Gå til innhold

Hva gjør jeg når jeg må til tannlegen, men ikke har råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gråter når jeg leser hvor forferdelig en del av dere har det.

Jeg skjønner ikke at det kan stå så dårlig til med landet vårt at folk må lide så skrekkelig som en del faktisk gjør.

Vi har så god råd at ingen skulle trenge å frykte for sin helse.

Jeg ønsker jeg kunne gjort noe for deg, HI. Jeg ønsker jeg kunne gjort noe for deg også, du som ikke har råd til at vaskemaskinen ryker. Men jeg har dessverre heller ikke penger...

Anonymous poster hash: bcf7c...522

Kjær deg, jeg har det ikke helt forferdelig sånn ellers altså :-) Har verdens beste unger og vi har det helt fint. Det er ikke farlig å leve sparsommelig. Det er "bare" disse ekstra utgiftene som tar knekken på hele budsjettet. Men ja, jeg gruer meg til konfirmasjonstiden ol kommer. Det kommer til å bli tøft for økonomien og psyken!

Anonymous poster hash: 1e98a...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli innvandrer da detter det opp i hendene.

Anonymous poster hash: a19a8...9a7
Skrevet

Bli innvandrer da detter det opp i hendene.

Anonymous poster hash: a19a8...9a7

Fuck off!

Skrevet

Helt tragisk !! Må man ha ny tann koster det 50.000 . Hvem søren har det ! Tannleger er noe dritt ! De tjener rått

Anonymous poster hash: 2bc92...fc7

Det er jo ikke tannlegen som tjener rått på den tanna, det er tannteknikerverkstedet et annet sted i landet som bruker masse tid på å finlage en tann som passer perfekt i munnen-det koster penger. Tannleger betaler også husleie, utstyr, sekretærer og strøm. Det samme gjør også fastlegen men den er subsidiert av staten, tannlegen må tjene på kundene for å dekke disse utgiftene. Det er egentlig ikke dyrt å gå til tannlegen om man tar en sjekk annethvert år, bruker tanntråd og fluor og pusser tennene to ggr daglig. Har man tannsykdom, får man støtte. Jeg skjønner at det er en veldig kjedelig ekstrautgift for en mor med dårlig råd. Hva gjør du om du må ha medisiner til barna, noe på bilen ryker? HI, du må få ordnet deg en buffer. Kan du flytte til en annen by med billigere leie? Kutte SFO? Jobbe ekstra? Få mer fra far el at han tar hovedomsorg om han har det bedre økonomisk? Du lever helt på grensen.

Anonymous poster hash: f1bb6...46a

Skrevet

Ja altså når du nå nevnte innvandrere. Jeg synes selvfølgelig veldig synd på en del av de, men jeg må si jeg stusser litt. Her jeg bor har jeg et ungt nabopar, innvandrere. De studerer, kjøpte et rekkehus til nesten 3 mill og kjører en splitter ny audi elbil. Hvordan i all verden har de råd til dette?

Hvis jeg og mannen skiller lag så vil ikke jeg få lån til å kjøoe en bolig til 3 mill da jeg er uføt...enda jeg har 1 mill i egenkapital. Jeg bare skjønner ikke hvordan det kan være så fotskjell?

Anonymous poster hash: a78df...24a

Skrevet

Det er jo ikke tannlegen som tjener rått på den tanna, det er tannteknikerverkstedet et annet sted i landet

Jeg kjenner ei tanntekniker. De bruker ikke tannteknikere i Norge lenger. Alle slike oppdrag sendes til utlandet. Fortjeneste osv.

Skrevet

Det er jo ikke tannlegen som tjener rått på den tanna, det er tannteknikerverkstedet et annet sted i landet som bruker masse tid på å finlage en tann som passer perfekt i munnen-det koster penger. Tannleger betaler også husleie, utstyr, sekretærer og strøm. Det samme gjør også fastlegen men den er subsidiert av staten, tannlegen må tjene på kundene for å dekke disse utgiftene. Det er egentlig ikke dyrt å gå til tannlegen om man tar en sjekk annethvert år, bruker tanntråd og fluor og pusser tennene to ggr daglig. Har man tannsykdom, får man støtte. Jeg skjønner at det er en veldig kjedelig ekstrautgift for en mor med dårlig råd. Hva gjør du om du må ha medisiner til barna, noe på bilen ryker? HI, du må få ordnet deg en buffer. Kan du flytte til en annen by med billigere leie? Kutte SFO? Jobbe ekstra? Få mer fra far el at han tar hovedomsorg om han har det bedre økonomisk? Du lever helt på grensen.

Ja, jeg lever helt på grensen, men det har seg slik st jeg har ungene 100 %. Det er finnes ingen far som vil ha eller betale for ungene. Jeg får derfor bidragsforskudd, som ikke er all verden. Vi kan ikke flytte til en helt annet sted da jeg ønsker å holde det lille vi har av familie ikke alt for langt unna. Jeg søker andre jobber, men har hittil ikke fått noe. Kan ikke ta meg en ekstra jobb før ungene er litt eldre. Men jeg skal finne meg en ekstra jobb når ungene er noen år eldre! SFO må jeg ha for de to minste.

Grunnen til at det er så skrapa nå er blant annet at jeg i fjor brukte det lille jeg hadde av oppsparte midler på bilen, i tillegg til at faren hjalp meg en del. Faren min har ikke mye penger han heller, derfor vil jeg ikke be han gi meg penger til tannlege nå.

Men jeg skal kontakte både nav og tannlegehøyskolen i morgen, samt tannlegen her, for å forhøre meg om det finnes en mulighet for å få hjelp på et eller annet vis.

Skrevet

Til dere som trekker inn innvandrere i denne tråden. Det kan dere spare dere for! Jeg er ikke interessert i spekulering i om innvandrere får mer penger enn andre. Og det burde andre holde seg for gode for og.

Hilsen hi.

Skrevet

Om du bor i Oslo, kan du kanskje starte på den kommunale tannlegevakten? Vet ikke hvem som er kjernebrukerne der, men er verd et forsøk! Din situasjon høres jo relativt akutt ut! Ligger i Schweigårdsgate. 

Skrevet

Ja altså når du nå nevnte innvandrere. Jeg synes selvfølgelig veldig synd på en del av de, men jeg må si jeg stusser litt. Her jeg bor har jeg et ungt nabopar, innvandrere. De studerer, kjøpte et rekkehus til nesten 3 mill og kjører en splitter ny audi elbil. Hvordan i all verden har de råd til dette?

Hvis jeg og mannen skiller lag så vil ikke jeg få lån til å kjøoe en bolig til 3 mill da jeg er uføt...enda jeg har 1 mill i egenkapital. Jeg bare skjønner ikke hvordan det kan være så fotskjell?

Kanskje de kommer fra en rik familie. Du vet at mennesker fra andre land også kan være rike? 

Anonymous poster hash: 02d83...3c8

Skrevet

https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/hvem-betaler-tannlegeregningen-din

Ta kontakt med sosialtjenesten (NAV) og levere en søknad. Legg ved dokumentasjon på utgifter og inntekter, selvangivelse fra 2015, lønnslipper og kontoutskrifter. 

De vil da gjøre en vurdering om du har krav på tannøege etter sosialtjenesteloven. Ofte vil det komme an på hvor dyr behandlingen er. Du vil bli bedt om å ta kontakt med en offentlig tannlege for å få et kostnadsoverslag

Anonymous poster hash: 02d83...3c8
Skrevet

Jeg fant dette på nettet:

Tannlege Oslo NAV

Tannlegeskrekk Oslo

Hvis du har tannlegeskrekk eller dårlig råd da kan du få dekket utgiftene fra NAV eller HELFO. For å få dekket utgiftene fra NAV må du først til NAV kontoret og de vil da sende deg til offentlig tannlege som vil beregne ut pris og behandligsbehov. Dette vil da bli sendt til din NAV saksbehandler. Du vil da motta NAV rekvisjon som du kan ta til hvilken som helst privat tannlege for behandling.

Skrevet

En innvandrer behøver ikke være en flyktning vet du... Og en flyktning trenger heller ikke være ubemiddlet for den del.

Anonymous poster hash: c31db...364

Skrevet

Det er skammelig at tenner ikke går inn under det samme offentlige helsetilbudet som leger gjør. Tannleger kunne fått driftstilskudd og refusjonsordning slik at pasientene bare betalte egenandel slik som i resten av helsevesenet.

Slik det er nå er skammelig for et land som liker å skryte av "verdens beste helsevesen". Men et land som ikke anser tennene som en del av helsevesenet, det er langt fra verdens beste!

Det er noe som er galt når tenner ikke regnes som en del av kroppen selv om problemer med tenner kan føre til en hel rekke andre fysiske sykdommer som helsevesenet behandler.

Anonymous poster hash: ed5b2...a5d
Skrevet

Jeg har prøvd å lete på nav sine sider, men klarer ikke finne noe konkret om det. Bare en del henvisninger til supplerende sosialstønad, men det tjener jeg for mye for å kunne få vil jeg tro. Det er det svaret jeg får når jeg har søkt bostøtte blant annet. Men jeg skal prøve å ringe de i morgen. Takk for tips!

At inntekten er for høy til bostøtte betyr ikke at inntekten er for høy til supplerende stønad for livsopphold.

Du bør få svar i morgen.

Anonymous poster hash: 03dee...725

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...