Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #1 Skrevet 28. november 2016 Jeg skal for første gang strikke en jakke. I følge oppskriften skal jeg legge opp 145 masker og strikke vrangbord, første og siste maske er kantmasker. Etter vrangborden ska jeg fortsette med glattstrikk. Det står ingen ting om at jeg skal legge opp ekstra masker som skal brukes for å klippe opp jakken. Kan det være riktig? Trodde man alltid skulle strikke oppklippsmasker når man strikker jakker. Link til jakken: http://www.sandnesgarn.no/oppskrifter/jakke-og-lue-4 Anonymous poster hash: 869bf...cc0
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #2 Skrevet 28. november 2016 Om du ser på bildet av jakken så er kantene strikket etterpå. Når du er ferdig å strikke selve bolen så tar du opp masker på hver side og i tillegg rundt halsen, og så strikker du kantene med knappehull etterpå. Det står nok mye lenger ned i mønsteret ditt Det er ofte lurt å lese absolutt hele mønsteret før man begynner, det har jeg i hvert fall lært selv etter å ikke ha forstått en del ting Anonymous poster hash: 39714...600
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #3 Skrevet 28. november 2016 Takk for svar! Hele oppskriften er lest flere ganger og jeg forstår at jeg skal plukke opp masker for å strikke kanter. Når jeg skal klippe opp bolen så antar jeg at jeg må sy med symaskin langs kantene på hver side slik at jakken ikke rakner. Uten oppklippsmasker så må jeg sy i en liten bit av stjernemønsteret på hver side og mister da en bit av stjernen. På bildet ser det ut som hele stjernen er komplett, tenkte derfor at det var en feil i oppskriften angående oppklippsmaskene. HI Anonymous poster hash: 869bf...cc0
supermamma-291005 Skrevet 28. november 2016 #4 Skrevet 28. november 2016 Kanskje dumt spørsmål, men er du sikker på at den skal "rundstrikkes" og ikke frem og tilbake? Hilsen en som aldri strikker jakker som må klippes 😱😱😱
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #5 Skrevet 28. november 2016 Takk for svar! Hele oppskriften er lest flere ganger og jeg forstår at jeg skal plukke opp masker for å strikke kanter. Når jeg skal klippe opp bolen så antar jeg at jeg må sy med symaskin langs kantene på hver side slik at jakken ikke rakner. Uten oppklippsmasker så må jeg sy i en liten bit av stjernemønsteret på hver side og mister da en bit av stjernen. På bildet ser det ut som hele stjernen er komplett, tenkte derfor at det var en feil i oppskriften angående oppklippsmaskene. HI Anonymous poster hash: 869bf...cc0 Det du skrev i hovedinnlegget fikk meg til å tro at jakken ikke strikkes rundt, men at den strikkes frem og tilbake, derfor jeg svarte som jeg gjorde. Når du skriver at første og siste maske er kantmaske, da tolker jeg det som om du strikker frem og tilbake og ikke rundt. Hva står i mønsteret? Hvis du skal strikke rundt så kan du jo bare legge inn f.eks. fire masker i bunnfargen midt foran på mønsteret, alltid strikke de grå, og så strikke mønster som vanlig på begge sider av denne midtstolpen. Da har du masker å sy og klippe i etterpå uten at det tar av mønsteret. Anonymous poster hash: 39714...600
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #6 Skrevet 28. november 2016 Beklager, glemte å skrive at den skal strikkes rundt på rundpinne. Da legger jeg opp 4 ekstra masker som du sier. Bør jeg strikke disse maskene rett eller vrang? Og hva er egentlig midt foran, er det der jeg begynte på vrangborden, eller skal starten av vrangborden være midt under armen? Anonymous poster hash: 869bf...cc0
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #7 Skrevet 28. november 2016 Beklager, glemte å skrive at den skal strikkes rundt på rundpinne. Da legger jeg opp 4 ekstra masker som du sier. Bør jeg strikke disse maskene rett eller vrang? Og hva er egentlig midt foran, er det der jeg begynte på vrangborden, eller skal starten av vrangborden være midt under armen? Anonymous poster hash: 869bf...cc0 Om du leser mønsteret så står det nok et sted hva som blir midt under armene. Det blir hver side, så blir midt foran midt mellom disse igjen. Som regel så går det greit å bare dele mønsteret på to for framstykket og bakstykket, men siden du har oddetall i antall masker så må du nesten bare prøve å se det på mønsteret. Litt vanskeligere når man ikke ser selve mønsteret, men ut fra bildet i linken din så ser det ut som om det skal være to stjerner foran og to bak? I så fall kan du bare legge inn fire masker mellom to av stjernene og la det være midtmaskene/klippe-symaskene. Alltid litt vanskelig å forklare Anonymous poster hash: 39714...600
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #8 Skrevet 28. november 2016 Kanskje dumt spørsmål, men er du sikker på at den skal "rundstrikkes" og ikke frem og tilbake? Hilsen en som aldri strikker jakker som må klippes 😱😱😱 Ja, den skal rundstrikkes . Anonymous poster hash: 869bf...cc0
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #9 Skrevet 28. november 2016 Om du leser mønsteret så står det nok et sted hva som blir midt under armene. Det blir hver side, så blir midt foran midt mellom disse igjen. Som regel så går det greit å bare dele mønsteret på to for framstykket og bakstykket, men siden du har oddetall i antall masker så må du nesten bare prøve å se det på mønsteret. Litt vanskeligere når man ikke ser selve mønsteret, men ut fra bildet i linken din så ser det ut som om det skal være to stjerner foran og to bak? I så fall kan du bare legge inn fire masker mellom to av stjernene og la det være midtmaskene/klippe-symaskene. Alltid litt vanskelig å forklare Anonymous poster hash: 39714...600 Takk for veldig god hjelp, jeg tror jeg skal få det til nå. 😀 Anonymous poster hash: 869bf...cc0
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #10 Skrevet 28. november 2016 Takk for veldig god hjelp, jeg tror jeg skal få det til nå. Anonymous poster hash: 869bf...cc0 Lykke til - det blir en fin jakke Anonymous poster hash: 39714...600
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå