Gå til innhold

Barn med matallergi.. er det jeg som skal betale? (Barnehage)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er, jeg. La oss si at de i barnehagen kjøper et bestemt brød, med bestemt pålegg. Det er inkludert i prisen (dvs lunsj). 

Men så har du et barn som ikke kan spise det brødet, eller pålegget. Som må ha spesialsmør, spesialbrød og spesialpålegg... Er det jeg, som mor, som skal betale for og bringe det til barnehagen, eller er det barnehagen som skal betale for og sørge for det? Med tanke på at lunsj skal være inkludert i prisen. Er litt forvirret.

Jeg har ikke snakket med noen ansatte om det, hvordan det er om barnet må ha eget brød, var bare noe jeg kom til å tenke på da barnehagen problematiserer allergien og virker lite villige til å ta hensyn og legge til rette for at alt går fint. Det er snakk om allergi som vil gi magesmerter og forstoppelse.

Anonymous poster hash: ba4d7...419
Skrevet

Dersom barnehagen kjøper inn lunsj til barna, må dette gjelde alle barna. De har heller ikke lov å kreve inn mer matpenger for barn med diverse allergier, selv om maten i mange tilfeller er dyrere.

Hvilken allergi er det snakk om?

Anonymous poster hash: 4b0e7...622

Skrevet

Nei betaler du matpenger så skal bhg kjøpe mat tilpasset ditt barn!

Skrevet

Barnehagen skal ordne med mat som barnet tåler. Ellers er det jo diskriminering.

Dere betaler akkurat det samme som de andre.

Anonymous poster hash: 8ae58...c71

Gjest Antarctica
Skrevet

Du betaler jo for mat. Da må de servere noe barnet kan spise.

Skrevet

Hos oss ordner vi mat barnet kan spise, det har vært et tilfelle der det var noe vanskelig å få tak i riktig mat da ble vi enige med foreldrene at de hadde med selv og betalte derfor ikke matpenger.

Snakk med styrer så finner du nok ut av det :)

Anonymous poster hash: 1e1a3...365

Skrevet

Dersom barnehagen kjøper inn lunsj til barna, må dette gjelde alle barna. De har heller ikke lov å kreve inn mer matpenger for barn med diverse allergier, selv om maten i mange tilfeller er dyrere.

Hvilken allergi er det snakk om?

Melk.

Skrevet

Ok, takk for svar :) 

Skrevet

Hos oss ordner vi mat barnet kan spise, det har vært et tilfelle der det var noe vanskelig å få tak i riktig mat da ble vi enige med foreldrene at de hadde med selv og betalte derfor ikke matpenger.

Snakk med styrer så finner du nok ut av det :)

Anonymous poster hash: 1e1a3...365

Det hadde vært vanskelig her dessverre, bedre om de ordner det i barnehagen. Har nok å tenke på for øyeblikket om jeg ikke skal måtte ta med lunsj hver dag  :Nikke: Er litt i ammetåka enda..

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er, jeg. La oss si at de i barnehagen kjøper et bestemt brød, med bestemt pålegg. Det er inkludert i prisen (dvs lunsj). 

Men så har du et barn som ikke kan spise det brødet, eller pålegget. Som må ha spesialsmør, spesialbrød og spesialpålegg... Er det jeg, som mor, som skal betale for og bringe det til barnehagen, eller er det barnehagen som skal betale for og sørge for det? Med tanke på at lunsj skal være inkludert i prisen. Er litt forvirret.

Jeg har ikke snakket med noen ansatte om det, hvordan det er om barnet må ha eget brød, var bare noe jeg kom til å tenke på da barnehagen problematiserer allergien og virker lite villige til å ta hensyn og legge til rette for at alt går fint. Det er snakk om allergi som vil gi magesmerter og forstoppelse.

Det blir opp til bhg. Det er ingen regel på dette.

Her jeg jobber ( har pause nå)betaler foreldrene for all mat. Om det er en bestemt matvare vi ikke får bestilt gjennom våre leverandører eller kun i stor kvanta må foreldrene selv kjøpe inn dette, levere kvittering og får tilbakebetalt det de har lagt ut.

Anonymous poster hash: 1aff8...b11

Skrevet

Det blir opp til bhg. Det er ingen regel på dette.

Her jeg jobber ( har pause nå)betaler foreldrene for all mat. Om det er en bestemt matvare vi ikke får bestilt gjennom våre leverandører eller kun i stor kvanta må foreldrene selv kjøpe inn dette, levere kvittering og får tilbakebetalt det de har lagt ut.

Jeg kjøper mat samme sted som barnehagen, faktisk. Trenger ikke importert mat for å hanskes melkeallergi

Skrevet

Jeg kjøper mat samme sted som barnehagen, faktisk. Trenger ikke importert mat for å hanskes melkeallergi

Da burde det ikke være noe problem.

Sakk med dem du.

Skrevet

Min datter må ha eget brød. Det kan kjøpes i butikken, men ikke gjennom der barnehagen bestiller mat. Jeg kjøper brød og så får jeg igjen penger hvis jeg leverer kvittering i barnehagen.

