Gå til innhold

Hva synes dere om folk som velger hjemmeundervisning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Særlig folk som selv ikke har lærerutdanning eller -bakgrunn, men velger bort både offentlig skole og de private skolene til fordel for hjemmeundervisning i regi av mor? Jeg tenker særlig på den sosiale biten siden barna ikke blir en del av klassen og er avhengige av å ha godt forhold til nabobarna eller gå på flere aktiviteter på ettermiddagstid for å få lekekompiser.

Anonymous poster hash: 2c004...995
Skrevet

Synes det virker skikkelig sært og at en setter ungene opp til å bli samfunnstapere, venneløse og ikke kunne sosiale koder

Anonymous poster hash: 73d97...e37

Skrevet

Jeg tenker at det er noe "galt" med enten foreldre eller barnet.

Eneste jeg vet om som har drevet litt hjemmeundervisning var for et barn med angst og skolevegring, men da ble det jo litt i samarbeid med skolen. Dette barnet har store psykiske problemer og var innlagt flere ganger i løpet av ungdomsskolen....

Tenker at noe lignende er det med foreldre som nekter barna den sosiale arenaen skolen er, da er det foreldrene som enten sliter noe veldig psykisk eller er veldig rare og ikke selv ønsker være en del av samfunnet. Det finnes jo mennesker som ønsker å bo på en bortgjemt gård, være selvhjulpne og slippe forholde seg til andre i det hele tatt. Et snev av denne sære einstøinggreia må det være i slike foreldre.

Anonymous poster hash: eba5d...05f
Skrevet

Umulig å mene noe om de hvis ikke en vet hvorfor. Om årsaken er som noen nevner, skolevegring og psykiske lideleser, forstår jeg at det kan være er riktig valg i en periode. Om det bare er av egen sær oppfatning, da har jeg problem med å forstå hvorfor.

Anonymous poster hash: fced9...ba2

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Jeg synes det er omsorgssvikt (gitt at det er snakk om et normaltfungerende barn som ville hatt det helt greit på skolen).

Skrevet

Umulig å mene noe om de hvis ikke en vet hvorfor. Om årsaken er som noen nevner, skolevegring og psykiske lideleser, forstår jeg at det kan være er riktig valg i en periode. Om det bare er av egen sær oppfatning, da har jeg problem med å forstå hvorfor.

Anonymous poster hash: fced9...ba2

I dette tilfellet er det snakk om 3 søsken, tviler på at alle 3 har samme psykiske lidelse.

Skrevet

Jeg tenker at det kan være Mange grunner til at det kan være en god løsning for en familie og noen grunner til at det kan være en dårlig løsning.

Så lenge det dreier seg om undervisning på barneskolenivå tror jeg nok de fleste foreldre som går inn for det kan klare å lære ungene sine det meste av pensum. I motsetning til en vanlig lærer trenger de ikke å ha fokus på mer enn en eller to barn av gangen. Det gjør det vesentlig enklere. Selve pensum er jo ikke vanskelig.

Anonymous poster hash: daf85...588

Skrevet

I dette tilfellet er det snakk om 3 søsken, tviler på at alle 3 har samme psykiske lidelse.

Da er det nok heller mammaen det er noe "galt" med...

Skrevet

Da er det nok heller mammaen det er noe "galt" med...

Eller lang og farlig skolevei, reise, mobbing, elendig skolemiljø eller noe helt annet.

Skrevet

Kjenner noen som vurderer det nå, og det er pga. mobbing.

Anonymous poster hash: fffad...d58
Skrevet

Eller lang og farlig skolevei, reise, mobbing, elendig skolemiljø eller noe helt annet.

To av barna har hatt hjemmeundervisning fra 1. klasse, så mobbing er utelukket. De bor i gangavstand til skolen (200 meter). Moren har hatt 3 i snitt på videregående, så jeg er ikke sikker på at det er så "easy peasy" for henne å lære bort barneskolepensum. Hun sliter blant annet med rettskriving.

Skrevet

To av barna har hatt hjemmeundervisning fra 1. klasse, så mobbing er utelukket. De bor i gangavstand til skolen (200 meter). Moren har hatt 3 i snitt på videregående, så jeg er ikke sikker på at det er så "easy peasy" for henne å lære bort barneskolepensum. Hun sliter blant annet med rettskriving.

For ikke å snakke om at både undervisningsmetoder og hva de faktisk lærer er ganske annerledes nå enn for et par tiår siden...

Jeg hadde gode karakterer på videregående, men likevel har jeg måttet sette meg ned og tenke litt før jeg kan hjelpe barna mine med lekser ;)

Særlig matte er annerledes, hvordan de jobber med tiervenner og hoderegning. Så kommer data, de har jo datalekser helt fra 1.klasse. Innen de begynner på ungdomsskolen skal de kunne lever oppgaver i It's learning, ha fremføringer med powerpoint osv. Slike ting lærte ikke jeg på skolen, og siden jeg har en jobb hvor vi heller ikke bruker slikt har jeg måtte lære det av barna mine som først har lært det på skolen.

Skrevet

Jeg tenker at det kan være en god løsning for noen dersom det er en grunn til det: mobbing, skolevegring, spesielt evnerikt barn som skolen ikke klarer å følge opp eller andre problemer. Men da bør det for det første være gjort i samarbeid med skolen, og for det andre bør den av foreldrene som tar hjemmeundervisningen være temmelig oppegående. I tillegg syns jeg da man bør være på tilbudssiden ang. aktiviteter for barnet, slik at det får andre arenaer å lære sosiale koder på.

Men gjort på riktig måte kan hjemmeundervisning være et godt alternativ.

Skrevet

Jeg syns det er på lik linje som med religiøse privatskoler. Får foreldrene opplæringsstøtte fra staten også?

Anonymous poster hash: 79ef3...170
Skrevet

Hvis det ikke er særskilte grunner, synes jeg ikke det er en god idé. Unger har godt av å få nye impulser. Ha ulike lærere og lære at foreldrene ikke nødvendigvis sitter på fasiten til enhver tid. (Ikke at lærere heller gjør det altså!).

Selv er jeg lærer, og sammen med mannen min som også er lærer skulle jeg fint undervist alle fag ut ungdomsskolen, og en god del fag på vgs (er der jeg jobber). Men det sosiale samspillet kunne jeg aldri lært mine barn skikkelig.

Jeg ser jo bare hvordan vi alle blir etter 6 uker ferie sammen. Da trenger vi nye impulser alle mann!

Anonymous poster hash: eafca...017

Skrevet

Er det mange av disse i Norge, da?

Ihvertfall noen i Odalen...

Anonymous poster hash: 9f709...cfa

Skrevet

For ikke å snakke om at både undervisningsmetoder og hva de faktisk lærer er ganske annerledes nå enn for et par tiår siden...

Jeg hadde gode karakterer på videregående, men likevel har jeg måttet sette meg ned og tenke litt før jeg kan hjelpe barna mine med lekser ;)

Særlig matte er annerledes, hvordan de jobber med tiervenner og hoderegning. Så kommer data, de har jo datalekser helt fra 1.klasse. Innen de begynner på ungdomsskolen skal de kunne lever oppgaver i It's learning, ha fremføringer med powerpoint osv. Slike ting lærte ikke jeg på skolen, og siden jeg har en jobb hvor vi heller ikke bruker slikt har jeg måtte lære det av barna mine som først har lært det på skolen.

Det er ikke noe av det ungene skal lære på barneskolen som er vanskelig. Matematikken er akkurat den samme. Det er bare litt ulike måter å lære den bort på. Den måten dine barn lærer det på i dag trenger ikke være bedre enn den måten du lærte det på. Det er akkurat det samme hvilken metode dere bruker bare dere forstår hva dere driver med. Det er noe av det fine med hjemmeskole. Dere kan bruke andre metoder og vektlegge andre deler av pensum enn det skolen gjør. Ved å ha hjemmeskole kan dere jobbe på den måten som passer best for ditt barn uten å måtte ta hensyn til 20 andre.

Det sossiale aspektet er en viktig innvending mot å ha hjemmeskole, men noen klarer det også fint.

Skrevet

Hadde det enda blitt valgt av riktige folk, men de eneste jeg vet om er sære sosiale kasus med dårlige forutsetninger for å lære bort noe som helst, hadde de bodd i USA hadde de stemt på Trump og her hjemme nøyer de seg med å leve på sosialen og mene at barnevernet er ute etter dem. Hvilket barnevernet tildels burde vært og tildels er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...