Gå til innhold

Hva betyr egentlig nøktern bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått innvilget startlån fra husbanken, men et av kravene ved kjøp av bolig er at den skal være nøktern, men jeg klarer ikke finne ut hva det er og får ikke tak i saksbehandler. Kan noen forklare hva det betyr?

Anonymous poster hash: a2f4f...869
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkel og akkurat det du trenger.

Ikke unødvendig luksus og større enn behov. Plassert i et greit område og ikke Øvre Slottsgate osv.

Anonymous poster hash: 522fb...b25

Skrevet

Før kom det kontrollører med meterstokk. Stua kunne ikke være mer enn så og så stor, huset måtte være innenfor en gitt størrelse, man kunne ikke ha parkett eller fliser og man kunne ikke ha veranda og annen luksus.

Nå kan man vel strengt tatt kjøpe hva man vil, så lenge det er innenfor prisrammen.

Anonymous poster hash: 2d203...d7f

Skrevet

Før kom det kontrollører med meterstokk. Stua kunne ikke være mer enn så og så stor, huset måtte være innenfor en gitt størrelse, man kunne ikke ha parkett eller fliser og man kunne ikke ha veranda og annen luksus.

Nå kan man vel strengt tatt kjøpe hva man vil, så lenge det er innenfor prisrammen.Anonymous poster hash: 2d203...d7f

Det er der uttrykket "Husbankhus" kommet fra. Skal gjerne være utleiebolig i kjeller også.
Skrevet

Det kommer nok mest an på prisen nå for tiden. Vi har også startlån og har større hus enn vi egentlig har behov for (ca 150 kvm på 3 personer), men det er gammelt og var derfor ganske rimelig, og det har bare 2 (store) soverom, så det ble ikke regnet som for mye likevel. Tvert imot sa saksbehandleren vår at vi var heldige som fant et så billig hus i denne byen. De fleste nyere leiligheter på 70 kvm koster mer.

Anonymous poster hash: 75012...259
  • 1 år senere...
Skrevet

Hei 

jeg har også søkt husbanklån, ønsker å overta boligen etter skilsmisse. 

Men nå fikk jeg vedtak hvor de skriver bolig ikke er nøkternt. 

Boligen har 4 soverom, jeg har to barn boende og to barn annenhver helg pluss feire. Dvs et rom ekstra til som skal brukes til de barn som kommer på samvær. 

Er det jeg som feiler, når jeg påstår boligen ikke kan regnes som nøkternt?

Håper noen vil svare, da jeg må klage på avgjørelsen.

Anonymkode: 98451...a33

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hei 

jeg har også søkt husbanklån, ønsker å overta boligen etter skilsmisse. 

Men nå fikk jeg vedtak hvor de skriver bolig ikke er nøkternt. 

Boligen har 4 soverom, jeg har to barn boende og to barn annenhver helg pluss feire. Dvs et rom ekstra til som skal brukes til de barn som kommer på samvær. 

Er det jeg som feiler, når jeg påstår boligen ikke kan regnes som nøkternt?

Håper noen vil svare, da jeg må klage på avgjørelsen.

Anonymkode: 98451...a33

Det er ikke nødvendigvis størrelsen som er avgjørende, pris og standard teller også.

Man trenger ikke en luksusvilla med gullkraner og utsikt til sjøen for å gi barn en god oppvekst, det holder med et rekkehus med laminat på gulvet.

Så om boligen du ønsker overta ligger i et dyrt strøk, har veldig høy standard og derfor høy pris, og det er rimeligere boliger å få tak i i distriktet kan det være grunnen til at de ikke ser på som nøkternt. Det trenger ikke ha med antall soverom å gjøre.

Her jeg bor får du f.eks leiligheter med 3 soverom for 6 millioner og leiligheter med 3 soverom for 2 millioner, begge i samme skolekrets. Det som skiller er standard og utsikt.

Anonymkode: 47767...1e4

Skrevet

Boligen ligger kanskje i et flott område, men selve huset er fra 1959 og sist oppusset på 70-tallet. Ingen luksus standard. Vi kjøpte huset for 2,6, har nå eid det i 3 år og taksten tilsier pt 3 mill. Eneste som er nytt er kjøkkenet, alt annet trenger oppussing.

Skrevet

Nøktern betyr at det kun akkurat er det som trengs. Ikke noe mer.

Anonymkode: 42b32...ccc

Skrevet

Både størrelse og standard skal være nøkternt. I tillegg skal boligen være rimelig i forhold til beliggenheten.

Anonymkode: 38a79...0f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...