Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #1 Skrevet 18. november 2016 Hva baker dere til jul? Lyst å bake syv sorter men fattigmenn og kokosmakroner liker jeg virkelig ikke! skal lage: pepperkaker krumkaker berlinerkranser kakemenn smultringer hvilke andre sorter sorter finnes som er "innenfor"? Tips? Anonymous poster hash: 87e18...52a
Syngensang Skrevet 18. november 2016 #2 Skrevet 18. november 2016 Videsæterkaker er eit must her i garden. (Google dei, veldig gode!)
Anonym bruker Skrevet 19. november 2016 #3 Skrevet 19. november 2016 Hva mener du med innenfor? Jeg ville hatt : - sarah bernard - marsipan - risboller Anonymous poster hash: a5ad2...5ea
Anonym bruker Skrevet 19. november 2016 #4 Skrevet 19. november 2016 Sjakkruter ❤️❤️ Anonymous poster hash: 84dde...dfa
Anonym bruker Skrevet 19. november 2016 #5 Skrevet 19. november 2016 Sarah Bernard Pepperkaker Kakemenn Fløtekarameller Marsipan Havreflarn Hvepsebol eller nøtteroser Anonymous poster hash: 6d5e5...4cc
Anonym bruker Skrevet 19. november 2016 #6 Skrevet 19. november 2016 havreflarn kan jeg absolutt inkludere. Sara bernard virker utrolig komplisert, risboller er jeg heller ikke så glad i.... Med innenfor tenker jeg på hvilke sorter som tradisjonelt regnes innenfor de syv. Marsipan og karameller er konfekt, dette lager jeg, men de er ikke i kakelisten Anonymous poster hash: 87e18...52a
Anonym bruker Skrevet 19. november 2016 #7 Skrevet 19. november 2016 Skriverfruens og eggehvitekaker Anonymous poster hash: b33ea...6dc
Anonym bruker Skrevet 19. november 2016 #8 Skrevet 19. november 2016 Sandkaker Tyske skiver Brune pinner Sjokolade tebrød Kransekake Serinakaker Pepperkaker Sirupsnipper Delfiakake Anonymous poster hash: 51168...4d7
Anonym bruker Skrevet 19. november 2016 #9 Skrevet 19. november 2016 Kjører tre sorter jeg, pepperkaker, biscotti/tebrød og kromkaker. Anonymous poster hash: 3576d...98e
Giss Skrevet 19. november 2016 #10 Skrevet 19. november 2016 Peppernøtter Pepperkaker Vaniljekranser Sitronkringler Smultringer Honningkakehjerter
Channa Skrevet 19. november 2016 #11 Skrevet 19. november 2016 Drammenskaker Skriverfruens Risboller Myntekonfekt Sjakkruter Pepperkaker Kransekakepinner
Anonym bruker Skrevet 19. november 2016 #12 Skrevet 19. november 2016 Jeg baker egentlig bare pepperkaker fast, i tillegg til karameller el. Hjemmefra er jeg vant til bl.a krumkaker, sandkaker, sirupsnipper, tynnkake, rosetter, smulteringer Anonymous poster hash: 58f40...354
TPK Skrevet 19. november 2016 #13 Skrevet 19. november 2016 Serinakaker og biscotti er mine favoritter
Anonym bruker Skrevet 19. november 2016 #14 Skrevet 19. november 2016 havreflarn kan jeg absolutt inkludere. Sara bernard virker utrolig komplisert, risboller er jeg heller ikke så glad i.... Med innenfor tenker jeg på hvilke sorter som tradisjonelt regnes innenfor de syv. Marsipan og karameller er konfekt, dette lager jeg, men de er ikke i kakelisten Anonymous poster hash: 87e18...52a Sarah Bernhard er ikke komplisert altså. Det er mye mer vanskelig å lage pepperkaker. Til ca 25 stk trenger du 200 g mandler 200 g melis Ca tre eggehviter (kommer an på størrelsen, men jeg bruker fra typ 2 mellomstore og et lite egg) Mal mandlene i en mandelkvern. Bland inn melis og eggehviter til en jevn røre. Sett små topper ut over en bakepapirkledt stekeplate med to teskjeer. Stek midt i ovnen på 175 grader i ca 15 min. De skal bli pent lysebrune, eller litt mørk beige. Avkjøl på rist. Hvis du ikke har tid til å fylle dem samme dag, putt dem i en kakeboks/tett kakeboks og oppbevar dem i fryseren. Da holder bunnene seg seige inni og sprø utenpå. Fyll - jeg bruker å lage en sjokoladekrem til fyllet. 3 dl kremfløte 200 g melkesjokolade 100 g Dronningsjokolade. Rasp eller finhakk sjokoladen. Kok opp fløten og ha sjokoladen i fløten. Rør til all sjokoladen er smeltet og blandingen har et jevn, glatt utseende. Hvor lang tid dette tar kommer an på hvor finhakket/finrevet sjokoladen er. Når jeg river sjokoladen tar det Max 5 min. Ha blandingen i en boks med tett lokk og sett i kjøleskapet i minst 4 timer, eller natten over. "Montering" Ta ut sjokoladekremen som nå har tyknet og pisk den raskt opp med en håndmikser til den blir luftig og kremete. Ikke for mye så den sprekker - noen få minutter. Ha over i en sprøytepose med stjernetyll. Sprøyt topper av krem på bunnene og sett dem i fryseren igjen. På et brett, eller om du har en stor, tett boks med lokk eller noe. Jeg bruker å kjøpe aluminiumsbokser med papplokk på Biltema. Den store varianten rommer ca 6 stk. Jeg bruker å kjøpe overtrekkssjokolade å trekke dem med til slutt, men Dronningsjokolade tilsatt litt delfiafett el.l. går også. Smelt sjokoladen i vannbad. Ta opp litt og litt av de frosne kakene og dypp kremdelen ned i sjokoladen. Sett dem i fryseren igjen i tett boks. De tiner raskt, mens du koker kaffen. Anonymous poster hash: 83f9c...d25
Anonym bruker Skrevet 19. november 2016 #15 Skrevet 19. november 2016 Kokosmakroner og Kransekakestenger er av favorittene her. Kokosmakroner må jeg gjerne bake flere ganger 😉 Anonymous poster hash: 59b4a...5b7
Anonym bruker Skrevet 20. november 2016 #16 Skrevet 20. november 2016 Sarah Bernhard er ikke komplisert altså. Det er mye mer vanskelig å lage pepperkaker. Til ca 25 stk trenger du 200 g mandler 200 g melis Ca tre eggehviter (kommer an på størrelsen, men jeg bruker fra typ 2 mellomstore og et lite egg) Mal mandlene i en mandelkvern. Bland inn melis og eggehviter til en jevn røre. Sett små topper ut over en bakepapirkledt stekeplate med to teskjeer. Stek midt i ovnen på 175 grader i ca 15 min. De skal bli pent lysebrune, eller litt mørk beige. Avkjøl på rist. Hvis du ikke har tid til å fylle dem samme dag, putt dem i en kakeboks/tett kakeboks og oppbevar dem i fryseren. Da holder bunnene seg seige inni og sprø utenpå. Fyll - jeg bruker å lage en sjokoladekrem til fyllet. 3 dl kremfløte 200 g melkesjokolade 100 g Dronningsjokolade. Rasp eller finhakk sjokoladen. Kok opp fløten og ha sjokoladen i fløten. Rør til all sjokoladen er smeltet og blandingen har et jevn, glatt utseende. Hvor lang tid dette tar kommer an på hvor finhakket/finrevet sjokoladen er. Når jeg river sjokoladen tar det Max 5 min. Ha blandingen i en boks med tett lokk og sett i kjøleskapet i minst 4 timer, eller natten over. "Montering" Ta ut sjokoladekremen som nå har tyknet og pisk den raskt opp med en håndmikser til den blir luftig og kremete. Ikke for mye så den sprekker - noen få minutter. Ha over i en sprøytepose med stjernetyll. Sprøyt topper av krem på bunnene og sett dem i fryseren igjen. På et brett, eller om du har en stor, tett boks med lokk eller noe. Jeg bruker å kjøpe aluminiumsbokser med papplokk på Biltema. Den store varianten rommer ca 6 stk. Jeg bruker å kjøpe overtrekkssjokolade å trekke dem med til slutt, men Dronningsjokolade tilsatt litt delfiafett el.l. går også. Smelt sjokoladen i vannbad. Ta opp litt og litt av de frosne kakene og dypp kremdelen ned i sjokoladen. Sett dem i fryseren igjen i tett boks. De tiner raskt, mens du koker kaffen. Anonymous poster hash: 83f9c...d25 ØØHH, det avhandlinga der ser langt mer komplisert ut en å bake pepperkaker! Dessuten, jeg får ALDRI til overtrekkssjokoladen. Den blir alltid klumpete og kornete og ikke glatt og blank slik den skal. Derav unngår jeg konsekvent å lage kaker/konfekt som krever dette I tillegg fremstår besktivelsen av disse kakene som vel mektige, jeg er ikke så glad i sånt. Julekakene skal jo være tørre småkaker eller smultbakst. Sandkaker, serinakaker var gode tips. Noen som har prøvd seg på bordstabelbakkels? Takk for svar og tips dere Anonymous poster hash: 87e18...52a
amandine Skrevet 20. november 2016 #17 Skrevet 20. november 2016 Peppernøtter Pepperkaker Berlinerkranser Krumkaker Dette er de jeg må ha, og så får vi se med resten hva vi gjør...
