Gå til innhold

Dansk og svensk julemat. Noen som vil fortelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal være alene på 1. juledag, og jeg kunne tenke meg å utvide julemiddaghorisonten litt. Spiser ribbe på julaften. Noen som er vandt med/spiser julemat fra Danmark eller Sverige (eller andre land) og vil fortelle hva dere da spiser? Litt vanskelig å google for er jo så mye forskjellig 😊

Fortsetter under...

Skrevet

Svensk julemat er, etter min erfaring, ganske kjedelig. Det er poteter, småpølser (prinskorv), kjøttboller, skinkestek, noe innlagt sild og så husker jeg ikke mer. Men mange småretter, som egentlig er ganske vanlig mat.

Skrevet

And er vanlig i Danmark.

Anonymous poster hash: ba438...16b

Skrevet

And er vanlig i Danmark.

Anonymous poster hash: ba438...16b

Ja, det vet jeg 😊 Men hva er vanlig tilbehør?

Skrevet

Det opprinnelige danske er gås, ikke and.

Smaker fantastisk.

Den fylles med svisker og epler før steking.

Det tilbehør jeg er vant med er svisker, eplemos, rødkål, sjysaus og poteter. En del bruker bittesmå brune poteter (stekt i sukker), men det er veldig søtt så det er jeg ikke så glad i.

Desserten er Riskrem med mandel og kirsebærsaus.

Den gamle tradisjonsmat 23. Desember heter "Finker". Det problem man hadde var at man trengte fersk ribbe til jul men du kan ikke regne med frost i Danmark i desember. Så man slaktet grisen så tett på julen som mulig og da stod man der med all den letfordervelige innmaten som slett ikke kunne holde seg. Den hadde man i en diger gryte og lot den stå å putre der med litt krydder i en del timer. Resultatet er en mørk, kornete og ganske sterktsmakende "grøt" som man spiser med dansk rugbrød, eplemos og rødbeter. Og øll til selvsagt. Om du er eventyrlysten kan det kanskje være noe.

Ellers er den store danske julefrokost jo et høydepunkt med små lune retter og alt tilbehøret.

Jeg er vokst opp med at hele familien samlet seg til juleforestillingen 1. Juledag.

Anonymous poster hash: 3c662...a93

Skrevet

Det opprinnelige danske er gås, ikke and.

Smaker fantastisk.

Den fylles med svisker og epler før steking.

Det tilbehør jeg er vant med er svisker, eplemos, rødkål, sjysaus og poteter. En del bruker bittesmå brune poteter (stekt i sukker), men det er veldig søtt så det er jeg ikke så glad i.

Desserten er Riskrem med mandel og kirsebærsaus.

Den gamle tradisjonsmat 23. Desember heter "Finker". Det problem man hadde var at man trengte fersk ribbe til jul men du kan ikke regne med frost i Danmark i desember. Så man slaktet grisen så tett på julen som mulig og da stod man der med all den letfordervelige innmaten som slett ikke kunne holde seg. Den hadde man i en diger gryte og lot den stå å putre der med litt krydder i en del timer. Resultatet er en mørk, kornete og ganske sterktsmakende "grøt" som man spiser med dansk rugbrød, eplemos og rødbeter. Og øll til selvsagt. Om du er eventyrlysten kan det kanskje være noe.

Ellers er den store danske julefrokost jo et høydepunkt med små lune retter og alt tilbehøret.

Jeg er vokst opp med at hele familien samlet seg til juleforestillingen 1. Juledag.

Anonymous poster hash: 3c662...a93

Tusen takk for utfyllende svar. Gås høres spennende ut, kanskje vi skal prøve det 😊

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...