Gå til innhold

Tips til enkel middag? Er alene med barna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De fleste supper er enkle å lage samtidig som du får grønnsaker i barna. Denne lager jeg ofte: Grovhakk en løk + et par fedd hvitløk og stek i olje i en gryte. Sleng oppi ca 7 dl vann og en/to terninger grønnsaksbuljong. Del en halv blomkål i små buketter og kok med det andre til det er nesten mørt. Legg opp i en pose grønnkål og la det koke med i et par min. Kjør suppen glatt i blenderen. Hell tilbake i gryta og tilsett 2,5 dl matyoghurt som er tilsatt en spiseskje hvetemel. Jeg serverer med kokte egg og ofte litt stekt laks + godt brød/baguett

Annonse

Når vi har dårlig tid, har vi ofte fiskekake i pitabrød eller hamburgerbrød. Barna elsker det, og det er lett å lage. :) Riv gulrøtter og ha div. oppkuttede grønnsaker ved siden av.

Anonymous poster hash: 3fe0c...60f

De fleste supper er enkle å lage samtidig som du får grønnsaker i barna. Denne lager jeg ofte: Grovhakk en løk + et par fedd hvitløk og stek i olje i en gryte. Sleng oppi ca 7 dl vann og en/to terninger grønnsaksbuljong. Del en halv blomkål i små buketter og kok med det andre til det er nesten mørt. Legg opp i en pose grønnkål og la det koke med i et par min. Kjør suppen glatt i blenderen. Hell tilbake i gryta og tilsett 2,5 dl matyoghurt som er tilsatt en spiseskje hvetemel. Jeg serverer med kokte egg og ofte litt stekt laks + godt brød/baguett

Den høres god ut :) Har du laksen oppi suppa?

Anonymous poster hash: 3dd3c...08f

Tomatsuppe :  stek et par sjalottløk i olje, tilsett et par fedd hvitløk og litt chili. Hell 2 bokser gode tomater oppi og kok opp, deretter vann + grønnsaksbuljong. Bruk stavmikser / blender og kjør suppa glatt. Serveres med egg, makaroni, brød eller hva man foretrekker.

Grønnsaksuppe : et par grønnsaksbuljongterninger, vann , en løk, sellerirot; la dette koke i 10 - 20 min, tilsett kålrot, poteter og gulrot. Kok i ca 10 min til, tilsett til slutt purrreløk og la det koke i 5 min  ( kan evt tilsette pølser, kjøtt , kylling også )

Anonymous poster hash: 5ee36...1e8

Annonse

Kjøp en pakke fryste rotgrønnsaker du baker i ovnen og en ytrefilet av svin som du bare steker hel kjapt på alle sider og legger på toppen av grønnsakene de siste ti minuttene (bruk gjerne steketermometer). Lag saus til (jeg er elendig på saus så bruker Toro). 

Ta  en boks hakkede tomater (eller to ettersom hvor stor form du bruker), legg over løk og en raspet gulrot og ha litt salt og pepper over. Legg kyllinglår over og stek alt i ovnen til kyllingen er ferdig. Server med ris til.

Lag medisterpølselapskaus (eller annen pølse, ev rent kjøtt som du bruner litt først): medisterpølse skjæres i biter, bruk en pakke eller to av fryst lapskausblanding, ha vann med buljong over og la det koke til det tykner (tykner når grønnsakene begynner å bli godt kokt) han i pølse mot slutten og krydre etter smak.

Fryste grønnsaker er i det hele tatt genialt å ha i fyseren, holdbart, sunt og lettvint når man trenger det.

Endret av Leeloo76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...