Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #26 Skrevet 7. desember 2016 Må bare spørre: Hva har det å synes en TV-serie er skummel, med curling-foreldre å gjøre?? Mye rart man skal høre. Jeg husker det selv fra barndommen at enkelte ting var veldig skummelt, uten noen åpenbar grunn for de voksne, mens mye annet gikk bra. Her syns 5-åring det er herlig spennende, mens 7-åringen må gå ut av rommet så snart den mørke skogen dukker opp. Vanligvis tåler 7-åringen mest, men dette mørke mysteriet med Dunkel og steinen har truffet en nerve hos akkurat han. Merkelig å gjøre "narr" av redde barn... Anonymous poster hash: 3cf59...2cc
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #27 Skrevet 7. desember 2016 Må bare spørre: Hva har det å synes en TV-serie er skummel, med curling-foreldre å gjøre?? Mye rart man skal høre. Jeg husker det selv fra barndommen at enkelte ting var veldig skummelt, uten noen åpenbar grunn for de voksne, mens mye annet gikk bra. Her syns 5-åring det er herlig spennende, mens 7-åringen må gå ut av rommet så snart den mørke skogen dukker opp. Vanligvis tåler 7-åringen mest, men dette mørke mysteriet med Dunkel og steinen har truffet en nerve hos akkurat han. Merkelig å gjøre "narr" av redde barn... Anonymous poster hash: 3cf59...2cc Kan ikke se at noen har gjort narr av barna, ikke en gang det eksempelet du viser til for å styrke din sak gjør narr av barna. Derimot gjør det narr av foreldrene og foreldrenes tafatthet når det gjelder barna. Anonymous poster hash: 1c1f6...798
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #28 Skrevet 7. desember 2016 Må bare spørre: Hva har det å synes en TV-serie er skummel, med curling-foreldre å gjøre?? Mye rart man skal høre. Jeg husker det selv fra barndommen at enkelte ting var veldig skummelt, uten noen åpenbar grunn for de voksne, mens mye annet gikk bra. Her syns 5-åring det er herlig spennende, mens 7-åringen må gå ut av rommet så snart den mørke skogen dukker opp. Vanligvis tåler 7-åringen mest, men dette mørke mysteriet med Dunkel og steinen har truffet en nerve hos akkurat han. Merkelig å gjøre "narr" av redde barn... Anonymous poster hash: 3cf59...2cc Enig med deg. Her i huset er vi på ingen måte curlingforeldre, overbeskyttende eller spesielt sarte. Men at de aller minste barna reagerte på øynene til Vinter og den mørke skogen, kan jeg enkelt forstå. Dessuten er alt relativt, det noen syns smaker godt, syns andre smaker vondt. Det noen syns er skummelt, syns andre ikke er det. Er vel ikke noe å krangle om det? Anonymous poster hash: 7622f...564
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #29 Skrevet 7. desember 2016 Hm, vi har ikke fått sett gårsdagens episode ennå, men ut fra det jeg leser blir det nok hakket for skummel for 7-åringen. 5-åringen går det nok greit med. Dere som setter sammenheng mellom redde barn og curling-foreldre er nok på bærtur (og ganske frekke, egentlig). Eldstemann her er mørkeredd og blir redd av diverse ting, det har ingenting med hvordan vi har oppdratt ham å gjøre, men har med personligheten hans å gjøre. Han skjønner selv at det ikke er noe å være redd for (vet at spøkelser ikke finnes osv.), men sier han blir "redd av tankene sine". Barn er forskjellige, noen blir redde av bl.a. TV-serier, andre ikke... Anonymous poster hash: 7434d...0de
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #30 Skrevet 7. desember 2016 Hva som er skummelt eller ikke kommer an på barnet og på hvordan barnet har det hjemme. Personlighet er dels medfødt. Om man er født med en ganske trygg personlighet og i tillegg har trygg tilknytning til foreldre og andre voksne og ikke har opplevd fæle ting så vil ikke Snøfall være skummelt. Toåringen min synes ikke det er skummelt. Hun er ikke redd for noe. Jeg vet at jeg hadde syntes det var dritskummelt når jeg var liten. Jeg er både ganske følsom av natur, og vokste dessuten opp med en mor mer personlighetsforstyrrelser og fikk en utrygg tilknytning til omsorgspersonene mine. Jeg likte derfor best veldig koselig og lite skummel barneTV som Skomaker Andersen osv da jeg var liten. Å si at de som synes det er skummelt "aldri har fått et nei i sitt liv" er ufølsomt og lite empatisk. Anonymous poster hash: ac30c...260
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #31 Skrevet 7. desember 2016 Kan ikke se at noen har gjort narr av barna, ikke en gang det eksempelet du viser til for å styrke din sak gjør narr av barna. Derimot gjør det narr av foreldrene og foreldrenes tafatthet når det gjelder barna. Anonymous poster hash: 1c1f6...798 Hvordan da? Hva er tafatt med å ha barn som synes visse deler av Snøfall er skummelt? Hva har det med å være curling-foreldre å gjøre? Flott om du kan opplyse meg. Min sønn er da tøff på så mange andre måter, han tar nye utfordringer på strak arm med eller uten foreldre til stede, han tør å stå opp mot erting... Han er ikke et persilleblad selv om han synes Dunkel er skummel Anonymous poster hash: 3cf59...2cc
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #32 Skrevet 7. desember 2016 Hva som er skummelt eller ikke kommer an på barnet og på hvordan barnet har det hjemme. Personlighet er dels medfødt. Om man er født med en ganske trygg personlighet og i tillegg har trygg tilknytning til foreldre og andre voksne og ikke har opplevd fæle ting så vil ikke Snøfall være skummelt. Toåringen min synes ikke det er skummelt. Hun er ikke redd for noe. Jeg vet at jeg hadde syntes det var dritskummelt når jeg var liten. Jeg er både ganske følsom av natur, og vokste dessuten opp med en mor mer personlighetsforstyrrelser og fikk en utrygg tilknytning til omsorgspersonene mine. Jeg likte derfor best veldig koselig og lite skummel barneTV som Skomaker Andersen osv da jeg var liten. Å si at de som synes det er skummelt "aldri har fått et nei i sitt liv" er ufølsomt og lite empatisk. Anonymous poster hash: ac30c...260 Jeg syntes også mye på TV/film var skummelt som barn, og jeg kommer fra veldig trygge forhold. Trist at det var annerledes for deg, men jeg er ikke enig i at det ofte er en slik sammenheng som du skisserer. Anonymous poster hash: 3cf59...2cc
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #33 Skrevet 7. desember 2016 Har fire barn, og de to minste på 3 og 5 elsker serien like mye som de to eldste. Fantes ikke redd av gårsdagens episode, var jo forberedt på at den episoden skulle være litt skummel, men ingen av barna syntes det var det fnugg skummelt. Skjønner heller ikke oppstyret, tenkte mitt etter å ha lest diverse tråder om emnet her igår. Er dagens barn virkelig så pysete? Anonymous poster hash: 9bb9e...1ab
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #34 Skrevet 7. desember 2016 Fraglene er mye skumlere! For ikke å snakke om dukkene til Ivo Caprino. Syns å huske at Mummitrollet også var skummelt, vi kan virkelig ikke skjerme barna fra alt. Ønsker vi en dønn koselig julekalender uten noen skumle eller spennende elementer, får en sette på Skomakergata. Her elsker de på 7 og 9 Snøfall, og vi som foreldre syns det er kjempekos med en felles TV-stund. I tillegg åpner den for mange viktige samtaler. Anonymous poster hash: a3f10...5d6 For å ikke snakke om pompel og pilt, mer deprimerende barne-tv skal man vel lete lenge etter Anonymous poster hash: 77fb1...feb
