Gå til innhold

Noen som kan regler om arv og kjøpe søsken ut av leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsken har arvet en leilighet i et borettslag. Det er avtalt at den ene skal kjøpe ut de andre. Taksten deles likt, men skal også fellesgjelden regnes med i delingen?

Setter pris på om noen kan svare og helst henvise til hvor man finner regler for dette.

Anonymous poster hash: c01c9...fcb

Skrevet

Ja, selvfølgelig skal fellesgjelden trekkes fra.

Anonymous poster hash: 28399...d37

Skrevet

Så hvis leiligheten er verdt 1 mill, og har 200 000 i fellesgjeld, så skal to søsken dele prisen og gjelden? Dvs man kjøper ut søsken med 500 000, men trekker fra 100 000 for fellesgjeld, slik at søsken får 400 000?

Beklager at jeg må ha dette inn med t-skje..

Jeg er så usikker, men vil ikke gjøre noe feil.

Hadde vært supert om noen visste hvor jeg finne regelverk om dette..

Tusen takk for svaret til deg over her!

Skrevet

Hvis dere skal gjøre noe slikt som dette,vil jeg på det sterkeste anbefale å bruke advokat i prosessen.

Anonymous poster hash: ed91c...73b

Skrevet

Vi håpet å unngå advokat, jeg håper å kunne finne frem til informasjonen selv..

Er det noen flere som kan hjelpe oss?

Skrevet

Vi håpet å unngå advokat, jeg håper å kunne finne frem til informasjonen selv..

Er det noen flere som kan hjelpe oss?

Hvorfor vil dere unngå advokat? Ved å bruke det, og ha rettslig korrekte papirer på det, vil forhåpentligvis ingen føle seg lurt og sjansen for konflikt om oppgjøret senere er mindre. Arveoppgjør får frem det verste i folk. Det viser seg stadig vekk, selvbilde familier hvor man generelt har en god tone.

Anonymous poster hash: ed91c...73b

Skrevet

Vi har ikke så god økonomi i utgangspunktet, jeg er redd for at advokat blir dyrt.

Jeg håpet at noen kunne peke oss mot et regelverk eller nettsted hvor det står forklart.

Men må vi, så må vi, selvfølgelig.

Skrevet

Så hvis leiligheten er verdt 1 mill, og har 200 000 i fellesgjeld, så skal to søsken dele prisen og gjelden? Dvs man kjøper ut søsken med 500 000, men trekker fra 100 000 for fellesgjeld, slik at søsken får 400 000?

Beklager at jeg må ha dette inn med t-skje..

Jeg er så usikker, men vil ikke gjøre noe feil.

Hadde vært supert om noen visste hvor jeg finne regelverk om dette..

Tusen takk for svaret til deg over her!

Fellesgjeld skal nok legges oppå. Så om leiligheten er verdt 1 mill, så må du plusse på gjelden. Da får leiligheten en takst på 1,2 mill. Derav men ut med 600k for leiligheten til søsken. Enkelt forklart.

Anonymous poster hash: 4525f...289

Skrevet

Men om de hadde arvet leiligheten, hadde jo de også arvet gjelden. Skal de som fortsatt skal bo i leiligheten betale hele fellesgjelden to ganger?

Skrevet

Nå er ikke jeg advokat, men syns det høres rart ut å trekke i fra fellesgjeld. Er taksten satt, er jo dette med høyde for at det er fellesgjeld. Mulig litt rar sammenligning, men om man kjøper en annen type eiendom, setter man jo heller ikke takst ut fra hvilke utgifter man vil få i forhold til oppussing og trekker fra det.

Skrevet

Da vi fikk verditaksten sto det spesifisert at den var satt ekskludert fellesgjeld. Spørsmålet er om denne gjelden burde vært tatt med i bildet før vi "delte opp" verdien?

Skrevet

Nå er ikke jeg advokat, men syns det høres rart ut å trekke i fra fellesgjeld. Er taksten satt, er jo dette med høyde for at det er fellesgjeld. Mulig litt rar sammenligning, men om man kjøper en annen type eiendom, setter man jo heller ikke takst ut fra hvilke utgifter man vil få i forhold til oppussing og trekker fra det.

Ja, tror man må tenke som om man skulle solgt den ut av familien. Hvor mye ville dere sittet igjen med da? Jo 500 000. Fordi den som kjøper må ta fellesgjelden. Så om dere selger ut så får dere 500 000 hver. Om en velger å beholde får den andre 500 000

Anonymous poster hash: 5d444...5a2

Skrevet

Leilighetens verdi er satt til 1 000 000. 200 000 av dette er finansiert via fellesgjeld, resten er egenkapital. Verdien av arven er 800 000. Et søsken overtar leiligheten og fellesgjeld en og må betale den andre 400 000.

Skrevet

Leilighetens verdi er satt til 1 000 000. 200 000 av dette er finansiert via fellesgjeld, resten er egenkapital. Verdien av arven er 800 000. Et søsken overtar leiligheten og fellesgjeld en og må betale den andre 400 000.

Det er dette jeg melder er riktig, men hører fra andre at det kanskje ikke stemmer. Syns det er litt forvirrende, det utgjør jo en del penger i forskjell.

Skrevet

Dette blir riktig, (ihvertfall så lenge ikke søsken er med å betale fellesgjelden)

Dersom du skulle betalt ditt søsken halve fellesgjelden, for så å betale hele fellesgjelden i husleien, hadde du endt opp med å kutte din arv betraktelig.

Når dette er sagt, siden dere sliter med å skjønne et såpass enkelt spørsmål (unnskyld) anbefaler jeg dere vrikelig å få hjelp til å dele arven. Ja, det koster penger, men arv har ødelagt mang en familie, og et godt forhold til søsken, hvor ingen føler seg lurt på arv er en liten pris å betale.

Anonymous poster hash: 97fc3...eda

Skrevet

Ja, tror man må tenke som om man skulle solgt den ut av familien. Hvor mye ville dere sittet igjen med da? Jo 500 000. Fordi den som kjøper må ta fellesgjelden. Så om dere selger ut så får dere 500 000 hver. Om en velger å beholde får den andre 500 000

Akkurat det jeg tenker også. Den reelle verdien er takst og selges den på det åpne markedet kjøper man hele pakka, med fellesgjeld inkludert. I det nevnte tilfelle, kan jo faktisk den ene få en leilighet rimeligere, for deretter legge den ut for salg for takst.

Skrevet

Dette blir riktig, (ihvertfall så lenge ikke søsken er med å betale fellesgjelden)

Dersom du skulle betalt ditt søsken halve fellesgjelden, for så å betale hele fellesgjelden i husleien, hadde du endt opp med å kutte din arv betraktelig.

Når dette er sagt, siden dere sliter med å skjønne et såpass enkelt spørsmål (unnskyld) anbefaler jeg dere vrikelig å få hjelp til å dele arven. Ja, det koster penger, men arv har ødelagt mang en familie, og et godt forhold til søsken, hvor ingen føler seg lurt på arv er en liten pris å betale.

Kan ikke skjønne at det blir riktig. Den som ikke sitter igjen med leiligheten skal vel sitte igjen med den samme summen som han ville gjort hvis en fremmed kjøper som om et søsken kjøper? Altså Halvparten av en million, siden en utenforstående ikke hadde fått fratrukket fellesgjelden fra kjøpesummen. Synes dette var veldig logisk

Skrevet

Det er jo tydelig at dette spørsmålet ikke er så enkelt som man kan tro. I denne tråden har jeg fått flere ulike svar også.

Jeg tenkte i utgangspunktet som deg, men ble usikker fordi mine medarvere mener noe annet.

Skrevet

Hvis den som 

Så om den søskenen som hadde fått 400 000 skulle kjøpt en tilsvarende leilighet hadde den måtte betale 1 ill og sitii igjen med en fellesgjeld på 200 000 pluss et lån på 600 000, mens den som fikk arveleilighten hadde hatt et lån på 400 000??

Skrevet

Dere trenger ikke benytte advokat. Dere kan benytte en megler til selve salget.

Anonymous poster hash: 4c610...865

Skrevet

Fellesgjeld skal nok legges oppå. Så om leiligheten er verdt 1 mill, så må du plusse på gjelden. Da får leiligheten en takst på 1,2 mill. Derav men ut med 600k for leiligheten til søsken. Enkelt forklart.

Anonymous poster hash: 4525f...289

Nei nei nei!!

Anonymous poster hash: 77122...9f0

Skrevet

Jeg ville spurt et par meglere for å høre hva de sier ang om fellesgjeld er inkludert i takst eller ikke. Jeg mener at taksten skal være hva leiligheten faktisk er verdt, dvs helt uavhengig av gjeld. Så når man har taksten, trekker man fra fellesgjelda for å finne ut hva man skal betale (og det er vel den summen man legger inn som bud hvis man byr på en leilighet). Når det er to eiere og den ene skal kjøpes ut, deler man ikke taksten, men takst-fellesgjeld på to og den summen skal betales. Den som overtar leiligheten overtar selvfølgelig fellesgjelda i tillegg.

Men jeg ville spurt en megler for å være sikker. Jeg mener også at dere må ha en megler eller advokat for å ordne papirene på en lovlig måte. Og det koster ikke mange tusen når det bare er å ordne papirer.

Anonymous poster hash: 61919...0ad

Skrevet

Ja, vi får høre med megleren. Men vet ikke om de har greie på arverett. Vi har en venn av en venn som er advokat, så da kan det hande vi kan få råd av henne.

Skrevet

Ja, vi får høre med megleren. Men vet ikke om de har greie på arverett. Vi har en venn av en venn som er advokat, så da kan det hande vi kan få råd av henne.

Problemet her er ikke arveretten. Det er bare hva som er inkludert i taksten.

Skrevet

Kan ikke skjønne at det blir riktig. Den som ikke sitter igjen med leiligheten skal vel sitte igjen med den samme summen som han ville gjort hvis en fremmed kjøper som om et søsken kjøper? Altså Halvparten av en million, siden en utenforstående ikke hadde fått fratrukket fellesgjelden fra kjøpesummen. Synes dette var veldig logisk

Ok, så tenk deg at leiligheten selges ut av familien.  Prisen på leiligheten er satt til 1.000.000, herav fellesgjeld på 200.000. Leiligheten vil dermed bli lagt ut til høystbydende over 800.000. La oss tenke oss at budet blir 800.000 og leiligheten selges for det. Søsknene vil da få 800.000 kroner til deling, dvs. 400.000 hver.  Kjøper betaler søsknene 800.000 og overtar fellesgjelden via borettslaget / sameiet eller hva det nå er som har fellesgjelden. Sånn må det jo bli for dem som arver også. Den som overtar leiligheten "kjøper" den for 800.000 og betaler 400.000 til seg selv og 400.000 til den som ikke arver, og overtar fellesgjelden som følger med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...