Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #1 Skrevet 28. november 2016 Og så lurer jeg på hvilke rettigheter jeg har ift enslig forsørger? Vi har to barn på 8 og 3 år. Da eldste var 2 år flyttet samboeren min plutselig fra meg, og jeg beholdt hovedomsorgen for barnet. Jeg mottok redusert OS, stønad til barnetilsyn og utvidet barnetrygd i 6 mnd før vi fant tilbake til hverandre igjen og fikk barn nr to etter kort tid. Vi har nå vært sammen i ca 5 år etter bruddet sist. Vi skal nå ha forsørgeransvaret for hvert vårt barn. Jeg for yngste, siden det barnet er mer knyttet til meg, og omvendt. Så nå lurer jeg på om det er noen andre damer der ute som har vært i samme situasjon og har fått innvilget ytelser fra NAV som enslig forsørger på nytt etter samlivsbrudd (med samme far til barna)? Jeg er i arbeid, så det er fortsatt aktuelt å søke om redusert OS, utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn. Leste litt på rundskrivet til §15-4 enslig mor eller far, der det står noe om at du ikke kan få rett til ytelser på nytt etter å ha fått et nytt barn med samme far. Men så stod det også at det gjelder barn født 01.01.16 eller senere. Noen som vet dette? Takknemlig for svar i den tunge tiden jeg har foran meg, alt hjelper :-) Anonymous poster hash: a7409...3f3
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #2 Skrevet 28. november 2016 Og så lurer jeg på hvilke rettigheter jeg har ift enslig forsørger? Vi har to barn på 8 og 3 år. Da eldste var 2 år flyttet samboeren min plutselig fra meg, og jeg beholdt hovedomsorgen for barnet. Jeg mottok redusert OS, stønad til barnetilsyn og utvidet barnetrygd i 6 mnd før vi fant tilbake til hverandre igjen og fikk barn nr to etter kort tid. Vi har nå vært sammen i ca 5 år etter bruddet sist. Vi skal nå ha forsørgeransvaret for hvert vårt barn. Jeg for yngste, siden det barnet er mer knyttet til meg, og omvendt. Så nå lurer jeg på om det er noen andre damer der ute som har vært i samme situasjon og har fått innvilget ytelser fra NAV som enslig forsørger på nytt etter samlivsbrudd (med samme far til barna)? Jeg er i arbeid, så det er fortsatt aktuelt å søke om redusert OS, utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn. Leste litt på rundskrivet til §15-4 enslig mor eller far, der det står noe om at du ikke kan få rett til ytelser på nytt etter å ha fått et nytt barn med samme far. Men så stod det også at det gjelder barn født 01.01.16 eller senere. Noen som vet dette? Takknemlig for svar i den tunge tiden jeg har foran meg, alt hjelper :-) Anonymous poster hash: a7409...3f3 Hjelpes, skal dere splitte barna for egen vinnings skyld?????? Håper Nav setter ned foten og sier at kun 1av dere kan få stønad. *grøss* Anonymous poster hash: 20701...594
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #3 Skrevet 28. november 2016 Hjelpes, skal dere splitte barna for egen vinnings skyld?????? Håper Nav setter ned foten og sier at kun 1av dere kan få stønad. *grøss* Anonymous poster hash: 20701...594 Nei, nå tror jeg du misforstod meg. De skal få være sammen hos oss når de har samvær da, ikke en og en :-) Hadde du noe svar å hjelpe meg med kanskje, eller ville du bare spre litt "glede"? Anonymous poster hash: a7409...3f3
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #4 Skrevet 28. november 2016 Nei, nå tror jeg du misforstod meg. De skal få være sammen hos oss når de har samvær da, ikke en og en :-) Hadde du noe svar å hjelpe meg med kanskje, eller ville du bare spre litt "glede"? Anonymous poster hash: a7409...3f3 Kan være mulig du har krav på redusert stønad i 6 mnd, men tror ikke det da du har fått barn med samme mann igjen. Forsto og på det du skrev at dere skulle splitte barna og tenkte mitt, men bra dere ikke skal det da Anonymous poster hash: 1f94e...489
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #5 Skrevet 28. november 2016 Nei, nå tror jeg du misforstod meg. De skal få være sammen hos oss når de har samvær da, ikke en og en :-) Hadde du noe svar å hjelpe meg med kanskje, eller ville du bare spre litt "glede"? Anonymous poster hash: a7409...3f3 Det må være lov å reagere når noen skriver at de skal ha forsørgeransvar for hvert sitt barn for å melke velferdssamfunnet for mest mulig penger..... syns det er pinlig! Dere vil ha dobbbel barnetrygd hver, skattelettene og stønadene for aleneansvar for hvert sitt barn? Jadda Anonymous poster hash: 20701...594
Surogvanskelig Skrevet 28. november 2016 #6 Skrevet 28. november 2016 Nei, nå tror jeg du misforstod meg. De skal få være sammen hos oss når de har samvær da, ikke en og en :-) Hadde du noe svar å hjelpe meg med kanskje, eller ville du bare spre litt "glede"? Anonymous poster hash: a7409...3f3 Skal de bo 50/50, men dere oppgir at de bor en hos hver?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #7 Skrevet 28. november 2016 Tror nok ikke noen av dere har rett på noen støtte denne gangen. Anonymous poster hash: 1bcad...0aa
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #8 Skrevet 28. november 2016 Det må være lov å reagere når noen skriver at de skal ha forsørgeransvar for hvert sitt barn for å melke velferdssamfunnet for mest mulig penger..... syns det er pinlig! Dere vil ha dobbbel barnetrygd hver, skattelettene og stønadene for aleneansvar for hvert sitt barn? Jadda Anonymous poster hash: 20701...594 Det er jo fullstendig lov å gjøre dette, det er mange som har en slik ordning. Har man forsørgeransvaret alene, så har man også rett til stønader. Det gjelder det samme om det er ett eller to barn. HI Anonymous poster hash: a7409...3f3
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #9 Skrevet 28. november 2016 Tror nok ikke noen av dere har rett på noen støtte denne gangen. Anonymous poster hash: 1bcad...0aa Hvorfor skulle de ikke det? Skal de straffes av Nav for at de prøvde igjen? Skal hun straffes fordi hun har samme far til begge barna? Tror ikke det står noe om bortfall av stønader i sånne tilfeller i lovverket, gitt. Kan ikke svare på spørsmålet ditt, HI, men håper det ordner seg for det beste i en vanskelig tid. Dere vil jo bare det beste for barna, og det betyr å få det man har rett på. Anonymous poster hash: da740...ac1
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #10 Skrevet 28. november 2016 Hvorfor skulle de ikke det? Skal de straffes av Nav for at de prøvde igjen? Skal hun straffes fordi hun har samme far til begge barna? Tror ikke det står noe om bortfall av stønader i sånne tilfeller i lovverket, gitt. Kan ikke svare på spørsmålet ditt, HI, men håper det ordner seg for det beste i en vanskelig tid. Dere vil jo bare det beste for barna, og det betyr å få det man har rett på. Anonymous poster hash: da740...ac1 Hun straffes ikke. Hun var heldig og fikk hjelp selv om det er foreldrene selv som velger å få barn og skal betale for de. Bare idioti om de skulle få det to ganger. Anonymous poster hash: 1bcad...0aa
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #11 Skrevet 28. november 2016 Hvorfor skulle de ikke det? Skal de straffes av Nav for at de prøvde igjen? Skal hun straffes fordi hun har samme far til begge barna? Tror ikke det står noe om bortfall av stønader i sånne tilfeller i lovverket, gitt. Kan ikke svare på spørsmålet ditt, HI, men håper det ordner seg for det beste i en vanskelig tid. Dere vil jo bare det beste for barna, og det betyr å få det man har rett på. Anonymous poster hash: da740...ac1 Takk:-) Vi gjør ikke dette for å få mer penger, for hadde det vært slik så hadde vi holdt sammen av den grunn. Vi har god inntekt tilsammen, men hver for oss så blir det svært trangt. Jeg skal beholde huset og han har kjøpt seg bolig på samme boligfelt. For barnas beste. Vi har forsøkt å få dette til i mange år, men siden vi kranglet så mye valgte vi å avslutte for barnas beste. At vi ønsker å undersøke mulighetene for støtte når vi nå blir alene, er vel ganske naturlig. Regner med de fleste ikke sier nei takk til ekstra sårt tiltrengte penger i en ny hverdag. HI Anonymous poster hash: a7409...3f3
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #12 Skrevet 28. november 2016 Hun straffes ikke. Hun var heldig og fikk hjelp selv om det er foreldrene selv som velger å få barn og skal betale for de. Bare idioti om de skulle få det to ganger. Anonymous poster hash: 1bcad...0aa Vet det var mulig etter de gamle reglene, men ser nå at det er kommet nye regler etter 01.01.16. HI Anonymous poster hash: a7409...3f3
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #13 Skrevet 28. november 2016 Jeg vet at om man mottar os og får et barn til med samme far så mister man os. Om man får det igjen ved nytt brudd aner jeg ikke. Men er jo bare snakk om evt 6 mnd, så vil jo ikke vare så lenge. Os er nå kun 12 mnd. Anonymous poster hash: 1f94e...489
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #14 Skrevet 28. november 2016 Jeg vet at om man mottar os og får et barn til med samme far så mister man os. Om man får det igjen ved nytt brudd aner jeg ikke. Men er jo bare snakk om evt 6 mnd, så vil jo ikke vare så lenge. Os er nå kun 12 mnd. Anonymous poster hash: 1f94e...489 Det er 5 år siden jeg mottok redusert OS i 6 mnd mens jeg var alene med eldstemann. Har ikke mottatt andre stønader fra NAV etter vi flyttet sammen igjen, foruten barnetrygd for begge barn. HI Anonymous poster hash: a7409...3f3
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #15 Skrevet 28. november 2016 Søk! Så ser du hva som skjer. Men du har jo rett på barnetrygd for ett barn ekstra vil jeg tro. Bostøtte? Barnetilsynspenger (ca. 60 % av det du betaler i bhg/sfo) Det er bare å søke! Anonymous poster hash: 7ef2e...24e
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #16 Skrevet 28. november 2016 Hvor mye tjener dere hver for dere da? Anonymous poster hash: edec8...80a
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #17 Skrevet 28. november 2016 Du har ikke rett på overgangsstønad, nye regler fra 1.1-16:"Du anses ikke som enslig mor eller far hvis du mottar, eller tidligere har mottatt stønad, til enslig mor eller far og får et nytt barn med samme partner." Du mottok os med ditt første barn og du har fått enda et barn med samme mann igjen, selvom barnet er født før 1.1-16 så gjelder regelen fra 1.1-16 deg for da tråden det i kraft. Har en venninne i helt samme situasjon og hun fikk avslag på søknaden pga det. Anonymous poster hash: cdb74...939
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #18 Skrevet 28. november 2016 Du har ikke rett på overgangsstønad, nye regler fra 1.1-16:"Du anses ikke som enslig mor eller far hvis du mottar, eller tidligere har mottatt stønad, til enslig mor eller far og får et nytt barn med samme partner." Du mottok os med ditt første barn og du har fått enda et barn med samme mann igjen, selvom barnet er født før 1.1-16 så gjelder regelen fra 1.1-16 deg for da tråden det i kraft. Har en venninne i helt samme situasjon og hun fikk avslag på søknaden pga det. Anonymous poster hash: cdb74...939 Hmm, det var dårlige nyheter😔 Stønad til barnetilsyn da? Eller utvidet barnetrygd? Fikk hun det? HI Anonymous poster hash: a7409...3f3
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #19 Skrevet 28. november 2016 Hvor mye tjener dere hver for dere da? Anonymous poster hash: edec8...80a Jeg: 442000 og han 520000 Anonymous poster hash: a7409...3f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå