Gå til innhold

Jeg trenger råd - føler meg overveldet av ansvar og gjøremål...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min historie, kort fortalt. Ung mamma med 1 barn på 1 år. Har to hunder, hus, 100 % jobb og mann. Han er sykemeldt og har vært det i lang tid pga. operasjon! Før operasjon var han lenge syk, han må ha flere operasjoner og det kan ta lang tid før han blir helt frisk... Det er uaktuelt å gi bort hundene, jeg har mye glede av dem i en hverdag hvor jeg til tider føler meg mye alene. Nå er jeg stresset, sliten og kjenner på en overveldende følelse av utilstrekkelighet... Jeg bruker dagene på husarbeid, tur med hundene, passe på barnet mitt. Stort sett er det det jeg rekker. Mannen min bidrar lite, hvis nesten ingenting. Med andre ord, jeg er den som holder ting i gang. Og det har vært stort sett bare meg, i lang tid... Hva kan jeg gjøre for å få mer overskudd? Mer fritid? Har dere noen tips? Forhåpentligvis blir situasjonen bedre med tiden, men akkurat nå sliter jeg med å se enden på visa... Ja, jeg er fullt klar over at det ikke er venninnetreff og tvkvelder flere ganger i uka når man blir mamma. Men med alt ansvar alene blir det mye!

Anonymous poster hash: 02409...d6e

Fortsetter under...

Skrevet

Har du mulighet til å jobbe redusert i en periode? Du har rett på det når barnet er så lite.

Matkasse og vaskehjelp? Kommer selvfølgelig an på økonomi, den er ofte ikke den beste i den fasen dere er i.

Kan noen ta over hundene i en periode? Betale en ungdom for å gå tur med de fex?

Du skriver ikke om dere har besteforeldre ev annet nettverk i nærheten, men i din situasjon ville jeg brukt et nettverk for alt det er verdt!

Ellers er det jo det gamle trikset med å legge lista lavt fex ift husarbeid.

Skjønner at du er sliten...

Skrevet

Har du mulighet til å jobbe redusert i en periode? Du har rett på det når barnet er så lite.

Matkasse og vaskehjelp? Kommer selvfølgelig an på økonomi, den er ofte ikke den beste i den fasen dere er i.

Kan noen ta over hundene i en periode? Betale en ungdom for å gå tur med de fex?

Du skriver ikke om dere har besteforeldre ev annet nettverk i nærheten, men i din situasjon ville jeg brukt et nettverk for alt det er verdt!

Ellers er det jo det gamle trikset med å legge lista lavt fex ift husarbeid.

Skjønner at du er sliten...

Økonomien er grei, men ikke på topp. Vurderer sterkt å finne vaskehjelp som kan vaske huset et par ganger i mnd. Hvertfall sjekke ut prisen! Vi har nettverk, men kun et besteforeldrepar som kan passe. Der jobber begge fullt, så blir begrenset hva jeg føler jeg kan be om! Hundene plasserer jeg bort innimellom (har et par stykker som stiller opp der heldigvis). Er jeg for hard mot meg selv? Blir så sliten. Klarer ikke å sove, bare tenker på alt jeg burde ha gjort idag... Tok en kasterunde i hele huset for 1 mnd siden.. Håpet var mindre rot! Men må nok ta en runde til.. Godt det er midlertidig! HI

Gjest Antarctica
Skrevet

Økonomien er grei, men ikke på topp. Vurderer sterkt å finne vaskehjelp som kan vaske huset et par ganger i mnd. Hvertfall sjekke ut prisen! Vi har nettverk, men kun et besteforeldrepar som kan passe. Der jobber begge fullt, så blir begrenset hva jeg føler jeg kan be om! Hundene plasserer jeg bort innimellom (har et par stykker som stiller opp der heldigvis). Er jeg for hard mot meg selv? Blir så sliten. Klarer ikke å sove, bare tenker på alt jeg burde ha gjort idag... Tok en kasterunde i hele huset for 1 mnd siden.. Håpet var mindre rot! Men må nok ta en runde til.. Godt det er midlertidig! HI

Er det absolutt ingen ting din syke mann klarer? Altså, jeg tenker ikke på lufte hunder osv, men sitte i stolen og brette tøy, så du slipper? Sitte på kjøkkenet og gjøre litt middagsforberedelser?

Skrevet

Lettere sagt enn gjort, men tror nok psyken din ville hatt bedre av å gjøre noe annet enn å rase rundt og rydde når du har en ledig halvtime. Prøv å finne en aktivitet som er avstressende og gir energi. Litt egenpleie, se en serie eller håndarbeid hvis du liker det. Hvis du bare gjør "plikter" og aldri noe for deg selv er jeg redd du går på en smell og blir syk du også. Du gjør barnet ditt og familien en tjeneste når du gjør noe for deg selv også...

Håper du har mulighet til å dra ut med venninner, kolleger også en gang i blant.

Skrevet

Det er ganske vanlig å føle seg litt overveldet også altså, frem til nå i livet har du bare hatt deg selv og kunnet leve ganske egoistisk, men nå er du plutselig familieoverhode og skal ha alt på stell også for et barn.

Prøv å senke skuldrene litt, alt trenger ikke være perfekt hele tiden.

Anonymous poster hash: 41545...67c

Annonse

Skrevet

Kosthold og nok søvn!! Senk skuldrene og gi deg selv god og rom til å puste litt innimellom. Fir på kravene til deg selv ang husarbeid osv og prøv å gjøre noe som kan gi deg litt energi. :-)

Anonymous poster hash: feca2...b86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...