Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #1 Skrevet 29. november 2016 Kan du i såfall fortelle - hvordan fungerer den som familiehund, og hvor gamle er barna dine? - hva slags aktivetet(er) gjør serieåpningen ukesbasis - og hvor mye av aktivitet(ene) ser du som nødvendig å gjøre daglig. Tanker da ala, går minst en lang tur hver dag, med noen mental treningsoppgaver + trener agility en gang i uka. Eller må trenes mentalt minst en halvtime i tillegg til en-to times langtur hver dag. Lurer på hvor mye som kreves i forhold til tid utover hva du ville gjort med en golden retriever feks. Anonymous poster hash: 4990d...82d
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #2 Skrevet 29. november 2016 Hadde en BC når nummer 2 var baby. Det funket ikke overhodet. Han gjetet ungene som en gal. Var greit når jeg bare hadde eldste (jeg hadde barn, han hadde hund) for da var det bare en dør og sove utenfor på natta. Når vi fikk to så ble bikkja stressa over at det var to barn, hvem gjete når... Han trengte minst 3 turer om dagen og én av de måtte være en lang lang tur. Masse hodetrim hver eneste dag... Vi måtte gi han bort til en i familien, vi hadde ikke kapasitet til å gi han det han trengte Anonymous poster hash: 29e90...fae
Roheryn Skrevet 29. november 2016 #3 Skrevet 29. november 2016 BC er for spesielt interesserte. De krever MASSE både fysisk og mental trening, daglig. De trenger å løpe, jobbe, tenke osv i mange timer daglig om de skal bli til å være i hus med. Og selv da risikerer du en hund som gjeter folk og fe selv inne i huset. Når det er sagt så er de herlige hunder under riktige forhold. Men det finnes veldig mange andre raser som er betydelig mer egna som familiehund.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #4 Skrevet 29. november 2016 De krever veldig, veldig mye, og jeg vil ikke anbefale denne rasen hvis du ikke har gård der hunden får jobbe. Svigers sin bc er en fantastisk hund, men de har sauer og store jorder og fjell. Den får gjøre akkurat det den er laget for. Hunden til naboen vår derimot, måtte avlives pga de klarte seg ikke med den og ingen ville overta han. Hunden gjetet barna og alle biler den så. Den var så stresset og nervevrak at de ga den beroligende for å klare å ha den i huset. Anonymous poster hash: 7fd98...396
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #5 Skrevet 29. november 2016 Vi hadde blanding ( halvt border collie ) og den skulle gjete hele tiden. Lå også å passa på oss. Krever mye turer. Anonymous poster hash: c99fa...853
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #6 Skrevet 29. november 2016 De krever veldig, veldig mye, og jeg vil ikke anbefale denne rasen hvis du ikke har gård der hunden får jobbe. Svigers sin bc er en fantastisk hund, men de har sauer og store jorder og fjell. Den får gjøre akkurat det den er laget for. Hunden til naboen vår derimot, måtte avlives pga de klarte seg ikke med den og ingen ville overta han. Hunden gjetet barna og alle biler den så. Den var så stresset og nervevrak at de ga den beroligende for å klare å ha den i huset. Anonymous poster hash: 7fd98...396 Biler også her og ja Anonymous poster hash: c99fa...853
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #7 Skrevet 29. november 2016 Vi har en bc som fungerer godt som familiehund. Tispe. Aldri hatt problemer av noe slag, bortsett fra litt problemer med trekking i bånd. Vet mange sliter med denne rasen, og innser at vi har vært heldige med hunden i utgangspunktet. Hadde en hann blandingshund (bla samojed) tidligere og borderen er mye enklere. Snill mot folk og andre hunder. Aldri hatt problemer med gjeting av barn, og vi hadde tre når hun kom i hus. Minste var 5. Eneste hun gjeter på er trillebåra. Trente mye innkalling og hverdagslydighet når hun var valp. Klikkertrening. Vi har dessverre ikke sau, og driver heller ikke med agility og sånt. Hun får en skikkelig tur om dagen, og hvis det går får hun springe løs. Vi har en stor fritidseiendom som ligger usjenert til, når hun er der går hun løs hele dagen. Stikker aldri av. Men vil ikke anbefale deg border collie hvis dere er veldig passive, må ha tid til hunden og til å oppdra den. Det gjelder forresten alle hunder, men særlig border fordi de lærer så fort. Unoter inkludert Å bo midt i byen uten områder der hunden kan få utfolde seg fysisk er vel heller ingen innertier... Anonymous poster hash: 851fb...c44
