Gå til innhold

"Tankespinn" - metoder for å flytte fokus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig å formulere god overskrift her, men jeg sliter så med å bruke enormt mye energi på å fokusere og tenke på visse ting som plager meg men som det absolutt ikke er verdt å tenke så mye på.. Det er fullstendig utmattende😞 Finnes det teknikker å befri seg fra slike problemer på? Måter å flytte fokus på?

Håper dere skjønte innlegget og at noen har noen gode tips og råd.

Hilsen desperat...

Anonymous poster hash: a0946...851

Skrevet

En teknikk er å forestille seg tanken som et bilde. Hver gang du tenker på tanken eller på situasjonen, riv "bildet" i to, og hiv det i ei søppelbøtte. Slitsomt i starten, blir lettere etterhvert. De første gangene må du kanskje gjøre det 20 ganger på rappen, så blir det mindre etterhvert, før du kanskje har glemt det helt. Har en del flaue minner jeg har sluttet å tenke på på den måten.

Anonymous poster hash: 0bcbc...169

Skrevet

En teknikk er å forestille seg tanken som et bilde. Hver gang du tenker på tanken eller på situasjonen, riv "bildet" i to, og hiv det i ei søppelbøtte. Slitsomt i starten, blir lettere etterhvert. De første gangene må du kanskje gjøre det 20 ganger på rappen, så blir det mindre etterhvert, før du kanskje har glemt det helt. Har en del flaue minner jeg har sluttet å tenke på på den måten.

Anonymous poster hash: 0bcbc...169

Takk for svar, det skal jeg prøve på!!

Flere?

Hi

Anonymous poster hash: 2c678...433

Skrevet

Metakommuniser for deg selv hva du tenker og føler.

"Nå tenker jeg på hva jeg sa i lunsjen og det Gjør meg flau. Jeg er redd for at de andre synes jeg er dum".

Dette hjelper fordi du ikke kan flykte fra tanker og følelser. Prøv heller å organisere litt for deg selv hvorfor du blir flau/sint/redd/bitter/misunnelig etc etc

Anonymous poster hash: 240c2...0f9

Skrevet

Begynn å jogg. Eller trene. Det er perfekt for å få ut tankespinn! Jeg føler meg fornyet hver gang jeg har trent.

Startet å trene for tre år siden. Føler meg utrolig mye sterkere psykisk nå.

Anonymous poster hash: b022a...2a6

Skrevet

Jeg bruker meditasjonsteknikker, fokuserer på pusten og å følge den mm.

En annen teknikk er å lage et skole å la tankene fare.

En tredje teknikk er å tenke om du får gjort noe med det, Ikke det? hvorfor bekymre seg for ting man ikke kan gjøre noe med.

Anonymous poster hash: 49f57...a0a

Skrevet

Skaff deg noen ekte problemer. Vips er de fiktive bekymringene vekk!

Anonymous poster hash: b8329...2a8

Skrevet

Skaff deg noen ekte problemer. Vips er de fiktive bekymringene vekk!

Problemet er at jeg har de også😜😩 Kanskje er dette en måte å "dytte unna" de alvorlige problemene på...

Takk for alle svar!! Tar gjerne imot flere råd💜

Hilsen HI

Skrevet

Problemet er at jeg har de også😜😩 Kanskje er dette en måte å "dytte unna" de alvorlige problemene på...

Takk for alle svar!! Tar gjerne imot flere råd💜

Hilsen HI

Ok.

Da barnet mitt først ble veldig sykt og tvangsinnlagt; og mannen min døde samme året, da sluttet i alle fall jeg å bruke tid og tankekapasitet på overvekt, status, andres meninger om meg og skammen over brødskiver til middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...