Anonym bruker Skrevet 19. november 2016 #1 Skrevet 19. november 2016 Førstegangsmor er litt usikker på om min baby på 2 mnd har reflux eller ikke. Men forstår ikke helt hva forskjellen er på vanlig reflux og stille reflux. Hvor må fastlegen henvende oss til for å finne ut om babyen har det? Håper på svar da jeg ikke er så god rundt dette. Hilsen fortvilet mamma Anonymous poster hash: b02c6...b67
Kanutten83 Skrevet 19. november 2016 #2 Skrevet 19. november 2016 Stille refluks gir de samme symptomene som vanlig refluks, bare ikke med gulping/oppkast. Ofte ligger de litt bedre an på vekta også, men ikke alle. Var det vi fikk forklart da sønnen vår fikk diagnosen refluks. Han hadde over 300 sure oppstøt i løpet av dagen, men meste av de oppstøtene var av den stille sorten. Fastlegen må henvise dere til barneavd på sykehuset for en 24 t ph-registrering for å kunne stille diagnosen helt sikker.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2016 #3 Skrevet 19. november 2016 Stille refluks gir de samme symptomene som vanlig refluks, bare ikke med gulping/oppkast. Ofte ligger de litt bedre an på vekta også, men ikke alle. Var det vi fikk forklart da sønnen vår fikk diagnosen refluks. Han hadde over 300 sure oppstøt i løpet av dagen, men meste av de oppstøtene var av den stille sorten. Fastlegen må henvise dere til barneavd på sykehuset for en 24 t ph-registrering for å kunne stille diagnosen helt sikker. Okei, tusen takk for svar! Hva går den testen ut på? Må man være på sykehuset en dag da eller? Anonymous poster hash: b02c6...b67
Kanutten83 Skrevet 19. november 2016 #4 Skrevet 19. november 2016 Okei, tusen takk for svar! Hva går den testen ut på? Må man være på sykehuset en dag da eller? Anonymous poster hash: b02c6...b67 Neida, testen foregår hjemme Det som skjer er at barnet får lagn ned en tynn ledning ned i spiserøret via nesen på samme måte som ved sonde. Ledningen har en biteliten dings nederst som registrer syrenivået i spiserøret. Så tas det røntgen for å se at den ligger riktig. Ledningen kobles til en liten boks som ligger i en liten sekk barnet har på seg, eller ved siden av, kommer litt an på alderen til barnet. Så registrerer du spising og soving/barnet ligger ned ved å trykke på noen knapper på boksen gjennom dagen/natten. Du får også med et skjema hvor du registrer om når barnet evt kaster opp/gulper eller viser til tegn til ubehag. Etter 24 timer slutter boksen å registrere og du kan trekke ut ledningen og levere boksen på sykehuset hvor målingene blir analysert. Husker jeg gruet meg masse til registreringen, men det var lite styr og barna brydde seg ikke om hverken ledning eller sekken og det var ingenting å grue seg til
Anonym bruker Skrevet 19. november 2016 #5 Skrevet 19. november 2016 Da jeg var på ahus i 2014 sa de at de ikke gjorde ph-registreringer på så små barn (tre mnd) da de spiser så ofte at målingene ofte ikke ga noe informasjon. Her tok de røntgen med kontrast, men de så lite. De la mest vekt på informasjon fra oss. Hos oss var det lite/ingen søvn. Hun virket plaget. Kunne sovne om hun hadde hodet opp (eks lå på skulderen) men våknet så fort hun ble lagt ned, så ut som hun svelget mye når hun lå på rygg, strakk hodet/hals litt... Minnet om meg selv med masse halsbrann i graviditeten :/ Hun hadde ikke noe særlig gulping så tenkte derfor ikke på refluks, da jeg trodde de måtte gulpe mye. Hun fikk Losec mups, og etter hvert omeprazol. Det ble bedre, men ikke helt bra. Ja, jeg måtte prøve helt melkefri diett 14 dager for å utelukke melkeallergi. Anonymous poster hash: 44b6f...3b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå