Gå til innhold

Hva gjør jeg når jeg må til tannlegen, men ikke har råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er alene med tre barn og er i jobb, men en inntekt streker ikke til! Er 100 % alene, så har ikke mulighet til å ta en deltidsjobb til. Har heller ikke mulighet til å ta en utdannelse for en annen jobb da jeg hverken har tid til å studere ved siden av jobben eller har råd til å slutte i jobben for å studere.

Hver måned går det akkurat rundt. Jeg sparer på alt jeg kan spare på, og så får jeg det til på et vis.

Men nå har jeg fått et akutt behov for et tannlegebesøk. Har tannverk i en tann, som har vært av og på i en stund, men jeg har klart meg ved å ta paracet. Men i dag mista jeg en fylling i en annen tann og.

Har virkelig ikke råd til tannlege. Det hjelper ikke å gå til en tannlege som gir ut faktura heller. Jeg har jo ingen penger å betale den med neste måned eller neste deretter.

Hva skal jeg gjøre? Føles som å havne mellom barken og veden. For "rik", fordi jeg har jobb, til å få bostøtte og slike ytelser, men for "fattig" til å takle ekstra utgifter som tannlege.

Det må da finnes en utvei????? Noen som vet om det finnes en måte å få hjelp til å dekke en tannlegeregning?

Anonymous poster hash: 1e98a...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går an å få støtte fra nav til det, ring og spør hvordan du går frem. Mener det er noe lignende andre ytelser, at du må legge frem inntekt, utgifter, bankutskrift o.l. for å få det, men det er mulig.

Anonymous poster hash: 1e5bb...603
Skrevet

Du har ikke noen i familien du kan låne av imens? Og betale litt og litt tilbake?

Anonymous poster hash: 9a286...120

Skrevet

Det går an å få støtte fra nav til det, ring og spør hvordan du går frem. Mener det er noe lignende andre ytelser, at du må legge frem inntekt, utgifter, bankutskrift o.l. for å få det, men det er mulig.

Jeg har prøvd å lete på nav sine sider, men klarer ikke finne noe konkret om det. Bare en del henvisninger til supplerende sosialstønad, men det tjener jeg for mye for å kunne få vil jeg tro. Det er det svaret jeg får når jeg har søkt bostøtte blant annet. Men jeg skal prøve å ringe de i morgen. Takk for tips!

Skrevet

Du har ikke noen i familien du kan låne av imens? Og betale litt og litt tilbake?

Anonymous poster hash: 9a286...120

Problemet er jo at jeg ikke har noe å betale tilbake med neste måned eller måneden etter der osv. Da vil jeg heller ikke spørre om å låne. Jeg har tenkt til å ønske meg penger til tannlege i julegave så jeg kan begynne å spare.

Skrevet

Helfo. Gå inn og sjekke der :)

Anonymous poster hash: 0c98d...580

Skrevet

Jeg har prøvd å lete på nav sine sider, men klarer ikke finne noe konkret om det. Bare en del henvisninger til supplerende sosialstønad, men det tjener jeg for mye for å kunne få vil jeg tro. Det er det svaret jeg får når jeg har søkt bostøtte blant annet. Men jeg skal prøve å ringe de i morgen. Takk for tips!

Jeg tror det heter sosialtjenesteloven de reglene som gjelder når du søker støtte til tannlege. Mener nav du ikke har krav på det så må du be om en hastetime hos økonomisk rådgiver hos nav så du kan få hjelp den veien med å frigjøre penger til tannlege. Tannlege skal man ha penger til nemlig, og klarer ikke rådgiveren hjelpe deg med budsjettene så det blir rom for tannlege kan han kanskje hjelpe deg med å søke støtte likevel.

Støtte fra Helfo får du bare ved sykdommer i munnen.

Skrevet

Fant dette på nettet, og det ser ikke så lyst ut for deg dessverre.... Men ring nav likevel og spør om du kan få noe hjelp, du skal jo ikke gå med tannverk fordi du ikke har råd til husleia om du går til tannlegen.

http://www.dinside.no/okonomi/kan-man-fa-gratis-tannbehandling/60950990

Men du blir kanskje nødt til å prioritere hardt, droppe en del julegaver og andre ting for å gå til tannlegen.

Skrevet

Det kan jo tenkes at nav/sosialtjenesten kan låne deg penger til dette.

