Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #1 Skrevet 23. november 2016 Jeg har satt ned foten og kranglet med ledelsen da min sønn er mye sliten etter at de har slått sammen første klasse. I kveld skal de ha hasteforeldremøte pga situasjonen og at flere foreldre reagerer. Det er desverre ingen lov som sier at dette ikke er lov. Hvilken gode spørsmål bør jeg stille ikveld? Anonymous poster hash: 0508e...50a
Optatium Skrevet 23. november 2016 #2 Skrevet 23. november 2016 Er det en lærer eller to-lærer-system? Hvis bare en: hvordan skal de ivareta de pedagogiske behov til hver elev? Alle elever har krav på tilpasning (til en viss grad). Psykososialt miljø i en slik klasse? Hvordan ivaretas dette?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #3 Skrevet 23. november 2016 Vi har basebasert skole og da har vi plass til opp til 62 elever per trinn. De er en klasse og deles opp i flere grupper. Har en i klasse med 43 og en med 29. De har 3 og 2 lærere og begge har en assistent. Funker fint det Anonymous poster hash: 919ad...467
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #4 Skrevet 23. november 2016 Jeg har satt ned foten og kranglet med ledelsen da min sønn er mye sliten etter at de har slått sammen første klasse. I kveld skal de ha hasteforeldremøte pga situasjonen og at flere foreldre reagerer. Det er desverre ingen lov som sier at dette ikke er lov. Hvilken gode spørsmål bør jeg stille ikveld? Anonymous poster hash: 0508e...50a Høres helt hårreisende ut! Også for 1. klassinger, ikke rart han blir sliten. Når det gjelder lovverk vet jeg det finnes lovregulering på hvor stor plass hver elev har krav på, samt at det stilles krav til luftkvalitet - er det tilstrekkelig ventilasjon som sikrer god inneluft? Begge disse tingkan måles, du kan kreve at det utføres målinger av kvalitet på luft og sjekkes ventilasjonsanlegget, og rommet kan måles opp for å sjekke om størrelsen er innenfor lovverket når det gjelder å rømme så mange barn på fast basis. Du kan også høre om delingstimer (timer der man deler klassen i to eller flere grupper), mener at en så stor klasse har krav på et visst antall delingstimer. Dette kan du jo undersøke. Her ville jeg stått på for iallfall kartlegge om de holder seg innenfor lovverket. Det blir nok en fight, og dere må nok være innstilt på å legge ned en del arbeid i det (undersøke lovverk, mail/telefonkontakt med diverse instanser etc.), men den kampen hadde jeg tatt. Anonymous poster hash: 48816...674
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #5 Skrevet 23. november 2016 Helt jævlig og egentlig ikke i tråd med statens retningslinjer. Grensa på 28 elever i hver klasse ble opphevet i 2003 da den ble for rigid. MEN! Meningen var at man skulle ha slingringsmonn på noen få elever opp eller ned, og Stortinget har uttrykkelig sagt at grensa på 28 elever fortsatt skulle være førende for norske skoler. Det ble også poengtert at overskridelse av denne grensa skulle gjøres av andre grunner enn sparetiltak. Dette ble ikke etterlevd av noen norske kommuner - etter at grensa ble fjernet, har antall elever i klassene eksplodert. 41 % av elever i 2015 gikk i klasser med over 28 elever. Forskning fra flere land viser at barn i klasser innenfor grensa på 28 elever lærer mer, og at i store klasser er både svake og sterke elever tapere, da rett til individuell tilpasset opplæring som elever har etter opplæringsloven ikke kan ivaretas i så store klasser. Anonymous poster hash: b4777...c7a
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #6 Skrevet 23. november 2016 Høres helt hårreisende ut! Også for 1. klassinger, ikke rart han blir sliten. Når det gjelder lovverk vet jeg det finnes lovregulering på hvor stor plass hver elev har krav på, samt at det stilles krav til luftkvalitet - er det tilstrekkelig ventilasjon som sikrer god inneluft? Begge disse tingkan måles, du kan kreve at det utføres målinger av kvalitet på luft og sjekkes ventilasjonsanlegget, og rommet kan måles opp for å sjekke om størrelsen er innenfor lovverket når det gjelder å rømme så mange barn på fast basis. Du kan også høre om delingstimer (timer der man deler klassen i to eller flere grupper), mener at en så stor klasse har krav på et visst antall delingstimer. Dette kan du jo undersøke. Her ville jeg stått på for iallfall kartlegge om de holder seg innenfor lovverket. Det blir nok en fight, og dere må nok være innstilt på å legge ned en del arbeid i det (undersøke lovverk, mail/telefonkontakt med diverse instanser etc.), men den kampen hadde jeg tatt. Anonymous poster hash: 48816...674 Dette med luftkvalitet er også ekstra aktuelt hvis det er astmatikere i klassen. Anonymous poster hash: 48816...674
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #7 Skrevet 23. november 2016 Vi har basebasert skole og da har vi plass til opp til 62 elever per trinn. De er en klasse og deles opp i flere grupper. Har en i klasse med 43 og en med 29. De har 3 og 2 lærere og begge har en assistent. Funker fint det Anonymous poster hash: 919ad...467 Prøv å sitte i åpent landskap med 42 andre og prøve å lære noe, samtidig som noen pirker deg i ryggen med penn, noen synger og noen flirer. Kanskje noen er også utagerende og må irettesettes hver 5. minutt. Tror nok du hadde sagt opp jobben din rimelig kjapt. Anonymous poster hash: b4777...c7a
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #8 Skrevet 23. november 2016 Jeg har satt ned foten og kranglet med ledelsen da min sønn er mye sliten etter at de har slått sammen første klasse. I kveld skal de ha hasteforeldremøte pga situasjonen og at flere foreldre reagerer. Det er desverre ingen lov som sier at dette ikke er lov. Hvilken gode spørsmål bør jeg stille ikveld? Anonymous poster hash: 0508e...50a Du bør stille spørsmål om hvordan rett til individuell og tilpasset opplæring blir ivaretatt for ditt barns vedkommende, hvordan de løser utfordringer med utagerende elever og mobbing, hva som er lærerkapasiteten. Førsteklassing i en klasse på 42 elever er hårreisende og burde vært forbudt, men dessverre ikke er det. Anonymous poster hash: b4777...c7a
Direkte Skrevet 23. november 2016 #9 Skrevet 23. november 2016 Er rommene tilrettelagt for så store klasser? Vil hver elev ha en fast kontaktlærer? Hvordan blir det hvis det er behov for vikar? Hvordan blir undervisningen lagt opp?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #10 Skrevet 23. november 2016 Her har vi også noen storsklasser på skolen og det fungerer veldig fint Min jente går i 2.klasse, og de er 43 elever. Klassen har to klassekontakter (pedagoger) i 100% stilling, så har de en spesialpedagog i 50% stilling og to assistenter. De er til enhvert tid minst tre voksne og har tilgang til to grupperom. Dvs at en pedagog står gir undervisningen mens 2-3 andre følger med på barnegruppa. Dette gjør at alle blir sett, alle behov møtt og alle får den hjelpen de trenger. Klassens "uromomenter" blir tatt ut av rommet og inn på mindre grupperom ved behov. Ingen får forstyrre roen i klasserommet Dette er erfarne lærere som har veldig god kontroll og som selv ønsker å jobbe på denne måten. De synes det fungerer mye bedre enn at de skal være en voksen på 25 elever. De sier det er lettere å både undervise og holde ro i rommet når de er 2-3 voksne hele tiden. Anonymous poster hash: aaf26...c25
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #11 Skrevet 23. november 2016 Er det en lærer eller to-lærer-system? Hvis bare en: hvordan skal de ivareta de pedagogiske behov til hver elev? Alle elever har krav på tilpasning (til en viss grad). Psykososialt miljø i en slik klasse? Hvordan ivaretas dette? Det er en lærer og 3 assistenter. Anonymous poster hash: 0508e...50a
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #12 Skrevet 23. november 2016 Høres helt hårreisende ut! Også for 1. klassinger, ikke rart han blir sliten. Når det gjelder lovverk vet jeg det finnes lovregulering på hvor stor plass hver elev har krav på, samt at det stilles krav til luftkvalitet - er det tilstrekkelig ventilasjon som sikrer god inneluft? Begge disse tingkan måles, du kan kreve at det utføres målinger av kvalitet på luft og sjekkes ventilasjonsanlegget, og rommet kan måles opp for å sjekke om størrelsen er innenfor lovverket når det gjelder å rømme så mange barn på fast basis. Du kan også høre om delingstimer (timer der man deler klassen i to eller flere grupper), mener at en så stor klasse har krav på et visst antall delingstimer. Dette kan du jo undersøke. Her ville jeg stått på for iallfall kartlegge om de holder seg innenfor lovverket. Det blir nok en fight, og dere må nok være innstilt på å legge ned en del arbeid i det (undersøke lovverk, mail/telefonkontakt med diverse instanser etc.), men den kampen hadde jeg tatt. Anonymous poster hash: 48816...674 Jeg trodde det var 2kvm per elev men jeg snakket nettopp med skolerådgiver i kommunen og hun sa at det ikke er regler for hvor stor plass de skal ha. De reglene gjaldt før. Anonymous poster hash: 0508e...50a
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #13 Skrevet 23. november 2016 Dette med luftkvalitet er også ekstra aktuelt hvis det er astmatikere i klassen. Anonymous poster hash: 48816...674 Mitt barn har astma. Anonymous poster hash: 0508e...50a
Superdolly Skrevet 23. november 2016 #14 Skrevet 23. november 2016 Var det du som skrev et innlegg her tidligere? At det opprinnelig var to klasser, men den ene læreren var blitt sykmeldt så de slo sammen til en klasse?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #15 Skrevet 23. november 2016 Det er jo helt sykt. Jeg hadde flintra tror jeg Anonymous poster hash: 161c5...020
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #16 Skrevet 23. november 2016 Var det du som skrev et innlegg her tidligere? At det opprinnelig var to klasser, men den ene læreren var blitt sykmeldt så de slo sammen til en klasse? Ja det stemmer. De har vært en klasse siden AUG. Anonymous poster hash: 0508e...50a
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #17 Skrevet 23. november 2016 Hvordan i all verden fungerer fremføringer i så store klasser ? Må jo bruke unødvendig mye tid 🙄 Blir vel mer støy, uro og mindre en til en tid med lærer og elev 😳 Anonymous poster hash: 354af...fe6
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #18 Skrevet 23. november 2016 Jeg trodde det var 2kvm per elev men jeg snakket nettopp med skolerådgiver i kommunen og hun sa at det ikke er regler for hvor stor plass de skal ha. De reglene gjaldt før. Anonymous poster hash: 0508e...50a Dette ville jeg undersøkt nærmere. Vi hadde en lignende sak for 2-3 år siden, og den endte med at "vår" klasse måtte få det største rommet på skolen (som egentlig var lærerværelse...), og de måtte installere noen gigantiske vifter som sørget for jevnlig og god utskifting av luft. Ikke jeg som var klassekontakt og drev saken fremover, men de som var vet jeg ringte og skrev mail til mange instanser. Vi hadde jo håpet på deling, men vi fikk iallfall stort klasserom og mange delingstimer. Anonymous poster hash: 48816...674
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå