Gå til innhold

Syns det er vanskelig å få i meg 4000 kalorier om dagen.. tips?

Anbefalte innlegg

Jeg er undervektig, ikke av egen vilje, har bare enormt høy forbrenning. Vært hos lege mange ganger (vært sånn hele livet) og alt er helt fint :) Det er altså ikke noe galt med meg, jeg bare forbrenner mat veldig, veldig kjapt.

Så har jeg vært hos ernæringsfysiolog og fått god hjelp. Vi har over ett år nå målt vekt, matinntak osv, og kommet frem til at ved 3500 kalorier om dagen holder jeg vekten, men siden jeg gjerne vil gå opp litt må jeg altså legge meg enda høyere.

Jeg kan selvfølgelig jukse, og spise masse drittmat og godis, det gjør jeg også, men man blir vel ikke særlig sunn i kroppen av sånt :P Jeg er absolutt ikke opptatt av kropp annet enn at jeg vil opp i vekt, men jeg vil ikke få hjerteinfarkt eller høyt kolesterol i jakten på vekta heller :P

Så, noen tips til hvordan jeg kan gjøre det lett for meg selv? Det er så MYE mat.. ernæringsfysiologen har selvfølgelig gitt en del tips om kaloritett mat, men jeg klarer ikke spise alt som står i planen, er konstant mett om dagen!

Anonymous poster hash: 75622...2c8

Fortsetter under...

Har samme problem selv. Har dessverre ingen råd, da ingenting ser ut til å fungere... Hadde en periode hvor jeg i tillegg til å spise MANGE kalorier drakk gainer etter hvert måltid. Nå veier jeg 44 kg, noe som jeg ikke er komfortabel med. Den eneste gangen jeg har klart å legge på meg var når jeg var gravid. Klarte å legge på meg 25+ kg på 9 mnd, men de falt av like fort som de kom. Håper du får noen gode råd, for de kan jeg også trenge!!

Det finnes en drikk på apoteket som man kan drikke for å få i seg ekstra næring.

Vet ikke hva den heter, men jeg kjente en som drakk disse i en periode da han var syk og hadde problemer med å ta opp nok næring.

Har samme problem selv. Har dessverre ingen råd, da ingenting ser ut til å fungere... Hadde en periode hvor jeg i tillegg til å spise MANGE kalorier drakk gainer etter hvert måltid. Nå veier jeg 44 kg, noe som jeg ikke er komfortabel med. Den eneste gangen jeg har klart å legge på meg var når jeg var gravid. Klarte å legge på meg 25+ kg på 9 mnd, men de falt av like fort som de kom. Håper du får noen gode råd, for de kan jeg også trenge!!

Ja, jeg er 180 og veier 50kg.. la på meg 50 kg i svangeskapet, men som hos deg raste de bare av igjen.

Til deg som sier heldiggris; jeg kan forstå at det føles sånn, og at det nok er vanskelig andre veien også, og ja, jeg koser meg med å kunne spise hva jeg vil. Det som ikke er så gøy er å få vondt hver gang jeg får en klem, og hele tiden få kommentar på hvor tynn jeg er og at jeg må spise, å få gnagsår på hoftebein av undertøy og bukser er heller ingen høydare.. Vi sliter alle med vårt, og jeg har blitt mobbet hele livet for hvor tynn jeg er. Det er ikke mer morsomt å bli mobbet for det ifht å bli mobbet for overvekt..

Annonse

Ja, jeg er 180 og veier 50kg.. la på meg 50 kg i svangeskapet, men som hos deg raste de bare av igjen.

Til deg som sier heldiggris; jeg kan forstå at det føles sånn, og at det nok er vanskelig andre veien også, og ja, jeg koser meg med å kunne spise hva jeg vil. Det som ikke er så gøy er å få vondt hver gang jeg får en klem, og hele tiden få kommentar på hvor tynn jeg er og at jeg må spise, å få gnagsår på hoftebein av undertøy og bukser er heller ingen høydare.. Vi sliter alle med vårt, og jeg har blitt mobbet hele livet for hvor tynn jeg er. Det er ikke mer morsomt å bli mobbet for det ifht å bli mobbet for overvekt..

Takk for tips til dere andre, skal prøve både styrke og næringsdrikker. Men trening må tas smått, kroppen er for svak til tunge løft foreløpig..

Men hvis du er så undervektig og svak i kroppen burde du få nutridrinker på resept. De er dyre, så hør med legen din fr du går til innkjøp selv. Du kan også ta en neve eller 3 med nøtter .

Anonymous poster hash: 66927...da2

Men hvis du er så undervektig og svak i kroppen burde du få nutridrinker på resept. De er dyre, så hør med legen din fr du går til innkjøp selv. Du kan også ta en neve eller 3 med nøtter .

Anonymous poster hash: 66927...da2

Jeg er nok bare svak fordi jeg er lite i aktivitet 😂 Men alle må jo begynne et sted, så skal starte i kveld! Skal høre med legen om resept, men nøtter er lurt, ja! Takk :)

Takker for svar igjen :) alle produktene som blir listet opp står i matplanen, problemet mitt er at jeg må spise så MYE av hver ting. Syns ikke jeg gjør annet enn å spise, så det jeg lurte på var tips for å gjøre det lettere for meg :) Jeg bruker olje, smør, avokado nøtter osv osv, det er bare det at 4000 kalorier er enorme mengder med mat med mindre man erstatter med veldig usunne ting ;)

Oi, du er tynn, ja. Var selv 48/170 og fikk hele tiden kommentarer om hvor tynn jeg var, spm om spiseforstyrrelser etc. Ikke noe hyggelig.

Skjønner at du vil holde deg til en sunn diett, men 4000 er mye. Er det lettere å drikke en del av dem? Lage smoothies med høyt fett og næringsinnhold, hjemmelaget juice, milkshake (en gang i blant)?

Anonymous poster hash: d8b90...53b

Annonse

Oi, du er tynn, ja. Var selv 48/170 og fikk hele tiden kommentarer om hvor tynn jeg var, spm om spiseforstyrrelser etc. Ikke noe hyggelig.

Skjønner at du vil holde deg til en sunn diett, men 4000 er mye. Er det lettere å drikke en del av dem? Lage smoothies med høyt fett og næringsinnhold, hjemmelaget juice, milkshake (en gang i blant)?

Anonymous poster hash: d8b90...53b

Takk for svar :) Ja, veldig tynn.. Det må ikke være sunt-sunt, altså, jeg spiser gjerne en sjokolade på kvelden og litt bakst her og der, men jeg kan ikke ha halve inntaket i usunne ting, da råtner jeg jo opp :P Smoothies osv er lurt, skal se om jeg finner noen kaloririke varianter på nett :)

Skjønner du synes det er mye å få i deg 4000 kcal per dag. Ser du har fått flere tips her. Om du liker peanøttsmør er det en grei måte å få inn litt ekstra på, gjerne litt tjukt lag på skiva. Ellers burde du lage smoothie med avokado, et par eggeplommer og fløte og selvfølgelig bær osv som du synes er digg, selv liker jeg godt blanding av jordbær og bringebær og gjerne litt banan også. Drikk smoothie i tillegg til måltid, ikke som en erstatning. Mørk sjokolade er absolutt ikke så ille om du liker det, inneholder antioksidanter :) 

Anonymous poster hash: ba316...a9e

Jeg var veldig tynn en periode etter at jeg hadde vært alvorlig syk. Jeg drakk mye kalorier for å legge på meg, da det er vanskelig og tidkrevende å spise så mye mat. H-melk, biola, appelsinjuice, smoothier. Hvis du ikke synes det er ekkelt, kan du få i deg mye ekstra kalorier ved å tilsette olivenolje i alt du drikker. Bruk også fløte og olje i alt det er naturlig å ha det i.

Tilsett gjerne en spiseskje rapsolje for å få opp kaloriinnholdet på yoghurter/smoothier osv :)

Vi gjør det med maten til de eldre undervektige på jobb. Rapsolje er uten smak, så det skal ikke smake noe å gjør heller ikke noe med konsistensen, så lenge det bare er en spiseskje. 

Anonymous poster hash: bfe88...867

Har tipset om dette her inne før, men semulegrøt/semulepudding er veldig kaloririkt. Lag den på H-melk eller sojamelk og spis med bær på. Min mormor, som har jobbet som barnepleierske i en mannsalder, sverger til dette for å få opp barn (og voksne) i vekt.

Spis til frokost eller kvelds.

Støtter de andre som tipset om avocado, peanøttsmør, fet fisk og melkeprodukter.

Endret av MammantilNurket

Støtter det med smoothies. Jeg lager smoothie med å kjøre div. nøtter/mandler til mel i maskinen først, deretter tilsetter jeg et par eggeplommer, linolje eller cocosa eller Udo's Choice olje (1-3 ss). Så kan du ha oppi en avokado, en banan og bær etter valg. Jeg har alltid oppi bittelitt salt og endel vaniljepulver i tillegg. Som væske kan du bruke fløte eller biola.

Om du vil ha en "snack"-variant av smoothien kan du droppe bærene, beholde alt annet og bananen og ha oppi en raus mengde kakao, og kanskje til og med litt frysetørret kaffe.

Lag nøtter og/eller mandler som snacks:

Ha litt rapsolje på mandlene (tror jeg bruker ca. 2 ss olje til ca. 250 gr mandler) og bland godt sammen i en skål. Så har du i salt og krydder i, alt etter hvilken smak du vil ha. Paprikapulver er godt, samme med løk- eller hvitløkpulver, spisskumin. Du kan også bare bruke olje og tamari (soyasaus fra helsekosten).

Du kan lage chips selv av div. rotgrønnsaker. De har noen veldig gode på helsekosten, kjøp og smak. De er dyre, men gode. Men du kan også lage slike selv, da blir det mye billigere og du kan velge det du liker best.

Mørk sjokolade, f.eks. 85 % Green&Black, gir konsentrert næring. Den kan du også spise sammen med nøtter og litt tørket frukt.

Du kan lage energibarer selv, både salte og søte - du finner oppskrifter på nettet. Eller du kan kjøpe noen på f.eks. helsekosten, se hva de inneholder og bruke det som utgangspunkt for egne oppskrifter.

Jeg bruker ekstra olivenolje på nesten alt jeg spiser. Skive med majones og olivenolje eller meierismør og/eller majones + pålegg. Gjerne da med avokado i tillegg til resten av pålegget.

Drikker du kaffe, så er det godt med en skje cocosa oppi (gjerne med litt vaniljepulver, kanskje litt kakao eller mørk sjokolade i).

Chaite kan du f.eks. også drikke med mer eller mindre fløte og litt olje oppi.

Du kan lage melkefri kakao av egg, cocosa, kakao, dadler - du finner oppskrift på nettet. Mektig og veldig god.

Kjøp selleri og prøv å spise det med peanøttsmør eller mandelsmør til (veldig enkelt å lage mandelsmør selv), smør på en raus mengde -smør oppi hver selleristang og nyt (høres ut som en pussig kombinasjon, men det er forbausende godt!). Da jeg var i USA brukte vi ofte å spise dette sammen med middagen, men personlig synes jeg det er bedre å bruke det som snacks eller mellommåltid.

Pass på å få i deg nok fet fisk og nok omega3, det er viktig når du går på et høyfettkosthold.

Anonymous poster hash: 261d0...b1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...