Gå til innhold

Betalt lunsj på jobb, jobbe i lunsjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flexitid på jobb samt 7,5 timer arbeidsdag med betalt lunsj. Mange ganger jobber jeg gjennom lunsjen uten å spise hele dagen, kan jeg da regne dette som 30 min + i flexitida mi? Jeg tenker at jeg gjør jo fsktisk en jobb npr jeg egentlig hadde krav på pause, bør ikke det gå i min favør?

Anonymous poster hash: 107cd...dc3

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, det fungerer ikke sånn.

Du har betalt pause nettopp fordi du av og til er nødt til å jobbe i pausen eller risikerer å bli avbrutt i pausen. Det kompenseres ved at du har betalt lunsj, også de dagene du sitter i 30 min og spiser skiva i fred og ro.

Anonymous poster hash: 61518...d0b
Skrevet

Nei, du kan ikke det. Men det å ha betalt pause, betyr ikke at du ikke har krav på pause, som mange tror. Det betyr at du kan risikere å bli avbrutt i pausen din i nødvendige tilfeller eller at du ikke kan forlate arbeidstiden i pausen. Det betyr ikke at du skal jobbe med ting som ikke må gjøres akkurat der og da. Blir du avbrutt eller ikke kan ta pausen når du egentlig skal, har du krav på å få den igjen etterpå. Vi har hatt mange diskusjoner om det på jobb fordi noen mener at vi ikke har krav på pause i og med at vi har betalt pause. Sånn er det ikke. Det er Arbeidsmiljøloven som regulere pausen, ikke om den er betalt eller ikke.

Skrevet

Nei, du kan ikke det. Men det å ha betalt pause, betyr ikke at du ikke har krav på pause, som mange tror. Det betyr at du kan risikere å bli avbrutt i pausen din i nødvendige tilfeller eller at du ikke kan forlate arbeidstiden i pausen. Det betyr ikke at du skal jobbe med ting som ikke må gjøres akkurat der og da. Blir du avbrutt eller ikke kan ta pausen når du egentlig skal, har du krav på å få den igjen etterpå. Vi har hatt mange diskusjoner om det på jobb fordi noen mener at vi ikke har krav på pause i og med at vi har betalt pause. Sånn er det ikke. Det er Arbeidsmiljøloven som regulere pausen, ikke om den er betalt eller ikke.

Signerer. Man har krav på pause hvis man har en arbeidsdag som er lengre enn 5,5 time. Uansett om pausen er betalt eller ikke. At pausen er betalt betyr bare at man skal være tilgjengelig for arbeidsgiver i den tidsperioden, ikke at man ikke skal spise eller hvile i løpet av 7,5 timers dag.

Skrevet

Betalt pause har du som andre sier for at du ikke kan forlate arbeidsplassen og/eller noen ganger blir avbrutt med arbeid som ikke kan vente.

Hvis du velger selv å jobbe gjennom pausen må du ta det på egen kappe, du kan ikke dra tidligere fordet.

Anonymous poster hash: 1f631...183

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...