Gå til innhold

Jeg skjønner ærlig talt ikke dette hysteriet angående utroskap.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her inne får man virkelig inntrykk av at det er det verste som kan skje, for mange virker det som det hadde vært bedre om mannen døde enn han var utro?

Langvarig utroskap med alt det medfører av løgner kan jeg skjønne kan være vanskelig å tilgi og akseptere, men om man tar et dumt valg en sen lørdagskveld skjønner jeg virkelig ikke kan være en dødssynd? Om man aldri skulle blitt tilgitt for dumme valg hadde verden et et trist sted å være.

Og nei, jeg har aldri vært utro og tror ikke mannen har heller. Men om han har så er han klok nok til å holde det for seg selv. Hva i all verden skal jeg vite det for?

Anonymous poster hash: 205e9...c66

Fortsetter under...

Skrevet

Det er en dødssynd, da. Med mindre du oppriktig angrer, forteller det til en prest, og blir tilgitt for det. Siden du nevner dødssynder.

Og forresten..

1: Det er ikke klokt å holde det for seg selv. Det er ondt.

2: Å tilgi utroskap, eller ikke å tilgi utroskap er opp til hver enkelt. Utroskap er noe av det verste man kan gjøre mot partneren sin.

Anonymous poster hash: dc6e5...0ef
Skrevet

Det er økonomisk gunstigere at mannen dør enn at han er utro (=skilsmisse). Vi har tross alt forsikring som ved dødsfall gir en solid utbetaling.

Anonymous poster hash: b01ab...f08

Skrevet

Det er økonomisk gunstigere at mannen dør enn at han er utro (=skilsmisse). Vi har tross alt forsikring som ved dødsfall gir en solid utbetaling.

Så at barna mister pappaen sin er bedre enn at stoltheten din blir såret og økonomien noe strammere? Meget merkelig.

Hi

Skrevet

Det er en dødssynd, da. Med mindre du oppriktig angrer, forteller det til en prest, og blir tilgitt for det. Siden du nevner dødssynder.

Og forresten..

2: Å tilgi utroskap, eller ikke å tilgi utroskap er opp til hver enkelt. Utroskap er noe av det verste man kan gjøre mot partneren sin.

Her er det jo store personlige forskjeller. Vi to er helt uenige i punkt 1 og ganske uenige i punkt 2. Det er mange andre ting som er verre for meg enn at mannen er utro.

Hi

Skrevet

Jaja, vi er alle ulike.

Anonymous poster hash: 56f0b...b7e

Annonse

Skrevet

Deg om det.

Anonymous poster hash: ac5bc...66c

Skrevet

I alle mine tidligere forhold har det ikke vært en dødssynd, et svik, men ikke verre enn at jeg kunne tilgi.

Tilgivelse var en ting, men hvordan kan du åpne ditt hjerte igjen og være deg selv fullt og helt om din livsledsager bryter tilliten og det essensielle mellom dere?

Det ødela noe. Den personen jeg trodde jeg kjente var ikke lenger en jeg stolte på.

Det handler ikke om et knull, et ligg i

promilla, det handler om så mye mer.

Alle mennesker kan gjøre feil, men enkelte feil er utilgivelig fra min side. Som et voksent og ansvarlig menneske kan du ikke gjemme deg bak fraser som "alle kan gjøre feil", "livet er ikke perfekt" osv.

Du har et valg. Som min partner er selvregulering og evnen til å vise kjærlighet på et dypere nivå essensielt!

Dersom han er intim med andre kvinner så vil dette bli brutt. Og si at jeg tilgir er enkelt, men jeg vil miste tillit, respekt og all beundring for vedkommende, og som en konsekvens av det vil forholdet til slutt viskes ut.

Så nei, med den kunnskapen og erfaringen jeg har i dag så ville jeg aldri ha akseptert utroskap.

Skrevet

Jeg er nok i utgangspunktet enig med deg. 1 tabbe  - hold det for deg sjøl. 

Og for deg som ser på det økonomiske i om mannen dør eller er utro... Jeg har ikke ord for hvor kynisk det går an å være!

Anonymous poster hash: 41d4f...07a
Skrevet

Utroskap er utrolig dårlig dømmekraft hos den enkelte som igjen ikke klarer å beherske seg når sjansen byr seg. Hva med å holde seg i skinnet? Ser virkelig ned på slike mennesker som har seg i øst og vest. Går ann å tenke med hjernen som er på toppen av hodet og ikke den pulserende musa eller vibrerende pi***!

Anonymous poster hash: 11860...9ae
Skrevet

Og forresten..

Er det ikke ondt å fortelle det, og dermed lette sin egen samvittighet og overføre smerten til sin partner?

Anonymous poster hash: a3086...8eb

Skrevet

Så at barna mister pappaen sin er bedre enn at stoltheten din blir såret og økonomien noe strammere? Meget merkelig.

Hi

Du skjønte ikke ironien??

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg virkelig forakter utroskap. Det kan ha noe å gjøre med at min far over lang tid var utro mot min mor. Jeg så hvor knust hun var. Hun prøvde å skjule fortvilelsen og tårene, men barn er oppmerksomme, og det knuste hjertet mitt å se min mor slik uten å kunne hjelpe henne. Heldigvis hadde jeg en sterk og flott farmor som stod last og brast ved min mors side. Mine foreldre fant sammen igjen, og jeg har foraktet min far siden.

Jeg kunne kanskje tilgitt min mann en enkelthendelse, men jeg ville aldri noen sinne kunnet tilgitt meg selv en så ussel og egoistisk handling mot min mann og mine barn.

Anonymous poster hash: 87d7e...111

Annonse

Skrevet

Jeg tenker det kommer an på hvilket kjærlighetsspråk man snakker. Om fysisk nærhet står høyt opp på lista di, så vil det naturlig nok gjøre veldig vondt om mannen din er fysiske med noen andre. På samme måte kan det gjøre ufattelig vondt om mannen din plutselig gir dyre gaver eller store tjenester til noen andre, om du er veldig opptatt av dette selv. Utroskap kan være så mangt...

Anonymous poster hash: b027c...954

Skrevet

Fordi folk er forskjellige og legger vekt på forskjellige ting i et forhold. Jeg vil være i et monogamt forhold, derfor hadde jeg ikke akseptert utroskap. Du snakker om dødssynd og tilgivelse, men er ikke bare det det handler om. Fordi, som noen andre var inne på, utroskap handler om mer enn puling, det handler om tillitt og respekt for hverandre. Jeg kunne tilgitt mannen for utroskap og ikke hatet han resten av livet, eller ønsket at han hadde dødd, men forholdet ville vært over.

Og du nevner "om er han klok nok til å holde det for seg selv" så er det positivt. For meg er det motsatt. Jeg vil heller at han puler noen andre og forteller meg om det enn at han skal holde det skjult og lyve. Jeg skal få være med å bestemme hva jeg godtar i forholdet, det er ikke opp til han å bestemme at "en gang er greit, så lenge hun ikke får vite om det".

Anonymous poster hash: 4d6db...f52
Skrevet

Tabber kan jeg fint tilgi, men at kjæresten mangler dømmekraft og går bak ryggen på meg er et så stort tillitsbrudd for min del at jeg ikke vil leve mer med han.

Jeg ønsker han selvfølgelig ikke heller død! Og jeg hadde ikke laget et kaos. Du trenger ikke forstå det, vi er forskjellig alle sammen. Jeg forstår ikke åpne forhold heller, men ønsker ikke å dømme, og tenkr sålenge alle er fornøyd

Anonymous poster hash: 9af99...a18

Skrevet

Jeg vet jeg vet jeg er dobbeltmoralsk, men jeg hadde aldri kunnet tilgi min samboer om han var utro. Men selv har jeg vært det. Det verste er at jeg ikke angrer eller synes det er så alvorlig at jeg burde fortelle han. Det blir bare verre i så fall, ikke bare for meg, men for han, fordi han vil bli knust. Så det beste er at han ikke vet (ingen fare for at han får vite heller). Men ja, jeg hadde blitt rasende om han var utro. Nei, jeg kan ikke forklare hvorfor jeg føler slik.

