Gå til innhold

Når vi først skal kle barna i kjønnsnøytrale klær...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det da jentebarna som blir kledd mer guttete (guttefarger, guttesnitt), i stedet for at vi kler guttene mer jentere (rosa/lilla, tights og bluse)?

Jeg er helt enig i at man ikke behøver å jage etter kjønnsidealer, men ærlig talt er ikke nøytralt så nøytralt? Er sheldent det bare er beige, brunt, hvitt og gult, men blått (alle nyanser), grønt osv.

Anonymous poster hash: 391ed...f3c

Fortsetter under...

Skrevet

Og hvorfor er det stas å ha/være en guttejente, mens det ikke snakkes fullt så høyt om jentegutt (det er jo ikke et begrep engang, man kaller de vel jentete, feminin eller pysete)?

Så jeg er enig med deg og håper på gode svar her :)

Skrevet

Her går gutten i knallrosa strømpebukse og starwars genser idag. Arvekarusellen lever i beste velgående her pg gutten blir ikke mindre gutt av rosa altså.. enig med deg hi.

Gjest Pusikatt
Skrevet

Her går ungene i klær typisk deres kjønn. Men så er de også store nok til å bestemme selv hva de vil gå i.

Jeg er ikke så opptatt av at de skal være kjønnsnøytral. Hvorfor skulle de være det?

Gjest Antarctica
Skrevet

Å være jentete eller å ligne en jente er jo skjellsord. Slik er den verden vi lever i.

Skrevet

Fordi kjønnsstatusen er ulik vel.

Anonymous poster hash: 09d63...ea6

Annonse

Gjest Pusikatt
Skrevet

Fordi kjønnsstatusen er ulik vel.Anonymous poster hash: 09d63...ea6

Hva mener du? Kler du deg i kjønnsnøytrale klær?

Skrevet

Hos oss går jenten i blå, grå og svarte klær pga at det er det hun vil selv. Kjøper jeg noe rosa, nekter hun å gå med det.

Anonymous poster hash: aad19...96a

Skrevet

Selv har jeg det som irriterende nok, kalles guttejente - en jente som ikke er opptatt av klær, god i idrett og veldig "frempå". Altså kvaliteter som jeg setter høyt, og det irriterer meg at dette da skal kalles "guttete". Jeg vet at folk mener det positivt når de kaller henne en skikkelig "guttejente". Dette er kvaliteter som mange jenter har, og det er gammeldags at dette skal bli oppfattet som "ufeminint".

Jeg tenker mer at dette er gode kvaliteter som mange jenter har, og det er ingen grunn til å kalle dette for maskuline kvaliteter, i den forstand at maskulint er det samme som positivt. På samme måte må vi slutte å tenke at det er mindre bra med det som er typisk "jentete" som å like rosa, leke med dukker - jeg husker hvor ramaskrik det ble da lego lanserte "jentelego". Så hvorfor skal det som appellerer til jenter være mindre bra enn det som appellerer til gutter? Ikke vet jeg

Skrevet

Jeg har fem barn, hvorav en jentegutt og en dollete guttejente. Hvis hun får kle seg selv er det sabeltannjakke og strutteskjørt. Han er mer utpreget, og vil helst gå i rosa (ikke kjoler eller skjørt) og Hello Kitty. Dessverre har han fått klar beskjed av de andre guttene i bhg om at gutter ikke kan ha på seg slikt, så nå sover han i rosa pysj og bruker Hello Kitty-tøflene hjemme.

Anonymous poster hash: 60283...077

Skrevet

Hvorfor ikke la individet være individet?

Jeg har 2 jenter. Hun på 7 er skikkelig jente-jente, og leker bare med "jenteleker", men kler seg helst i blått, svart og mørke farger. Rosa og lilla er helt ut.

Hun på 4 elsker alt som er rosa. Til jul ønsker hun seg en rosa arbeidsbukse, rosa bosch-drill, en ny hammer etter den forrige ble ødelagt, og leker like mye med dukker som med motosaga si.

Anonymous poster hash: df46d...5ac

Gjest Pusikatt
Skrevet

Det Ophiophagus sa!

Det kunne aldri falt meg inn å fortelle jenten min at hun er mindre verd pga kjønnet sitt, og derfor må kle seg nøytralt.

Vil hun gå i rosa kjoler og fjonge seg, så værsågo. Når det er sagt, i dag går hun i grå joggebukser og en militærgrønn hettegenser med kamuflasjemotiv. Hennes eget valg.

Skrevet

Vet ikke. Gutten min bruker både rød og lilla (noen få innslag av rosa).

Ikke noe problem her.

Anonymous poster hash: 809d1...ef1

Annonse

Skrevet

Her kan jeg fint kle 4 åringen i Frostgenser og tights ja. Og han vil det selv. OG de andre ungene har vært igjennom samme periode. Hva andre måtte mene, blåser jeg i. Tights / joggebukser er da mye deiligere å leke i enn stive olabukser i barnehagen :D

Skrevet

Hva mener du? Kler du deg i kjønnsnøytrale klær?

Mer kjønnsnøytralt enn en gjennomsnittlig jentunge i hvert fall. Typiske jenteklær er dessuten mye mer "ekstreme" enn gutteklær, nesten bare rosa, blonder, glitter og fjas. Sånn sett har jo jentemoten skilt seg fra det "normale" som man ser i gutteklær.

Så har man jo dessverre helt andre assosiasjoner til jenter enn til gutter. Søt, uskyldig og nusselig mot tøff, selvstendig og kul. Og nettopp dette må nok mange jentemammaer ta skylden for.

Skrevet

Nå tenker ikke jeg på de som ønsker at barna skal velge selv. Jeg tenker mest på de som ønsker kjønnsnøytrale barn.,Som sier de ikke ønsker prinsesser og brannmenn.

Leste om en artikkel senest i dag, hvor mor var stolt om folk tok feil av kjønnet. Hun hadde en jente, og grunnen til at folk tok feil, var ikke fordi hun kledde barnet så nøytralt (som hun selv hevder), men det bikket over til guttebekledning. Typiske guttefarger (sett bort fra motiver), er godkjent som nøytrale farger, mens det vil være mer sært å kle gutten i rosa bukse og rosa body.

Langt på vei de fleste her inne må nok innrømme at det er lettere å gjøre jentene mer guttete enn omvendt. 

Jeg blir oppriktig glad når jeg ser gutter i barnehagen som har arvet dress og sko etter storesøster, men det er langt oftere at jeg ser jenter som har arvet broren. I skolealder har jeg til gode å se gutter i arvet tøy etter søster, og jeg skjønner selvfølgelig hvorfor. Synes bare det er så trist, at når man etterstreber likhet, så må jentene strekke seg etter gutta. Og vi foreldre leder dem rett i det, for det er selvsagt vondt å gå først... 

HI 

Skrevet

Jenta mi velger selv hun, og det blir mye rosa gitt... 😆 Når det er sagt,så har hun mye mørkeblått også. ..😆 Hun velger det hun har lyst på, og det gjør vel vi voksne også? 😊

Skrevet

Og hvorfor er det stas å ha/være en guttejente, mens det ikke snakkes fullt så høyt om jentegutt (det er jo ikke et begrep engang, man kaller de vel jentete, feminin eller pysete)?

Fordi selv feminismen er gjennomsyret av patriarkalske holdninger ("vi må kun og bare hjelpe kvinner for kvinner er svake, menn er sterke", "kvinner må få bli mer slik som menn er, for menn er sterke", etc).

Det er få/ingen som faktisk kjemper for å bryte ned de patriarkalske holdningene om at, "kvinner er skjøre, svake, tåler ingenting, å være jentete er å være svak, skjør, ømfintlig, etc".

Når selv feministene står for patriarkalske holdninger vil de holdningene aldri bli brutt ned.

Anonymous poster hash: 11662...3c6

Skrevet

Mer kjønnsnøytralt enn en gjennomsnittlig jentunge i hvert fall. Typiske jenteklær er dessuten mye mer "ekstreme" enn gutteklær, nesten bare rosa, blonder, glitter og fjas. Sånn sett har jo jentemoten skilt seg fra det "normale" som man ser i gutteklær.

Så har man jo dessverre helt andre assosiasjoner til jenter enn til gutter. Søt, uskyldig og nusselig mot tøff, selvstendig og kul. Og nettopp dette må nok mange jentemammaer ta skylden for.

Men hvorfor kan ikke gutta også være søte og nusselige?

