Gå til innhold

Fastsettelse av barnebidrag gjennom nav. Vil ny samboer har noe å si for utfallet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ved å søke om fastsettelse av barnebidrag, og har hatt fast samboer (altså ikke barnets far), i 3 år.

Er dette relevant for utregning av barnebidrag? Altså vil Nav la det påvirke beløpet?

Jeg er 100% ansvarlig for alle utgifter for barnet, selv om jeg har samboer, så jeg ville synes det var synd hvis det påvirket beløpet, da det faktisk er litt irrelevant hos oss.

Noen med peiling? (Ikke synsing)

Anonymous poster hash: c312d...d7f

Fortsetter under...

Skrevet

Jepp, navs kortfattede informasjon, lover og forskrifter gir svar på slike spørsmål.

Anonymous poster hash: 5d382...f9d

Skrevet

Ja, for de mener du nå har noen og dele boutgiftene med.

Anonymous poster hash: c2a63...3fe

Skrevet

Du deler jo boutgifter og strømutgifter med en annen voksen. Har samboeren bodd gratis hos deg i 3 år? Ok du evt har hatt leiligheten fra før men dine boutgifter for deg og barnet er jo mindre om du deler de med noen. Det burde ha noe å si, det har jo noe å si for far om han har samboer f eks. Ellers er det jo fryktelig urettferdig for fedre .

Anonymous poster hash: 6bbe6...00a

Skrevet

Samboer har ikke noe å si på bidraget. Fars inntekt har noe å si. Mulig det blir redusert når barnefar får et barn med en ny en å forsørge.

Anonymous poster hash: bafaf...101

Annonse

Skrevet

Folk må slutte å svare på ting de ikke har greie på.

Nei, samboer har ikke noe å si for bidragsmottaker. Det er kun din inntekt det går på, da samboer ikke har forsørgelsesplikt for dine og din x's barn.

Bidragspliktig derimot, kan det slå tilbake på med samboers inntekt. Altså, litt urettferdig i det store og det hele. Men sånn er det altså.

Anonymous poster hash: 0f1ca...cfe

Skrevet

Da er det urettferdig da slik jeg skrev. Her hadde det noe å si for min mann for noen år siden at han delte husvære med meg. For han delte jo boutgifter med meg . Merkelig mor sine utgifter ikke blir delt med sin samboer da.... var først da vi fikk egne barn at kalkulatoren ble forandret .

Anonymous poster hash: 6bbe6...00a

Skrevet

Du har hvertfall ikke rett på utvidet barnetrygd etter at du har vært samboer i mer enn ett år. Om du får det er det trygdesvindel. Du regnes ikke som enslig lenger. 

Anonymous poster hash: 23ed0...58f
Skrevet

Du har hvertfall ikke rett på utvidet barnetrygd etter at du har vært samboer i mer enn ett år. Om du får det er det trygdesvindel. Du regnes ikke som enslig lenger.

Og dette var vesentlig på grunn av hva da? Det står jo ingenting om at hun mottar utvidet barnetrygd.

Anonymous poster hash: e26d6...ed8

Skrevet

Og dette var vesentlig på grunn av hva da? Det står jo ingenting om at hun mottar utvidet barnetrygd.

Anonymous poster hash: e26d6...ed8

Det er vesentlig i forhold til mitt bidrag av hvordan nav regner deg som enslig og aleneforsørger. Og fordi det virker som om HI er litt usikker på reglene, så da nevnte jeg dette da det antagelig ikke er noe alle tenker over. Noe mer du lurte på eller ville kritisere i dag?

Skrevet

Det er jeg da utmerket klar over? Og det var heller ikke spørsmålet.

Takk til andre som har svart! Har fått svar på det jeg lurte på :-)

Hi

Anonymous poster hash: c312d...d7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...