Gå til innhold

Kan din 1. klassing lese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. klassingen vår sliter med å knekke lesekoden. Han sliter også med å huske enkelte bokstaver. Er dette normalt? Han har stort sett vært tidlig ute med andre ting. snakket tidlig, flink til å regne, husker utrolig godt osv.

Anonymous poster hash: 4beb2...769

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min kan ikke.

Han staver seg gjennom ord, altså sier bokstavnavnet, ikke bokstavlyden.

Det er visst ingen grunn til bekymring ennå.

Anonymous poster hash: 7eceb...caf

Skrevet

Det er ikke uvanlig å ikke ha knekt lesesalen enda.

Jeg har tre barn.

Første knekte ikke lesesalen skikkelig før like før jul i andre klasse.

Andre knekte den rundt disse tider.

Tredje holder på nå og er fremdeles et stykke unna.

Anonymous poster hash: 563ac...43d

Skrevet

Lærer her. Ja, det er helt normalt at din 1 klassing ikke leser ennå. Noen elever bruker hele 1 trinn til å knekke lesekoden, noen trenger mer tid enn det. Andre elever igjen knekker den fort. Det er ikke dermed sagt at de elever som knekker lesekoden raskt blir de "beste leserne". Senk skuldrene, dette kommer til å gå fint. Fortsette å øve på lyder, trekke sammen etc så går dette bra.

Det er først til jul i 2 klasse vi blir bekymret hvis barnet fortsatt ikke har knekt lesekoden og vi setter inn tiltak. La barnet ditt bruke tid. Vi er fortsatt i første halvdel av skoleåret.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 50f01...9b5
Skrevet

Min 6 åring har knekt lesekoden og leser ord/setninger tilpasset 1. klassenivået. Det er ikke uvanlig at elever ikke knekker lesekoden før nærmere sommeren, eller bruker lenger tid. Store variasjoner og ikke noe å bekymre seg for.

Skrevet

Min førsteklassing kan lese bokstavene som klassen har lært til nå. Han er supernysgjerrig på bokstaver og peker på de han ikke har lært for å spørre hvilken bokstav det er og hva den heter og hvilke ord den brukes i.

Storesøsteren knakk lesekoden i andre klasse og storebroren i tredje klasse.

Anonymous poster hash: a6525...0c3

Skrevet

Som de andre sier, ingen stress. 👍👍 Heller ikke noe å si om leseferdigheteene senere.

Eldste vår knakk lesekoden som 4 åring, viste seg senere at hun har dysleksi og var ordblind på de fonologiske lydene. (kj-, skj-, -ng osv) Hun måtte lære seg å lese disse ordene som om vi skulle lære latin. Hun er nå 16 år, har en lesehastighet på 90 ord i minuttet, men har gode karakterer. Jobber selvfølgelig hardere enn normalen med lekser, men med rett oppfølging og tilpasset arbeid fra 5 klasse av (før det var det ett helvete), har hun fått en utrolig flott arbeidsmoral og klarer seg godt. ☺

11 åringen her kunne ikke skrive navnet sitt engang da hun begynte i 1. klasse. Knakk ikke lesekoden før i andre. Er nå familiens lesehest. 😄

Så det kommer når det kommer. 👍😄

Les mye for barnet, det er midt eneste råd. 👍

Anonymous poster hash: bbd41...44a

Skrevet

Nja, hun leser korte ord på 2-3-4 bokstaver , men kan ikke/husker ikke alle bokstavene.

Skrevet

Ja, men han har alltid vært interessert i bokstaver. Helt normalt å ikke ha knekt lesekoden i 1. klasse. Barn er forskjellige. Noen områder er de lengre fremme en sine jevnaldrede, andre litt bak. Ikke stress med det.  

Anonymous poster hash: fa5d7...0f7
Skrevet

Min sønn kan. Lærte det av seg selv i barnehagealder. Har annen leselekse enn resten av klassen.

Men ingen av barna vi har besøk av (vennene hans) kan det. Og som svarene her viser så er det kanskje mer vanlig å ikke ha knekt lesekoden.

Anonymous poster hash: 0079e...6a6

Skrevet

Jeg blir litt glad av lese dette. Yngstemann går i førstetrinn nå. Har aldri interessert seg en døyt for bokstaver. Førskolegruppe i bhg syntes han var pyton. Storebrødrene kunne bokstavene tidlig, og tiåringen lærte seg selv å lese da han var fire. 12-åringen knakk lesekoden etter en uke på skolen. "Nå kan jeg lese, mamma!" sa han en dag han kom hjem, og jammen kunne han ikke det :) Seksåringen kan lese helt enkle ord på maks fire bokstaver hvis han konsentrerer seg og har en god dag, men det er alt. Gir opp før han har klart enkle setninger.

Anonymous poster hash: ec200...7f3

Skrevet

Min kan lese, men han er tidlig ute. Er helt normalt å ikke kunne lese på denne tiden i 1.klasse!

Anonymous poster hash: d357d...9ce

Skrevet

Det er helt normalt.

Jeg har 4 barn som har begynt å lest til veldig forskjellig tid.

Eldste knakk lesekoden omtrent ved juletider i 1.klasse, andremann begynte å lese siste året i barnehagen. De to yngste lærte å lese samtidig, det er 2 års aldersforskjell på den og de har alltid drevet med de samme tingene. Eldste av dem knakk lesekoden omtrent ved høstferien i 1.klasse, yngste begynte lese samtidig, enda hun da bare var 4 år. Alt er like normalt.

Her har de som mål at alle skal knekke lesekoden i løpet av 1.klasse, de jobber definitivt mest med bokstaver i 1.klasse for å få det til. Men det er ikke alltid det går likevel, noen knekker den ikke før i 2.klasse.

Anonymous poster hash: 84227...628
Skrevet

Datteren min som går i første klasse leser ganske bra. Sønnen min knakk lesekoden mot slutten av tredje klasse.

Anonymous poster hash: e96ea...ebb
Skrevet

Sønnen min kan lese men er egentlig litt lat og orker det ikke. Mange i hans klasse leser ikke og det er ingen problem.

Anonymous poster hash: 30885...d13

Skrevet

Det er HELT normal. Min kan ikke lese, han er nettopp fylt 6. Men vi ser at øving hjelper! Litt etter litt hver dag lærer han mer og mer. Pga han har alvorlige språkvansker er vi veldig obs på å bare si bokstavlyder her i huset, men han har feil på mange av lydene noe som gjør lesing litt vanskelig for han. Men han staver seg gjennom ord og det kommer mer og mer. Klarer fint å lese korte ord på 3-4 bokstaver, men må ha mye oppmuntring pga konsentrasjonsvansker. Han kan stort sett alle bokstavene, men blander litt av og til. 

Jeg tenker at man ikke skal stresse med lesingen, men at man skal bruke god tid på å lære seg alle bokstavene godt. Og forklar ham  grundig at bokstavene har et navn og en lyd. Det er lyden som er veldig viktig når de skal lese, så bruk alltid bokstavlyden når dere snakker om bokstaver. 

Anonymous poster hash: c974d...80d
Skrevet

Min kan lese ord med 2 og 3 bokstaver. Har såvidt begynt med 4 bokstaver.

Anonymous poster hash: d8195...b62

Skrevet

Ja han har knekt lesekoden og leser nå enkle bøker. Den type bøker som er stadiet etter pekebøker 😀

Anonymous poster hash: 09b58...b24

Skrevet

Fire barn i hus og de har knekt lesekoden forskjellig. I klassen til nest yngst knakk alle lesekoden etterr høstferien, noe lærerene ikke hadde opplevd før. Så lekser og hva de skulle lære måtte de endre på iforhold til tidligere år. Så her ble det ett samarbeid med foreldre og lærere for å finne riktig sti å gå.

I klassen til yngste var det ett veldig stort skille i førsteklasse, så de valgte å dele klassen slik at de som ikke hadde knekt lesekoden gikk sammen og hadde ett opplegg og de som hadde knekt lesekoden var sammen. Med to lærere var dette mulig, og begge grupper fikk utfordringer som passet de. I den klassen vet jeg de fortsatt har utfordring iforhold til lesing, men det interessange er at de som sliter nå er ikke de som knakk lesekoden seint. I midten av andre klasse knakk siste ungen lesekoden.

Anonymous poster hash: ea55e...e76

Skrevet

Ja, hun leser. Men, tror ikke det er uvanlig å ikke kunne lese heller.

Anonymous poster hash: 61202...045
Skrevet

Datteren min leste ganske godt når hun startet i 1. Klasse, men var en av få. Læreren er veldig god på tilpasset opplæring og det syns jeg er supert.

Jeg lærte å lese i tredje klasse (altså fjerde nå), og syntes det var veldig flaut. Jeg fikk diagnosen dysleksi og fikk den hjelpen jeg trengte og VIPS klarte jeg det.

Nå sier jeg ikke at det er verken det ene eller andre med deg, men bare for å poengtere hvor forskjellige man er.

Anonymous poster hash: c9477...ac1

Skrevet

Datteren min har nettopp knekt lesekoden. Går ikke så fort enda, men staver og leser seg gjennom lese leksene. Har ikke vert interessert i bokstaver før i den siste tiden.

Anonymous poster hash: 5009e...815
Skrevet

Min førsteklassing kan heller ikke lese, glemmer ofte bokstavlydene, sier feil lyder, blander den lille L med stor I. Hun har enda ikke fylt 6-år, og jeg kjenner jeg er bekymret som HI. Hun har slitt med å uttale noen lyder og vi har fått logopedhjelp. 

Anonymous poster hash: a8d96...347
Skrevet

Ja, hun leser ganske bra.

Anonymous poster hash: 34c41...e22

Skrevet

Ja, gutten vår har klart å knekke lesekoden, og er allerede blitt en racer på lesinga. Han leser selv ukeplanen og hva lekser er. Men sliter å skrive bokstavene ordentlig, men det kommer seg vel etter hvert.

Når det er sagt så er det få tall i hans klasse som har knekt lesekoden.

Anonymous poster hash: 21c44...810

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...