Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #1 Skrevet 5. desember 2016 Noen som vet hvordan man gjør det? Tror (vet vel) at søsteren min misbruker smertestillende (morfintabeletter). Hun er operert endel ganger siste årene, og vært veldig syk. Hun hadde store smerte så fikk mofin intravenøst på sykehuset, og når hun omsider fikk perm fikk hun resept på 100 morfintabeletter. Disse forsvant fort, og i helga sa hun at hun hadde spurte etter flere på kontroll på sykehuset men de sa nei. Så ringte hun fastlegen sin, men han har blitt pensjonist, så en ny fastlege har dukket opp. Hun sa hun trengte mer morfintabeletter, og fikk 100 til uten at legen engang har møtt henne! Fikk det altså PR telefon.... Da moren min spurte henne om dette, etter hun forsnakket seg, så sa hun at det egentlig var til samboeren sin (som også er kronisk syk). Dette er jo ulovlig!! Og jeg mistenker sterkt at begge to tar for mye av disse medisinene.. Hva gjør man?! Nå lyver søsteren min altså om mengden medisiner hun tar.. Vi har "fersket" henne i å ta mer enn hun sier hun tar også... Nå har hun gått på morfin i 6 mnd, så vil tro hun for lengst er avhengig. Jeg skjønner ikke hvordan legen kan bare pøse på med slike medisiner, iallefall ikke når sykehuset sa nei!? Anonymous poster hash: 778b1...dd6
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #2 Skrevet 5. desember 2016 Du kan ringe legen hennes og lufte din bekymring. Legen vil da måtte informere henne om at du har snakket med vedkommende. Dersom du ikke samtykker til det har ikke legen lov å gjøre noe med det. Anonymous poster hash: 608ed...512
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #3 Skrevet 5. desember 2016 Man skal ikke skrive ut medisiner fra "narkoskapet" uten å treffe pasienten. Bare meld til fylkeslegen. Anonymous poster hash: 0386e...7e7
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #4 Skrevet 5. desember 2016 Hvilken medisin er det snakk om? Anonymous poster hash: b909a...157
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #5 Skrevet 5. desember 2016 Hvilken medisin er det snakk om? Anonymous poster hash: b909a...157 Morfintabletter står det. Anonymous poster hash: 0386e...7e7
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #6 Skrevet 5. desember 2016 Kontakt kommunelegen og fylkeslegen om dette. Tar du kontakt med legen som har skrevet ut dette uten å ha møtt pasienten så vil legen trolig ikke gjøre så mye fordi han selv nok vet at det er ulovlig å gi ut så mye til en pasient han ikke har sett og ikke kjenner sykehistorien godt nok til. Om legen innser feil og tar det opp med søsteren din så risikerer du bare at hun blir en helseshopper som bytter lege hver gang en ny lege ikke lenger vil skrive ut til henne. Tror kommunelegen kan sjekke dette bedre. Og fylkeslegen bør kontaktes også mtp. på at legen bør få en advarsel. Anonymous poster hash: 81d3e...5a4
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #7 Skrevet 5. desember 2016 Jeg ringte fastlegen til min mor og forklarte at hun tok morfintabletter etter min far, og misbrukte sovemedisin som han skrev ut til henne. Dette gjorde jeg etter at hun var helt skjelven og på gråten til meg på tlf fordi hun ikke fant pillene, da ante jeg ugler i mosen. Anonymous poster hash: 1520e...665
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #8 Skrevet 5. desember 2016 Jeg ringte fastlegen til min mor og forklarte at hun tok morfintabletter etter min far, og misbrukte sovemedisin som han skrev ut til henne. Dette gjorde jeg etter at hun var helt skjelven og på gråten til meg på tlf fordi hun ikke fant pillene, da ante jeg ugler i mosen. Anonymous poster hash: 1520e...665 Legge til at legen sluttet å gi henne disse sovetablettene, takket og ba meg ta vekk morfintablettene og levere inn til nærmeste apotek. Anonymous poster hash: 1520e...665
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #9 Skrevet 5. desember 2016 Morfintabletter står det. Anonymous poster hash: 0386e...7e7 Det sier jo lite Anonymous poster hash: b909a...157
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #10 Skrevet 5. desember 2016 Morfintabletter står det. Anonymous poster hash: 0386e...7e7 Jammen, "morfintabletter" er ikke noe? Anonymous poster hash: 802d1...a1f
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #11 Skrevet 5. desember 2016 Ingenting som bare heter "morfintabletter". Anonymous poster hash: 1520e...665
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #12 Skrevet 5. desember 2016 Ingenting som bare heter "morfintabletter". Nei, men de inneholder morfin. Dolcontin, oxynorm, oxycontin whatever. Ikke så veldig vanskelig å forstå eller?? Anonymous poster hash: 1520e...665 Anonymous poster hash: 0386e...7e7
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #13 Skrevet 5. desember 2016 Ingenting som bare heter "morfintabletter". Anonymous poster hash: 1520e...665 Deg om det... http://www.felleskatalogen.no/m/medisin/pasienter/pil-morfin-takeda-561670 Pluss alle de andre variantene som inneholder morfin... Anonymous poster hash: 851a5...d70
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #14 Skrevet 5. desember 2016 Har ei sånn i familien vi også, her endte det med at hun mistet omsorgen for barnet sitt. De finner metoder altså, hun her bytter fastlege jevnlig også går hun til forskjellige legevakter i helgene. Derfra får hun med seg et brett med smertestillende og beskjed om å ta kontakt med fastlegen over helga. Når du gjør sånt hele tiden blir det mye medisiner etterhvert.... Håper det snart blir sånn at uansett hvilken legevakt, sykehus eller lege du oppsøker så kommer journalen din opp. I ditt tilfelle tror jeg fylkeslegen/pasientombudet er riktig å kontakte Anonymous poster hash: d1fde...e71
LillaGorilla♥♥ Skrevet 5. desember 2016 #15 Skrevet 5. desember 2016 Fastlege, evt høyere opp. Dersom de har barn og du mistenker at foreldrene ruser seg, varsler du barnevernet.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #16 Skrevet 5. desember 2016 Hadde sendt en "klage" på legen til fylkeslegen. Søsteren din må uansett trappes ned om hun er avhengig, og da trenger hun en god lege på laget! Anonymous poster hash: 06e64...e72
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #17 Skrevet 5. desember 2016 Synes du bør ta kontakt med fastlegen, og forklare situasjonen. Så kan fastlegen lage en nedtrappingsplan, for så å slutte forskriving. Det er ikke ulovlig for en lege å fornye resept på morfin uten å se pasienten, umulig for ny fastlege å kalle inn alle som bruker B-preparater når de overtar en fastlegeliste. De må ta det litt etterhvert. Anonymous poster hash: 19010...308
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #18 Skrevet 5. desember 2016 Synes du bør ta kontakt med fastlegen, og forklare situasjonen. Så kan fastlegen lage en nedtrappingsplan, for så å slutte forskriving. Det er ikke ulovlig for en lege å fornye resept på morfin uten å se pasienten, umulig for ny fastlege å kalle inn alle som bruker B-preparater når de overtar en fastlegeliste. De må ta det litt etterhvert. Anonymous poster hash: 19010...308 Forresten er det nå strenge regler for bilkjøring ved bruk av morfinpreparater. Anonymous poster hash: 19010...308
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2016 #19 Skrevet 5. desember 2016 Forresten er det nå strenge regler for bilkjøring ved bruk av morfinpreparater. Anonymous poster hash: 19010...308 . Og sykehuset sier nei til alle som ikke er i et pågående behandlingsforløp hos dem, fordi forskriving av slike medisiner er fastlegeoppgave. Anonymous poster hash: 19010...308
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå