Gå til innhold

Noen som har bygd et hus som kan gi meg gode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips og ideer? Hva er viktig å huske på?

Takk på forhånd :)

Anonymous poster hash: 2f587...760

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaskerom. Matbod i tilknytning til kjøkken.

Tenk på at barna blir større og at behov kan endre seg.

Anonymous poster hash: 6513c...f65
Skrevet

God bod og et godt vaskerom.

Anonymous poster hash: ccb08...db7

Skrevet

Ekstra toalett

Nok stikkontakter

Minimalt med innsyn

Vaskerom i tilknytning til garasje (våtrom)

Skrevet

En stor gang med masse oppbevaringsplass. Det er det jeg savner aller mest. Vaskerom med gode tørkemuligheter. gjerne med egen inngang som kan brukes er barna full av gjørme. Og må ha utslagsvask. Har dere barn så er det snedig med ekstra stue, lekerom der dørene kan lukkes ved behov (vi har franske dører). Tenk nøye over hvor dere vil ha stikkontakter og lys, og hvor mange pr rom. Hvilke varmekilder og hvor disse skal være

Anonymous poster hash: c42de...48b

Skrevet

Husk å ha (mulighet for) et soverom i hovedetasjen. Da har dere livsløpsstandard på huset, og kan bo der til dere er 100 år og bruker rullator 😄

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips !

Kom gjerne med flere :)

Er 45 kvm stue stort nok?

Hi

Skrevet

Vi har ordnet så vi har alt vi trenger på en flate, praktisk til vi blir eldre. Soverom, stue og bad oppe til barna.

Sørg for nok oppbevaringsplass. Vi har også en bod i nærheten av kjøkkenet, har et ekstra kjøleskap der, samt fryser og diverse annet.

Garasje i tilknytning til huset er også veldig greit om det er mulighet for det.

Og ja, vi har et eget bad i tilknytning til soverommet, og det er herlig. Samt et toalett som brukes til gjester, også i 1.etasje selvfølgelig.

Støvsuger med slanger i veggene er også snedig.Vi har bodd her i litt over 1 år :) mye å tenke på når man bygger nytt, lykke til 😊

Anonymous poster hash: 2f514...86f

Skrevet

Vi har ordnet så vi har alt vi trenger på en flate, praktisk til vi blir eldre. Soverom, stue og bad oppe til barna.

Sørg for nok oppbevaringsplass. Vi har også en bod i nærheten av kjøkkenet, har et ekstra kjøleskap der, samt fryser og diverse annet.

Garasje i tilknytning til huset er også veldig greit om det er mulighet for det.

Og ja, vi har et eget bad i tilknytning til soverommet, og det er herlig. Samt et toalett som brukes til gjester, også i 1.etasje selvfølgelig.

Støvsuger med slanger i veggene er også snedig.Vi har bodd her i litt over 1 år :) mye å tenke på når man bygger nytt, lykke til 😊

Anonymous poster hash: 2f514...86f

Skrevet

Hi

Om 45 kvm stue er stort nok må du jo klare å tenke deg til selv. Noen har krav om minimum 80 kvm stue i tillegg til egen stue som barna leker i, andre bor i en leilighet på 45 kvm totalt og klarer seg fint.

Anonymous poster hash: 35263...d16

Skrevet

Mye oppbevaringsplass. God lydisolering. Stort vaskerom med inngang og stor tørkeplass. Sentralstøvsuger med feieluke på kjøkken. Ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning. Varme i alle gulv bortsett fra boder. Lysstyring via pc eller fjernkontroll.

Ville også bygget huset slik at det enkelt kan tilpasses rullestolbruker. Man vet aldri hva fremtiden bringer.

Anonymous poster hash: dac65...891

Skrevet

Stor garasje (gjerne dobbel), slik at det er plass til både bil og oppbevaring. Det er gull verdt til alle hageting, ski, verktøy, ved, verktøybenk....

Vinterhage/hagestue. Stor platting.

Skrevet

HiAnonymous poster hash: 2f587...760

Vi planlegger også å bygge hus, og stuen vår blir 45 kvm. Synes absolutt det er stort nok. Får plass til tre sittegrupper (stort spisebord, TV-krok pluss en ekstra sofasittegruppe som kan brukes med gjester).

Anonymous poster hash: ba0af...1aa

Skrevet

Takk :)

Vi vurderer å ha en heis , men vet ikke om det vil se rart ut? Vi har stue i 2 etasje og får ofte besøk av den eldre generasjonen i familien !

Så er vi også veldig usikre på om vi skal velge vannbåren varme på gulv eller varmekabler ? Noen erfaringer rundt dette?

Takk for alle svar ❤️

Skrevet

Vi vurderer å ha en heis , men vet ikke om det vil se rart ut? Vi har stue i 2 etasje og får ofte besøk av den eldre generasjonen i familien !

Så er vi også veldig usikre på om vi skal velge vannbåren varme på gulv eller varmekabler ? Noen erfaringer rundt dette?

Takk for alle svar ❤️

Skrevet

Takk for alle svar ❤️

Heis er DYRT, og krever jevnlig (dyrt) vedlikehold/service. Trappeheis er et alternativ hvis dere har plass til det.

Anonymous poster hash: ba48b...567

Skrevet

Vi planlegger også hus nå, viktige ting for oss er:

-livsløpsstandard med alt på bakkeplan, ingen trapper når jeg blir gammel.

-garasje tilknyttet hus.

-vaskerom med egen utgang til klestørkestativ ute.

-egen etasje til soverom til barna, kan stenges av og leies ut når vi blir gamle.

-prøve å unngå å bygge for stort, heller legge pengene i gode kvaliteter.

-separert tvstue

Anonymous poster hash: bbf36...d76

Skrevet

Vaskerom under hovedbad med skittentøysluse. Kast alt rett ned på vaskerommet, det er fantastisk👍

Anonymous poster hash: c42de...48b

Skrevet

Vaskerom under hovedbad med skittentøysluse. Kast alt rett ned på vaskerommet, det er fantastiskAnonymous poster hash: c42de...48b

Det har vi også lyst på. Hva betalte dere for det? Kan du dele bilde av løsningen?

Skrevet

Du skal bruke 200 000,- på en heis ....

Anonymous poster hash: 11dc6...0b2

Skrevet

Takk for alle svar ❤️

Jeg hadde ikke giddet å bruke så mye penger på noe dere selv ikke trenger, men det kan jo være lurt å legge til rette for det om dere skulle trenge det selv en gang i fremtiden. Ellers er jo trappeheis som noen nevner mye billigere, men det er ikke akkurat noe pent det heller.

Skrevet

Vi bygget hus for 6 år siden. Da vi bygde var jeg strålende fornøyd.

Men etter som tiden gikk så er det mer og mer jeg er missfornøyd med.

Jeg har alt for stort kjøkken.

-skulle vertblitt mindre og heller spisskammers/grovkjøkken i direkte tilknytting.

Jeg har høye vindu på alle rom.

-skulle valgt kortere vindu, for nå dekker sofa, skjenker, komoder osv halve vinduene.

Jeg har ett langt smalt vaskerom, uten vindu.

-skulle valgt ett mer kvadratisk vaskerom med vindu.

Jeg har stor gang i underetasjen, bortkastede kvadratmeter. uegnet som kjellerstue ol.

-skulle hatt mye mindre gang, og dermed større rom, både bad, vaskerom, og soverom kunne fått mer m2.

Jeg har trappen i stua

-skulle hatt trappen i yttergangen

Jeg hadde snekkere/elektrikkere som ordnet ventilasjon og lampe pungter.

-jeg skulle selv bestemt hvor ventilasjon og lampepungt skulle være.

Jeg har frittstående kjøleskap, forde byggeleder ikke annbefalte hjørne kjølerom/skap

-skulle stått på mitt å valgt hjørnekjølerom

Jeg har vedovn på kjøkkenet

-jeg skulle hatt vedfyringen i stua OG nede

Jeg har skrå tomt med innkjøring til garasjen oppe, støpt på plate med dyr natursteinsmur bak/nedom.

-skulle heller bygget med kjeller, slik at vi bygget en grunnmur slik som på huset. Da hadde vi hatt en 50m2 stor bod under garasjen, til gressklipper, snøfreser, hagemøbler, putekasser kjelker, sykler, utekrukker, urner, trampolineutstyr, bassengutstyr osv.

Jeg har skygge på verandaen frem til kl 16.

-skulle plasert huset anderledes på tomta

Jeg har mye skråning, lange og bratte.

-skulle brukt penger på murer og utfylling så tomta ble større

Jeg har ferdigmalte panelplater i hele huset

-jeg skulle hatt flere vegger med tapet.

Jeg har stort kjøkken med mye mye skap ogvskuffer fra ikea.

-skulle hatt mindre antall skuffer og skap, heller spisskammers/grovkjøkken, og brukt mer penger på en mindre men bedre kvalitets kjøkken.

Jeg har wc inne på hovedbadet.

-skulle hatt wc inne på eget rom. har wc oppe også, men på hovedbadet skulle skulle heg ønske jeg ikke hadde wc. PGa lukt, hygiene osv

Jeg har ikke loft på garasjen.

-skulle bygget med isolert loft, med trapp inne i garasjen, med arbeidsbenk, verktøy osv.

Det var noe......jeg har sykt lyst å bygge nytt hus.

-men mannen vil ikke :(

-

Anonymous poster hash: bcc9d...334

Skrevet

Noe av dette kan du jo endre, 334. F.eks vegger, bytte ut kjøleskap. Har du så stort kjøkken, har du jo plass til et kjølehjørne. Det hadde vært interessant å se planløsningen din, 334. Hva er grunnen for at du ikke vil ha trappen i stuen?

Skrevet

Vi har bygd 2.etg hus for noen år siden. De løsninger som jeg er mest fornøyd med huset vårt er:

- balansert ventilasjon

- vedovn ( man vet aldri ved strømstans)

- en vindfang både ved inngang og mot vaskerommet.

- stort nok vaskerom med vindu ( pga god utlufting ved klærstørking) for å ha nok skap plass å ha vaske saker,vaskemidler o.l i høyde, varmtvannsbereder, plass til vaskemaskin og tørketrommel og ikke minst nok plass til klærstørking.

- dobbel inngangsdør og dobbel dør inn til stua. Utrolig kjekt med tanke på når man skal bære tunge og store ting inn

- matbod ved siden av kjøkkenet

- sentralstøvsuger ved sokkel på kjøkkenet ( om man uheldigvis mister corn flaks, erter osv, kan man bare koste dit, så suger alt inn i sentrallager beholder - genialt funksjon)

- trapp i gangen med dobbeldør inn til stue, så slipper man 'trappestøy' når ungene skal opp og ned i ett.

- et soverom eller to i 1.etg mtp livsløp

- et bad i hver etasje - ene med dusj den andre et stort badekar og to toaletter

- et klærsbod med masse hyller og skap plass til sesong klær og sko

- to boder

- dobbelgarasje ( med masse lagringsplass oppe) med inngang rett inn til huset. Utrolig deilig å kunne gå tørrskodd inn

- stort kjøkkenøy ( ungene pleier å samles der når de skal gjøre lekser eller tegner mens vi voksne står og lager mat. Kjekt å ha masse plass til baking og koldtbord plass ;)

- stort kjøkkenet med dobbel vask, nok skap plass, stort koketopp gjerne større enn 60 cm, to stekeovn, to oppvaskmaskin og plass til stort spisebord med mange sitteplasser ( hvis dere ikke skal ha spisestue. )

( vi har valgt halvåpen løsning, for jeg liker ikke at folk sitter og ser på meg fra stua mens jeg kokkelere eller styre på kjøkkenet)

- eget tv stue/ lekerom til ungene med selvsagt dør i mellom

- nok spotter og stikkontakt

- ikke ha altfor høy tak høyde mtp oppvarming

Tror det var alt...

Anonymous poster hash: a413c...d05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...