Bumblebeee Skrevet 20. november 2016 #18 Skrevet 20. november 2016 Du kan jukse med Sara Bernard og bruke ferdig kransekakedeig 😊
Soon to be mum Skrevet 20. november 2016 #20 Skrevet 20. november 2016 ØØHH, det avhandlinga der ser langt mer komplisert ut en å bake pepperkaker! Dessuten, jeg får ALDRI til overtrekkssjokoladen. Den blir alltid klumpete og kornete og ikke glatt og blank slik den skal. Derav unngår jeg konsekvent å lage kaker/konfekt som krever dette I tillegg fremstår besktivelsen av disse kakene som vel mektige, jeg er ikke så glad i sånt. Julekakene skal jo være tørre småkaker eller smultbakst. Sandkaker, serinakaker var gode tips. Noen som har prøvd seg på bordstabelbakkels? Takk for svar og tips dere Anonymous poster hash: 87e18...52a Du vet at du fremstår som utrolig negativ akkurat nå. På tross av den siste "takk"? Hva er poenget med å disse svaret til noen som brukt av sin tid på å svare deg og til og med gi deg en oppskrift? Utrolig utakknemlig oppførsel.
amandine Skrevet 20. november 2016 #21 Skrevet 20. november 2016 Biscotti er gode Ja, der sa du noe, jeg pleier jo å bake biscotti, også! Og gjerne Sarah Bernhard... Da var jeg oppe i 7, tror jeg...
Anonym bruker Skrevet 20. november 2016 #22 Skrevet 20. november 2016 Sarah Bernhard er ikke komplisert altså. Det er mye mer vanskelig å lage pepperkaker. Til ca 25 stk trenger du 200 g mandler 200 g melis Ca tre eggehviter (kommer an på størrelsen, men jeg bruker fra typ 2 mellomstore og et lite egg) Mal mandlene i en mandelkvern. Bland inn melis og eggehviter til en jevn røre. Sett små topper ut over en bakepapirkledt stekeplate med to teskjeer. Stek midt i ovnen på 175 grader i ca 15 min. De skal bli pent lysebrune, eller litt mørk beige. Avkjøl på rist. Hvis du ikke har tid til å fylle dem samme dag, putt dem i en kakeboks/tett kakeboks og oppbevar dem i fryseren. Da holder bunnene seg seige inni og sprø utenpå. Fyll - jeg bruker å lage en sjokoladekrem til fyllet. 3 dl kremfløte 200 g melkesjokolade 100 g Dronningsjokolade. Rasp eller finhakk sjokoladen. Kok opp fløten og ha sjokoladen i fløten. Rør til all sjokoladen er smeltet og blandingen har et jevn, glatt utseende. Hvor lang tid dette tar kommer an på hvor finhakket/finrevet sjokoladen er. Når jeg river sjokoladen tar det Max 5 min. Ha blandingen i en boks med tett lokk og sett i kjøleskapet i minst 4 timer, eller natten over. "Montering" Ta ut sjokoladekremen som nå har tyknet og pisk den raskt opp med en håndmikser til den blir luftig og kremete. Ikke for mye så den sprekker - noen få minutter. Ha over i en sprøytepose med stjernetyll. Sprøyt topper av krem på bunnene og sett dem i fryseren igjen. På et brett, eller om du har en stor, tett boks med lokk eller noe. Jeg bruker å kjøpe aluminiumsbokser med papplokk på Biltema. Den store varianten rommer ca 6 stk. Jeg bruker å kjøpe overtrekkssjokolade å trekke dem med til slutt, men Dronningsjokolade tilsatt litt delfiafett el.l. går også. Smelt sjokoladen i vannbad. Ta opp litt og litt av de frosne kakene og dypp kremdelen ned i sjokoladen. Sett dem i fryseren igjen i tett boks. De tiner raskt, mens du koker kaffen. Anonymous poster hash: 83f9c...d25 Skal det ikke være en gul krem til fyll? Anonymous poster hash: a5ad2...5ea
