Gå til innhold

Jeg skjønner ærlig talt ikke dette hysteriet angående utroskap.

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tilgitt mannen både et engangstilfelle og langvarig utroskap.

Jeg elsker mannen og han elsker meg. Men jeg har ingen kobling mellom det å elske og monogami.

Ser jeg er i mindretall her inne. Jeg oppfatter veldig mange andre damer som firkantede.

Må sies at jeg ikke tenkte sånn i mine yngre dager, da var jeg også mer firkantet. Men jeg har endret syn på hva kjærlighet er med årene.

Anonymous poster hash: 30680...206

Greit han får barn med ei anna også?

Anonymous poster hash: 51125...444

Fortsetter under...

Jeg elsker mannen og han elsker meg. Men jeg har ingen kobling mellom det å elske og monogami.

Ser jeg er i mindretall her inne. Jeg oppfatter veldig mange andre damer som firkantede.

Må sies at jeg ikke tenkte sånn i mine yngre dager, da var jeg også mer firkantet. Men jeg har endret syn på hva kjærlighet er med årene.

Firkanta damer?

Slik jeg oppfatter det så er ikke de fleste menn så innmari for at kona skal pule på andre heller...

Er menn også firkanta da?

Anonymous poster hash: a4965...50e

Her inne får man virkelig inntrykk av at det er det verste som kan skje, for mange virker det som det hadde vært bedre om mannen døde enn han var utro?

Langvarig utroskap med alt det medfører av løgner kan jeg skjønne kan være vanskelig å tilgi og akseptere, men om man tar et dumt valg en sen lørdagskveld skjønner jeg virkelig ikke kan være en dødssynd? Om man aldri skulle blitt tilgitt for dumme valg hadde verden et et trist sted å være.

Og nei, jeg har aldri vært utro og tror ikke mannen har heller. Men om han har så er han klok nok til å holde det for seg selv. Hva i all verden skal jeg vite det for?

Anonymous poster hash: 205e9...c66

Har det som du.

Og jeg har opplevd både utroskap, løgner og partnerens dødsfall. Kan skrive under på at utroskap i seg selv er et bittelite blipp på radaren sammenlignet med alt det andre livet kan by på.

Anonymous poster hash: 85cd2...61b

Samme her. Kjærlighet og sex er ikke samme sak. Dermed er ikke seksuell troskap synonymt med evigvarende kjærlighet heller.

Jeg skjønner ikke denne helt: utroskap er ikke så farlig, men likevel vil du helst ikke vite om det hvis mannen har vært utro.

Hvis du ikke synes det er så ille, så gjør det vel ikke noe om han forteller det, hvis han har 'dummet seg litt ut'?

Jeg skjønner ikke denne helt: utroskap er ikke så farlig, men likevel vil du helst ikke vite om det hvis mannen har vært utro.

Hvis du ikke synes det er så ille, så gjør det vel ikke noe om han forteller det, hvis han har 'dummet seg litt ut'?

Kan godt hende det er ille, og at det oppleves som et tillitsbrudd.

Men poenget her er vel at hvis han absolutt vil fortelle, så handler det jo om hans egen trang til ærlighet og mental renselse. Er det ok å ødelegge andres sjelefred for å føle seg bedre? Er det vits i å bryte ned tillit fordi man selv vil føle seg lettet?

Om det er en "stor sak" eller ikke kommer an på mange ting. Jeg innrømmer lett at jeg selvsagt regner med, stoler på og ønsker at mannen ikke lå med andre. Likevel er det ikke det samme som "katastrofe" dersom det ikke var tilfelle.

Annonse

En tabbe er å glemme igjen passet før en ferietur, eller kjøpe inn en hvit jakke til en 4-åring. Å være utro er ikke en tabbe, det er et bevisst valg hvor man totalt og fullstendig svikter tilliten til den man er i et forhold med. Det er helt uakseptabelt, men jeg ville heller selvsagt hatt en mann som var utro enn at han døde og barna mistet pappaen sin. Men bodd sammen hadde vi ikke gjort lenger nei! For meg er tillit en av de aller viktigste byggesteinene i et velfungerende frhold, og om tilliten er borte er liksom selve fundamentet borte også (bortsett fra kjærligheten da så klart).

Anonymous poster hash: 6b489...d00

Tilliten brytes ikke nødvendigvis ved at selve handlingen skjer. Tillitsbruddet er jo når han evt lyver om hva han har gjort. Og løgnen kommer jo først når dama begynner å spørre han ut, sjekke lommeboka eller spionere på ham - og da er jo tilliten allerede uthult...?

Jeg ønsker jo ikke at han er utro da, og om det skulle skje ønsker jeg å slippe å forholde meg til det.

Men om det kommer ut er det neppe noen krise. Det finnes da tusen verre ting å oppleve i livet. Jeg syns faktisk det er like egoistisk av den som hyler opp og er så forurettet at hun/han splitter hele familien og lar barna gå gjennom et mer eller mindre stygt brudd fordi selvfølelsen har fått seg en knekk.

Hi

Jeg ønsker jo ikke at han er utro da, og om det skulle skje ønsker jeg å slippe å forholde meg til det.

Men om det kommer ut er det neppe noen krise. Det finnes da tusen verre ting å oppleve i livet. Jeg syns faktisk det er like egoistisk av den som hyler opp og er så forurettet at hun/han splitter hele familien og lar barna gå gjennom et mer eller mindre stygt brudd fordi selvfølelsen har fått seg en knekk.

Hi

Så det å ha en partner som lyver for deg, og som du ikke kan stole på, det er ikke så viktig? Så lenge du ikke vet om at han lyver, altså?

Så det å ha en partner som lyver for deg, og som du ikke kan stole på, det er ikke så viktig? Så lenge du ikke vet om at han lyver, altså?

Er det løgn å ikke innrømme noe man ikke er blitt spurt om?

Er det løgn å ikke innrømme noe man ikke er blitt spurt om?

Er jo en grunn til at det kalles utroskap.

Skulle tatt seg ut å spørre kjæresten om han var utro hver uke.

Anonymous poster hash: 9af99...a18

Er jo en grunn til at det kalles utroskap.

Skulle tatt seg ut å spørre kjæresten om han var utro hver uke.

Det kalles utroskap fordi bibelsk tradisjon forlanger etterrettelighet i seksuelle spørsmål. Å ligge med noen blir en allmenn og offentlig sak og en krenkelse mot Gud, selv om det egentlig er en privatsak mellom to personer.

Og nei, det involverer ikke en tredjeperson. Selv om den 3.personen er gift med en av de to. Når kun de to er til stede angår det ikke noen flere. Det er en tradisjonsbestemt codex.

Annonse

Det kalles utroskap fordi bibelsk tradisjon forlanger etterrettelighet i seksuelle spørsmål. Å ligge med noen blir en allmenn og offentlig sak og en krenkelse mot Gud, selv om det egentlig er en privatsak mellom to personer.

Og nei, det involverer ikke en tredjeperson. Selv om den 3.personen er gift med en av de to. Når kun de to er til stede angår det ikke noen flere. Det er en tradisjonsbestemt codex.

I alle dager..

Jeg bryr meg fint lite om hva bibelen eller du sier. Skjønner ikke hvorfor man bare ikke kan akseptere at folk er forskjellig. Noen liker ikke at partneren har sex med andre uten at det er avklart på forhånd, andre bryr seg ikke. Samme for meg hva du kaller det.

I alle dager..

Jeg bryr meg fint lite om hva bibelen eller du sier. Skjønner ikke hvorfor man bare ikke kan akseptere at folk er forskjellig. Noen liker ikke at partneren har sex med andre uten at det er avklart på forhånd, andre bryr seg ikke. Samme for meg hva du kaller det.

Det var vel nettopp du som mente at det fantes en god grunn for å kalle det utroskap.

Siden jeg ikke velger å kalle andre folks samleier for noe som helst, er den grunnen irrelevant for meg. Men utdyp gjerne hva du mener grunnen er.

Det var vel nettopp du som mente at det fantes en god grunn for å kalle det utroskap.

Siden jeg ikke velger å kalle andre folks samleier for noe som helst, er den grunnen irrelevant for meg. Men utdyp gjerne hva du mener grunnen er.

Jeg sa ikke at den var god, men at det var en grunn. Jeg tror du skjønner hva jeg mener. Hvis ikke får det bare være. Mener bare jeg synes det får være opp til vært par å definete hva som er ok eller ikke dem imellom.

Jeg sa ikke at den var god, men at det var en grunn. Jeg tror du skjønner hva jeg mener. Hvis ikke får det bare være. Mener bare jeg synes det får være opp til vært par å definete hva som er ok eller ikke dem imellom.

Nei, jeg kan ikke si jeg skjønner hva du mener. Hva er grunnen til at ordet som brukes er nettopp "utroskap" og ikke "sex"?

Om min mann velger å ha sex med en annen angår det i aller høyeste grad meg også, å påstå noe annet er latterlig! Og det handler ikke om bibelen eller "codex", men om tillit og troskap.

Anonymous poster hash: 5d181...dd8

Dere som ikke syntes utroskap er det verste som kan skje, ja helt greit det. Men tenker dere ikke da på kjønnssykdommer, graviditeter, og alt det drama det kan bli fra den partneren som din mann har vært utro med. Tenker at alt det andre er nesten det verste...

Anonymous poster hash: b71e6...bef

HI, du er jo veldig dømmende. Du kaller det at man ikke aksepterer utroskap som "hysteri" og at når en mann puler rundt så er det ikke noe "big deal". Du har ikke fått med deg tråden om elskerinna som ikke kan sørge på mannens sykeseng, men blir oppfordret fra mange om å troppe opp der og fremstille seg en venninne? Fortellinger på DiB om at mannen har fått barn med elskerinna, har smittet kona med kjønnssykdom, har forlatt kona på dagen og latt elskerinna flytte inn dagen etterpå og bli kjent med barna? Dere tenker ikke på konsekvensene altså? For selv om dere synes det ikke er big deal, er det ikke sagt at mannen ikke blir forelsket i elskerinna, eller at elskerinna ikke er så frekk at hun går over lik for å få ham for seg selv? Dere tror at all utroskap innebærer hemmelig uforpliktende sex som aldri kommer ut? Uten risiko for graviditet, følelser, kjønnssykdommer, hevntanker (der mannen lover å gå fra kona, men ikke gjør det likevel)? Dere må leve i utrolig rosenrød verden.

Jeg aksepterer ikke utroskap i utgangspunktet. Jeg ble hos mannen etter at han har hatt et par måneders "fling" med en venninne, men jeg synes ikke det var greit, og vi jobber fortsatt med forholdet 3 år senere. Hensynet til barna veier tungt, men jeg sitter igjen med ødelagt sexliv, selvbilde og forestilling om ekteskap. Ingen trodde at han skulle tabbe seg ut på fest og elskerinnas venninne ville sladre til meg. Likevel ble hemmeligheten avslørt. Jeg anser ikke meg hysterisk fordi jeg ikke aksepterer utroskap og ikke ønsker at min mann skal være felleseie med en eller flere andre kvinner. Er det ikke ekkelt for dere som synes utroskap er greit, å gi mannen BJ og vite at han dagen før har hatt utstyret sitt inne i en annen dame? Som kanskje har bakteriell vaginose, mensen, sopp eller herpes? Er ikke det en ekkel tanke?

Anonymous poster hash: 6c867...c54

Nei, jeg kan ikke si jeg skjønner hva du mener. Hva er grunnen til at ordet som brukes er nettopp "utroskap" og ikke "sex"?

Nei, det vet jeg ikke. Men hvorfor henge seg opp i det. Det er mange som ikke synes det er ok at kjæresten har sex med andre, uansett hva man kaller det.

HI, du er jo veldig dømmende. Du kaller det at man ikke aksepterer utroskap som "hysteri" og at når en mann puler rundt så er det ikke noe "big deal". Du har ikke fått med deg tråden om elskerinna som ikke kan sørge på mannens sykeseng, men blir oppfordret fra mange om å troppe opp der og fremstille seg en venninne? Fortellinger på DiB om at mannen har fått barn med elskerinna, har smittet kona med kjønnssykdom, har forlatt kona på dagen og latt elskerinna flytte inn dagen etterpå og bli kjent med barna? Dere tenker ikke på konsekvensene altså? For selv om dere synes det ikke er big deal, er det ikke sagt at mannen ikke blir forelsket i elskerinna, eller at elskerinna ikke er så frekk at hun går over lik for å få ham for seg selv? Dere tror at all utroskap innebærer hemmelig uforpliktende sex som aldri kommer ut? Uten risiko for graviditet, følelser, kjønnssykdommer, hevntanker (der mannen lover å gå fra kona, men ikke gjør det likevel)? Dere må leve i utrolig rosenrød verden.

Jeg aksepterer ikke utroskap i utgangspunktet. Jeg ble hos mannen etter at han har hatt et par måneders "fling" med en venninne, men jeg synes ikke det var greit, og vi jobber fortsatt med forholdet 3 år senere. Hensynet til barna veier tungt, men jeg sitter igjen med ødelagt sexliv, selvbilde og forestilling om ekteskap. Ingen trodde at han skulle tabbe seg ut på fest og elskerinnas venninne ville sladre til meg. Likevel ble hemmeligheten avslørt. Jeg anser ikke meg hysterisk fordi jeg ikke aksepterer utroskap og ikke ønsker at min mann skal være felleseie med en eller flere andre kvinner. Er det ikke ekkelt for dere som synes utroskap er greit, å gi mannen BJ og vite at han dagen før har hatt utstyret sitt inne i en annen dame? Som kanskje har bakteriell vaginose, mensen, sopp eller herpes? Er ikke det en ekkel tanke?

Anonymous poster hash: 6c867...c54

Haha, nei, for det første vasker mannen min seg så det er da min minste bekymring 😂

Ellers så godtar jeg selvsagt ikke at mannen er en drittsekk, så hvis han hadde gjort alt det som du ramser opp hadde det vært på hodet ut, helt uavhengig av utroskapen som ev startet det.

Hi

Haha, nei, for det første vasker mannen min seg så det er da min minste bekymring 😂

Ellers så godtar jeg selvsagt ikke at mannen er en drittsekk, så hvis han hadde gjort alt det som du ramser opp hadde det vært på hodet ut, helt uavhengig av utroskapen som ev startet det.

Hi

Klarer han å vaske av seg sopp og herpes er han god, vil gjerne vite hvordan han gjør det

Haha, nei, for det første vasker mannen min seg så det er da min minste bekymring

Hi

Hvilken såpe bruker dere? Om den vasker bort herpes må dere jo dele det med verden!

Anonymous poster hash: 2eb05...710

Hi

Hva er det egentlig denne mannen har gjort, som er annerledes enn det du selv mener er greit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...