Englenemine Skrevet 28. november 2016 #26 Skrevet 28. november 2016 Hvordan klarer noen å stresse med å gå innom en matbutikk og kjøpe en godte/ sjokoladekalender eller en lekebutikk å kjøpe en lego el playmo ol kalender? Mannen din er forresten surpomp ja. Klart man må ha en kalender. Ikke 24 ting i gaver nødvendigvis men en eller annen.
Nullstress;) Skrevet 28. november 2016 #27 Skrevet 28. november 2016 Barna mine hr aldri hatt pakke-kalender, og har heller aldri ytret noen ønsker om å ha det. De er nå 13 og 7 år gamle. De får hver sin sjokoladekalender og er fornøyd med det Ett år sa sønnen min: greit at det er gøy med gaver altså, men de skal man ha på julaften. Det blir liksom ikke like spennende om man skulle fått gave hver dag! 20 kr = to sjokoladekalender. Og det beste av alt... ikke stress i det hele tatt 😉
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #28 Skrevet 28. november 2016 I fjor kjøpte jeg en liten postkasse, (kan bruke en skoeske for den del) og en liten lyslenke. Når lysene lyser er det noe i postkassen. Der kan man putte både lapper med aktiviteter, sjokolade eller hva som helst. Da trenger man ikke stresse med å være ferdig til 1. Desember. Barna synes det er supert☺ Anonymous poster hash: d700e...013 En lignende ide så jeg på TV her, der fikk ungene hver sin tomme hermetikkboks som de pyntet med farget papir, klistremerker osv. Så satte de frem boksen på en hylle i stuen og hver morgen i desember var det en ny ting i boksen, kunne være alt fra en sjokoladenisse til en lapp med dagens aktivitet. Veldig enkelt og greit, da kan man ta det etter humør og overskudd. Aktiviteter de dagene det passer og en liten sjokolade, tyggis e.l. de dagene man ikke orker noe annet enn det. Anonymous poster hash: d9edc...6a5
Englenemine Skrevet 28. november 2016 #29 Skrevet 28. november 2016 Og ja jeg er såååå enig med Sug Lut!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #30 Skrevet 28. november 2016 Du er akkurat som meg!! Jeg har stresset meg IHJEL med pakkekalender i noen år nå, og hatet det av alle de samme grunnene som deg. Enten ble det litt dyre ting, noe som vanner ut pakkegleden i jula, eller billig dritt som barna bruker i 5 minutter. Og aktivitetskalender? Haha, vi er ikke i NÆRHETEN organiserte nok til å planlegge slikt! Og nå, med tre barn, klarte jeg ikke tanken på alt dette. Så den fine julekalenderen som svigermor sydde for noen år siden, blir fylt med tre små godteribiter hver dag. På lørdager blir det skattejakt etter lørdagsgodteri, der første hint er i kalenderen. Det skal vi såvidt klare å gjennomføre. Vet eldstemann (som er litt stor) blir skuffet. Men jeg har forklart til han hvorfor jeg måtte bare rykke tilbake til basics. Kalenderstyret ødela jo hele desember. Akkurat sånn er det ja. Takk for at du beskriver det så godt😊 Anonymous poster hash: e24de...718
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #31 Skrevet 28. november 2016 For en innstilling da! For det første er det mange som ikke har kalender. Og hva med sjokoladekalender? Det er jo drn enkle utveien. Hvilke aktiviteter hadde du tenkt å fylle den med da? Skjønte ikke helt det at du ikke har lyst å gjøre noe gøy med ungene hver dag? Fyll opp med det du orker da, og så pakker du inn en liten sjokolade o.l resten av dagene. Forslag til aktiviteter : Kveldstur Bake julekaker Sende julekort Lage julepynt Kakao til kvelds Se en film Du leaer en bok for dem Kino Julegrantenning Synge julesanger Tenne bål og grille pølser Skogstur med lommelykt Lage/kjøpe kostyme til nyttårsbukk/julebukk Lage/henge ut fuglemat Pynte til jul Hugge juletre Anonymous poster hash: 0b540...cc0 Jeg gjør gjerne noe med ungene hver dag, men har ikke kapasitet til det i tillegg til jobb, fritidsaktiviteter og avslutninger. Anonymous poster hash: e24de...718
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #32 Skrevet 28. november 2016 Er også skeptisk til aktivitetskalender ettersom det fort kan blu stress og dyrt. Men her er en som ikke er så dum. Kan lastes ned og printes ut: https://sortere.no/slankrestavfallet/wp-content/uploads/sites/3/2016/09/Julekalender2016.pdf Anonymous poster hash: 0dd95...0eb
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #33 Skrevet 28. november 2016 Det er bare 4 helger i desember altså De fleste baker vel 4 ganger før jul... Anonymous poster hash: d9edc...6a5 Nei, ingen jeg kjenner. Her har vi ÉN bakedag og da er vi dritt lei all baking Anonymous poster hash: a130f...723
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #34 Skrevet 28. november 2016 Nei, ingen jeg kjenner. Her har vi ÉN bakedag og da er vi dritt lei all baking Anonymous poster hash: a130f...723 Da baker dere flere sorter på en gang da, det har aldri vi gjort. En dag baker vi pepperkaker, en dag baker vi kakemenn, en dag baker vi krumkaker og en dag baker vi kransekakestenger. Det blir 4 runder med baking. I tillegg har vi en kveld med pynting av pepperkakehus. Anonymous poster hash: d9edc...6a5
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #35 Skrevet 28. november 2016 Nei, ingen jeg kjenner. Her har vi ÉN bakedag og da er vi dritt lei all baking Anonymous poster hash: a130f...723 Da baker der mye mindre enn oss. Totalt sett tror jeg vi er oppe i rundt 20 slag. Det gjør vi ikke på en helg. Anonymous poster hash: 51442...3e6
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #36 Skrevet 28. november 2016 Haha, takk for tips og tilbakemeldinger! Sjokoladekakender syns jeg er litt kjipt, derfor var ikke det et alternativ. Men jeg har tørket tårene og laget skissen til en kalender. Det blir en blanding av ting vi skal gjøre og litt snop. Noen dager blir det nok litt stress, men det får gå. Eksempler (i tilfelle andre trenger inspirasjon): Pizzaboller og julesjokolade i matboksen Barna bestemmer-dagen Gled en venn-dagen Løpetur opp og ned bakken med kakao og kaker i premie til alle Pizza etter trening Gled en eldre-dagen Pynte pepperkakehus Pokemonjakt i byen Lage meiseboller Flaxlodd Lørdagsgodt på en tirsdag Bestemor-dagen (her får hun bestemme innholdet) Superdigge pannekaker til frokost Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg skal presentere dette her😊 Anonymous poster hash: e24de...718
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #37 Skrevet 28. november 2016 Da baker der mye mindre enn oss. Totalt sett tror jeg vi er oppe i rundt 20 slag. Det gjør vi ikke på en helg. Anonymous poster hash: 51442...3e6 20 slag? Finnes det noen som baker 20 slag julekaker? Wow... Anonymous poster hash: c3b65...4c1
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #38 Skrevet 28. november 2016 i fjor stresset jeg meg i hjel for å finne 24 pakker til kalenderen også var han ikke engang takknemllig for det han fikk! utakknemlige drittunge i en alder av 4 år Anonymous poster hash: 3801d...a8e
Mostly Harmless Skrevet 28. november 2016 #39 Skrevet 28. november 2016 Hva er det som skjer med forventningspresset her, da? Det har faktisk ikke falt meg inn å tenke at jeg er en dårlig mor selv om fireåringen får sjokoladekalender og han på halvannet får ingenting. Aktivitetskalender kan kanskje bli aktuelt når de blir større, men ikke i år. En kalender som innebærer at jeg bestemmer hva fireåringen skal bruke ettermiddagen sin på hver dag, hadde ført til mytteri her, altså! Han synes allerede det er for lite tid til frilek i barnehagen. Og før noen nevner det: Den sjokoladekalenderen kommer til å gå fullstendig under radaren til halvannetåringen. Han er opptatt med sitt, og fireåringen klarer å være diskret.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #40 Skrevet 28. november 2016 20 slag? Finnes det noen som baker 20 slag julekaker? Wow... Anonymous poster hash: c3b65...4c1 Det er ikke bare de tradisjonelle julekakene men flatbrød og to sorter lefser, 4 sorter gjærbakst, marsipan fra bunnen og diverse annen snop også. Vanelige julekaker baker vi bare 7 slag av. Anonymous poster hash: 51442...3e6
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #41 Skrevet 28. november 2016 Jeg også sliter med diskusjonen rundt at jula er MAS og STRESS. Det er hva dere gjør den til, og barna deres vil selvfølgelig oppleve jula slik når dere presenterer det som "mamma bare ORKER ikke MASET med å stelle i stand noe for eller sammen med dere barna altså, det er bare SÅÅÅ SLITSOMT". Jeg forstår dere rett og slett ikke! Synes dere ikke det er koselig å endelig kunne henge ut med ungene når dere f.eks baker, pynter til jul eller handler julegaver? Endelig kan man faktisk gå i et langt roligere tempo, det er helt unødvendig å gjøre førjulstida til et stressjag! Forslag til HI: 1. Kjøp inn en middels stor lego til hver. Del opp pakken i 24 deler og legg ved byggtegning med hver småpakke. Så bygger ungene litt hver dag på hver sin ting. Har du tre unger koster det deg 1000 tilsammen! Kan jo til og med være du synes det er litt gøy å sitte å pusle sammen disse kalederne til ungene på en kveld 2. Kjøp inn kalender som passer ungenes alder og interesser. Både Sleich (som produserer plastdyr), lego, playmo osv har pakkekalender som koster 3-400 kroner, og da inngår småtingene i en større samling og blir ikke til boss... 3. Sjokoladekalender på butikken - enkelt, billig og greit nok 4. ting/aktivitetskalender. Kjøp inn en blanding av småting, bruksting og opplevelser som tilsammen blir en kalender. Det kan være at alle ungene får et flaxlodd, en kinobillett hver, tannkost, sokker...you name it. Men de får det samme hver dag, så du trenger da bare å være kreativ 24 ganger. Den er nok dyrere og langt mer tidkrevende, men likevel er det jo gjerne ting du uansett måttet handlet. Anonymous poster hash: 4166e...7eb
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #42 Skrevet 28. november 2016 Først må du finne ut av hva det er som egentlig plager deg, for det er ingen som bryter sammen over en julekalender. Deretter forteller du om funnene dine til din mann. Så kjøper du sjokoladekalendere og løser problemet. Fornuftig svar, enig i dette. Anonymous poster hash: a0819...7a7
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #43 Skrevet 28. november 2016 Her har vi sjokoladekakender og opplevelse på lørdag eller søndag. Har skrevet lapper med morsomme ting og så får eldste trekke en lapp den dagen vi skal gjøre noe. Svømmehall, kino, lekeland (grøss) hun er superfornøyd med den løsningen. Anonymous poster hash: 41eb9...bcf
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #44 Skrevet 28. november 2016 Forslag til aktiviteter Lage islykt av ballonger, evt med konditorfarge Ett barn velger en julesang Bake pepperkaker Lage snømannkuler til juletreet Lage snøristekuler av syltetøyglass Lese julebok Se julefilm Lage julekort Pakke inn gaver Lage til-og-fra-lapper Juleverksted med forskerfabrikken Julemarked Norsk folkemuseum etc Brettspill, hvert barn bestemmer Støpe lys Lage egen julesang på kjent melodi, få med alle navnene i familien Juleverksted Være med å lage julemiddag eller dessert Akekonkurranse Skitur med pølser og kakao Tur på kino/teater/operaen Lage marsipan Bake julekaker Besøke besteforeldre Levere gaver i julegrytem Lage fuglemat Hente juletre Henge opp nek Pynte juletre Tur til biblioteket Bake lussekatter Klippe snøkrystallerq En kopp varm sjokolade og et eventyr foran peisen Gled en nabo, bestefar etc Kveldstur i lysløypa Slamåmbakken Skøytebanen Tur i svømmehallen Hugge juletre Lage julehjerter av glanspapir Fingeravtrykkort Stjernemarshmallows med kakao Gjemsel Skattejakt ute med reflekser Ta middagen som piknik på gulvet Anonymous poster hash: 37700...b24
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #45 Skrevet 28. november 2016 Haha, takk for tips og tilbakemeldinger! Sjokoladekakender syns jeg er litt kjipt, derfor var ikke det et alternativ. Men jeg har tørket tårene og laget skissen til en kalender. Det blir en blanding av ting vi skal gjøre og litt snop. Noen dager blir det nok litt stress, men det får gå. Eksempler (i tilfelle andre trenger inspirasjon): Pizzaboller og julesjokolade i matboksen Barna bestemmer-dagen Gled en venn-dagen Løpetur opp og ned bakken med kakao og kaker i premie til alle Pizza etter trening Gled en eldre-dagen Pynte pepperkakehus Pokemonjakt i byen Lage meiseboller Flaxlodd Lørdagsgodt på en tirsdag Bestemor-dagen (her får hun bestemme innholdet) Superdigge pannekaker til frokost Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg skal presentere dette her Anonymous poster hash: e24de...718 Men tror du ungene synes det er kjipt med sjokoladekalender? Det er jo de kalenderen er for Anonymous poster hash: a7a71...fdc
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #46 Skrevet 28. november 2016 Nå er våre 10 år. De har hatt sokker på en snor. De har hatt pakker på et snølys tepp. De har hatt et juletre med poser på. De har hatt lego, pet shop og my little pony. Det siste året har de hatt sjokoladekalender. De er happy 😀😀 Det duger. Jeg er happy 😀😀 God Jul 🎄🎉🎊 Fortell de at slik blir det i år! Anonymous poster hash: ea85f...024
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #47 Skrevet 28. november 2016 Det er ikke bare de tradisjonelle julekakene men flatbrød og to sorter lefser, 4 sorter gjærbakst, marsipan fra bunnen og diverse annen snop også. Vanelige julekaker baker vi bare 7 slag av. Anonymous poster hash: 51442...3e6 Nam, skulle ønske jeg var i familie med deg;) Anonymous poster hash: c3b65...4c1
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #48 Skrevet 28. november 2016 Jeg er selv ei som vokste opp uten julekalender, og det var skikkelig trist. Min mor var slik at hun aldri syntes ditt og datt var nødvendig. Julekalender var bare en av disse tingene. Jeg var kjempelei meg, og ville aldri gjort dette mot mine barn i dag. Aldri. Det er nesten som ikke å gi barnet ditt gaver på juleaften. Adventskalender er blitt så vanlig i det norske samfunn. Men - jeg gjør som veldig mange andre her inne. Kutt ut alle disse unødvendige småtingene. Ha en kalender som består av litt enkle, rimelige ting som fine blyanter, viskelær, strømper, hårstrikk - altså nødvendige ting som barnet allikevel trenger. Så kan du av og til ha små sjokolader o.l.. I tillegg er det fin variasjon å av og til ha enkle gjøre-ting som lage kakemenn, gå på tur i skogen, ha filmkveld der du kan låne en familiefilm på biblioteket, lage popcorn og kose dere sammen hjemme. Har du flere barn, kan de dele på en kalender så slipper du å pakke inn en haug med gaver. Jeg har tre barn og de deler på en kalender. Hver dag får de en papirpose med tre ting i/eller kort med en "gjøre-ting". Så bytter de på å velge først - det gjelder jo når det er 3 ulike ting i posen. (Må av og til det når de varierer mye i alder. ) Anonymous poster hash: a6068...c31 Dette må jo være tull. Ble du så preget av å ikke ha kalender i desember? Anonymous poster hash: f8e39...e5f
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #49 Skrevet 28. november 2016 https://bokelskere.no/bok/24-fortellinger-aa-lese-foer-jul/2399/ Hva med en bok som adventskalender. Anonymous poster hash: 2b6e7...963
Anonym bruker Skrevet 28. november 2016 #50 Skrevet 28. november 2016 hver helg?? Anonymous poster hash: a130f...723 Jeg har de bare to helger i desember. Glemte å ta med det😂 Anonymous poster hash: 649ab...0e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå