Gå til innhold

Er det galskap av meg å lease bil?

Anbefalte innlegg

Jeg har rundt 14-15,000 igjen etter at alle faste utgifter har betalt. Hvis jeg skal lease bil, går rundt 3000 kroner til bort. Da har jeg rundt 11-12 igjen hver måned. Er det galskap å vurdere det? Pengene skal kun holde til meg. I prisen er forsikring inkludert.

Anonymous poster hash: 34767...86c

Fortsetter under...

Du må også regne med drivstoffutgifter og eventuelt bompenger. Det blir kanskje mellom 1-3000 ekstra.

Ellers synes jeg leasing er en god ide. Da er du kvitt problemet etter du er ferdig med leasingperioden. Vi solgte vår forrige bil med restlån på 20000 og da hadde vi også gått inn med 30000 på forhånd. Bilen kostet 3000 i mnd. Kunne like godt lease for lavere pris og gått inn med 30000 i forskudd og ikke hatt noe mer igjen. Samme type bil som vi hadde kostet 2500 i mnd i leasing. I 3 år ville det kostet oss 38000 kr mindre.

Anonymous poster hash: 979ea...a67

Jeg har leaset bil i nærmere 10 år nå og har alltid en bil i tipptopp tilstand. Har lagt inn en forsikring slik at event service og rep blir "gratis" når den tiden kommer hvert år :)

Å kjøre rundt i et vrak med barn var / er ikke aktuelt for meg.

Anonymous poster hash: 6dc0a...dad

Annonse

Ville heller tatt opp lån, om du får det da. Da får du iallefall fradrag for rentene på selvangivelsen (selv om renta er lav i dag).

Betaler på et vis renter på leasing og, de får du ikke trekt i fra. Itillegg kommer det moms på rentene.

Vet ikke om jeg noen gang har forstått leasinggreia helt men jeg forstår ikke hvorfor det skal være bedre. Greit nok om du kjøper gamle vrak som varer i 5 år for så å kjøpe et nytt gammelt vrak... men hvorfor er leasing bedre enn å kjøpe ny bil? Med leasing er du "kvitt" bilen etterpå.. men du blir jo aldri kvitt de månedlige utgiftene som du gjør ved å betale ned et lån. Jeg har mye mindre til overs i måneden enn deg og valgte likevel å kjøpe ny til 250.000. Etter 5 år er den nedbetalt. Det har allerede gått 3 år og den varer i sikkert 20 år til. Da har jeg "gratis" bil i 20 år da (har el-bil) er ikke det bedre enn å aldri bli kvitt "månedsleien"?

Vet ikke om jeg noen gang har forstått leasinggreia helt men jeg forstår ikke hvorfor det skal være bedre. Greit nok om du kjøper gamle vrak som varer i 5 år for så å kjøpe et nytt gammelt vrak... men hvorfor er leasing bedre enn å kjøpe ny bil? Med leasing er du "kvitt" bilen etterpå.. men du blir jo aldri kvitt de månedlige utgiftene som du gjør ved å betale ned et lån. Jeg har mye mindre til overs i måneden enn deg og valgte likevel å kjøpe ny til 250.000. Etter 5 år er den nedbetalt. Det har allerede gått 3 år og den varer i sikkert 20 år til. Da har jeg "gratis" bil i 20 år da (har el-bil) er ikke det bedre enn å aldri bli kvitt "månedsleien"?

Nå er det ikke vanlig å ha samme bil i 20 år da....

Særlig folk som er litt opptatt av bil bytter hvert andre til fjerde år og har billån eller leasingutgifter bakt inn i budsjettet sitt hele tiden fordi de ønsker å kjøre ny bil.

Anonymous poster hash: 19157...346

Vi bytter bilen hvert 3-4 år. Da kan vi like gjerne lease (kommer litt an på diverse forhold da, som f.eks hvilken restverdi som settes, om en må betale et startinnskudd o.l)

At noen vil kjøre rundt i 20 år gamle biler er langt over min fatteevne.

Anonymous poster hash: 23536...eed

En elbil vil nok ikke vare i 20 år. I hvert fall ikke "gratis".

Anonymous poster hash: e8de6...ceb

Jeg har leaset bil i nærmere 10 år nå og har alltid en bil i tipptopp tilstand. Har lagt inn en forsikring slik at event service og rep blir "gratis" når den tiden kommer hvert år :)

Å kjøre rundt i et vrak med barn var / er ikke aktuelt for meg.

Anonymous poster hash: 6dc0a...dad

Hvem leaser du gjennom da?

Anonymous poster hash: 10cd4...b02

Annonse

Leasing er supert, jeg tar det direkte via merkeforhandler, syns de virker som de mest seriøse aktørene. Jeg bruker som regel å kjøpe ut bilen etter 3 år for restverdien og selge den videre privat (da sitter jeg igjen med en nytt innskudd på mellom 50.000-100.000 til en ny leasingbil).

Aldri angret et sekund på at jeg begynte å lease (etter å sett meg møkk lei på bilreperasjoner på privatbiler som er 5+ år).

Jeg har en avtale der service og alle reparasjoner er inkludert (med unntak av vindusviskere, dekk og bremseklosser ol. Veldig glad jeg slipper uforutsette utgifter (som en registerreim som ryker!).

Anonymous poster hash: 153bf...855

Hvor har du fått en sånn avtale der rep og service er inkl? Da blir det jo straks mer interessant

Anonymous poster hash: 65dee...4e0

Jeg fikk de med i et "jubileumstilbud", men jeg tror flere forhandlere (Volvo, bmw,sikkert flere..,) kan tilby det. Dette er noe en rett og slett må spør om.

Det beste er å ta en forhøringsrunde med alle aktuelle bilforhandlere som tilbyr leasingavtaler for å sammenligne hva de faktisk kan tilby (jeg ber alltid om et utskrift av tilbudet), og ikke minst finne en god og ærlig selger!

Og husk at en god kontrakt som beskriver _alt_ er veldig viktig.

Jeg fikk de med i et "jubileumstilbud", men jeg tror flere forhandlere (Volvo, bmw,sikkert flere..,) kan tilby det. Dette er noe en rett og slett må spør om.

Det beste er å ta en forhøringsrunde med alle aktuelle bilforhandlere som tilbyr leasingavtaler for å sammenligne hva de faktisk kan tilby (jeg ber alltid om et utskrift av tilbudet), og ikke minst finne en god og ærlig selger!

Og husk at en god kontrakt som beskriver _alt_ er veldig viktig.

Hvor mye betaler du?

Anonymous poster hash: d9bc5...648

Takk for svar. Dere tror ikke det blir for trangt økonomisk?

Hi

Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem å betale 3000 i måneden når du har 14000 - 15000 igjen etter faste utgifter. Hva i alle dager bruker du penger på som tenker at det kan bli trangt økonpmisk.

Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem å betale 3000 i måneden når du har 14000 - 15000 igjen etter faste utgifter. Hva i alle dager bruker du penger på som tenker at det kan bli trangt økonpmisk.

Jeg reiser mye. :) Jeg vurderer det litt til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...