Gå til innhold

Skal trekke visdomstann i morgen og gruer meg sånn at jeg er helt kvalm. Noen som kan trygge meg her?

Anbefalte innlegg

Sugerør til meg skrekkhistorier og forventer det verste i morgen. Aldri trukket tenner før.

Er det smerter mens den trekkes? Vondt etterpå? Hvor fort gror det krateret der tannen har sittet?

Jeg har født 3 barn uten problem....men å trekke en tann overgår det meste føler jeg.

Noen som kan trygge meg her?

Anonymous poster hash: 9de4d...5d1

Fortsetter under...

Vet du, det kommer til å gå kjempebra!

Tannlegen kommer til å gi deg masse bedøvelse. Det er som med andre plasser man behøver, du skal ikke føle smerte, men du vil kjenne at tannlegen berører deg. Men det skal ikke gjøre vondt!

Si at du er redd. Så pleier de fleste ta hensyn til det.

Det gror fort i munnen. Om det blir sting så fjernes de etter ca. 10 dager.

Skal du trekke oppe eller nede?

Det kan være lurt å skulle munnen med vann etter mat i dagene etter slik at matrester ikke blir liggende i hullet der.

Ellers tar de fleste bare vanlig smertestillende de første par dagene. Men du skal ta det med ro i morgen etter trekkingen.

Masse lykke til!

Anonymous poster hash: 3bc9e...85f

Trenger ikke være ille, min tannlege satte bedøvelse, når den virket så var tanna ute etter ca 2-3 min, trodde ikke hu hadde begynt engang, hehe. Var likt med den andre. Det hele gikk veldig smertefritt og greit :) lykke til.

Anonymous poster hash: a8b5b...7c6

Ingen smerte når den trekkes. Du får en sånn tupfer til å ha i munn etterpå, for å samle opp blodet. Det er samme følelsen som når du mista tenner når du var liten. Ikke vondt! Jeg har trukket 2 og operert ut 2. Og jeg hater tannlegen!

Anonymous poster hash: 08bf7...ac2

Null smerte, kun en «rar opplevelse». Det går helt fint så lenge du tar de smertestillende du får beskjed om i ettertid.

Anonymous poster hash: 69a32...d94

Som en skriver her, har det en viss betydning om tanna er i over- eller underkjeven. Har selv trukket tre visdomstenner (to oppe og en nede), og skal snart ta den siste. De to oppe tok jeg samtidig og var helt uproblematisk. Kjenner ingenting under selve prosedyren og lite i etterkant.

For min del har de to tennene i underkjeven ligget lenger nede og derfor har jeg vært nødt til å foreta kirurgi hos en spesialist. Heller ikke i dette tilfellet var selve prosedyren smertefull. Jeg fikk imidlertid en infeksjon i ettertid, og det var svært ubehagelig. Man kan også oppleve lammelser i leppe og ansiktet rundt tanna pga nerver. Noen ganger blir skadene permanente. I mitt tilfelle gikk det ikke helt tilbake, men jeg merker ikke så mye til det. Gleder meg ikke til å ta siste, men det går som regel bra. 😉

Skal du "bare" til tannlegen, er det nok en relativ enkel sak. Lykke til!

Anonymous poster hash: ef0ce...17d

Annonse

Dette gjør de hele tiden, kommer til å gå kjempebra! Men ta smertestillende før bedøvelsenå går helt ut, så slipper du at det rekker å bli veldig vondt. For det kan bli vondt etterpå, men det går over!

Anonymous poster hash: 80027...aae

Du blir jo bedøvet, det gjør ikke vondt underveis. Det som kan være ekkelt er bevegelsen når den skal ut (de må gjerne dra litt). Det er vanlig å få med resept på Paralgin forte, så litt smerte etterpå blir det nok. Jeg var heldig og trengte ikke en Paracet en gang 😃 Men dra på apoteket før bedøvelsen går ut.

Anonymous poster hash: d29cc...c1c

Har trukket alle fire. Det gikk helt fint! De satt som bare det og den ene endte med operasjon, men det gikk fint til tross for at jeg er pingle. Min søster gjorde det nettopp og var på jobb etter noen timer. Ikke mye vondt etterpå, bare husk å ta tablettene regelmessig, ikke NÅR du kjenner smerte men før :-) lykke til!

Jeg trakk i underkjeven for 3 uker siden. 

Fikk masse bedøvelse, og han rørte ikke tannen før det var helt bedøvet i området rundt. Det er ingen tvil om at det er ekkelt og ubehagelig, men det er IKKE noe vondt, så lenge det er bedøvd nok. Det er ett lite trykk bare,

MEN , etterpå kan det være litt vondt. Sørg for å få med deg paralgin forte resept, også kjøper du Ibux. Jeg tok da en ibux og en paralgin sammen de første nettene, da sov jeg godt natta gjennom. Så begynte jeg med en ibux på morgenene, og kjørte på med en paralgin hvis ikke smertene forsvant. Jeg kunne fint overlevd de smertene altså, men synes det var greit å ta=)

Husk å kjøp deg corsodyl for å skylle med. Morgen og kveld. 

Jeg sydde ikke, og ikke fikk jeg noen dott nedi hullet. Det er veldig forskjellig fra tannlege til tannlege. Jeg skyllet munnen min godt med vann etter hvert måltid også. om det kommer noe i hullet, puss pent med tannbøsten og skyll munnen hardt.  Nå er det fremdeles et hull ned der, men det er ikke noe som helst vondt lenger nå. Skyller fremdeles med vann, for det kan legge seg mat nedi der.

Lykke til, dette går fint=)

Annonse

Opererte ut de nede samtidig. Ingen smerter eller hevelse etterpå. Trakk de to oppe samtidig. Ingen smerte eller hevelse etter det heller. Synes det var veldig greit å ta to og to.

Trukket alle og det går helt fint!

Vær obs på å høre på tannlegen når han sier at du ikke skal drikke/spise/røyke innen en viss del timer. Det ER viktig! Jeg fikk store smerter etter en trekking(gjorde alt innen et par tre timer) da blodet ikke fikk tid til å levre seg over benet. Smertene varte i 3 uker!! Beinsmerte, det er vondt altså.. Måtte bruke smertestillende i minst 2 uker konstant. Gjorde det aldri etter for å si det sånn, doblet heller det tannlegen sa😅😅😂

Anonymous poster hash: bd219...ee8

Har gjort det i dag - og det gikk på kanskje 10 min.

Ble skikkelig behøvd.

Ikke morsomt, men ikke så ilde som fantasien vil ha det til på forhånd.

Har tatt ibux i etterkant og det går helt greit. Litt støl i kjeven men ellers merker jeg ikke det store.

Har tatt en tidligere også. Da tok det lengre tid- kanskje 30 min. Men det var mer komplisert. Tanken måtte deles osv. Men jeg var veldig grundig behøvd og det gikk heltil greit det også.

Anonymous poster hash: 3b811...9f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...