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #35 Skrevet 7. desember 2016 Det er vel bare barn som aldri fått et nei i hele sitt liv som får mareritt av den. Anonymous poster hash: 1c1f6...798 Dårlig gjort å anta det😥 Anonymous poster hash: 7d7ac...bce
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #36 Skrevet 7. desember 2016 Hva som er skummelt eller ikke kommer an på barnet og på hvordan barnet har det hjemme. Personlighet er dels medfødt. Om man er født med en ganske trygg personlighet og i tillegg har trygg tilknytning til foreldre og andre voksne og ikke har opplevd fæle ting så vil ikke Snøfall være skummelt. Toåringen min synes ikke det er skummelt. Hun er ikke redd for noe. Jeg vet at jeg hadde syntes det var dritskummelt når jeg var liten. Jeg er både ganske følsom av natur, og vokste dessuten opp med en mor mer personlighetsforstyrrelser og fikk en utrygg tilknytning til omsorgspersonene mine. Jeg likte derfor best veldig koselig og lite skummel barneTV som Skomaker Andersen osv da jeg var liten. Å si at de som synes det er skummelt "aldri har fått et nei i sitt liv" er ufølsomt og lite empatisk. Anonymous poster hash: ac30c...260 Altså, det der er jo bare tull Anonymous poster hash: 77fb1...feb
uhhuhher Skrevet 7. desember 2016 #37 Skrevet 7. desember 2016 Har fire barn, og de to minste på 3 og 5 elsker serien like mye som de to eldste. Fantes ikke redd av gårsdagens episode, var jo forberedt på at den episoden skulle være litt skummel, men ingen av barna syntes det var det fnugg skummelt. Skjønner heller ikke oppstyret, tenkte mitt etter å ha lest diverse tråder om emnet her igår. Er dagens barn virkelig så pysete? Anonymous poster hash: 9bb9e...1ab Ikke spesielt mye respekt for følelser i deres hus, skjønner jeg. Kan bare anta at hvis et av deres barn synes noe er skummelt eller trist, men du ikke synes det, så får de vel beskjed om å skjerpe seg. La nå barn få like ulike ting på samme møte som voksne liker ulike ting. Barn har faktisk egne preferanser som ikke nødvendigvis kommer av påvirkning utenfra.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #38 Skrevet 7. desember 2016 At ungene er redde er ikke å være curlingforeldre, å bannlyse og hytte med neven mot NRk fordi ungene ble redde er curlingforeldre Anonymous poster hash: 3796e...396
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #39 Skrevet 7. desember 2016 En annen ting er alder og faser Det er helt normalt at barn har engstelige faser, utviklingsangst kalles det. Plutselig blir babyen på 8 mnd redd fremmede, plutselig blir 3-åringen redd troll under senga, plutselig blir 8-åruingen mørkredd og tenker på brann og tyver. De fleste barn (kanskje alle, men graden kommer bl.a an på personlighet) går gjennom slike faser. Det er et tegn på at de blir eldre, de tenker og reflekterer, de utvikles og modnes. Om Snøfall skremmer et barn som er midt i en slik engstelig fase har da ikke det noe med dårlig oppdragelse eller curlingforeldre å gjøre. Anonymous poster hash: db79a...8ba
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #40 Skrevet 7. desember 2016 Har fire barn, og de to minste på 3 og 5 elsker serien like mye som de to eldste. Fantes ikke redd av gårsdagens episode, var jo forberedt på at den episoden skulle være litt skummel, men ingen av barna syntes det var det fnugg skummelt. Skjønner heller ikke oppstyret, tenkte mitt etter å ha lest diverse tråder om emnet her igår. Er dagens barn virkelig så pysete? Anonymous poster hash: 9bb9e...1ab Er dagens foreldre virkelig SÅ idiotiske? Hva er så vanskelig med å forstå at barna er ulike? Jeg har et stort barn med angst, han liker Snøfall, men må fortelle seg selv at det er en serie med skuespillere. Hva så? Skremmende mye uvitenhet her i tråden (minner om tanker om "kjøleskapsmødre"), og jeg kan garantere at det ikke er jeg som har gitt barnet mitt angst. Anonymous poster hash: 8266d...30c
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #41 Skrevet 7. desember 2016 Ikke spesielt mye respekt for følelser i deres hus, skjønner jeg. Kan bare anta at hvis et av deres barn synes noe er skummelt eller trist, men du ikke synes det, så får de vel beskjed om å skjerpe seg. La nå barn få like ulike ting på samme møte som voksne liker ulike ting. Barn har faktisk egne preferanser som ikke nødvendigvis kommer av påvirkning utenfra. Jaha så fordi mine barn tåler årets julekalender på NRK og ikke får mareritt hver natt så mangler vi respekt for våre barns følelser? For en god konklusjon! Nei vi var forberedt på at gårsdagens episode kunne oppfattes som skummel, og vi ser på serien sammen med barna våre nettopp for å kunne være der for barna dersom de synes noe er skummelt. Snøfall er en koselig julekalender for store og små, NRK har gjort en flott jobb med denne og de siste årenes julekalendere! Anonymous poster hash: 9bb9e...1ab
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #42 Skrevet 7. desember 2016 Nei den er ikke skummel. Men enkelte foreldre må jo alltid ha noe å klage på. Anonymous poster hash: d5bb2...68e Enig med deg Anonymous poster hash: 9bb9e...1ab
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #43 Skrevet 7. desember 2016 Er dagens foreldre virkelig SÅ idiotiske? Hva er så vanskelig med å forstå at barna er ulike? Jeg har et stort barn med angst, han liker Snøfall, men må fortelle seg selv at det er en serie med skuespillere. Hva så? Skremmende mye uvitenhet her i tråden (minner om tanker om "kjøleskapsmødre"), og jeg kan garantere at det ikke er jeg som har gitt barnet mitt angst. Anonymous poster hash: 8266d...30c Hvordan kan du garantere det egentlig? Dersom du syr puter under armene på barnet ditt og mener fri barneoppdragelse er veien å gå så skjønner jeg godt at barnet har utviklet angst. Ja barn er forskjellige, det er det liten tvil om. Men oppstyret her inne om serien, den forstår jeg ikke. Er serien skummel? Nei. Kan det forekomme skumle scener? Ja. Betyr det at alle barn synes serien er skummel? Nei. Anonymous poster hash: 9bb9e...1ab
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #44 Skrevet 7. desember 2016 Hvordan kan du garantere det egentlig? Dersom du syr puter under armene på barnet ditt og mener fri barneoppdragelse er veien å gå så skjønner jeg godt at barnet har utviklet angst. Ja barn er forskjellige, det er det liten tvil om. Men oppstyret her inne om serien, den forstår jeg ikke. Er serien skummel? Nei. Kan det forekomme skumle scener? Ja. Betyr det at alle barn synes serien er skummel? Nei. Anonymous poster hash: 9bb9e...1ab Du er jo håpløs å diskutere med. Og du bekrefter spørsmålet mitt. Du kan ikke avgjøre om en serie er skummel. Alle mennesker har ulike meninger og preferanser,og ingen kan bestemme hva andre mennesker skal tenke, føle og tro. Om et barn syns serien er skummel, så synes ikke det barnet feil. Det er barnets helt reelle følelser. Det vi voksne kan gjøre er å trygge barnet, men ikke be det skjerpe seg og bestemme at det ikke skal bli redd. Det er ikke galt å bli redd, akkurat som det ikke er galt å bli lei seg eller sint av ting man ser på tv. Én person kan ikke si at "Balansekunst" ikke er en trist bok, for opplevelsen av boken er subjektiv og alle eier sin egen rett til sine følelser. Faen meg utrolig at voksne mennesker må få dette forklart. Anonymous poster hash: 8266d...30c
