Anonym bruker Skrevet 17. november 2016 #26 Skrevet 17. november 2016 Det hadde vært vanskelig her dessverre, bedre om de ordner det i barnehagen. Har nok å tenke på for øyeblikket om jeg ikke skal måtte ta med lunsj hver dag Er litt i ammetåka enda.. Anonymous poster hash: ba4d7...419 Huff. Stakkars deg som må tenke på lunsj til DITT barn. Tåpelig svar av deg. Anonymous poster hash: da90f...f50
Anonym bruker Skrevet 17. november 2016 #27 Skrevet 17. november 2016 Vi trakk fra penger og hadde med mat i starten. Etter hvert ordnet bhg det Anonymous poster hash: 934eb...fdd
Anonym bruker Skrevet 17. november 2016 #28 Skrevet 17. november 2016 Mitt barn måtte ha soya melk og den eneste hun likte var sjokolademelken. Den solgte de ikke på den butikken Bhg bestilte fra. Jeg kjøpte derfor en eske av gangen når de trengte det når jeg selv handlet inn, leverte kvittering til styrer og fikk pengene igjen. Pålegg hun tålte/likte hadde de på 'deres' butikk. De fleste grovbrød er melkefri deriblant de BHG handlet inn. Ved baking ordnet alltid BHG opp i alt selv. Anonymous poster hash: 9aca3...711
Anonym bruker Skrevet 17. november 2016 #29 Skrevet 17. november 2016 Igjen hvor finner dere disse påstandene dere kommer med? Vi i bhg strekker oss langt, men det finnes ingen slike regler. Anonymous poster hash: 1aff8...b11 Styrer i en forholdsvis stor kommune. Vi krever erklæring på det grunnlag at da er det ingen tvil. Det er ikke sunt at foreldre kutter ut ting i kostholdet til barnet uten at det er i samråd med lege. Og det er også for å unngå saker som i en annen tråd her: "Mitt barn skal kun ha villaks på en seng av erter dyrket bak slottet." I all enkelthet; spesialmat kan mange ganger være ganske mye dyrere enn "vanlig mat" i barnehagene. Med stramme budsjetter er det viktig at utgiftene er dokumentert. Alle som har krav på det får dekket maten med samme foreldrebetaling som andre. Og det er jo ikke noe problem der det er reel allergi å kunne legge frem en slik dokumentasjon. Anonymous poster hash: 8ef4c...8a4
Anonym bruker Skrevet 17. november 2016 #30 Skrevet 17. november 2016 Vi har et barn med sammensatt allergi i bhg hvor jeg jobber. Hun tåler ikke egg, havre, fisk, nøtter, soya, melk, gluten, hvete, epler, druer, sitrus, tomat +++ Hun er fritatt matpenger og tar med egen niste. Hvis vi lager noe spesielt i bhg har vi alltid noe liggende til henne i frysen. En periode skulle halvparten av barna på storbarn plutselig ha laktosefri melk og en del skulle ikke ha hvete. DA måtte vi sette foten ned å kreve legeattest. Var visst veldig smittsom den allergien Ellers kjøper vi inn og lager mat til de som er allergisk mot eks melk, gluten o.l, men er allergien for sammensatt (som eksempelet over) må de kjøpe maten selv. Anonymous poster hash: 71eb2...43a
Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #31 Skrevet 18. november 2016 Siden det er du som mottar hjelpestønaden fordi barnet har allergi, så vil jeg tro du må dekke noe selv. Anonymous poster hash: 50648...37c
Mamma_til_2 Skrevet 18. november 2016 #32 Skrevet 18. november 2016 Siden det er du som mottar hjelpestønaden fordi barnet har allergi, så vil jeg tro du må dekke noe selv. Anonymous poster hash: 50648...37c Hvilken hjelpestønad får man om barnet ikke tåler melk?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #33 Skrevet 18. november 2016 Melk. Anonymous poster hash: ba4d7...419 Har selv en melkeallergiker i barnehagen. De fleste brød er jo uten melk, så det er ikke noe problem. Ellers har han sin egen boks med pålegg, slik at det ikke blir missforståelser. De kjøper inn havremelk som drikke, og spør ellers alltid om det er noe de lurer på rundt mat eller trenger tips til alternativer. Anonymous poster hash: f787a...efe
Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #34 Skrevet 18. november 2016 Styrer i en forholdsvis stor kommune. Vi krever erklæring på det grunnlag at da er det ingen tvil. Det er ikke sunt at foreldre kutter ut ting i kostholdet til barnet uten at det er i samråd med lege. Og det er også for å unngå saker som i en annen tråd her: "Mitt barn skal kun ha villaks på en seng av erter dyrket bak slottet." I all enkelthet; spesialmat kan mange ganger være ganske mye dyrere enn "vanlig mat" i barnehagene. Med stramme budsjetter er det viktig at utgiftene er dokumentert. Alle som har krav på det får dekket maten med samme foreldrebetaling som andre. Og det er jo ikke noe problem der det er reel allergi å kunne legge frem en slik dokumentasjon. Anonymous poster hash: 8ef4c...8a4 Ja men dette er noe dere i deres bhg har bestemt. Det er ingen regler på dette. Jeg har også samtale med foreldrene til allergiske barn når de starter i vår bhg for å få god innformasjon om allergien og for å finne ut om det er en reell allergi. Vi tar heller ikke mer i matpenger for allergibarna, men har de ikke enkelte varer barnet trenger på asko, tine osv må foreldrene selv handle inn å få pengene refundert. Dette er noe vi i vår bhg gjør. Ikke på grunn av at det finnes lover/ regler på dette, men fordi dette er noe vi har bestemt at vi gjør. Anonymous poster hash: 1aff8...b11
Luksusdyret Skrevet 18. november 2016 #35 Skrevet 18. november 2016 Styrer i en forholdsvis stor kommune. Vi krever erklæring på det grunnlag at da er det ingen tvil. Det er ikke sunt at foreldre kutter ut ting i kostholdet til barnet uten at det er i samråd med lege. Og det er også for å unngå saker som i en annen tråd her: "Mitt barn skal kun ha villaks på en seng av erter dyrket bak slottet." I all enkelthet; spesialmat kan mange ganger være ganske mye dyrere enn "vanlig mat" i barnehagene. Med stramme budsjetter er det viktig at utgiftene er dokumentert. Alle som har krav på det får dekket maten med samme foreldrebetaling som andre. Og det er jo ikke noe problem der det er reel allergi å kunne legge frem en slik dokumentasjon. Anonymous poster hash: 8ef4c...8a4 Synes dere gjør det helt riktig. Barna har ikke bedt om å bli satt på lavkarbo-, paleo- eller andre tullekosthold fordi foreldrene synes det er hippt. Det er heller ikke påvist noen helsemessige gevinster ved å spise gluten- og melkefri så lenge man ikke har allergi eller intoleranse mot det, men det er blitt mote mange steder.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #36 Skrevet 18. november 2016 Huff. Stakkars deg som må tenke på lunsj til DITT barn. Tåpelig svar av deg. Anonymous poster hash: da90f...f50 Hvorfor er du frekk, egentlig? Hva har jeg gjort deg? Jeg betaler faktisk for lunsj. Anonymous poster hash: ba4d7...419
Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #37 Skrevet 18. november 2016 Siden det er du som mottar hjelpestønaden fordi barnet har allergi, så vil jeg tro du må dekke noe selv. Anonymous poster hash: 50648...37c Hæ? Hjelpestønad? Det hadde vært noe Man får ikke penger når ungen er allergisk mot melk. Anonymous poster hash: ba4d7...419
Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #38 Skrevet 18. november 2016 Hæ? Hjelpestønad? Det hadde vært noe Man får ikke penger når ungen er allergisk mot melk. Anonymous poster hash: ba4d7...419 Jo, det kan du få http://www.naaf.no/no/subsites/minguide/barn/tilskudd-rettigheter/grunnstonad/ Anonymous poster hash: 79629...78f
Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #39 Skrevet 18. november 2016 Jo, det kan du fåhttp://www.naaf.no/no/subsites/minguide/barn/tilskudd-rettigheter/grunnstonad/Anonymous poster hash: 79629...78f Ingen får grunnstønad for melkeallergi. Jeg ser i linken at det gis ved fordypet kosthold pga diett, men i praksis får så godt som ingen det pga allergi for melk. Grunnstønad gis ved varige diagnoser, melkeallergi er ikke det da man faktisk kan vokse det av seg. De få tilfellene som gir støtte går under hjelpestønad. Fordypet kosthold pga diett som det står gjelder cøliaki og livsvarende sykdommer. Anonymous poster hash: e0d22...929
Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #40 Skrevet 18. november 2016 Melk. Anonymous poster hash: ba4d7...419 Har unger med melkeintolerans, her kjøper barnehagen mandelmelk eller havremelk. Brødet inneholder ikke melk så det går bra. Men melkeallergi er mer alvorlig og kan utvikle seg så der er det viktig å være nøye. Mine har tålt å ha melk i ting som blir stekt som feks vafler mens ren melk, rømme etc blir dem dårlige av. Vi bruker ikke melk hjemme heller da vi lever på et plantebasert kosthold. Jeg er også melkeintolerant og om jeg får i meg melk (i en matvare) så blir jeg veldig dårlig så min intoleranse er litt kraftigere enn deres. Barnehagen skal selvfølgelig ta hensyn. Anonymous poster hash: dd906...de1
Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #41 Skrevet 18. november 2016 Har unger med melkeintolerans, her kjøper barnehagen mandelmelk eller havremelk. Brødet inneholder ikke melk så det går bra. Men melkeallergi er mer alvorlig og kan utvikle seg så der er det viktig å være nøye. Mine har tålt å ha melk i ting som blir stekt som feks vafler mens ren melk, rømme etc blir dem dårlige av. Vi bruker ikke melk hjemme heller da vi lever på et plantebasert kosthold. Jeg er også melkeintolerant og om jeg får i meg melk (i en matvare) så blir jeg veldig dårlig så min intoleranse er litt kraftigere enn deres. Barnehagen skal selvfølgelig ta hensyn. Anonymous poster hash: dd906...de1 Her slår det seg ut i makesmerter og forstoppelse. Er barnelege som har konkludert med diagnosen, og har vedtak fra Helfo, men det dekker jo ikke annet enn ting fra apotek. Anonymous poster hash: ba4d7...419
Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #42 Skrevet 18. november 2016 Synes dere gjør det helt riktig. Barna har ikke bedt om å bli satt på lavkarbo-, paleo- eller andre tullekosthold fordi foreldrene synes det er hippt. Det er heller ikke påvist noen helsemessige gevinster ved å spise gluten- og melkefri så lenge man ikke har allergi eller intoleranse mot det, men det er blitt mote mange steder. Det er påvist stor helsegevinst i å spise et plantebasert kosthold og det er ikke mote men framgang. Vi vil nok bli mange fler i årene som kommer som går over på et slikt kosthold. Barna ber ikke om å spise lik eller laktering fra en ku heller. Bare fordi man gjør det nå betyr ikke at det er det man bør gjøre. Anonymous poster hash: dd906...de1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå