Gå til innhold

Blir man brun av 40 min ta sol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var ikke jeg som svarte over, men jeg har jobbet med forskning på malignt melanom, og soleksponering (og da særlig solarium) er den faktoren som øker sannsynligheten mest for denne krefttypen. Norge og australia ligger på toppen når det gjelder antall melanom krefttilfeller pr innbygger. Det som er virkelig skummelt med malignt melanom er at prognosene er så veldig dårlige dersom man får spredning. Overlevelsessjansen ved spredning er 14% over en 4 års periode og etter 5-6 år er 90% av alle død.

Solarium er for malignt melanom det samme som røyking er for lungekreft. Det finnes alltid tilfeller hvor personer som får disse krefttypene hverken har røykt eller reist til syden. Men både røyking og soling gir en spesiell signatur på cellenivå. Begge to øker antall mutasjoner i DNAet vårt som igjen øker risikoen for at kreft får utvikle seg. Det er mange årsaker til kreft, men å røyke og la være å sole seg overdrevent er to aktiviteter man klart kan styre unna. Spraytan eller selvbruningskrem er sannsynligvis mye tryggere valg om man ønsker en gyllenbrun hud :)

Anonymous poster hash: c516a...afb

Men ved selvbrunning og spraytan så varer jo fargen bare i 10 dager også blir man brått blekk..

Anonymous poster hash: 5501e...e5e

Fortsetter under...

Skrevet

Brun har du ikke sjangs til å bli første gang, du har valget mellom ikke fullt så blek og knallrød som en tomat.

Anonymous poster hash: 16d8c...fb1

Så hva annet kan jeg bruke for å få en tan?

Skrevet

LEO to the KIM

Anonymous poster hash: f7d3e...af5

:legrine:

Anonymous poster hash: 8a2c1...96d

Skrevet

LEO to the KIM

Anonymous poster hash: f7d3e...af5

Kanskje han vil sole bort pigmentflekken og bli like tan som Audun i PH?

Anonymous poster hash: 57925...73e

Skrevet

Så hva annet kan jeg bruke for å få en tan?

Du kan:

Selvbruning/spraytan

Spise 40 gulrøtter pr dag

Få deg en tan kondomdrakt

Kjøpe briller med tan glass til alle vennene dine

Ta en selfie og redigere på en tan

Eller bare drite i det

Skrevet

Tok mannen din mye solarium?

Nei, jeg tror aldri han satte sine bein i et solarium. Men han var ute i solen hver dag hele dagen hele sommeren hver sommer da han var barn og ungdom. Var typen veldig lyshåret, med litt fregnete hud. Brukte aldri solkrem før han ble voksen. Tipper det er forklaringen.

Men det betyr ikke at solarium ikke er farlig - det er jo funnet klare holdepunkter for at overdreven soing, og spesielt i solarium, øker faren for hudkreft.

Anonymous poster hash: 6f728...bcc

Annonse

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Men ved selvbrunning og spraytan så varer jo fargen bare i 10 dager også blir man brått blekk..

"Brått blek" trumfer "brått død", synes du ikke?

Skrevet

Nei, jeg tror aldri han satte sine bein i et solarium. Men han var ute i solen hver dag hele dagen hele sommeren hver sommer da han var barn og ungdom. Var typen veldig lyshåret, med litt fregnete hud. Brukte aldri solkrem før han ble voksen. Tipper det er forklaringen.

Men det betyr ikke at solarium ikke er farlig - det er jo funnet klare holdepunkter for at overdreven soing, og spesielt i solarium, øker faren for hudkreft.

Ok! Men han merket ikke føflekken tidlig nok?

Ja jeg tror nok ikke solarium er så himla farlig som alle skal ha det til.

Skrevet

Du kan:

Selvbruning/spraytan

Spise 40 gulrøtter pr dag

Få deg en tan kondomdrakt

Kjøpe briller med tan glass til alle vennene dine

Ta en selfie og redigere på en tan

Eller bare drite i det

Ved selvbrunning, vil man ikke få klare skjolder? Og fargen varer vel i 3-4 dager

Skrevet

Ja jeg tror nok ikke solarium er så himla farlig som alle skal ha det til.Anonymous poster hash: 5501e...e5e

Nei, forskning og eksperter vet ikke hva de snakker om. Så lenge du kan bli brun og "fin", kan det jo ikke gi deg kreft, ikke sant? På samme måte som at det er propaganda at røyking for lungekreft og kols...

Anonymous poster hash: 57244...cbb

Skrevet

Ja jeg tror nok ikke solarium er så himla farlig som alle skal ha det til.

Han var veldig påpasselig med å sjekke føflekker. Men denne fant legene aldri.

Og hvis du tror solarium ikke er farlig tar du feil. Solarium er enda farligere enn vanlig sol (men kam skal selvsagt ha litt sol på seg - det e rbare sunt)

Men se denne, du: 

Skrevet

Han var veldig påpasselig med å sjekke føflekker. Men denne fant legene aldri.

Og hvis du tror solarium ikke er farlig tar du feil. Solarium er enda farligere enn vanlig sol (men kam skal selvsagt ha litt sol på seg - det e rbare sunt)

Men se denne, du:

https://www.youtube.com/watch?v=_4jgUcxMezM

Hva mener du med ikke funne finne? Er vel ikke vanskelig å finne en ujevn føflekk?

Skrevet

Nei, forskning og eksperter vet ikke hva de snakker om. Så lenge du kan bli brun og "fin", kan det jo ikke gi deg kreft, ikke sant? På samme måte som at det er propaganda at røyking for lungekreft og kols...

Anonymous poster hash: 57244...cbb

Kommer ann på folk da. Noen tar sol livet ut og er like friske.

Annonse

Skrevet

Kommer ann på folk da. Noen tar sol livet ut og er like friske.

Og du har synske evner og mener dermed at du ikke er i faresonen? Kan ikke du kjøre på med 40 min og gi oss tilbakemeldig på hvordan det gikk?😂😂

Anonymous poster hash: 41549...233

Skrevet

Hva mener du med ikke funne finne? Er vel ikke vanskelig å finne en ujevn føflekk?

Herregud, er du dum?

Skrevet

Herregud, er du dum?

Eh hvorfor skulle jeg være det? Føflekker er vel 1-2 cm store og bør vel se en såpass ujevn og farga flekk?

Skrevet

Jeg håper så inderlig dette er et troll nå...for endel av disse svarene får meg til å tenke at det nesten er like greit å 2la naturen gå sin gang"....Darwin award neste!

Skrevet

Jeg håper så inderlig dette er et troll nå...for endel av disse svarene får meg til å tenke at det nesten er like greit å 2la naturen gå sin gang"....Darwin award neste!

Wtf. Hva ss jeg feil i det innlegget over?

Skrevet

Wtf. Hva ss jeg feil i det innlegget over?

Du har fått utallige svar på både at 40 min soling i solarium vil brenne huden din kraftig samt flere som skriver hvor farlig overdreven soling er i forhold til malignant melanom. Til og med en som har vært så generøs at hun har delt sorgen sin med deg om tapet av sin mann til melanomkreft.

Er du dum eller bare later du som?

Skrevet

Eh hvorfor skulle jeg være det? Føflekker er vel 1-2 cm store og bør vel se en såpass ujevn og farga flekk?

Fordi at noen ting burde du virkelig holde for deg selv

Skrevet

Hvis vi slutter å mate trollet (leokim) så forsvinner de som ananassaft i solen..

Skrevet

Fordi at noen ting burde du virkelig holde for deg selv

Ja for det jeg sa var sikkert ille. Voks opp.

Skrevet

Ja for det jeg sa var sikkert ille. Voks opp.

Voks opp.....haha, den var god. Og det kommer fra en hormonell tenåring som ikke har noe annet å gjøre enn å spamme forumet med idiottråder. Kristian med skruen, historieeksamen, leo kim, ananasaft bleking, fett hår, caps som ikke kan vaskes osv

Skrevet

Voks opp.....haha, den var god. Og det kommer fra en hormonell tenåring som ikke har noe annet å gjøre enn å spamme forumet med idiottråder. Kristian med skruen, historieeksamen, leo kim, ananasaft bleking, fett hår, caps som ikke kan vaskes osv

Jeg er 42 og dame, kjære og nysgjerrige stalker.

Skrevet

Jeg er 42 og dame, kjære og nysgjerrige stalker.

Sorry Leokim, du er så ynkelig gjenkjennelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...