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #8 Skrevet 29. november 2016 Dette er de mest aktive og smarteste hundene. Får de ikke nok å jobbe med, blir de tullete i hodet. Anbefaler ikke som familiehund, med mindre du bor på gård, driver seriøst med f.eks aguility e.l. Anonymous poster hash: 6f5be...a5f
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #9 Skrevet 29. november 2016 Beklager, men jeg skjønner ikke folk som anskaffer seg brukshunder som familiehunder. BC`er er for spesielt interesserte, og det finnes et hav av raser som fungerer langt bedre som "familiehunder som ikke krever all verden". Anonymous poster hash: e104a...45f
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #10 Skrevet 29. november 2016 Først vil jeg si takk for alle svar. Men så må jeg tillegge, at selv om man driver aktivt med agility og annen brukshundstrening så MÅ en hund være en god familiehund for å bo sammen med barn. Derav spørsmålet. Forøvrig - de små gneldrebikkje som folk bærer rundt på blir ikke sånn fordi det er rasetypisk. De blir sånn fordi de hverken får mental stimuli eller lange nok turer (hvor de får gå på egne bein). Anonymous poster hash: 4990d...82d
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #11 Skrevet 29. november 2016 Først vil jeg si takk for alle svar. Men så må jeg tillegge, at selv om man driver aktivt med agility og annen brukshundstrening så MÅ en hund være en god familiehund for å bo sammen med barn. Derav spørsmålet. Forøvrig - de små gneldrebikkje som folk bærer rundt på blir ikke sånn fordi det er rasetypisk. De blir sånn fordi de hverken får mental stimuli eller lange nok turer (hvor de får gå på egne bein). Anonymous poster hash: 4990d...82d De fleste hunder egner seg jo som familiehunder, men spørsmålet er jo hvor mye de aktiviseres og brukes til det de er ment til å brukes til. At BC`er som ikke har snøring på hva en sau er for noe gjeter både unger, biler og sykler er et velkjent fenomen. BC`er har også et helt vanvittig driv, og er derav brukshund. Om det viktigste for dere er å finne en hund som er en god familiehund, uten at dere må låse dere fast til å "gjøre all verden" for at den ikke skal ete seg gjennom veggen er det jo helt klart å anbefale er det jo en flust av andre, egnede hunderaser. En eller annen selskapsrase tenker jeg, så kan man heller holde på med lydighet/agility/utstilling eller hva enn det måte være sånn på gøy utenom. Mange raser er kjent for nettopp lyd, og det er ikke bare fordi eiere har gått å bært på dem hele livet. (Selv om noen helt klart har blitt sånn grunnet at de har blitt skånet for absolutt alt i hele verden fordi de er små) rasetypiske trekk finner man hos de fleste, så er det å finne ut om det høres sjarmerende ut, eller om det er så kult i lange løp. Anonymous poster hash: e104a...45f
HvittHus Skrevet 29. november 2016 #12 Skrevet 29. november 2016 Hvis du ønsker deg en hund som skal fungere både som familie og agilityhund, ville jeg sett på Shetland Sheepdog. En rase som mentalt sett trenger mindre stimuli enn BC for å fungere, men som allikevel passer ypperlig innen agility. :-)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #13 Skrevet 29. november 2016 Hvilken hund anbefaler dere da? Anonymous poster hash: 6f09b...bc8
Anonym bruker Skrevet 29. november 2016 #14 Skrevet 29. november 2016 Det kommer helt an på hva dere kan tilby. Hvor mye aktivitet, hvor mye hjernetrim, pelsstell, eventuelle sykdommer (noen raser er mer utsatt for sykdommer) ønsker dere en hund som binder seg til dere i familien, eller som er glad i absolutt alt og alle. Noen raser er kjent for å være reserverte ovenfor fremmede. Noen bjeffer mer enn andre, vokterinnstinkt osv. Det ble nevnt Shetland sheepdog over, det er kanskje litt mer det jeg også tenker. Lettlærte, sosiale og passer til det meste av hundesporter og trenger middels aktivisering. Går man helt over på selskapsraser blir det eventuelt Bichon Havanais, puddel osv. Mynder igjen er kanskje for litt spesielt interesserte, men Whippet krever absolutt ikke all verden utenom muligheten til å få løpe løs en gang i uka og ellers få ligge på sofaen. Absolutt perfekt til agility, og veldig fine familiehunder som går overens med det meste. Anonymous poster hash: e104a...45f
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #15 Skrevet 30. november 2016 Vi er ute etter en brukshund, og vi er ikke nybegynnereiere. Men har aldri hatt BC selv, har dog erfaring fra Groendal (ikke eid selv, men passet mye). Jeg spør da ikke hundeeiere generelt om deres mening om rasen, for den generelle kunnskapen sitter jeg med selv etter nesten 30 års erfaring med hund. Jeg ønsker å høre fra de som er eiere av BC, men også tidligere har eid. Hvis naboen din har en gal BC så er det sikkert fordi hunden ikke er stimulert, men det betyr ikke at det er du selv er en ekspert på rasen. Som sagt - eier (eller har du eid) en Border Collie, så synes jeg det er interessant hvordan hunden fungerer i familien og hvor mye hunden aktiviseres per dag. Nevn også gjerne type aktivisering. Jeg spør altså ikke om dette fordi jeg vil aktivisere minst mulig, men fordi jeg vil reelt vurdere det opp mot vår families aktivitetsnivå. Hilsen HI Anonymous poster hash: 4990d...82d
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #16 Skrevet 30. november 2016 Først vil jeg si takk for alle svar. Men så må jeg tillegge, at selv om man driver aktivt med agility og annen brukshundstrening så MÅ en hund være en god familiehund for å bo sammen med barn. Derav spørsmålet. Forøvrig - de små gneldrebikkje som folk bærer rundt på blir ikke sånn fordi det er rasetypisk. De blir sånn fordi de hverken får mental stimuli eller lange nok turer (hvor de får gå på egne bein). Anonymous poster hash: 4990d...82d For noe tull. Du vet tydeligvis ingenting om hunder. Anonymous poster hash: d08fa...90e
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #17 Skrevet 30. november 2016 Det kommer helt an på hva dere kan tilby. Hvor mye aktivitet, hvor mye hjernetrim, pelsstell, eventuelle sykdommer (noen raser er mer utsatt for sykdommer) ønsker dere en hund som binder seg til dere i familien, eller som er glad i absolutt alt og alle. Noen raser er kjent for å være reserverte ovenfor fremmede. Noen bjeffer mer enn andre, vokterinnstinkt osv. Det ble nevnt Shetland sheepdog over, det er kanskje litt mer det jeg også tenker. Lettlærte, sosiale og passer til det meste av hundesporter og trenger middels aktivisering. Går man helt over på selskapsraser blir det eventuelt Bichon Havanais, puddel osv. Mynder igjen er kanskje for litt spesielt interesserte, men Whippet krever absolutt ikke all verden utenom muligheten til å få løpe løs en gang i uka og ellers få ligge på sofaen. Absolutt perfekt til agility, og veldig fine familiehunder som går overens med det meste. Anonymous poster hash: e104a...45f Shetland sheepdog gjeter gjerne barn. Anonymous poster hash: d08fa...90e
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #18 Skrevet 30. november 2016 Vi har ei tipse som er tre kvarter bc og kvart svart elghund. Hun går for det meste løst (bor på landet). Vi går en langtur og aktiviserer med å kaste pinner, baller og gjemmer godbiter osv hverdag pluss at hun er ute å leker med gutta når de er ute. Det vi merker mest til i lynne er elghund delen med mye bjeffing, vanskelig å få bort har godt på kurs for å få hjelp. Det har blitt bedre men ikke helt borte. Hun har aldri gjeter noe som helst, noe vi var veldig spent på siden både mor og far er aktive gjeterhunder. Anonymous poster hash: 4f93a...eca
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #19 Skrevet 30. november 2016 Vi har ei tipse som er tre kvarter bc og kvart svart elghund. Hun går for det meste løst (bor på landet). Vi går en langtur og aktiviserer med å kaste pinner, baller og gjemmer godbiter osv hverdag pluss at hun er ute å leker med gutta når de er ute. Det vi merker mest til i lynne er elghund delen med mye bjeffing, vanskelig å få bort har godt på kurs for å få hjelp. Det har blitt bedre men ikke helt borte. Hun har aldri gjeter noe som helst, noe vi var veldig spent på siden både mor og far er aktive gjeterhunder. Anonymous poster hash: 4f93a...eca Avsluttet litt fort. Barna er 6,8,11 år. Hunden er 2 år. De kan ligge i en stor haug midt på gulvet med hunden midt inni eller på toppen. Anonymous poster hash: 4f93a...eca
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #20 Skrevet 30. november 2016 Hadde en som var halvt BC. Fin familiehund. Men vi hadde dessverre ikke nok tid til å gi ham det han trengte da vi fikk barn, så han ble depressiv.. Anonymous poster hash: c1806...4b4
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #21 Skrevet 30. november 2016 Hvorfor i alle verden ønsker du en slik hund når du ikke er sauebonde? (Jeg regner med du hadde nevnt det til nå dersom du er det?) Anonymous poster hash: a99a4...890
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #22 Skrevet 30. november 2016 Nå var vår syv år når barnet kom. Det fungerte fint. Han var på det tidspunktet ikke like krevende når det gjaldt trening. Hadde han vært ett år når ungene kom så vet jeg ikke om jeg kunne hatt han, for hans skyld. Som unghund fikk han to timer mosjon hver dag (hvor én time var løping) i tillegg trente vi mye spor, feltsøk og agility (ca fem timer i uka) Vi har aldri trent gjeterinstinktene hans da vi ikke ønsket at han skulle gjete mer enn han gjorde. Med unger er han VELDIG flink med større barn (fra fem år og oppover) de minste synes han er slitsomme og trekker seg unna. Vi er ikke redd han skal gjøre de minste noe da, han går bare vekk. Når barnet var nyfødt var han forresten veldig flink, sov vedsiden av vogna og passet på å si i fra når hun våknet. Ellers så ble han mer klengete etter barnet kom, trengte mer kos og oppmerksomhet inne. Anonymous poster hash: 032ec...749
Admin Skrevet 30. november 2016 #23 Skrevet 30. november 2016 Jeg passet en ofte når jetg var yngre. Han var glad i barn, men ved lite aktivitet en dag kunne han finne på å gjete de eller tilogmed nappe etter de for å ha noe å gjøre. Ellers var det en time tur om morgen, to-tre timers trening med agility, søk, hjernetrim utover dagen, og en god tur på kvelden i tillegg til tisseturer som var på en halvtime-tre kvarter 3-5 ganger om dagen. Dette var når jeg ikke hadde jobb så det passet bra, kunne aldri hatt han sammen med jobb. Hjemme hadde han IQ leker å holde på med og vi trente triks fra tid til annen om han tok iniativ til det.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2016 #24 Skrevet 30. november 2016 Vurderte selv border collie da vi skulle ha ny hund. Men tok ikke sjangsen da jeg var redd for at jeg ikke fikk gitt det den trengte. Har hatt border collie blanding tidligere, med mye border collie i seg.Hun var verdens snilleste, også med barna, men til tider litt stresset. Fikk hun da hun var 2 og brukte lang tid på å avlære alle unotene hun allerede hadde lært. Endte denne gangen opp med bearded collie. Fantastisk rase; leken, lettlært og aktiv, men ikke fullt så hyper som bc. Men krever masse pelsstell. Anonymous poster hash: adc84...8d8
LilleVilje Skrevet 30. november 2016 #25 Skrevet 30. november 2016 Har dere vurdert flatcoated retriever? Mye driv, temmelig høyt giret, men uten all gjetingen som bc ofte har. Eller Groendal, som du var inne på. Jeg vet om mange som driver aktivt med brukshund med disse rasene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå