Gå til innhold

Bip-test på barneskolen

Anbefalte innlegg

Det er jo en helhet. Hun får det ikke til, presser seg for hardt pga andre og reagerer med å bli dårlig. Hun har besøk av noen venninner nå, de er superspreke i forhold til henne. Hun ene ble skikkelig svimmel og hun andre syns det var helt ok. Gutten som spydde er en av de kjappeste på fotballen, og trener 4 dager i uka, så det skal ikke stå på formen! Snakket og med en i familien som er lærer som ikke forsto nytten av dette. Snakket med flere foreldre som syns testen som test i seg selv er unødvendig men som også hadde fått beskjed hjemme om at ungene ga mer enn de orket nettopp for å slippe å bli hengt ut. Det er bare ikke greit! Hva lærerene angår så aner jeg ikke hvorfor de ikke har gjort noe med det

Anonymous poster hash: 3b1c7...463

Ok. Jeg har også en fotballgutt som løper til han spyr, men det har med konkurranseinstinktet å gjøre, og han gjør aldri noe vesen ut av det etterpå. Han er helt klar over at det kun er han selv som legger dette presset på ham. Han ønsker å ute max, og er flink til å hente ekstra krefter. Blir selvfølgelig sliten etterpå, men det er ikke farlig.

Anonymous poster hash: bb029...d4b

Fortsetter under...

Ok. Jeg har også en fotballgutt som løper til han spyr, men det har med konkurranseinstinktet å gjøre, og han gjør aldri noe vesen ut av det etterpå. Han er helt klar over at det kun er han selv som legger dette presset på ham. Han ønsker å ute max, og er flink til å hente ekstra krefter. Blir selvfølgelig sliten etterpå, men det er ikke farlig.

Nei, men det er ikke sammenlignbart.

Nei, men det er ikke sammenlignbart.

Jeg mener bare at det ikke er farlig å bli sliten, og alt det andre, inkludert de som står på sidelinja og disser de andre (hvis de står der må det jo bety at de er ute selv også) må tas tak i.

Jeg mener bare at det ikke er farlig å bli sliten, og alt det andre, inkludert de som står på sidelinja og disser de andre (hvis de står der må det jo bety at de er ute selv også) må tas tak i.

Jeg er helt enig i at det ikke er farlig å bli sliten. Jeg forstår bare ikke poenget når de fortsatt går på barneskolen. Hadde det vært slutten av ungdomsskolen/videregående så ja. Men dette enorme presset om å prestere fører ikke noe godt med seg

Annonse

Noen ganger så kan det være verdt å holde kjeft.

Og andre ganger kan det være verdt å påpeke at persillebladet ditt ikke er verdens navle, men må finne seg i å ikke være på topp i alt.

Jeg synes dette er helt topp. 

HI - du sier hun presset seg til å prestere mer enn hun greier. Det er feil! De aller fleste gir seg når de har ytt 70-80% og tror de ikke klarer mer. Men kroppen fikser mye mer enn man tror.  

Det er jo utrolig bra at barn på mellomtrinnet 5-6-7 klasse lærer å kjenne kroppen sin på denne måten, og ikke safer i enhver situasjon og gir seg lenge før de har gitt alt.  

På mine barns skole har jeg ikke hørt de har hatt bip-test, men de kjører coopertest fra 4 eller 5 trinn. Da noteres fremgang/tilbakesteg hvert år, og elevene jobber mot et mål.  

Da de tok denne testen sist var det tre stykker som kastet opp, og det er jo ikke noe farlig. Det viser bare at de gir alt.  

Min sønn forbedret seg fra i fjor med flere runder, noe han hadde skikkelig mestringsfølelse over. De jobber mot dette! 

Og : det er på ingen måte farlig for friske barn å presse seg hardt, det at flere ligger hjemme med hodepine tror jeg nok skyldes noe helt annet enn gymtimen.  

Dessuten høres det jo ut som om noen av dere foreldrene hauser dette veldig opp også.  

Fysisk aktivitet er aldri feil ! 

Anonymous poster hash: ce7b5...8be

Nei makan til syke greier de skal ha i gymmen. Hvorfor kan de ikke gjøre mer lystbetonte aktiviteter som ungene faktisk har lyst til og som vil fremme videre ønske om fysisk aktivitet (ogå senere i livet) slik at de ikke får avsmak? Jeg husker løpetestene vi hadde, og jeg gikk samtlige av dem i protest. Hadde en gymlærer som elsket løping og friidrett. Jenter som kanskje ikke hadde god nok bh på den tiden ble baksnakket av jevnaldrende da de løp (ei endte opp med spiseforstyrrelse). Gym bør ikke gjøre at barn spyr og har vondt i magen i ukesvis. Ikke noe rart i at veldig mange blir inaktive som voksne eller skyr organisert idrett som pesten i voksen alder. Start heller grunnlaget tidlig og så kan de som vil spesialisere seg innen f.eks løping gjøre dette i egne lag.

En ting å presse ungene fysisk, det skader trolig ingen. Men pedagogisk stiller jeg store spørsmål med gjennomføringen av testen.

Jeg er matematikklærer, og jeg stiller jo ikke elevene mine opp ved tavla og ber dem regne til dem ikke klarer mer, mens resten av klassen ser på, og får med seg hvem som feiler...

Det er ikke testen som sådan som er problemet, men lærerens manglende pedagogiske innsikt.

Jeg tror jeg ville ha snakket med skolen jeg ved neste anledning, og fortalt hvordan det pedagogiske opplegget i gymtimene virker mot sin hensikt. Kroppsøving på barneskolen bør være for å øke elevenes altivitetsnivå, og gi dem idrettsglede. Ikke et fag man gruer seg til å bli hengt ut i.

Anonymous poster hash: 2439f...f82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...