Anonymous poster hash: 286a8...fff

Skrevet

Dette er det faktisk regler for.

Kan ikke et barn spise en matvare pga allergi har barnehage, skole og SFO plikt til å tilby et tilsvarende produkt.

De kan ikke kreve mer betalt eller at foreldre tar med mat selv.

Selvfølgelig kan de bli enige om en egen avtale, men da hvis foreldrene heller foretrekker dette.

Liker ikke, trenger de derimot ikke bry seg om.

Anonymous poster hash: e0d22...929

Skrevet

Dette er det faktisk regler for.

Kan ikke et barn spise en matvare pga allergi har barnehage, skole og SFO plikt til å tilby et tilsvarende produkt.

De kan ikke kreve mer betalt eller at foreldre tar med mat selv.

Selvfølgelig kan de bli enige om en egen avtale, men da hvis foreldrene heller foretrekker dette.

Liker ikke, trenger de derimot ikke bry seg om.

Hvor finner du disse reglene? :)

Skrevet

Det er ikke noen lovhjemmel for dette!

Barnehagen kan ta de matpenger de vil - så fremt det er hjemlet i barnehagens eget regelverk.

Hvis allergibarn har et veldig spesielt kosthold eller et særdeles fordyrende kosthold, kan barnehagen ta ekstra penger.

I vår barnehage har vi hatt ett barn som var multihandicapet. De fikk fritak for matpenger og ordnet egen mat sel. Vi har også hatt foreldre som krevde vegan-diett. Disse ble ilagt ekstra matpenger.

Anonymous poster hash: dd2c6...999

Skrevet

Barnet vårt tålte ikke melk. Bhg ordnet all mat til banet.

Anonymous poster hash: e6c03...d87

Skrevet

Så lenge du kan legge frem en legeerklæring på det, så skal det gå i barnehagens matbudsjett.

Anonymous poster hash: 8ef4c...8a4

Skrevet

Så lenge du kan legge frem en legeerklæring på det, så skal det gå i barnehagens matbudsjett.

Anonymous poster hash: 8ef4c...8a4

:) Igjen hvor finner dere disse påstandene dere kommer med?

Vi i bhg strekker oss langt, men det finnes ingen slike regler.

Skrevet

Barnehagen kan ta de matpenger de vil - så fremt det er hjemlet i barnehagens eget regelverk.

Hvis allergibarn har et veldig spesielt kosthold eller et særdeles fordyrende kosthold, kan barnehagen ta ekstra penger.

I vår barnehage har vi hatt ett barn som var multihandicapet. De fikk fritak for matpenger og ordnet egen mat sel. Vi har også hatt foreldre som krevde vegan-diett. Disse ble ilagt ekstra matpenger.

Jeg fikk beskjed i barnehagen at de ikke hadde mulighet til å kreve inn ekstra betaling. Tenkte dessverre ikke på å spørre om lovhjemmelen...

Skrevet

Jeg fikk beskjed i barnehagen at de ikke hadde mulighet til å kreve inn ekstra betaling. Tenkte dessverre ikke på å spørre om lovhjemmelen...

Skrevet

Takk for at jeg fikk svar på det jeg lurte på :) Er så vant til at alt "ekstra" av utgifter faller på oss, som foreldre, så lett å tenke i de baner. Det er selvsagt mye enklere for oss dersom vi ikke må ordne alt det selv også. 

Skrevet

Hvor finner du disse reglene? :)Anonymous poster hash: 1aff8...b11

I vår barnehage har vi hatt ett barn som var multihandicapet. De fikk fritak for matpenger og ordnet egen mat sel. Vi har også hatt foreldre som krevde vegan-diett. Disse ble ilagt ekstra matpenger.Anonymous poster hash: dd2c6...999

http://ncf.no/hva-er-coliaki/barn/rettigheter-i-skole-sfo-og-barnehage

Se litt nedover der det skrives og Tilgjengelighet og didkrimineringsloven.

Det står mest om skole, men der finner dere at det gjelds i barnehage også.

Linken er fra cøliaki foreningen sin side, men reglene er like for alt.

Rart at de i barnehage ikke vet dette.....eller kanskje de vet, men ikke gidder.

Skrevet

Her spiser alle barna samme brød. Både med og uten allergi. Bestilt der bhg bestiller mat. Og har vi en rett det skal være melk i, så lager vi tilsvarende bare uten melk.

Anonymous poster hash: 00fcf...9c6

Skrevet

http://ncf.no/hva-er-coliaki/barn/rettigheter-i-skole-sfo-og-barnehage

Se litt nedover der det skrives og Tilgjengelighet og didkrimineringsloven.

Det står mest om skole, men der finner dere at det gjelds i barnehage også.

Linken er fra cøliaki foreningen sin side, men reglene er like for alt.

Rart at de i barnehage ikke vet dette.....eller kanskje de vet, men ikke gidder.

Leste du og forsto hva som sto i linken du la med ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...