Gå til innhold

Noen som kan regler om arv og kjøpe søsken ut av leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, vi får høre med megleren. Men vet ikke om de har greie på arverett. Vi har en venn av en venn som er advokat, så da kan det hande vi kan få råd av henne.

Anonymous poster hash: c01c9...fcb

Litt fascinert over at du har større tro på tilfeldige folk på et forum framfor meglere

Skrevet

Litt fascinert over at du har større tro på tilfeldige folk på et forum framfor meglere

Det har jeg heller ikke. Jeg spurte om noen kunne vise til noe regelverk, men det fikk jeg ikke hjelp til.

Skrevet

Det har jeg heller ikke. Jeg spurte om noen kunne vise til noe regelverk, men det fikk jeg ikke hjelp til.

Det eneste du trenger av regelverk et om fellesgjeld et inkludert i taksten eller ikke og det kan en megler hjelpe deg med. Resten er ren logikk og hvis du etter alle svarene her ikke skjønner det, er jeg ikke sikker på om noen kan hjelpe deg med det.

Anonymous poster hash: 61919...0ad

Skrevet

Søsken har arvet en leilighet i et borettslag. Det er avtalt at den ene skal kjøpe ut de andre. Taksten deles likt, men skal også fellesgjelden regnes med i delingen?

Setter pris på om noen kan svare og helst henvise til hvor man finner regler for dette.

Den skal ikke regnes med.

Vi har rekkehus i borettslag.

Taksten er på 2 500 000 kr i tillegg er det en fellesgjeld til borretslaget på ca. 550 000 kr.

Om vi selger får vi " 2 500 00 kr" men de som kjøper må kunne betjene et låne på 3 050 000 kr

Anonymous poster hash: f311d...0d1

Skrevet

Ok, så tenk deg at leiligheten selges ut av familien.  Prisen på leiligheten er satt til 1.000.000, herav fellesgjeld på 200.000. Leiligheten vil dermed bli lagt ut til høystbydende over 800.000. La oss tenke oss at budet blir 800.000 og leiligheten selges for det. Søsknene vil da få 800.000 kroner til deling, dvs. 400.000 hver.  Kjøper betaler søsknene 800.000 og overtar fellesgjelden via borettslaget / sameiet eller hva det nå er som har fellesgjelden. Sånn må det jo bli for dem som arver også. Den som overtar leiligheten "kjøper" den for 800.000 og betaler 400.000 til seg selv og 400.000 til den som ikke arver, og overtar fellesgjelden som følger med. 

Men når leiligheter legges ut for salg så pleier det jo å stå takst 1 mill. Pluss at fellesgjelden er 200 000, dermed er sluttsummen kjøper må betale 1,2 mill,,mens selger får en mill. eks i linken https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=86315794

Anonymous poster hash: 5d444...5a2

Skrevet

Det eneste du trenger av regelverk et om fellesgjeld et inkludert i taksten eller ikke og det kan en megler hjelpe deg med. Resten er ren logikk og hvis du etter alle svarene her ikke skjønner det, er jeg ikke sikker på om noen kan hjelpe deg med det.

Anonymous poster hash: 61919...0ad

Du har visst stått opp med feil fot i dag.

Jeg klager ikke, men undres og håpet at jeg skulle få konkrete svar. Jeg har fått flere responser og er glad for de som tok seg tid.

Det er rart at noen prøver å påpeke at man er dum dersom man spør om noe, og særlig dersom man håper på flere svar.

Jeg er sikker på at det ikke bare er meg som lurer på noe på en søndag, som man kan få svar på av fagfolk på mandag.

Heldigvis er det mange som liker å svare og å hjelpe dem som lurer på noe! Her er så mange, og fagfolk av alle slag. Kjempefint forum til tross :-)

Skrevet

Da vi fikk verditaksten sto det spesifisert at den var satt ekskludert fellesgjeld. Spørsmålet er om denne gjelden burde vært tatt med i bildet før vi "delte opp" verdien?

Om takst er 1 mill eksklusiv fellesgjeld, og fellesgjelda er 200 000. Tenker jeg det må bli slik;

Total verdi 1,2 mill deles på to= 600 000

Den som skal ha leiligheten overtar den andre parten sin andel av fellesgjeld og betaler ut kr 500 000.

Anonymous poster hash: e896f...ac1

Skrevet

Men når leiligheter legges ut for salg så pleier det jo å stå takst 1 mill. Pluss at fellesgjelden er 200 000, dermed er sluttsummen kjøper må betale 1,2 mill,,mens selger får en mill. eks i linken https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=86315794

Anonymous poster hash: 5d444...5a2

Ja, det gjør det.  Men i eksempelet som ble tatt tidligere i tråden, stod det 1 mill inkl fellesgjeld. Det var det jeg forhold meg til.  Hadde det stått at 1 mill er uten fellesgjeld, som er det mest vanlige å si, så ville det blitt 500.000.  Uansett betyr det at fellesgjelden ikke taes hensyn til. 