tante grusom master of law Skrevet 20. november 2016 #23 Skrevet 20. november 2016 Vi baker bare to slag, sjakkruter og pepperkaker. Svigermor lager krumkaker til oss.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2016 #24 Skrevet 20. november 2016 Sarah Bernhard er ikke komplisert altså. Det er mye mer vanskelig å lage pepperkaker. Til ca 25 stk trenger du 200 g mandler 200 g melis Ca tre eggehviter (kommer an på størrelsen, men jeg bruker fra typ 2 mellomstore og et lite egg) Mal mandlene i en mandelkvern. Bland inn melis og eggehviter til en jevn røre. Sett små topper ut over en bakepapirkledt stekeplate med to teskjeer. Stek midt i ovnen på 175 grader i ca 15 min. De skal bli pent lysebrune, eller litt mørk beige. Avkjøl på rist. Hvis du ikke har tid til å fylle dem samme dag, putt dem i en kakeboks/tett kakeboks og oppbevar dem i fryseren. Da holder bunnene seg seige inni og sprø utenpå. Fyll - jeg bruker å lage en sjokoladekrem til fyllet. 3 dl kremfløte 200 g melkesjokolade 100 g Dronningsjokolade. Rasp eller finhakk sjokoladen. Kok opp fløten og ha sjokoladen i fløten. Rør til all sjokoladen er smeltet og blandingen har et jevn, glatt utseende. Hvor lang tid dette tar kommer an på hvor finhakket/finrevet sjokoladen er. Når jeg river sjokoladen tar det Max 5 min. Ha blandingen i en boks med tett lokk og sett i kjøleskapet i minst 4 timer, eller natten over. "Montering" Ta ut sjokoladekremen som nå har tyknet og pisk den raskt opp med en håndmikser til den blir luftig og kremete. Ikke for mye så den sprekker - noen få minutter. Ha over i en sprøytepose med stjernetyll. Sprøyt topper av krem på bunnene og sett dem i fryseren igjen. På et brett, eller om du har en stor, tett boks med lokk eller noe. Jeg bruker å kjøpe aluminiumsbokser med papplokk på Biltema. Den store varianten rommer ca 6 stk. Jeg bruker å kjøpe overtrekkssjokolade å trekke dem med til slutt, men Dronningsjokolade tilsatt litt delfiafett el.l. går også. Smelt sjokoladen i vannbad. Ta opp litt og litt av de frosne kakene og dypp kremdelen ned i sjokoladen. Sett dem i fryseren igjen i tett boks. De tiner raskt, mens du koker kaffen. Anonymous poster hash: 83f9c...d25 Mektig imponert! 😃 Jeg klarer ikke serinakaker en gang... Anonymous poster hash: 0b8cb...174
Anonym bruker Skrevet 20. november 2016 #25 Skrevet 20. november 2016 Takk til deg som delte oppskrift på Sarah Bernhard, den fikk jeg lyst å prøve. Vi pleier å lage pepperkaker, kransekakestenger med sjokolade, kolakaker (denne går det alltid MYE av og er en favoritt) ellers mer karameller og konfekter, mint osv. Fra barndommen er jeg vant til sjakkruter, krumkaker, havreflarn og smultringer også. Anonymous poster hash: 80ad9...c76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå