Gå til innhold

Permisjon og ferie året derpå...

Anbefalte innlegg

Jeg hadde permisjon halve 2015. Så i år har jeg ikke tjent meg opp mer enn 2,5 uke med betalt ferie. Jeg fikk derfor lite feriepenger i år. Jeg har tatt ut tre ferieuker i sommer pluss fire dager jeg kommer til å ta ut i jula. Er det slik da at jeg blir trukket i lønn for et par dager i sommer pluss de fire i jula? Eller har jeg tatt ut for lite ferie og har rett på lønn i en uke og en dag til?

Anonymous poster hash: e36db...33a

Fortsetter under...

Du har krav på 5 ukers ferie, men du har kun opparbeidet deg 2, 5 ukes feriepenger. Det betyr at om du får lønn under ferien vil den bli trukket.

Anonymous poster hash: 3df75...c44

Fikk ikke lønn i juli, men feriepenger. Men ikke så mye

Da har de skjedde trukket deg 5 uker ferie du har krav på å ta ut. Hvis du ikke tar ut 5 uker, tror jeg du har krav på å få resten utbetalt når det er fordi du ikke har tjent opp betalt ferie.

Anonymous poster hash: dae57...155

Da har de skjedde trukket deg 5 uker ferie du har krav på å ta ut. Hvis du ikke tar ut 5 uker, tror jeg du har krav på å få resten utbetalt når det er fordi du ikke har tjent opp betalt ferie.

Ja ok, ble bare så forvirra av tankegangen min. Tenkte først at jeg da har fått utbetalt de 2,5 ukene jeg har spart meg opp og ikke har krav på mere. 

Annonse

Er det nav som betalte permisjonen din da eller? Jeg spør bare for å forstå hvorfor du er trukket for 2.5 uke...

Fikk du feriepenger i sommer og ingen lønn så har du jo blitt trukket for ferien din? Altså alle 5 ukene, med mindre du har reservert deg. Har du snakket med sjefen? Kanskje de har reservert ferie for deg?

Anonymous poster hash: 1e696...eda

Fikk lønnslipp der det står følgende:

Månedslønn 35 000

Trekk ordinær ferie - 41 000

Feriepenger 25 000

Utbetalt 18 000 (pleier å ha utbetalt ca 23 000)

Hm, så rart... men da har du jo fått utbetalt mer enn for 2.5 uke? Hadde du full stilling i hele 2015 og?

Feriepenger regnes jo feriepenger, pluss lønn minus 5 uker (for de som har 5 uker ferie).

Har fem uker ferie. Men hadde permisjon ut juli i fjor

Men var det nav eller arbeidsgiver som betalte deg lønn? Regnestykke går ikke opp, tror jeg

Annonse

Du har krav på, og plikt til, å avvikle ferie. Ferieloven sier fire uker pluss en dag. Du har rett til å få overføre noen få dager ferie til neste år, du har ikke krav på å få noe utbetalt. Om du allerede er trukket lønn for all ferien blir du ikke trukket mer, er du bare trukket for den ferien du allerede har avviklet blir du trukket når du avvikler resten.

Du har krav på, og plikt til, å avvikle ferie. Ferieloven sier fire uker pluss en dag. Du har rett til å få overføre noen få dager ferie til neste år, du har ikke krav på å få noe utbetalt. Om du allerede er trukket lønn for all ferien blir du ikke trukket mer, er du bare trukket for den ferien du allerede har avviklet blir du trukket når du avvikler resten.

Men har jeg trukket ferie når jeg har fått  mindre i feriepenger? 

Arbeidsgiver som utbetalte dette

Når arbeidsgiver forskutterer lønn går det ikke utover opptreningen til ferie. Så mitt beste tips er å ringe HR

Men har jeg trukket ferie når jeg har fått  mindre i feriepenger?  Anonymous poster hash: e36db...33a

Feriepengene du fikk i år tjente du i fjor. Feriepengene du tjener i år får du utbetalt neste år. I 2015 tjente du 25.000 i feriepenger. Vanlig mnd for deg er 35.000, men siden du jobber på en plass med tariffavtale er du trukket for fem uker ferie. Altså en mnd.lønn pluss en uke.

Etter at de har trukket deg for all ferien din (5 uker) legger de til opptjente feriepenger fra i fjor, og du ender da opp på 19.000.

Hvis ikke reglene er endret den siste tiden, har man ikke plikt til å avvikle mer ferie enn man har opptjent feriepenger til. Derfor har ikke HI plikt til å avvikle mer enn 2,5 uke ferie, men har krav på å avvikle opptil 5 uker, hvis hun ønsker. Hun har ikke egentlig krav på å få utbetalt ferien, men hvis hun ikke tar ut 5 uker ferie (som jeg mener hun ikke må) har hun krav på å få betalt den tiden hun har vært på jobb og det vil hun ikke få uten ekstra utbetaling med den ferien hun har avtalt, ettersom de har trukket 5 uker.

Hvis ikke reglene er endret den siste tiden, har man ikke plikt til å avvikle mer ferie enn man har opptjent feriepenger til. Derfor har ikke HI plikt til å avvikle mer enn 2,5 uke ferie, men har krav på å avvikle opptil 5 uker, hvis hun ønsker. Hun har ikke egentlig krav på å få utbetalt ferien, men hvis hun ikke tar ut 5 uker ferie (som jeg mener hun ikke må) har hun krav på å få betalt den tiden hun har vært på jobb og det vil hun ikke få uten ekstra utbetaling med den ferien hun har avtalt, ettersom de har trukket 5 uker. Anonymous poster hash: dae57...155

Det har du faktisk helt rett i

(5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

Hvis ikke reglene er endret den siste tiden, har man ikke plikt til å avvikle mer ferie enn man har opptjent feriepenger til. Derfor har ikke HI plikt til å avvikle mer enn 2,5 uke ferie, men har krav på å avvikle opptil 5 uker, hvis hun ønsker. Hun har ikke egentlig krav på å få utbetalt ferien, men hvis hun ikke tar ut 5 uker ferie (som jeg mener hun ikke må) har hun krav på å få betalt den tiden hun har vært på jobb og det vil hun ikke få uten ekstra utbetaling med den ferien hun har avtalt, ettersom de har trukket 5 uker.

Dette stemmer. Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å ta ut mer ferie enn det du har opptjent feriepenger for. Men ønsker du fem uker ferie (så i praksis vil noen være ubetalte), har du rett på det. Så du får altså velge mellom kort ferie eller lite lønn en måned.

Anonymous poster hash: a60cd...b2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...