Skrevet

Så hvis leiligheten er verdt 1 mill, og har 200 000 i fellesgjeld, så skal to søsken dele prisen og gjelden? Dvs man kjøper ut søsken med 500 000, men trekker fra 100 000 for fellesgjeld, slik at søsken får 400 000?

Beklager at jeg må ha dette inn med t-skje..

Jeg er så usikker, men vil ikke gjøre noe feil.

Hadde vært supert om noen visste hvor jeg finne regelverk om dette..

Tusen takk for svaret til deg over her!

Jeg mente 1 mill og 200 000 (i tillegg) i fellesgjeld..

Jeg ser nå at det kunne være uklart..

Skrevet

Om takst er 1 mill eksklusiv fellesgjeld, og fellesgjelda er 200 000. Tenker jeg det må bli slik;

Total verdi 1,2 mill deles på to= 600 000

Den som skal ha leiligheten overtar den andre parten sin andel av fellesgjeld og betaler ut kr 500 000.

Anonymous poster hash: e896f...ac1

Arveverdien er ikke 1,2 mill så lenge det er 200.000 i gjeld der, så fellesgjelden tar man ikke hensyn til. Det er arveverdien man må forholde seg til. 

Skrevet

Her er loven om arv:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5

Det som ikke står der, er ikke vedtatt ved lov og må derfor avtalesmellom partene i en "minnerlig løsning".

Enkelt forklart: står det ikke i loven, må dere bli enig om noe selv..

Anonymous poster hash: 183da...af4

Skrevet

Her er loven om arv:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5

Det som ikke står der, er ikke vedtatt ved lov og må derfor avtalesmellom partene i en "minnerlig løsning".

Enkelt forklart: står det ikke i loven, må dere bli enig om noe selv..

Det er helt feil.  Loven omhandler arv og fordeling av arv, ikke verdisetting.  Og før man kan forvalte arven, må verdien fastsettes. Og det er verdien som er interessant her, ikke hvordan verdien skal fordeles.

Skrevet

Det er helt feil. Loven omhandler arv og fordeling av arv, ikke verdisetting. Og før man kan forvalte arven, må verdien fastsettes. Og det er verdien som er interessant her, ikke hvordan verdien skal fordeles.

Normalt når man kjøper en leilighet med fellesgjeld, så settes vedgien av en takstmann. Verdien han kommer frem til er vedrdien-ferdig snakka. Fellesgjelden skal betales via husleie i en del år, så da kan man ikke trekke den fra i verdien. Man gjør ikke det ved normalt salg heller. Takst er takst

Skrevet

Normalt når man kjøper en leilighet med fellesgjeld, så settes vedgien av en takstmann. Verdien han kommer frem til er vedrdien-ferdig snakka. Fellesgjelden skal betales via husleie i en del år, så da kan man ikke trekke den fra i verdien. Man gjør ikke det ved normalt salg heller. Takst er takst

Dette er det riktige svaret. Ta min borettslagsleilighet som eksempel: Taksten var 1,8 millioner og fellesgjelden var 200 000 kr. Hvis søsteren min og jeg arvet den sammen, og jeg skulle kjøpt ut søsteren min, ville jeg betalt henne 900 000 kr. Fellesgjelden følger leiligheten og betales ned via husleien, over mange, mange år. Dersom jeg solgte leiligheten tre år senere, ville fellesgjelden bare være bittelitt mindre enn 200 000 kr. Dere skal derfor se helt bort fra fellesgjelden når dere ordner dette, og dele verditaksten i to.

Anbefaler dere å ha to takstmenn innom (det koster bare noen få tusenlapper per takst), og benytte gjennomsnittet som takst. Og bruk megler slik at alt papirarbeidet er i orden! Det koster ca. 20 000 og er vel anvendte penger.

Anonymous poster hash: b9621...006

Skrevet

Dere trenger ikke benytte advokat. Dere kan benytte en megler til selve salget.

Anonymous poster hash: 4c610...865

Det er ikke pga salget man bør bruke advokat, det er pga arveoppgjøret. Det burde jo være åpenbart.

Anonymous poster hash: ed91c...73b

Skrevet

Det er jo nettoverdien som er relevant her. Hilsen advokat

Anonymous poster hash: 797e6...551

Skrevet

Det er ikke pga salget man bør bruke advokat, det er pga arveoppgjøret. Det burde jo være åpenbart. Anonymous poster hash: ed91c...73b

Nå var det vel ikke arvereglene som var uklare her da.....

Anonymous poster hash: 4c610...865

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...