Gå til innhold

Hvilken dialekt er den fineste du vet om og hvor er du selv i fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fra Trondheim men liker Bergens dialekten best.

Anonymous poster hash: caa91...786

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker også den best. Er selv fra Hedmark.

Skrevet

Usikker på hvilken jeg syns er finest, tror jeg vet en men husker ikke hvor den er fra :P Men syns at trøndersk faktisk er fint :)

Selv har jeg bodd her og der så min dialekt er en merkelig blanding. Bodde mest i Lofoten i oppveksten.

Anonymous poster hash: 17f56...b64

Skrevet
Bergenserne ødelegger språket vårt med sine, "dursje", "korselig", "enderlig", osv. Det er rent av språkterrorisme. En blir jo bekymret for om en skal støte på disse absurde skrivemåtene i diverse tekster. Det er hele poenget med terrorisme, å skape angst og frykt i folk.

For ikke å nevne garpegenitivet da! Eller måten de iherdig feilskriver "jenta" på ("jenten").

Det er helt grusomt at ingen har satt en stopper for denne snik-bergensifiseringen av det norsk språket vårt. :(

Den fineste dialekten er Hallingdals-dialekten. Jeg er fra Hallingdal selv.

Anonymous poster hash: d578c...ae7
Skrevet

Elsker Molde dialekta , selv er jeg fra Nordland

Anonymous poster hash: 97fe8...085

Skrevet

Fra nordland, har veldig sans for "Stavangersk" :-)

Anonymous poster hash: 946ee...521

Skrevet

Bergenserne ødelegger språket vårt med sine, "dursje", "korselig", "enderlig", osv. Det er rent av språkterrorisme. En blir jo bekymret for om en skal støte på disse absurde skrivemåtene i diverse tekster. Det er hele poenget med terrorisme, å skape angst og frykt i folk.

For ikke å nevne garpegenitivet da! Eller måten de iherdig feilskriver "jenta" på ("jenten").

Det er helt grusomt at ingen har satt en stopper for denne snik-bergensifiseringen av det norsk språket vårt. :(

Har du noen gang snakket med en bergenser? Ingen som sier dursje, korselig eller enderlig. Det er heller ikke feil å skrive Jenten, solen, kuen, gaten etc. det er valgfritt i bokmål. 

Anonymous poster hash: 82a3d...484

Skrevet

Har du noen gang snakket med en bergenser? Ingen som sier dursje, korselig eller enderlig. Det er heller ikke feil å skrive Jenten, solen, kuen, gaten etc. det er valgfritt i bokmål. 

Og bare for å legge til: Før hadde en ikke a-endinger i bokmål. 

Skrevet

Og bare for å legge til: Før hadde en ikke a-endinger i bokmål.

Det var fordi bokmålet bygger på dans,k det.

Selv snakker jeg nordlandsdialekt, men syns Vest-Telemark er det vakreste målet. Som Odd Nordstoga.

Anonymous poster hash: d57b4...156

Skrevet

Det var fordi bokmålet bygger på dans,k det.

Selv snakker jeg nordlandsdialekt, men syns Vest-Telemark er det vakreste målet. Som Odd Nordstoga.

Anonymous poster hash: d57b4...156

Det stemmer, men det gjør det ikke riktig å si at bergensk ødelegger skriftspråket.

Forøvrig snakker jeg nordhordlendig selv og syns nordfjord har den fineste dialekten.

Skrevet

I Hardanger finner man de fineste dialektene.

Skrevet

Dere "miss pirke på skrivemåten" , ts spurte hva som var finest og hvor du er i fra, ikke hvor stygt du synes de ulike andre er og heller ikke hvorfor.

Skrevet

Er svensk. Liker best Vinje og Kvinnherad!

Skrevet

Yes.. Jeg liker veldig godt Vossadialekt, men ikke når Kari Trå snakker den. Er fra Kvinnherad selv, og som svensken over nevner - den er veldig fin den også..

Anonymous poster hash: df795...7bf

Skrevet

Liker alt fra Trondheim og nordover, men er veldig svak for dialektene fra Bodø og Lofoten. Selv er jeg fra Texas (og skulle ønske jeg hadde sånn skikkelig southern drawl, men bortsett fra ya'll, det har jeg ikke).

Skrevet

Kristiansand har en nydelig dialekt.Liker også Haugesund-dialekten godt.Er sørlending:-)

Skrevet

I Hardanger finner man de fineste dialektene.

Så enig med deg😍

Skrevet

Liker faktisk bergensk og trønderdialekter.

Kjenner så utrolig hyggelige mennesker derifra, så jeg forbinder det med noe godt.

Er fra Østfold selv og gjør alt for ikke å snakke den fordummende dialekten vi har her...

Skrevet

Liker alt fra Trondheim og nordover, men er veldig svak for dialektene fra Bodø og Lofoten. Selv er jeg fra Texas (og skulle ønske jeg hadde sånn skikkelig southern drawl, men bortsett fra ya'll, det har jeg ikke).

Er ikke det rart? Texas er den sørligste staten, likevel har de en heller flatt aksent. Skal du ha skikkelig sørstatsaksent må du lenger nord, som Arkansas. Det skrives y'all, for øvrig. Til forskjell fra hva enkelte tror, det er ikke en forkortelse av "you all" (ellers kunne en sagt det til en enkeltperson), det er en forkortelse av "ye all". 

Skrevet

Dialektene i Ottadalen, i Nord-Gudbrandsdal, er de fineste i landet, i mine ører.

Anonymous poster hash: 70270...7b1

Skrevet

Hæ? Jeg er fra Bergen , å jeg har aldri hørt noen uttale ordene slik du skriver de.

Jeg liker sørlandsdialekter veldig godt ☺️

Anonymous poster hash: 94ec6...a15

Skrevet

Nordlending er sexy..

Er selv fra Kristiansund.

Anonymous poster hash: 7a9b5...c18

Skrevet

Gudbrandsdalen har mange fine dialekter.

Anonymous poster hash: 76561...005

Skrevet

Jeg er sammen med en gudbrandsdøl, og jeg elsker den dialekta! Er selv utlending oppvokst på Hamar.

Anonymous poster hash: cb1b5...e39

Skrevet

Valdresdialekt ❤️

Selv snakker jeg oslo ( østkant) dialekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...