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #45 Skrevet 7. desember 2016 Du er jo håpløs å diskutere med. Og du bekrefter spørsmålet mitt. Du kan ikke avgjøre om en serie er skummel. Alle mennesker har ulike meninger og preferanser,og ingen kan bestemme hva andre mennesker skal tenke, føle og tro. Om et barn syns serien er skummel, så synes ikke det barnet feil. Det er barnets helt reelle følelser. Det vi voksne kan gjøre er å trygge barnet, men ikke be det skjerpe seg og bestemme at det ikke skal bli redd. Det er ikke galt å bli redd, akkurat som det ikke er galt å bli lei seg eller sint av ting man ser på tv. Én person kan ikke si at "Balansekunst" ikke er en trist bok, for opplevelsen av boken er subjektiv og alle eier sin egen rett til sine følelser. Faen meg utrolig at voksne mennesker må få dette forklart. Anonymous poster hash: 8266d...30c Og DU kan ikke avgjøre om serien ER skummel. Det finnes ikke noe rett eller galt i denne diskusjonen; jeg mener serien ikke er skummel basert på MINE barn og du mener serien er skummel basert på DITT barn. Poenget med diskusjonen var vel om serien var så skummel som enkelte påstår, noen mener det og andre mener noe annet. Anonymous poster hash: 9bb9e...1ab
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #46 Skrevet 7. desember 2016 Og DU kan ikke avgjøre om serien ER skummel. Det finnes ikke noe rett eller galt i denne diskusjonen; jeg mener serien ikke er skummel basert på MINE barn og du mener serien er skummel basert på DITT barn. Poenget med diskusjonen var vel om serien var så skummel som enkelte påstår, noen mener det og andre mener noe annet. Anonymous poster hash: 9bb9e...1ab Nei,jeg mener at serien er skummel for noen. Du mener serien ikke er skummel, basta bom. Anonymous poster hash: 8266d...30c
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #47 Skrevet 7. desember 2016 Nei,jeg mener at serien er skummel for noen. Du mener serien ikke er skummel, basta bom. Anonymous poster hash: 8266d...30c Ja der traff du spikeren på hodet. Grattis! Anonymous poster hash: 9bb9e...1ab
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #48 Skrevet 7. desember 2016 Min på 1,5 elsker serien. Men ser gjennom episoden selv før hun får se og holder hånda over det skumle Anonymous poster hash: b2b1e...8f2
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #49 Skrevet 7. desember 2016 Ja der traff du spikeren på hodet. Grattis! Anonymous poster hash: 9bb9e...1ab Hjelpes. Ok,prøver igjen. Jeg sier at folk reagerer ulikt og at noen kan synes den er skummel. Du bestemmer at ingen synes den er skummel, for det er den ikke. Ser du virkelig ikke forskjellen? Du åpner jo ikke for at noen synes ulikt. Det var siste fra meg. Du bare provoserer, for ingen kan ha så vanskelig for det. Anonymous poster hash: 8266d...30c
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2016 #50 Skrevet 7. desember 2016 Hjelpes. Ok,prøver igjen. Jeg sier at folk reagerer ulikt og at noen kan synes den er skummel. Du bestemmer at ingen synes den er skummel, for det er den ikke. Ser du virkelig ikke forskjellen? Du åpner jo ikke for at noen synes ulikt. Det var siste fra meg. Du bare provoserer, for ingen kan ha så vanskelig for det. Anonymous poster hash: 8266d...30c Det er du som er ufin og som ønsker å provoserer ved å kalle andre som mener noe annet enn deg idiotiske, ved å bruke ufine ord og uttrykk i svarene slik som "det er faen meg..." og "basta bom", men du ser vel ikke at du er ufin og direkte usmakelig i svarene dine antar jeg. I ovennevnte svar fikk du svar på tiltale. Anbefaler deg å lese den andre tråden om Snøfall (Skjerping-tråden), så kan du gå til verbalt angrep på noen andre som måtte mene noe annet enn deg. Anonymous poster hash: 9bb9e...1ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå