Gå til innhold

Hvilken dialekt er den fineste du vet om og hvor er du selv i fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sunnmørsdialekten er min favoritt. Jeg er fra Oslo.

Anonymous poster hash: 6198f...a24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bergen og Oslo dialekt. Er fra sørlandet

Anonymous poster hash: 285a6...52b
Skrevet

Bergen, er fra østfold

Skrevet

Oi! Veldig vrient spørsmål... Jeg synes de aller fleste dialekter har sjarm, og er gøy å høre på hvor forskjellige de kan være.

Trøndersk, sånn fra nord-trøndelag er kanskje en av favorittene.

Jeg er selv fra midt i Nordland. Føler meg skikkelig brautete (er det et ord???) når jeg snakker med folk fra østlandet 😆

Anonymous poster hash: 5d928...a2d

Skrevet

Fra Oslo.

Liker de nordnorske dialektene best, kanskje Narvik er finest? Men synes også at mange fra Finnmark har veldig fin dialekt.

Skrevet

Sogn og Nordfjorddialekt😍

Anonymous poster hash: a3e50...606

Skrevet

Elsker Molde dialekta , selv er jeg fra Nordland

Anonymous poster hash: 97fe8...085

Jeg også!

Eller dialekter på nord møre og Romsdal.

Åndalsnes, Molde og Kristiansund.

Er selv nordlending .

Anonymous poster hash: 80d9c...cc1

Skrevet

Jeg er fra Oslo og liker vel dialekter fra Sogn og Fjordane best, nå er det sikkert mange varianter som jeg ikke kjenner til, men de jeg kjenner fra dette fylket har nydelig dialekt. Jeg synes også Stavangerdialekt er sjarmerende.

Anonymous poster hash: 0dfaf...488

Skrevet

Bergenserne ødelegger språket vårt med sine, "dursje", "korselig", "enderlig", osv. Det er rent av språkterrorisme. En blir jo bekymret for om en skal støte på disse absurde skrivemåtene i diverse tekster. Det er hele poenget med terrorisme, å skape angst og frykt i folk. For ikke å nevne garpegenitivet da! Eller måten de iherdig feilskriver "jenta" på ("jenten"). Det er helt grusomt at ingen har satt en stopper for denne snik-bergensifiseringen av det norsk språket vårt. :( Den fineste dialekten er Hallingdals-dialekten. Jeg er fra Hallingdal selv. Anonymous poster hash: d578c...ae7

eh, tror du må rense ørnene dine godt og ta deg en tur til Bergen for litt språklære! Dursje, korselig, enderlig???

Anonymous poster hash: c26b6...ae8

Skrevet

Er fra Bergen og liker godt dialekten i Stavanger, Hallingdal og Toten :)

Skrevet

Syns vestlandsfialekt er fint, spesielt bremangersk. Bestemor var fra Bremanger, men la om da hun flyttet til indre Østfold med min bestefar, dialekten kom dog frem ved jul, alltid! ;) Hatt en del ferier i Bremanger og dialekten føles på en måte så "trygg ut" for meg :)

Ellers er jeg vokst opp med Kaptein Sabeltann, og har nok blitt miljøskada, for fy så svak jeg er for sørlandsdialekten ;)

Anonymous poster hash: 9951e...3b9

Skrevet

Er bergenser, og elsker dialektene i Nordland (Bodø) og Nordover til Troms og Finnmark.

Sier forresten IKKE dursje, korselig elle enderlik..men sier ting som "så gøy" og månebedotten og dikkedolliker ;)

Anonymous poster hash: 5c7e9...0dc
Skrevet

Stryn og rundt der. Er fra møre.

Anonymous poster hash: bf3c6...5b3

Skrevet

Kan ikke fatte å begripe at det er mulig å like dialekten til bergensere  :legrine: 

Selv er jeg fra Nordland (Vesterålen) og liker sørlandsdialekter best.

Anonymous poster hash: 55028...e61
Skrevet

Liker best sunnmørsdialekten :)

Er veldig glad i trøndersk også.

Er fra oslo

Anonymous poster hash: 0f3a7...95b

Skrevet

Jeg er fra Bergen og har aldri hørt noen si dursje og de andre ordene du skrev der... (Skjønner heller ikke hva de ordene skal bety? Dursje, er det dusje?) Og jeg er erke Bergenser... Dessverre. Liker ikke min egen dialekt i det hele tatt. Men duste-ord som de over her er det ingen bergensere som hverken sier eller skriver. Jeg liker Haugesund, Stavanger, Kristiansand og egentlig alt av sørlandsdialekter. Liker også godt dialekter fra Hallingdal og møre. 

Skrevet

Jeg synes det er finest å høre på de fra Finnmark som prater litt bokmålish med nordnorsk svung og der omkring. Ellers synes jeg også at Bodø har veldig fin dialekt.

Er selv fra Tromsø ☺

Anonymous poster hash: 6e337...75e

Skrevet

Kan ikke fatte å begripe at det er mulig å like dialekten til bergensere  :legrine: Selv er jeg fra Nordland (Vesterålen) og liker sørlandsdialekter best. Anonymous poster hash: 55028...e61

vel, da har du ikke skjønt det :P

Skrevet

Sandesjøen, det høres ut som de synger når de snakker. Fantastisk! Har selv en døla dialekt , fra Østerdalen

Anonymous poster hash: e89b6...528

Skrevet

Fra Trondheim. Liker Tromsødialekten, stavangersk og Nord-Mørsk, type Kristiansund og området der. Og trøndersk da:-)

Anonymous poster hash: 6a8d9...1a0

Skrevet

Haugesund- og Kristiansand dialekt er bare helt nydelig :)

Anonymous poster hash: 3a704...c4f

Skrevet

Dialektene i Hardanger. Er sjøl frå Sunnfjord.

Anonymous poster hash: 8d43e...f62

Skrevet

Er fra nord norge, tromsø. liker det meste av de andre dialektene 😆 😉

Anonymous poster hash: b4ad7...660

Skrevet

Er trønder (sør-trønder, ytre strøk) og har holdt på dialekten min selv om jeg ikke har bodd i Telndelag på 16 år.

Er sammen med en sunnfjording og bor i Sunnfjord (Sogn og Fjordane). Liker dialekten her godt. Barna våre snakker også den, men med noen trønderske ord innimellom.

Anonymous poster hash: f14d0...22f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...