Anonymous poster hash: bea1c...908

Skrevet

Jeg tror det heter sosialtjenesteloven de reglene som gjelder når du søker støtte til tannlege. Mener nav du ikke har krav på det så må du be om en hastetime hos økonomisk rådgiver hos nav så du kan få hjelp den veien med å frigjøre penger til tannlege. Tannlege skal man ha penger til nemlig, og klarer ikke rådgiveren hjelpe deg med budsjettene så det blir rom for tannlege kan han kanskje hjelpe deg med å søke støtte likevel.

Støtte fra Helfo får du bare ved sykdommer i munnen.

Jeg har ikke så my det går an å kutte bort. Det enste luksusen vi har er en bil, men den må jeg ha for å komme meg på jobb. Forsikringer må jeg også ha. Og i dag så må en jo ha både Internett (ungene for lekser på Salaby etc) og mobil (slik at skolen kan nå meg når jeg er på jobb). Vi har en bolig der der ikke alle har eget soverom, så det er ikke mer enn stort nok her. Men det koster å leie. Å leie er ikke et billig alternativ til å eie. Så jeg skjønner ikke helt hva de skulle kutte bort. Vi bruker ca 4000 i mmd på mat. Jeg kjøper aldri nye klær. Har ikke engang vintersko til meg selv nå i år.

2/3 av lønna dekker husleie og SFO-utgifter. Resten skal holde til absolutt alt annet. Har brukt opp betalingsutsettelsene lånekassa gir for lengst.

Julegaver blit det dårlig med uansett, i år som i fjor. Så det er liksom ikke noe ekstra å ta av noe sted.

Skrevet

Det kan jo tenkes at nav/sosialtjenesten kan låne deg penger til dette.

Anonymous poster hash: bea1c...908

Det spiller ingen rolle om det er nav, familie eller andre jeg låner penger av, for jeg har ikke mulighet til å betale tilbake. Derfor styrer jeg unna alt av lån.

Skrevet

Det spiller ingen rolle om det er nav, familie eller andre jeg låner penger av, for jeg har ikke mulighet til å betale tilbake. Derfor styrer jeg unna alt av lån.

Men da er løsningen enkel. Du må leve med tannpine.

Anonymous poster hash: f2f62...e51

Skrevet

Fant dette på nettet, og det ser ikke så lyst ut for deg dessverre.... Men ring nav likevel og spør om du kan få noe hjelp, du skal jo ikke gå med tannverk fordi du ikke har råd til husleia om du går til tannlegen.

http://www.dinside.no/okonomi/kan-man-fa-gratis-tannbehandling/60950990

Men du blir kanskje nødt til å prioritere hardt, droppe en del julegaver og andre ting for å gå til tannlegen.

Takk for en interessant link. Dette er jo er problem for sikkert mange flere enn meg. Tannlege er en dyr utgift når den kommer, og når budsjette holder akkurat til vanlig så blir det problemer. Jeg er sikkert ikke den eneste alenemoren her i landet som vet hvordan det er å leve på en inntekt i det lavere normalsjiktet.

Skrevet

Jeg tror nav kan låne deg penger over lang tid med veldig lav eller null rente, så må du bare leve på knekkebrød selv da, til du har betalt det ned igjen. Jo lenger du venter jo dyrere blir det jo også.... Er det som er så farlig med tannlege, går du hvert år og tar ting som dukker opp med en gang slipper du unna med noen få tusenlapper. Venter du så tennene må rotfylles og det som verre er blir det mange titusenlapper plutselig.

Skrevet

Helt tragisk !! Må man ha ny tann koster det 50.000 . Hvem søren har det ! Tannleger er noe dritt ! De tjener rått

Anonymous poster hash: 2bc92...fc7

Skrevet

Der hjelper ikke deg nå, men her ser man viktigheten av sparing og bufferkonto. Jeg er ganske sikker på at du nå kommer til å si at det ikke er rom for sparing. Jo, det er alltid det. Hvis man er så dårlig stilt at man ikke kan betale tilbake familie eller venner for et lån (til en absolutt nødvendighet) så må man ta grep. Bytte jobb, flytte til en billigere leilighet, få økonomisk rådgivning, selge tupperware på kveldene som ekstrainntekt, droppe ferier. Hva som helst. Du må se mulighetene og ta litt tak i ditt eget liv og økonomi.

Anonymous poster hash: db33d...0c0

Skrevet

Takk for en interessant link. Dette er jo er problem for sikkert mange flere enn meg. Tannlege er en dyr utgift når den kommer, og når budsjette holder akkurat til vanlig så blir det problemer. Jeg er sikkert ikke den eneste alenemoren her i landet som vet hvordan det er å leve på en inntekt i det lavere normalsjiktet.

Jeg har vært der du er. Tok meg tre år å spare opp + feriepengene før jeg kunne gå til tannlegen. Da var det selvsagt blitt så mye og så galt at flere tenner måtte trekkes osv - og broer og slikt har jeg ikke penger til. Det har vært tungt. Og nå er jeg skrapet økonomisk igjen, så nå må ikke vaskemaskinen ryke eller andre slike ting. En del regninger er utsatt til desember. Det kommer til å ta tid før jeg er i balanse igjen økonomisk. I mine øyne burde det ikke være en luksus å ha grunnleggende vedlikehold av tennene.

Anonymous poster hash: ed842...ecc

Skrevet

HI. Hvor bor du? Send meg gjerne en PM. Jeg vil gjerne hjelpe deg

Skrevet

Hvis du bor i Oslo eller i nærheten, mener jeg å ha lest et eller annet sted at tannlegehøyskolen tilbyr rimelig tannlegebehandling. Selvsagt av studenter, men de er jo under veiledning. Kanskje finnes det tannlegehøyskoler andre steder i landet også?

Anonymous poster hash: f0910...8c0
Skrevet

Hvis du bor i Oslo eller i nærheten, mener jeg å ha lest et eller annet sted at tannlegehøyskolen tilbyr rimelig tannlegebehandling. Selvsagt av studenter, men de er jo under veiledning. Kanskje finnes det tannlegehøyskoler andre steder i landet også?

Her er link til tannlegeutdanningen i Oslo. Det ligger også prisliste der.https://www.odont.uio.no/tjenester/publikum/pasientbehandling/

Skrevet

Der hjelper ikke deg nå, men her ser man viktigheten av sparing og bufferkonto. Jeg er ganske sikker på at du nå kommer til å si at det ikke er rom for sparing. Jo, det er alltid det. Hvis man er så dårlig stilt at man ikke kan betale tilbake familie eller venner for et lån (til en absolutt nødvendighet) så må man ta grep. Bytte jobb, flytte til en billigere leilighet, få økonomisk rådgivning, selge tupperware på kveldene som ekstrainntekt, droppe ferier. Hva som helst. Du må se mulighetene og ta litt tak i ditt eget liv og økonomi.

Anonymous poster hash: db33d...0c0

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, det er ingenting jeg ønsker meg mer enn en bufferkonto (!), men det er flere av punktene du nevner som ikke "bare er å gjøre". Når en har tre barn så er det ikke bare å flytte rundt omkring etter jobb. Det er heller ikke bare å finne en annen jobb. Tro meg, jeg meter kontinuerlig etter en ekstra jobb jeg kan kombinere med livet mitt. Vi er alt fire mennesker som bor på to soverom, vi kan virkelig ikke flytte til noe mindre.

Skrevet

Kanskje du kan ordne med betalingsavtale hos tannlegen? Betale litt hver mnd en tid fremover?

Anonymous poster hash: 0acdc...d8e

Skrevet

Jeg har vært der du er. Tok meg tre år å spare opp + feriepengene før jeg kunne gå til tannlegen. Da var det selvsagt blitt så mye og så galt at flere tenner måtte trekkes osv - og broer og slikt har jeg ikke penger til. Det har vært tungt. Og nå er jeg skrapet økonomisk igjen, så nå må ikke vaskemaskinen ryke eller andre slike ting. En del regninger er utsatt til desember. Det kommer til å ta tid før jeg er i balanse igjen økonomisk. I mine øyne burde det ikke være en luksus å ha grunnleggende vedlikehold av tennene.

Anonymous poster hash: ed842...ecc

Klem til deg <3

Det er tungt og hele tiden snu og vende på hver eneste krone.

Skrevet

Jeg gråter når jeg leser hvor forferdelig en del av dere har det.

Jeg skjønner ikke at det kan stå så dårlig til med landet vårt at folk må lide så skrekkelig som en del faktisk gjør.

Vi har så god råd at ingen skulle trenge å frykte for sin helse.

Jeg ønsker jeg kunne gjort noe for deg, HI. Jeg ønsker jeg kunne gjort noe for deg også, du som ikke har råd til at vaskemaskinen ryker. Men jeg har dessverre heller ikke penger...

Anonymous poster hash: bcf7c...522
Skrevet

HI. Hvor bor du? Send meg gjerne en PM. Jeg vil gjerne hjelpe deg

Takk, men dette er ikke ment som et tiggerinnlegg. Ville bare finne ut om det finnes en eller annen støtteordning jeg ikke visste om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...