Anonym bruker Skrevet 17. november 2016 #26 Skrevet 17. november 2016 For meg er rødt kjønnsnøytralt. Så da jeg ble gravid og skulle kjøpe klær før vi visste kjønn, kjøpte jeg røde klær. Så alle kjønnsnøytrale farger er ikke bare "guttete" Anonymous poster hash: 15e0e...5d5 Selvsagt er ikke alle kjønnsnøytrale klær bare guttete, men når man velger kjønnsnøytrale klær er jo alle farger kjønnsnøytrale bortsett fra typisk jentefarger. Ergo er alle guttefarger "tillatt" som kjønnsnøytralt, mens det samme kan ikke sies om jentefarger. Rødt har aldri, slim jeg ser det, vært en jentefarge, men en kjønnsnøytral farge. Anonymous poster hash: 391ed...f3c
ulenissen Skrevet 17. november 2016 #27 Skrevet 17. november 2016 Hvorfor er det da jentebarna som blir kledd mer guttete (guttefarger, guttesnitt), i stedet for at vi kler guttene mer jentere (rosa/lilla, tights og bluse)? Jeg er helt enig i at man ikke behøver å jage etter kjønnsidealer, men ærlig talt er ikke nøytralt så nøytralt? Er sheldent det bare er beige, brunt, hvitt og gult, men blått (alle nyanser), grønt osv. Anonymous poster hash: 391ed...f3c Bruker mye blått på jentebabyen, fordi hun kler blått veldig godt, og fordi jeg ikke er glad i rosa selv. Blå kjoler, trøyer og blå boddy. Har arvet mye klær ab storebrødrene. Gidder ikke bruke penger på helt ny garderobe bare fordi det ble en jente, hun er så liten at hun ikke bryr seg. Vil sikkert bli nok nyinnkjøp når hun er stor nok til å ha en formening om hvilken klær hun liker. Storebror velger en del klær selv. Da er det Elsakjole og mye gult og lilla.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2016 #28 Skrevet 17. november 2016 Er det stas å være guttejente? Jeg var såkalt guttejente når jeg vokste opp, har aldri opplevd det som stas. Heller som et hinder fordi jeg ikke var som de andre jentene. Hadde kort hår, likte ikke kjole og skjørt, lekte bare med guttter og "gutteleker". Anonymous poster hash: bbfed...124 Det var ikke så stas før, men det har blitt det nå. Det er tøft, men bare så lenge man er barn. Er man ikke feminin nok som voksen kvinne så er man ikke bra nok da heller. Da er det slutt på at det er positivt å være seg selv, da skal man helst pynte seg for å gå på jobb og sminke seg for å hente posten. For å være pene er jo det vi kvinner er best til. (Og kvinner er kvinner verst.) Anonymous poster hash: a8792...527
Anonym bruker Skrevet 17. november 2016 #29 Skrevet 17. november 2016 Dette er jeg uenig i. Jeg mener heller jenter har større valgmuligheter enn gutter akkurat her. Guttejenter er kule. Feminine gutter er ikke like positivt. Det er den direkte tilbakemeldingen jeg får på den tøffe jenta mi og den sarte gutten. Hun blir heiet frem, mens han får beskjed om å tøffe seg opp. Trist. Anonymous poster hash: 60283...077 Nettopp. Så det er mer riktig å være gutt. Jenter kan være gutter, men ikke omvendt. Og vi foreldre dytter jentene våre i retning gutter når vi skal være kjønnsnøytrale, men vi dytter ikke guttene i retning jentene... Hi Anonymous poster hash: 391ed...f3c
Igelkotten Skrevet 17. november 2016 #30 Skrevet 17. november 2016 Vi har begynt å ignorere kjønn og klær. Eldstemann elsker Elsa over alt i hele verden. Og rosa. Han arver ingen, men vi kjøper det vi vet han liker. De heier han frem i barnehagen, og elsker at vi lar han være seg selv (trist at de ikke opplever det oftere). Knallrosa støvler, rosa og lilla vintersko, Elsa-gensere og han gikk mye med tights i sommer (Lindex hadde mye jeg oppfattet som kjønnsnøytrale tights, og siden det var praktisk var det det han fikk..). Han fikk Elsakjole i bursdagsgave. Han er bare tre, men jeg håper han får være seg selv uten å bli klassifisert som jentegutt lenge enda (noe han egentlig ikke er, han har bare en favorittfarge og en favoritthelt..).
