg er sikker på i saken er at hun er veldig syk og at jeg må trå til. Jeg kan ikke regelverkene til nav. Kjære du 19:48. Ang punkt 2. Er aap for arbeidsledighet og aap for sykemeldte en og samme ting? Det vil være umulig sånn som tingene er nå at hun er i jobb. Er det noe som helst muligheter for henne å unngå krav om 26 ukers arbeid? Sånn jeg ser situasjonen burde hun vært ufør. Samtidig trenger hun rutiner og en dagsrytme som de fleste av oss har. Rådet om fullmakt var et godt råd, tusen takk. Legen har henvist henne til psykiatri som kun er egenandel og har kort ventetid, dette tror jeg er bra. Jeg tar med meg alle de gode rådene dere har gitt meg og følger til legen i løpet av få dager. Gode klemmer til hver og en av dere Hi Anonymous poster hash: 877ec...cbc Arbeidsledige går ikke på AAP, sykemeldte gjør. Anonymous poster hash: bffca...eda
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #21 Skrevet 7. desember 2016 Aap er for mennesker som er mer enn 50% syke over tid, og som må avklares enten mot arbeid eller uføre. En sykemelding fra lege er ikke tilstrekkelig dokumentasjon for å få innvilget AAP, legen må fylle ut en Legeerklæring om arbeidsuførhet, og helst bør det også foreligge en spesialisterklæring. I utgangspunktet kan man ikke få to perioder med AAP for samme diagnose. Arbeidsledige får ikke AAP. HUn kan søke uføretrygd, da kreves mye dokuemntasjon. Det e rikke vanlig å skrive ut matkuponger, men skal man ha sosialhjelp så må man søke om det. Anonymous poster hash: deac1...c31 Nei, sosialhjelp til mat utbetales til konto eller så sendes det utbetalingsbilag per post hjem til henne. Matkuponger sluttet de med på 1980- tallet tror jeg. Anonymous poster hash: bffca...eda
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #22 Skrevet 7. desember 2016 Nei, sosialhjelp til mat utbetales til konto eller så sendes det utbetalingsbilag per post hjem til henne. Matkuponger sluttet de med på 1980- tallet tror jeg. Anonymous poster hash: bffca...eda Neida, de har ikke sluttet med matkuponger. Hvis du liksom skal komme med fakta, må du nesten vite hva som er riktig. Anonymous poster hash: ebedc...ec6
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #23 Skrevet 7. desember 2016 Nei, sosialhjelp til mat utbetales til konto eller så sendes det utbetalingsbilag per post hjem til henne. Matkuponger sluttet de med på 1980- tallet tror jeg. Anonymous poster hash: bffca...eda Ja det står det er ikke vanlig, så da har du misforstått pga skrivefeilen. Men man må uansett søke om å få sosialhjelp, selv om pengene settes inn på konto. Kronekort/kontantkort kan også benyttes Anonymous poster hash: deac1...c31
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #24 Skrevet 7. desember 2016 Nei, sosialhjelp til mat utbetales til konto eller så sendes det utbetalingsbilag per post hjem til henne. Matkuponger sluttet de med på 1980- tallet tror jeg. Anonymous poster hash: bffca...eda Du kan fremdeles få markeringer, men nå kommer demperne som f.eks gavekort på rema Anonymous poster hash: cbe11...2e2
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #25 Skrevet 7. desember 2016 Det er ikke lov å tilbakedatere sykemeldinger. Det er mulig for Nav å overprøve sykemeldinger ja. Det er fullt mulig å tilbakedatere sykemeldinger. Kommer an på sykdom og diagnose. Anonymous poster hash: fdc90...9bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå