Mmmmmils Skrevet 13. november 2016 #26 Skrevet 13. november 2016 Mange gode tips Takk , har plutselig blitt usikker på alt! Og jeg som var veldig sikker på hva jeg nøyaktig ville ha ! Hi
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #27 Skrevet 13. november 2016 Vi har bygd 2.etg hus for noen år siden. De løsninger som jeg er mest fornøyd med huset vårt er: - balansert ventilasjon - vedovn ( man vet aldri ved strømstans) - en vindfang både ved inngang og mot vaskerommet. - stort nok vaskerom med vindu ( pga god utlufting ved klærstørking) for å ha nok skap plass å ha vaske saker,vaskemidler o.l i høyde, varmtvannsbereder, plass til vaskemaskin og tørketrommel og ikke minst nok plass til klærstørking. - dobbel inngangsdør og dobbel dør inn til stua. Utrolig kjekt med tanke på når man skal bære tunge og store ting inn - matbod ved siden av kjøkkenet - sentralstøvsuger ved sokkel på kjøkkenet ( om man uheldigvis mister corn flaks, erter osv, kan man bare koste dit, så suger alt inn i sentrallager beholder - genialt funksjon) - trapp i gangen med dobbeldør inn til stue, så slipper man 'trappestøy' når ungene skal opp og ned i ett. - et soverom eller to i 1.etg mtp livsløp - et bad i hver etasje - ene med dusj den andre et stort badekar og to toaletter - et klærsbod med masse hyller og skap plass til sesong klær og sko - to boder - dobbelgarasje ( med masse lagringsplass oppe) med inngang rett inn til huset. Utrolig deilig å kunne gå tørrskodd inn - stort kjøkkenøy ( ungene pleier å samles der når de skal gjøre lekser eller tegner mens vi voksne står og lager mat. Kjekt å ha masse plass til baking og koldtbord plass - stort kjøkkenet med dobbel vask, nok skap plass, stort koketopp gjerne større enn 60 cm, to stekeovn, to oppvaskmaskin og plass til stort spisebord med mange sitteplasser ( hvis dere ikke skal ha spisestue. ) ( vi har valgt halvåpen løsning, for jeg liker ikke at folk sitter og ser på meg fra stua mens jeg kokkelere eller styre på kjøkkenet) - eget tv stue/ lekerom til ungene med selvsagt dør i mellom - nok spotter og stikkontakt - ikke ha altfor høy tak høyde mtp oppvarming Tror det var alt... Anonymous poster hash: a413c...d05 Glemte å nevne: - utslagsvask på vaskerommet - hvis dere har råd, ha god lydisolering på enkelte rom f.eks tv stue, og mellom etasjene så slipper man å høre fortrinn og banking o.l - liten vaskerom på bakkant av garasje så slipper man å gå inn i huset for å hente vann når man er skitne på fingrene eller skal vaske bilen. - kjekt å ha vaske muligheter for bilene i garasje - husk å ha nok stikkontakt og vannkran utenfor huset Anonymous poster hash: a413c...d05
Kjerringa med agurken Skrevet 14. november 2016 #28 Skrevet 14. november 2016 Takk Vi vurderer å ha en heis , men vet ikke om det vil se rart ut? Vi har stue i 2 etasje og får ofte besøk av den eldre generasjonen i familien ! Så er vi også veldig usikre på om vi skal velge vannbåren varme på gulv eller varmekabler ? Noen erfaringer rundt dette? Takk for alle svar ❤️ Vi kommer inn i 1 etg og har alt vi trenger på en flate når vi blir gamle (soverom, bad, vaskerom, stor gang med mye oppbevaring og benk, stor åpen stue og kjøkkenløsning). Vil da ikke trenge heis of kan omgjøre underetg til utleie om ønskelig om vi skulle trenge det. I underetg er det 3 soverom, stue (til barn), vaskerom(ja 1 i hver etg), større bad og teknisk rom/bod. Vi har ovnspeis i hovedetg, men den har ikke vært i bruk da vi har vannbåren varme i alle rom. Temperaturen blir god og stabil hele tiden og gulvene blir varme. Inneluften blir også bra. En ting jeg angrer litt på et prioritert kaldt drikkevann og eventuelt en nedkjølingsfunksjon om dette er et alternativ. Vil ikke anbefale parkett (angrer pga alle hakkene til tross for at vi er superforsiktige), men heller gå for en pen laminat overalt slik at du slipper hakk (fliser i gang&bad. Vinyl på gulv lager og vaskerom evt flis der også. Våtromsstrie på vegg er også kostnadsbesparende). Ha nok av lagring og hvis dere har rom i budsjettet anskaff en dobbeltgarasje med lagring på toppen. Planlegg belysning og elektriske punkter NØYE. F.eks til julestjerner, om dere skal ha lysekrone, om dere skal kunne bruke elektrisk hageutstyr ute eller steke vafler så bør dere ha stikkontakter ute osv. Endevendebrytere på f.eks gang utenfor soverom og bad slik at man kan skru sv fra begge sider. Samme med f.eks gang i en etg slik et man kan skru den av både i gangen og fra den andre etg slik ar man ikke snubler. Ang kjøkken så prøv å planlegge nok kolonialskuffer med delere, nok skapplass og et kjøleskap i full størrelse. Ha en skikkelig benkeplate (Stein/kompositt) om dere har råd til det. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #29 Skrevet 14. november 2016 Jeg er mest fornøyd med: Vaskerom med dør ut (ved siden av hoveddør) Universell utforming Store vinduer på spisestue Romslig kjøkken der jeg får alt bort fra benken To fulle bad med dusj på begge og dobbeltvask på ene Alle soverom vi bruker i samme etasje, bruker det i hovedetasje til kontor/garderobe Kinorom/kjellerstue Nok bodplass Anonymous poster hash: 03e05...ec8
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #30 Skrevet 14. november 2016 Det har vi også lyst på. Hva betalte dere for det? Kan du dele bilde av løsningen? Anonymous poster hash: ba0af...1aa Det er rett og slett et stort rør som er plassert gjennom gulvet. Så er det bygd inn slik at det passer inn med resten. Samme høyde som toalettet omtrent og med en søt liten lem på toppen. Står i et hjørne. Viktig at røret er stort nok slik at klær evt handduker ikke setter seg fast. Anonymous poster hash: c42de...48b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå