Gå til innhold

Mine barn blir de eneste i landet uten julekalender

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her og gråter fordi jeg ikke orker dette julekalenderstyret. Vi har hatt pakkekalender, lego, dyr etc. Jeg hater det like mye hvert år fordi det er stress, dyrt og det viktigste av alt - det produserer latterlig mye boss og vi fyller huset med 72 ting vi egentlig ikke trenger.

I år tenkte jeg derfor å lage en miljøvennlig kalender. Gjøre ting sammen, ha det gøy etc. Men jeg ser at vi aldri i verden har mulighet til å gjøre så mye gøy hver dag, ikke har jeg lyst til det heller.

Mannen min mener vi ikke trenger noe kalender, at det bare er tull.

I år merker jeg at jeg bare vil rømme fra hele julen.

Men hva vil ungene si? Føler meg som verdens verste mor.

Anonymous poster hash: e24de...718

Fortsetter under...

Skrevet

Kjøp sjokoladekalendere da vel?

Anonymous poster hash: c0b14...1d2
Skrevet

Kan de ikke få en sjokolade, haribo eller flaxkalender.

Mannen din hørtes surpomp ut!

Skrevet

Gjør det enkelt med bare en snopekalender da vel!

Skrevet

Kan du ikke bare kjøpe en ferdigkalender da? Finnes jo tusen forskjellige.

Evt sjokolade, haribo,kinder el

Lite å bryte sammen for.

Skrevet

Du er akkurat som meg!! Jeg har stresset meg IHJEL med pakkekalender i noen år nå, og hatet det av alle de samme grunnene som deg. Enten ble det litt dyre ting, noe som vanner ut pakkegleden i jula, eller billig dritt som barna bruker i 5 minutter. Og aktivitetskalender? Haha, vi er ikke i NÆRHETEN organiserte nok til å planlegge slikt!

Og nå, med tre barn, klarte jeg ikke tanken på alt dette.

Så den fine julekalenderen som svigermor sydde for noen år siden, blir fylt med tre små godteribiter hver dag. På lørdager blir det skattejakt etter lørdagsgodteri, der første hint er i kalenderen. Det skal vi såvidt klare å gjennomføre.

Vet eldstemann (som er litt stor) blir skuffet. Men jeg har forklart til han hvorfor jeg måtte bare rykke tilbake til basics.

Kalenderstyret ødela jo hele desember.

Annonse

Skrevet

Opplevelser synes jeg høres kjempeflott ut 😊 Du er en god mor, ikke tvil på det.

Datteren vår er 2 år og får ingen adventskalender. Hun vet jo ikke hva det er. Når hun etterspør det, får vi se hva vi gjør.

Vi kjøper ikke så mange julegaver, kun til nærmeste familie og det føler jeg er evig nok. Er sjeleglad for at vi kun kjøper til foreldre, søsken og besteforeldre. Samt jeg og samboer kjøper til hverandre og til vår datter. Det holder i massevis

Anonymous poster hash: f63c9...1c3

Skrevet

Hva med rampenisse? Det er jo så pop nå! Hver morgen våkner man opp til en ny strek. Trenger ikke være store greiene eller koste masse penger.

her skal vi ha en blanding av rampenisse og aktivitetskalender.. De dagene vi skal noe (for eksempel pepperkakebaking) så kommer nissen til å gjøre noe som gjør at de skjønner at det er det vi skal. for eksempel grise med mel og legge frem former..

Eller kommer han til å snurre alle sokkene våre sammen og henge de på treet, legge frukt i skoene. Stå på ski i en melhaug, grise med tannkrem og legge frem nye tannbørster og krem.

Kan Google elf on the shelf, og rampenisse for ideer.

Sjokoladekalender koster 10-15kr, så hvorfor ikke kjøpe det?

Anonymous poster hash: 10d67...ee9
Skrevet

En sjokoladekalender koster fra 10 kr og oppover, veldig enkelt og greit.

Førjulstiden skal være koselig, og du sitter og gråter fordi du ikke orker lage julekalender.... Rist løs og hev haken, også ordner du en kalender til ungene i dag.

Jeg har 4 barn selv, og alle har pakkekalender, men veldig enkle pakkekalendere. Man trenger ikke bruke tusenvis av kroner eller gjøre det veldig avansert.  En pose karameller, et nett med sjokoladenisser, noen tyggispakker og et par andre gaver som hårstrikker, refleks e.l. og kalenderen er i boks. Små papirposer kjøpt billig (søstrene Grene, Upstairs e.l.), en gave i hver pose, en tapebit og en snor. Vips er pakken pakket inn.

Anonymous poster hash: d9edc...6a5
Skrevet

For en innstilling da!

For det første er det mange som ikke har kalender. Og hva med sjokoladekalender? Det er jo drn enkle utveien.

Hvilke aktiviteter hadde du tenkt å fylle den med da? Skjønte ikke helt det at du ikke har lyst å gjøre noe gøy med ungene hver dag? Fyll opp med det du orker da, og så pakker du inn en liten sjokolade o.l resten av dagene.

Forslag til aktiviteter :

Kveldstur

Bake julekaker

Sende julekort

Lage julepynt

Kakao til kvelds

Se en film

Du leaer en bok for dem

Kino

Julegrantenning

Synge julesanger

Tenne bål og grille pølser

Skogstur med lommelykt

Lage/kjøpe kostyme til nyttårsbukk/julebukk

Lage/henge ut fuglemat

Pynte til jul

Hugge juletre

Anonymous poster hash: 0b540...cc0

Skrevet

Først må du finne ut av hva det er som egentlig plager deg, for det er ingen som bryter sammen over en julekalender.

Deretter forteller du om funnene dine til din mann.

Så kjøper du sjokoladekalendere og løser problemet.

Skrevet

Kan du ikke bare kjøpe en billig skokoladeadventskalender og ferdig med det? Om du i tillegg vil så kan du komme med en aktivitet hver søndag før jul som dere gjør sammen som familie. Unger er faktisk fornøyd med det altså. 

Det er faktisk ikke så stress. Skru ned dine egne forventninger. 

Anonymous poster hash: d59e5...9cf
Skrevet

Da skal jeg fortelle deg om årets julekalender hos oss. 

For det første, aktivitetskalender høres så flott ut, men det blir ikke billig det heller, langt i fra, og det blir stress og mas.  Hva om vi ikke orker å bake pepperkaker på torsdag eller lillebror er syk og mor må jobbe overtid pga krise på jobben og far ikke både kan passe lillebror og dra på skogtur med storesøster.... Vi hadde det ett år, og aldri mer. Det hørtes koselig og idyllisk ut da...

Vi har pakkekalender, en gammel som har vært i familien i over 50 år og som forhåpentligvis kommer til å være med de neste 50 og 50 til også. Mannens onkel har hatt den, mannen har hatt den og eldstejenta hadde den, når yngste kom til delte de den - pakke annenhver dag. Nå har vi også funnet ut at det er unødvendig og dyrt å kjøpe 24 pakker.  Ingen trenger pakke hver dag i desember, og det teller verken opp eller ned til jul, og kanskje tar det til og med bort gleden over pakker når du allerede har fått 24, eller 12 som mine jenter får.

Men kalender må vi ha, og den gamle må fram, sånn er det med den saken. Dermed begynte vi å tenke litt på hva som opprinnelig var meningen med disse kalenderne. Var det for at ungene skulle få en pakke hver dag? Nei, det var det ikke.  Det var for å telle ned, kanskje forkorte ventetiden, gjøre noe som viser at nå er vi en dag nærmere jul. 

Etter et lite famileråd har vi blitt enige om at årets adventskalender blir rett og slett en sjokoladekalender. Små sjokoladebiler blir pakket inn, to i hver lille pakke, og denne gangen er det 4 lørdager i kalenderperioden, så på lørdagene blir det litt mer, men ikke mye. Vi kunne sikkert funnet noe annet småtteri som kunne pakkes inn, puslespillbiter f,eks.  Men nå blir det sjokoladekalender til under hundrelappen.

Andre ting som går an, kan være å henge opp et rødt hjerte hver dag på en snor med 24 klyper,  Den kan til og med brukes om igjen i årene som kommer. Vi kunne ha gjort det, hadde det ikke vært for at den gamle kalenderen liksom må være med. Bruk fantasien!

Annonse

Skrevet

Du er akkurat som meg!! Jeg har stresset meg IHJEL med pakkekalender i noen år nå, og hatet det av alle de samme grunnene som deg. Enten ble det litt dyre ting, noe som vanner ut pakkegleden i jula, eller billig dritt som barna bruker i 5 minutter. Og aktivitetskalender? Haha, vi er ikke i NÆRHETEN organiserte nok til å planlegge slikt!

Og nå, med tre barn, klarte jeg ikke tanken på alt dette.

Så den fine julekalenderen som svigermor sydde for noen år siden, blir fylt med tre små godteribiter hver dag. På lørdager blir det skattejakt etter lørdagsgodteri, der første hint er i kalenderen. Det skal vi såvidt klare å gjennomføre.

Vet eldstemann (som er litt stor) blir skuffet. Men jeg har forklart til han hvorfor jeg måtte bare rykke tilbake til basics.

Kalenderstyret ødela jo hele desember.

Deilig å høre at flere har tenkt som oss! Kalender må vi ha, det hører med, men back til basic trengs det også.

Skrevet

Jeg sitter her og gråter fordi jeg ikke orker dette julekalenderstyret. Vi har hatt pakkekalender, lego, dyr etc. Jeg hater det like mye hvert år fordi det er stress, dyrt og det viktigste av alt - det produserer latterlig mye boss og vi fyller huset med 72 ting vi egentlig ikke trenger.

I år tenkte jeg derfor å lage en miljøvennlig kalender. Gjøre ting sammen, ha det gøy etc. Men jeg ser at vi aldri i verden har mulighet til å gjøre så mye gøy hver dag, ikke har jeg lyst til det heller.

Mannen min mener vi ikke trenger noe kalender, at det bare er tull.

I år merker jeg at jeg bare vil rømme fra hele julen.

Men hva vil ungene si? Føler meg som verdens verste mor.

Anonymous poster hash: e24de...718

Hei , min datter får en sjokoladekalender + vi har en aktiviteskalender.  Her har vil alt fra : spise kvelds ute med hodelykt , bygg snemann, putti plutti pott billetter, les et juleeventyr, pynt pepperkakehus, se julefilmen til Karsten og Petra osv ... ( dette er aktiviteter vi hadde kommet til å gjort uansett )

Anonymous poster hash: ebd08...9f8

Skrevet

Som barn var det mer stasen med å ha kalender enn innholdet. Jeg var like fornøyd med en billig sjokoladekalender fra Nille enn pakkekalenderen som mamma brukte timesvis med å lage. 

Anonymous poster hash: ad57d...b90
Skrevet

Hva med nrk-kalender?

Anonymous poster hash: a7eaa...f5b

Skrevet

Har tre barn, de får åpne hver 3. dag. I pakkene befinner seg strikka sokker/votter fra min mor, tannbørste (som de må ha uansett), hårspenner til jentene, skrivesaker,  og litt sjokolade, pepperkakerformer (som vi allerede har) den dagen vi skal bake pepperkaker osv. Gavekalender med 24 gaver til hver og det før jul, synes jeg er bare tull og de som tjener på det er butikkene mens jeg må rydde (kaste) vekk alt rælet etterpå. Ikke miljøvennlig heller og det skaper et gavehysteri. Beder å la de få en 10-kroners sjokoladekalender da...

Anonymous poster hash: a757d...df7
Skrevet

Jeg er selv ei som vokste opp uten julekalender, og det var skikkelig trist. Min mor var slik at hun aldri syntes ditt og datt var nødvendig. Julekalender var bare en av disse tingene. Jeg var kjempelei meg, og ville aldri gjort dette mot mine barn i dag. Aldri. Det er nesten som ikke å gi barnet ditt gaver på juleaften. Adventskalender er blitt så vanlig i det norske samfunn.

Men - jeg gjør som veldig mange andre her inne. Kutt ut alle disse unødvendige småtingene. Ha en kalender som består av litt enkle, rimelige ting som fine blyanter, viskelær, strømper, hårstrikk - altså nødvendige ting som barnet allikevel trenger. Så kan du av og til ha små sjokolader o.l.. I tillegg er det fin variasjon å av og til ha enkle gjøre-ting som lage kakemenn, gå på tur i skogen, ha filmkveld der du kan låne en familiefilm på biblioteket, lage popcorn og kose dere sammen hjemme. 

Har du flere barn, kan de dele på en kalender så slipper du å pakke inn en haug med gaver. Jeg har tre barn og de deler på en kalender. Hver dag får de en papirpose med tre ting i/eller kort med en "gjøre-ting". Så bytter de på å velge først - det gjelder jo når det er 3 ulike ting i posen. (Må av og til det når de varierer mye i alder. ) 

Anonymous poster hash: a6068...c31
Skrevet

Det går julekalender på TV. Det holder i massevis!
Ellers kan du kjøpe julekalender med bilder i... Så er det eneste du hiver kalenderne.

Anonymous poster hash: a130f...723
Skrevet

Advendtskalender her er at barna får sette frem en julepynt hver hver dag. Jeg slipper å pynte til jul og de får pynte litt og litt. I helgene baker vi

Anonymous poster hash: 649ab...0e5

Skrevet

Advendtskalender her er at barna får sette frem en julepynt hver hver dag. Jeg slipper å pynte til jul og de får pynte litt og litt. I helgene baker vi

Anonymous poster hash: 649ab...0e5

hver helg?? :o

Skrevet

I fjor kjøpte jeg en liten postkasse, (kan bruke en skoeske for den del) og en liten lyslenke. Når lysene lyser er det noe i postkassen. Der kan man putte både lapper med aktiviteter, sjokolade eller hva som helst. Da trenger man ikke stresse med å være ferdig til 1. Desember. Barna synes det er supert☺

Anonymous poster hash: d700e...013

Skrevet

hver helg?? :o

Det er bare 4 helger i desember altså ;)

De fleste baker vel 4 ganger før jul...

Anonymous poster hash: d9edc...6a5

Skrevet

Fatter ikke at folk gidder å bruke akkurat juletida på å dra fram alt det mest negative, sutrete og passive i seg. Men det passer dere vel godt - det er juletid, dere lager tankekonstruksjoner rundt hvor mye sliiit og streeev det er med jula, og det vil jo være en garantert selvoppfyllende profeti, så gratulerer, dere får rett i at deres juletid er bare sliiiit og streeev og gugge. Stusslig å være ungene deres, selvsagt, men gi det noen år, så er de nok blitt sånn de også.

Gudskjelov at jeg ikke er skrudd sammen sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...