Gå til innhold

Når ca begynner barn å leke på egenhånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med barn på ca 2 år: Leker de alene?

Datteren vår ble 2 år for 2 mnd siden og er ikke spesielt flink å leke alene. Hun skal ha oppmerksomhet stort sett hele tida. Når begynner egentlig barn å leke mer på egenhånd?

Anonymous poster hash: 0a1af...6d6

Skrevet

Sønnen min er 3.5 og krever oppmerksomhet 24/7....

Anonymous poster hash: 21591...173

Skrevet

Våre har lekt alene i perioder hele veien.

Merker at de leker fint alene om vi voksne sitter og snakker sammen, men om vi er gjemt bak en mobil eller ei avis, eller går ut av rommet, så vil ungene ha oppmerksomhet. Ihvertfall når de er små.

Tror det har med vi voksnes tilgjengelighet å gjøre.

Anonymous poster hash: 9047d...bc6

Skrevet

Er sikkert ikke noe fasitsvar på dette men vår datter på 2.5 år leker mye selv, synes det har akselerert i det siste. Men hun leker ikke selv på kommando, vi må sette i gang leken eller det må komme spontant fra henne.

Anonymous poster hash: cdc70...3c3

Skrevet

Ingen av mine tre er noe flinke til det... 😟

Anonymous poster hash: 235a9...c2f

Skrevet

En fin måte å øve på er å leke «alene sammen». F. eks sette seg å bygge duplo sammen, men der den voksne fokuserer mer på å bygge enn på interaksjon. (Barnet skal ikke ignoreres altså, bare modeller dyp konsentrasjon.)

Anonymous poster hash: cdc70...3c3

Skrevet

Vår har vært flink å leke alene fra 1,5-2 årsalderen. Veldig glad i å leke med togbane og kan sitte lenge alene med det. Men selvfølgelig mest stas når noen er med så vil gjerne ha oss med. Er nå 2,5.

Skrevet

Som en annen over også skriver; sønnen min på 3,5 år krever oppmerksomhet 24/7.

Akkurat nå har han danseshow på stuegulvet og jeg later som jeg er "på jobb" i leken (sitter ved dataen) i fem minutter så jeg får en liten pustepause. "Se nå mamma, se nå mamma". Han er intens, men herlig!

Lillesøsteren er kun 10 mnd men en helt annen type! Hun kan leke for seg selv lenge!! Akkurat nå sitter hun å pusler med noen duploklosser, lager godlyder og koser seg.

Anonymous poster hash: 8c252...a1c
Skrevet

Vel...ene barnet mitt er 5 og kan leke fint max 10 min alene... Antar det er store variasjoner der som på alle andre områder.

Anonymous poster hash: b0868...ce6

Skrevet

1. juledag. :P Haha husker så godt 1. juledag da sønnen min var 2, han hadde fått lekekjøkken med masse tilbehør og var veldig opptatt av det da vi stod opp. Lekte på egen hånd lenge mens jeg fikk slappet av med kaffekoppen min og våknet ordentlig i fred og ro. Magisk. ;)

Anonymous poster hash: 5a4ff...128
Skrevet

Mine har lekt alene i kortere eller lengre tid fra de kunne åle seg litt rundt på egen hånd.

Eldste hadde dog radaren ute og krevde oppmerksomhet straks jeg satte meg ned. Om jeg hang opp klær eller ryddet kjøkkenet klarte han seg fint selv, men satte jeg rompa ned på en stol, var jeg hans, haha.

Yngste på halvannet leker alene selv om jeg er ledig.

Skrevet

Min sønn var krevende på oppmerksomhet det første året. Etter det har han vært super flink på å leke/underholde seg selv.

Anonymous poster hash: e0783...074

Skrevet

Mine har i perioder lekt alene siden babystadiet. Noen har likt det bedre enn andre. Sistemann er 3, og veldig flink til å pusle med sitt. Når han var baby kunne han ligge lenge og se på leker og holde på med babygym.

Et eldre søsken var mye mer oppmerksomhetssøkende og kjedet seg lettere.

Men felles har vært at de ikke har lekt alene på kommando. Må komme på det selv.

Skrevet

Dette er individuelt og en ser det ganske tidlig. Vår gutt var vel 4-5 år før han lekte alene.

Anonymous poster hash: b63bc...160

Skrevet

Eldste er 7 og leker fortsatt ikke på egenhånd. Yngste er 4 og har "alltid" likt å pusle for seg selv.

Anonymous poster hash: c264c...3c3

Skrevet

Som flere sier her, eldste vil helst ha oppmerksomhet konstant mens minste alltid har lekt fint alene, hun bare sjekker at vi er i nærheten av og til.

Anonymous poster hash: 5fa06...cef

Skrevet

Her er hu 15 mnd, og kan leke lenge av gangen alene. Håper at det fortsetter.

Har forsøkt å finne en balanse mellom å være på gulvet med henne, samt at hun skal "klare seg selv". Det har vi nok lykkes med, samt at vi er heldig med at hun liker å leke alene. Har gjort det i lange tider allerede.

Anonymous poster hash: 6d16b...2b0

Skrevet

Min eldste på 7 år foretrekker enda at jeg leker med henne.

Yngste på halvannet år kan bygge med duplo selv eller gå rundt med dukkevognen sin i lang tid alene. Hun bare sjekker at jeg er der av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...