Gå til innhold

Når ADHD medisiner ikke virker lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg utredes for ADHD og har prøvd ut medisiner i 4 mnd nå. Medisinene hjalp meg veldig i starten. Jeg klarte endelig å ta mine egne avgjørelser, konsentrere meg, fikk god strukturen i hverdagen. Livet lysnet endelig opp for meg. Alt ble sååå mye bedre. i løpet av 4 mnd har jeg oppnådd ting jeg ikke kunne oppnå på 4 år uten medikamenter. Jeg har mistet mange år på grunn av mye tull og dårlige avgjørelser. 

Vi begynte først med 20 mg ritalin, så økte vi dosen til 40 mg. Selvfølgelig var bivirkningene også veldig mange. Men jeg valgte å fortsette. For min del var det bedre å leve med bivirkningene enn med symptomene. Men så avtok bivirkningene, etter hvert begynte også virkningen å avta. Så ble jeg og psykologen enige om å bytte til conserta. Conserta ga INGEN virkning, heller ikke bivrk. Derfor har jeg byttet over til Elvanse 30mg. Deretter økte vi til 50mg. Synes det gikk fint i starten. Fikk da ikke så bra struktur og konsentrasjon som med Ritalin første perioden. Så begynner jeg nå å legge merke til at Elvanse ikke virker lenger, den også. Kan det hende at kroppen min bare klarer rett og slett å nøytralisere seg til medikamentene? Eller må jeg øke dosen? Kan for eks. bekymringer i hverdagen påvirke virkningen? at det på en måte kan virke som feilkilder? Altså at jeg sover dårligere i det siste, har også tre eksamener etter hverandre så har tatt Elvanse i 2 uker uten stopp(også i helgene), problemer i hjemmebanen og at jeg ikke helt har faste rutiner i hverdagen. En dag jobber jeg, en annen dag skal jeg møte opp på 3 forskjellige steder osv. oppi alt dette må jeg finne tid til å sitte å lese til mine eksamener. 

Psykologen min sa at jeg kun har de tre mulighetene. Jeg er så redd jeg kommer til å måtte leve med det resten av livet uten å kunne få hjelp til symptomene, etter å endelig ha fått smakt på hvordan det er å leve normalt? Jeg vil ikke leve slikt resten av livet. Jeg er villig til å gjøre alt for å kunne bli bedre. Jeg har hatt den beste perioden i mitt liv, så vil ikke kutte ut medisinene.

Er det sant? Skal det bare være slik? Født sånn, dø sånn? ikke noe å gjøre med det? Noen som har erfaring, noen psykologer her?

Plis hjelp meg med svar.

Anonymous poster hash: ed7c8...be2

Fortsetter under...

Skrevet

Min venninne har god effekt av Evavance og Attentin i kombinasjon. Spør om Attentin kan Være noe for deg?

Anonymous poster hash: c09ab...468

Skrevet

Jeg har brukt concerta i mange år, før det brukte jeg ritalin(15 år totalt jeg er nå 25) som regel har jeg god effekt, men hvis jeg er veldig sliten merker jeg at jeg fort tar meg i å lure på om jeg har huska medisiner i det hele tatt. Så vil nok tenke at det kan påvirke din effekt av med:) lykke til !

Anonymous poster hash: 29b89...a0f

Skrevet

Min venninne har god effekt av Evavance og Attentin i kombinasjon. Spør om Attentin kan Være noe for deg?

Hvorfor måtte hun kombinere dem? Fikk hun også ingen virkning? 

Skrevet

Hvorfor måtte hun kombinere dem? Fikk hun også ingen virkning?

Hun gikk ikke nok effekt av evance alene. Ble et nytt menneske etter at de fant riktig dose.

Skrevet

Jeg har brukt concerta i mange år, før det brukte jeg ritalin(15 år totalt jeg er nå 25) som regel har jeg god effekt, men hvis jeg er veldig sliten merker jeg at jeg fort tar meg i å lure på om jeg har huska medisiner i det hele tatt. Så vil nok tenke at det kan påvirke din effekt av med:) lykke til !

Anbefaler du da at jeg slipper å ta den en dag og passe på å få uthvilt meg skikkelig, før jeg kan ta den dagen etter?

Annonse

Skrevet

Hun gikk ikke nok effekt av evance alene. Ble et nytt menneske etter at de fant riktig dose.

ok, jeg vil ta det opp med psykologen min til neste gang, men vet du noe mer om hva som skjedde med henne? Fikk hun ikke virkning med engang? eller gikk hun på det en stund før hun mistet virkningen. 

Skrevet

Det du opplever er ganske vanlig. Det tok over 1 år med mye utprøvinger før min samboer fant riktig medikament og riktig dose. Mye kan virke inn på virkning av medisinen. Hva du gjør, hvordan du har det, hva du spiser og når du spiser. Dette lærer du deg etter hvert :) Min samboer har fått et liv etter medisiner, men det tok sin tid. Du må ha tålmodighet. Medisiner er heller ingen quick fix. Man må jobbe mye med seg selv i tillegg til medisinene. Skrive ned og lage lister av selv de enkleste ting. Det satt langt inne for min samboer å lage en liste med morgen og kveldsrutiner ;) Høres sikkert rart ut, men han bruker 2 timer på å gjøre seg og ungene klare uten at disse er visuelt synlig foran han. Med lister gjør han det unna like fort som andre.

Anonymous poster hash: bb234...455
Skrevet

Det du opplever er ganske vanlig. Det tok over 1 år med mye utprøvinger før min samboer fant riktig medikament og riktig dose. Mye kan virke inn på virkning av medisinen. Hva du gjør, hvordan du har det, hva du spiser og når du spiser. Dette lærer du deg etter hvert :) Min samboer har fått et liv etter medisiner, men det tok sin tid. Du må ha tålmodighet. Medisiner er heller ingen quick fix. Man må jobbe mye med seg selv i tillegg til medisinene. Skrive ned og lage lister av selv de enkleste ting. Det satt langt inne for min samboer å lage en liste med morgen og kveldsrutiner ;) Høres sikkert rart ut, men han bruker 2 timer på å gjøre seg og ungene klare uten at disse er visuelt synlig foran han. Med lister gjør han det unna like fort som andre.

Anonymous poster hash: bb234...455

Høres ikke rart ut for meg iallfall. Jeg synes det er en smart måte å få sortert tankene sine på. Problemet med oss med ADHD er jo at vi ikke klarer helt å ha greie på tankene våres før vi i det minste har sett det. Vi blir forvirret av alt rundt oss. Så at han fører inn tanker er helt reelt for folk med ADHD. Jeg jobbet mye med meg selv før jeg tok kontakt med DPS. Fordi jeg var så imot medikamenter, og var livs redd for å skulle bli stemplet som et ´´sykt´´ menneske som ikke fungerer uten medikamenter. Men så hjalp det ikke uansett, fordi jeg manglet struktur. Nå har jeg funnet ut at dersom du plages med noe, skaff deg profesjonell hjelp. Ikke vent på at du kan fikse alt selv. Flott at han klarer seg. Lykke til videre og takk for svar. 

Skrevet

Vil bare tipse deg om at veldig mange med adhd har hatt god effekt av kostholdsendring. Da spesielt å kutte ut karbohydrater.

Kanskje det vil hjelpe på i tillegg til medisin?

Google litt, så finner du sikkert mye om det ;)

Anonymous poster hash: 83806...2fe

Skrevet

Vil bare tipse deg om at veldig mange med adhd har hatt god effekt av kostholdsendring. Da spesielt å kutte ut karbohydrater.

Kanskje det vil hjelpe på i tillegg til medisin?

Google litt, så finner du sikkert mye om det ;)

Jeg er ikke glad i sukker, spiser ganske sjeldent noe søtt. Har vært med på høytider, der jeg helt har nektet å i det minste smake på kaker. Skal jeg kose meg med en film på søndager så blir det chips og dip for det meste, kanskje en øl eller cider ved siden av. Er også litt sunn av meg. Sniker i maten noen grønnsaker. spiser variert og til riktig tidspunkt. Men har mistet matlysten etter medisinene. Så jeg vil anta at dette er en stor ulempe. Spiser kanskje bare 2 ganger om dagen nå. En brødskive som jeg tvinger i meg på morgningen før jeg har tatt kapselen, så middag kl 16-17 når jeg har kommet meg hjem fra jobb. ikke noe i mellom dem. Jeg blir ofte minnet om matpausene nå, i motsetning til hva jeg var før. Aller først ut på pause å spise tonnevis med mat. 

HI

Skrevet

Jeg er ikke glad i sukker, spiser ganske sjeldent noe søtt. Har vært med på høytider, der jeg helt har nektet å i det minste smake på kaker. Skal jeg kose meg med en film på søndager så blir det chips og dip for det meste, kanskje en øl eller cider ved siden av. Er også litt sunn av meg. Sniker i maten noen grønnsaker. spiser variert og til riktig tidspunkt. Men har mistet matlysten etter medisinene. Så jeg vil anta at dette er en stor ulempe. Spiser kanskje bare 2 ganger om dagen nå. En brødskive som jeg tvinger i meg på morgningen før jeg har tatt kapselen, så middag kl 16-17 når jeg har kommet meg hjem fra jobb. ikke noe i mellom dem. Jeg blir ofte minnet om matpausene nå, i motsetning til hva jeg var før. Aller først ut på pause å spise tonnevis med mat.

HI

Det er nok ikke gunstig å få for lite mat heller, nei. Det blir jo både hode og kropp sliten av. Sannsynligvis vil medisinen fungere bedre om man er flink å ta vare på helsa ellers også. Nok søvn, nok mat, spise sunt og være i fysisk aktivitet. Og unngå stress ;)

Skrevet

Anbefaler du da at jeg slipper å ta den en dag og passe på å få uthvilt meg skikkelig, før jeg kan ta den dagen etter?

Tja, veit ikke om det er noe råd sånn spesifikt, men du nevner lenger nede i tråden at du mister matlysten (vanlig bivirkning). Når jeg var yngre måtte jeg ha "spisedager", som var dager uten medisin sånn at jeg fikk spist skikkelig. Du må minne deg på å spise, selv når du ikke er sulten. Egen erfaring er at det iallefall ikke hjelper på hodekaos og konsentrasjon hvis jeg får lavt blodsukker i tillegg. Jeg syns også det kan være godt å ta meg en løpetur eller noe på starten av dagen, det rydder liksom litt automatisk opp i hode. Syns du skal spørre hva behandleren din tenker om medisinfrie dager, jeg bruker jo andre medisiner enn deg :) jeg husker at jeg fikk en annen øyeblikkelig virkning av medisinene mine før enn jeg gjør nå, men er velfungerende slik de virker nå også. Når en stort sett er medisinert vil det jo ikke bli så stor forandring som når en går fra ikke medisiner til medisiner.

Du finner nok ut av det, men det kan ta lenger tid enn nå. Det finnes i tillegg andre metoder for opptrening av bl a konsentrasjon, jeg syns kanskje du og behandler bør bli enig om det er andre ting du kan gjøre i tillegg!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...