Dessuten synes jeg det er mye idrett, star wars, spiderman osv som preger gutteklærne. De blir like fordømt presset inn i rollen som kule og tøffe, som jentene som skal være snille og søte. Og det er vanskeligere for guttene å si at de egentlig ikke er tøffe og vil heller være fine, enn det er for en jente å være tøff. 

Selv uten påvirknng fra media og omverdenen, vil nok veldig mange velge den "rette" kjønnsrollen, for det er nok biologisk, men hvis man skal legge føringer på barnas valg, ser man at det ef mer riktig å være gutt... 

HI

Skrevet

For meg er rødt kjønnsnøytralt. Så da jeg ble gravid og skulle kjøpe klær før vi visste kjønn, kjøpte jeg røde klær. Så alle kjønnsnøytrale farger er ikke bare "guttete"

Anonymous poster hash: 15e0e...5d5

Skrevet

Det er nok vanskelig å endre holdningene i et helt samfunn. Min gutt elsker rosa og lilla og har mye i de fargene. Men dyre ting som skal vare noen år tør jeg ikke å kjøpe i "jentefarger" for vi har dårlig råd og kan ikke bare kjøpe nytt hvis han ombestemmer seg når han begynner på skolen til høsten og evt blir ertet for det.

Har heller aldri hørt noen omtale ham som "jentegutt", selv om han på mange måter er det. Han leker mest med jenter og har mange kvaliteter som blir sett på som feminine. Men det er liksom ikke fint å si, fordi det skal være noe negativt?

Anonymous poster hash: a8792...527
Skrevet

Jeg er enig i deler av det. Synes de mye av typisk jenteklærne er stygge. Men så er det så innmari lite nøytralt å velge at det oftere blir blått enn rosa. Jeg kler jenta mi i det jeg synes er fint. Gjerne fargerike, glade barneklær. Dessverre er det alt for lite av det...

Anonymous poster hash: 3b358...e6d

Skrevet

Det er nok vanskelig å endre holdningene i et helt samfunn. Min gutt elsker rosa og lilla og har mye i de fargene. Men dyre ting som skal vare noen år tør jeg ikke å kjøpe i "jentefarger" for vi har dårlig råd og kan ikke bare kjøpe nytt hvis han ombestemmer seg når han begynner på skolen til høsten og evt blir ertet for det.

Har heller aldri hørt noen omtale ham som "jentegutt", selv om han på mange måter er det. Han leker mest med jenter og har mange kvaliteter som blir sett på som feminine. Men det er liksom ikke fint å si, fordi det skal være noe negativt?

Anonymous poster hash: a8792...527

Det irriterer meg også, for det er jo personlige egenskaper, det er ikke "kjønns-egenskaper". Hvorfor er visse personlige egenskaper kun greit for jenter, men ikke for gutter?

Hvorfor blir vi ikke oppfattet som individer heller enn å bli kjønnet hele tiden?

Jeg hater at vi tillegger folk egenskaper ut fra kjønn, barn som voksne. Gutter som jenter.

Han er normal, gutten din. Han er seg selv. Jeg ville aldri sett han på noen annen måte. Det er innmari trist at det er fare for at han blir mobbet for at han er seg selv, for at han liker farger som "gutter ikke får like".

Anonymous poster hash: 11662...3c6

Skrevet

Er det stas å være guttejente?

Jeg var såkalt guttejente når jeg vokste opp, har aldri opplevd det som stas. Heller som et hinder fordi jeg ikke var som de andre jentene. Hadde kort hår, likte ikke kjole og skjørt, lekte bare med guttter og "gutteleker".

Anonymous poster hash: bbfed...124

Skrevet

Synes bare det er så trist, at når man etterstreber likhet, så må jentene strekke seg etter gutta. Og vi foreldre leder dem rett i det, for det er selvsagt vondt å gå først...

HI

Dette er jeg uenig i. Jeg mener heller jenter har større valgmuligheter enn gutter akkurat her. Guttejenter er kule. Feminine gutter er ikke like positivt. Det er den direkte tilbakemeldingen jeg får på den tøffe jenta mi og den sarte gutten. Hun blir heiet frem, mens han får beskjed om å tøffe seg opp. Trist.

Anonymous poster hash: 60283...077

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...