Gå til innhold

Lære å stå på skøyter; stor fare for

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren på 5 ønsker seg skøyter. Hvor stor fare er det for å ramle og brekke armer og ben?

Anonymous poster hash: c01ab...052

Fortsetter under...

Skrevet

Du får styre henne inn på curling i stedet for :D

Skrevet

Liten. Men ta på henne hjelm

Skrevet

Kjøp hjelm til henne og bruk håndledd- og ev. albubeskyttere så er det ikke noen større fare enn med mye annet hun gjør.

Hun vil ha langt mindre risiko for å skade seg jo mer motorisk sikker hun er, og skøyter er supert for å trene balanse og motorikk.

Du kan aldri beskytte henne fullstendig, og det å hindre henne i fysisk utfoldelse vil bare øke risikoen for at hun skader seg senere.

La jenta lære seg å stå på skøyter, og kjøp deg selv et par og lær dere sammen. Fin aktivitet for hele familien :)

Anonymous poster hash: ad5f6...9b3
Skrevet

hjelm ødelegger en hel del for balansen.

er det en kunstløp klubb i nabolaget hun kan trene sammen med? der vil hun få inn grunnleggende ferdigheter, uten bruk av hjelm eller andre avstivende effekter.

Anonymous poster hash: 48752...616

Skrevet

er det en kunstløp klubb i nabolaget hun kan trene sammen med? der vil hun få inn grunnleggende ferdigheter, uten bruk av hjelm eller andre avstivende effekter.

Ingen kunstløpskole. Bare hockeyskole, men hun vil ikke gå på det.

Annonse

Skrevet

Jeg som nevnte hjelm og beskyttere over her. Jeg er egentlig hjertens enig med deg. Tenkte bare at det er bedre jenta får prøvd seg med beskyttelsesutstyr (siden mor virker hysterisk) enn at hun aldri får prøvd.

Skrevet

Kjøp hjelm til henne og bruk håndledd- og ev. albubeskyttere så er det ikke noen større fare enn med mye annet hun gjør.

Hun vil ha langt mindre risiko for å skade seg jo mer motorisk sikker hun er, og skøyter er supert for å trene balanse og motorikk.

Du kan aldri beskytte henne fullstendig, og det å hindre henne i fysisk utfoldelse vil bare øke risikoen for at hun skader seg senere.

La jenta lære seg å stå på skøyter, og kjøp deg selv et par og lær dere sammen. Fin aktivitet for hele familien :)

Selges håndledd og albuebeskyttere der de selger skøyter?

Leste at hockey skøyter var bedt.

Evnt får jeg kjøpe bobleplast jeg kan rulle henne godt inn i.

Skrevet

Jeg som nevnte hjelm og beskyttere over her. Jeg er egentlig hjertens enig med deg. Tenkte bare at det er bedre jenta får prøvd seg med beskyttelsesutstyr (siden mor virker hysterisk) enn at hun aldri får prøvd.

På skøytebanene her et det påbudt med hjelm på barn.

Skrevet

Jeg gikk på kunstløp i åtte år og brakk aldri noe ;) blir endel fall selvsagt men det gikk fint!

Anonymous poster hash: 29950...ceb

Skrevet

Og selvsagt veldig lurt m hjelm til ferdighetene er litt på plass!

Anonymous poster hash: 29950...ceb

Skrevet

Mine barn har gått på skøyter siden de var 2-3 år gamle, hockeyskøyter og alpinhjelm, ingen annen beskyttelse.

Nå er de 7, 9, 13 og 15 år, og har stått på skøyter, slalåm, snowboard osv siden de var små alle sammen, og ingen brekte armer og ben.

Jo mer barn får utfolde seg, jo mer motorisk flinke blir de, jo letter tar de nye aktiviteter, og mindre sjanse er det for ulykker.

Uhell skjer selvfølgelig, men de kan like gjerne brekke armen i et fall fra gyngehesten som ved et fall på isen så slike ting kan man ikke tenke på. Skjer det så skjer det.

Anonymous poster hash: 3df62...94b
Skrevet (endret)

Har gått bra både med meg, søsken og vener,  og ungane så langt. Det gjeld armar og bein, men ville absolutt brukt hjelm.  Kjenner til nokon stygge historier med hovudskader etter fall på isen. 

-ville starta med hokkey-skøyter.

Endret av soleia

Annonse

Skrevet

Sykkelhjelm er ikke anbefalt, de står gjerne litt ut bak og om de da faller bakover kan de skade nakken. Men "pottehjelmer" eller alpinhjelm er fint, på skøyebanen her er det påbudt.

Anonymous poster hash: 3df62...94b
Skrevet

Jeg ville brukt hjelm. Hjerneskade er egentlig ikje noe å trakte etter.

Anonymous poster hash: 29013...208

Skrevet

Om hun er flink motorisk burde det gå bra. Er hun ikke så flink motorisk, ville jeg utstyrt henne med skikkelig beskyttelse. Unger som sliter med å ferdes fritt i skogen sliter gjerne på slike ting også, dette kan gi litt mere skader enn feks skogen.

Her sto begge ungene første gang på skøyter når de var 1år. Suste rundt med barnespark på isen mens vi gikk ved siden av. Nå har de vært tidlige med å gå og de har vært vanskelige til å holde seg i ro. Holde tilbake med ulike ting har ikke gått. Eldste lærte seg å gå på ski når hun var under året alene. Hun var lei av å mått få hjelp, så da skulle hun klare selv.

Anonymous poster hash: 0e8db...268

Skrevet

Om hun er flink motorisk burde det gå bra. Er hun ikke så flink motorisk, ville jeg utstyrt henne med skikkelig beskyttelse. Unger som sliter med å ferdes fritt i skogen sliter gjerne på slike ting også, dette kan gi litt mere skader enn feks skogen.

Her sto begge ungene første gang på skøyter når de var 1år. Suste rundt med barnespark på isen mens vi gikk ved siden av. Nå har de vært tidlige med å gå og de har vært vanskelige til å holde seg i ro. Holde tilbake med ulike ting har ikke gått. Eldste lærte seg å gå på ski når hun var under året alene. Hun var lei av å mått få hjelp, så da skulle hun klare selv.

Anonymous poster hash: 0e8db...268

Bor i Oslo sentrum, så her er dårlig både med skog og sparke føre. Men, har to sparker. Skal prøve oss på isen på Spikersuppa. Tror ikke det er liv med spark der.

Skrevet

Jeg brakk armen da jeg stod på skøyter som 6-åring. Det var kun skikkelig uflaks. Har gått på kunstløp i mange år etter det, og aldri brukket noe mer.

Mine unger fikk skøyter på beina tidlig, og jeg synes det er betryggende med hjelm.

Skrevet

Hender vi tar t-banen utenfor ring 2, da går vi i skogen. Til og med er vi helt i Holmenkollen, der går vi på ski.

Kanskje vi kan dra til Frognerstadion for å øve på skøyter, der har de jo pingviner å holde seg i.

Takk for svar alle.

Hi

Skrevet

Ta med en bruskasse til å støtte seg på - eller gå på Frogner stadion, der har de pingviner å holde fast i. Ta på hjelm. Det blir knall og fall, stort sett på rompa. Tror det skal godt gjøres for en femåring å brekke noe i fall fra den høyden, og med god polstring i vinterklær.

Skrevet

Tror det er større risiko for voksne enn for barn. ;) Men ville brukt hjelm ja.

Anonymous poster hash: 3dc3b...c23
Skrevet

Enig.

Risikoen for skader er i hele tatt svært, svært minimal.

Anonymous poster hash: 1586e...ace

Skrevet

Både jeg og min datter har gått på kunstløp. Aldri brekt noe som helst

Man lærer seg teknikker og man lærer å ikke være "redd" isen

Anonymous poster hash: 0a67a...6ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...