Anonymous poster hash: b80ee...111
Skrevet

En tabbe er å glemme igjen passet før en ferietur, eller kjøpe inn en hvit jakke til en 4-åring. Å være utro er ikke en tabbe, det er et bevisst valg hvor man totalt og fullstendig svikter tilliten til den man er i et forhold med. Det er helt uakseptabelt, men jeg ville heller selvsagt hatt en mann som var utro enn at han døde og barna mistet pappaen sin. Men bodd sammen hadde vi ikke gjort lenger nei! For meg er tillit en av de aller viktigste byggesteinene i et velfungerende frhold, og om tilliten er borte er liksom selve fundamentet borte også (bortsett fra kjærligheten da så klart).

Anonymous poster hash: 6b489...d00
Skrevet

Her inne får man virkelig inntrykk av at det er det verste som kan skje, for mange virker det som det hadde vært bedre om mannen døde enn han var utro?

Langvarig utroskap med alt det medfører av løgner kan jeg skjønne kan være vanskelig å tilgi og akseptere, men om man tar et dumt valg en sen lørdagskveld skjønner jeg virkelig ikke kan være en dødssynd? Om man aldri skulle blitt tilgitt for dumme valg hadde verden et et trist sted å være.

Og nei, jeg har aldri vært utro og tror ikke mannen har heller. Men om han har så er han klok nok til å holde det for seg selv. Hva i all verden skal jeg vite det for?

Oi, bare ramlet over et forbrukslån.

Bare falt oppå en penis jeg.

Bare ramlet med kniven og drepte en person jeg

Utroskap er et bevisst valg. Fint for deg at du ikke gidder å stille krav til din mann, men for oss andre med oppegående menn forventer vi gjerne litt mer enn totalt mangel på ansvar.

Anonymous poster hash: 1ee58...8b1

Skrevet

Og forresten..

Uenig på begge punktene. Mye bedre å holde tett, om det er ingen sjangs for at jeg får vite. Og han kan gjøre mye verre ting mot meg; vold, forlate meg og kreve omsorg for barna, økonomisk ruinere oss, osv.

Anonymous poster hash: 68fc0...e1f

Skrevet

Oi, bare ramlet over et forbrukslån.

Bare falt oppå en penis jeg.

Bare ramlet med kniven og drepte en person jeg

Utroskap er et bevisst valg. Fint for deg at du ikke gidder å stille krav til din mann, men for oss andre med oppegående menn forventer vi gjerne litt mer enn totalt mangel på ansvar.

Anonymous poster hash: 1ee58...8b1

Du vet hvordan du fremstår når du må ty til personangrep og usaklige argumenter?

Hi

Skrevet

Enig med deg h.i

Utroskap for meg ville ikke Vært der verste som kunne skjedd. Det verste ville vært vold mot meg og barna, at mannen min døde eller ble alvorlig syk.

Anonymous poster hash: 628c7...e26

Skrevet

Jeg også tenker at en engangstabbe=hold kjeft. Men jeg hadde nok følt meg kraftig besveket om mannen hadde hatt et forhold til en annen dame over lengre tid. Da hadde jeg følt at det vi hadde sammen ikke var verdt en dritt for han.

Til deg som skriver at utroskap er det verste man kan gjøre mot noen...det verste man kan gjøre mot noen er drap/seksualisert vold! Jeg tror nok om du tenker deg om at det hadde vært verre for deg om mannen hadde misbrukt ungene dine enn om han hadde knullet en annen dame!

Anonymous poster hash: ebb34...950
Skrevet

Jeg kunne aldri tilgitt meg selv om jeg var utro.

Når jeg er i forhold som nå så ser jeg ikke andre menn, sånn er jeg bare.

Anonymous poster hash: 51125...444

Skrevet

Jeg hadde tilgitt mannen både et engangstilfelle og langvarig utroskap.

Jeg elsker mannen og han elsker meg. Men jeg har ingen kobling mellom det å elske og monogami.

Ser jeg er i mindretall her inne. Jeg oppfatter veldig mange andre damer som firkantede.

Må sies at jeg ikke tenkte sånn i mine yngre dager, da var jeg også mer firkantet. Men jeg har endret syn på hva kjærlighet er med årene.

Anonymous poster hash: 30680...206

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...