Anonym bruker Skrevet 17. november 2016 #31 Skrevet 17. november 2016 Akkurat når det gjelder klesindustrien holder jeg en knapp på at produsentene gjør klærne såpass ekstreme til hver Kant for å øke forbruket. Lite stas for gjennomsnittsgutten å arve strømpebukse med perler og blonder, eller for gjennomsnittsjente å arve spidermanklær. Føler først og fremst jeg har en høne og plukke med markedskreftene på dette området. Anonymous poster hash: daeaa...204
Anonym bruker Skrevet 17. november 2016 #32 Skrevet 17. november 2016 Men hvorfor kan ikke gutta også være søte og nusselige? Dessuten synes jeg det er mye idrett, star wars, spiderman osv som preger gutteklærne. De blir like fordømt presset inn i rollen som kule og tøffe, som jentene som skal være snille og søte. Og det er vanskeligere for guttene å si at de egentlig ikke er tøffe og vil heller være fine, enn det er for en jente å være tøff. Selv uten påvirknng fra media og omverdenen, vil nok veldig mange velge den "rette" kjønnsrollen, for det er nok biologisk, men hvis man skal legge føringer på barnas valg, ser man at det ef mer riktig å være gutt... HI Anonymous poster hash: 391ed...f3c Jeg er enig med deg.Men usikker på om dette er så voldsomt biologisk betinget. Dette med jente- og gutteklær er et ganske moderne fenomen, i hvert fall i så ekstrem grad som vi ser i dag. Anonymous poster hash: 09d63...ea6
Anonym bruker Skrevet 17. november 2016 #33 Skrevet 17. november 2016 Jeg har en veldig søt og god 4-åring som elsker rosa og glitter. Det blir ofte kommentert som en slags trøst til meg: "han vil nok bare være som sin storesøster. Det går sikkert over". Ingen sier slikt om en guttejente. Utrolig irriterende! Anonymous poster hash: e0496...04c
Hjertefru Skrevet 17. november 2016 #34 Skrevet 17. november 2016 Fordi selv feminismen er gjennomsyret av patriarkalske holdninger ("vi må kun og bare hjelpe kvinner for kvinner er svake, menn er sterke", "kvinner må få bli mer slik som menn er, for menn er sterke", etc). Det er få/ingen som faktisk kjemper for å bryte ned de patriarkalske holdningene om at, "kvinner er skjøre, svake, tåler ingenting, å være jentete er å være svak, skjør, ømfintlig, etc". Når selv feministene står for patriarkalske holdninger vil de holdningene aldri bli brutt ned. Anonymous poster hash: 11662...3c6 Dette er jeg enig i. Tror alle må begynne i det små, jobbe med seg selv og hvordan vi oppdrar jenter.
*flux* Skrevet 17. november 2016 #35 Skrevet 17. november 2016 (endret) Jeg tenker at holdninger og hva og hvem man er er mye viktigere enn farge som er på klærne. Mine barn er ganske rufsete. Minstemor er knalltøff og hun utklasserer alle jevngamle gutter. Hun er søt og pen men beveger seg som en Øst-Tysk kulestøter. Klatrer og graver i sand og snur stua opp ned på fem min. Hun er også gjennomført rosa. Jeg får signaler om at jeg må plukke dette temperamentet av henne. Jeg tenker at hun er god nok som hun er og at hun skal få være som hun er. I alle fall så lenge det ikke byr på problemer. For meg er det mer trøblete Når man oppdrar jentene til å bli sarte og forsiktige pyntedokkene med innestemme og behagelig gemytt. Og når gutter går være gutter. Farger På ting betyr ikke allverden hvis det ikke følges opp med klare kjønnede forventninger. Endret 17. november 2016 av *flux*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå