Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #1 Skrevet 4. desember 2016 I 5 dager har jeg hatt vondt i halsen, hovne/ømme lymfeknuter på halsen, varierende almenntilstand, til dels hodepine, snørrete. I dag er 5.dagen og først nå har jeg nesten ikke vondt i halsen, men jeg er helt stemmeløs. Bør jeg dra til lege? Jeg liker ikke å dra unødig til legen. Tips til hvordan jeg raskest mulig kan få tilbake stemmen? Jeg leste at å hviske belaster like mye som å snakke, stemmer det? Jeg føler meg ganske hjelpesløs med en 2-åring som jeg ikke kan snakke til . Hvor lenge er det vanlig å være fri for stemme? Jeg var på jobb både fredag og lørdag og det skulle jeg ikke gjort, trigget nok til at jeg mistet stemmen Anonymous poster hash: bb5ec...822
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #2 Skrevet 4. desember 2016 Bare å ta tiden til hjelp. Like belastende å hviske ja. Anonymous poster hash: 4d345...950
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #3 Skrevet 4. desember 2016 Hvisking skaper mer vibrasjon i stemmebåndet, så det hjelper ikke å hviske, det blir værre. Ellers er det lite legen kan gjøre. Anonymous poster hash: 3c42d...2e2
SuperFries Skrevet 4. desember 2016 #4 Skrevet 4. desember 2016 Du har fått laryngitt, en virusinfeksjon på stemmebåndene. Det går over av seg selv etter noen dager. Dessverre ikke noe du kan gjøre annet enn å ikke prate.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #5 Skrevet 4. desember 2016 Takk for svar. Aldri hatt noe liknende tidligere så jeg ble usikker. Jeg hvisker ikke lengre, skriver lapper til samboeren hvis jeg må meddele noe. HI Anonymous poster hash: bb5ec...822
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2016 #6 Skrevet 4. desember 2016 Det med at hvisking er så farlig, er ikke dokumentert. For det påvirker ikke selve stemmeleppene (som består av ligamenter.) De står åpne og slipper lufta ut når man hvisker. Dersom de hadde vibrert, ville de ha laget lyd. Men stemmehvile er bra. Gjør det som føles godt. Hvis du kommer til å gjøre noe som svir, klør, kribler eller føles ubehagelig i stemmen, slutt med det straks. God bedring! Hilsen stemmepedagog. Anonymous poster hash: d5e43...7a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå